cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" березня 2014 р.Справа № 916/2287/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Л.В. Поліщук,
суддів С.В. Таран, В.Б. Туренко,
при секретарі судового засідання - І.М. Станковій,
за участю представників сторін :
від прокуратури: А.О. Гончаренко,
від позивачів: Ю.І. Добров,
від відповідача: не з'явився,
від третьої особи: О.В. Саржан,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Будмарин"
на рішення господарського суду Одеської області від 29.10.2013р.
у справі №916/2287/13
за позовом Першого заступника прокурора Південного регіону з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси
до Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Будмарин"
про визнання незаконними та скасування рішень,
встановив:
Перший заступник прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері звернувся з позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси до Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Будмарин" про визнання незаконними та скасування наступних рішень відповідача:
1)рішення від 30.09.2008р. № 548-V "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення жилого комплексу ТОВ "Будмарин" на території Крижанівської сільської ради" повністю;
2)пункту 4 рішення від 25.04.2008р. № 491-V, яким внесено зміни до рішення десятої сесії Крижанівської сільської ради від 30.05.2007р. № 269-V "Про створення комісії по попередньому вибору земельної ділянки площею 2,8га прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,0га для створення єдиної інфраструктури жилого комплексу в селі Крижанівка";
3)рішення від 30.05.2007р. № 269-V "Про створення комісії по попередньому вибору земельної ділянки площею 2,8 га прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,0 га для створення єдиної інфраструктури жилого комплексу в селі Крижанівка" повністю;
4)пункту 7 рішення від 25.04.2008р. № 491-V, яким внесено зміни до рішення від 27.12.2007р. № 431-V "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с.Крижанівка та с.Ліски та погодження матеріалів Схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району" в частині доповнення його наступними пунктами:
-про затвердження ТОВ "Будмарин" акту вибору земельної ділянки передбаченої під розміщення жилого комплексу загальною площею 2,0га забудованих земель прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,0га із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко №271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області;
-про надання ТОВ "Будмарин" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу загальною площею 11,00га забудованих земель із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко № 271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області;
-про необхідність подання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу на розгляд та затвердження в установленому законом порядку.
В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор послався на те, що Міністерством оборони України, як органом, який здійснює управління військовим майном відповідно до закону, надавалась згода виключно на припинення права користування земельною ділянкою площею 9,0га, на якій розташоване військове містечко №271 у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та зміну її цільового призначення з подальшим відведенням в установленому порядку на користь ТОВ "Будмарин" під будівництво житлових комплексів. Однак відповідачем оспорюваними рішеннями затверджено акт вибору земельної ділянки, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затверджено проект землеустрою та передано в довгострокову оренду ТОВ "Будмарин" земельну ділянку, яка належала до земель оборони, площею 11,0га, під розміщення жилого комплексу, тобто безпідставно здійснено розпорядження земельною ділянкою площею 2,0га, відносно якої Міністерством оборони України згода на припинення права постійного користування не надавалася.
Ухвалою від 18.09.2013р. господарським судом за заявою прокурора в порядку статей 66, 67 Господарського процесуального кодексу України вжито заходів до забезпечення позову шляхом заборони Комінтернівській районній державній адміністрації Одеської області надавати ТОВ "Будмарин" дозволи, погодження або документи, у тому числі містобудівні обґрунтування та обмеження, для будівництва на земельній ділянці площею 2,0га, за адресою: с.Крижанівка Комінтернівського району Одеської області (територія військового містечка № 271) будь-яких об'єктів.
Рішенням господарського суду Одеської області від 29.10.2013р. позовні вимоги задоволено у повному обсязі з огляду на відсутність у Крижанівської сільської ради передбачених законом підстав для прийняття оспорюваних рішень про надання ТОВ "Будмарин" додатково земельної ділянки площею 2,0га, яка належить до земель оборони, оскільки Міністерством оборони України не надавалась згода на припинення права користування цією земельною ділянкою, внаслідок чого порушено право власності держави на спірний об'єкт нерухомого майна.
Не погодившись з рішенням суду, ТОВ "Будмарин" звернулося із апеляційною скаргою, в якій просило рішення скасувати, в задоволенні позову відмовити, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та порушення судом норм процесуального права. Апеляційна скарга мотивована тим, що до складу переданих товариству в оренду земель могла увійти частина земельної ділянки комунальної власності, повноваження щодо розпорядження якою у відповідності до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", статей 12, 17 Земельного кодексу України належить Крижанівській сільській раді, а не Міністерству оборони України. З метою встановлення зазначеного факту товариством заявлялось клопотання про призначення землевпорядної експертизи, у задоволенні якого місцевим господарським судом безпідставно відмовлено, що є порушенням статті 41 Господарського процесуального кодексу України.
Міністерство оборони України у відзиві на апеляційну скаргу (від 28.01.2014р. за вх.№3189/13) просило рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення як безпідставну, посилаючись на доведеність матеріалами справи того, що земельна ділянка площею 2,0га належить до земель оборони і відносно якої Міністерством оборони України згода на припинення права постійного користування не надавалася.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 03.02.2014р. у даній справі призначено судову земельно-технічну експертизу.
Ухвалою суду від 11.03.2014р. провадження у справі поновлено у зв'язку із надходженням висновку судової будівельно-технічної експертизи №015/2014 від 03.03.2014р., яким встановлено, що земельна ділянка площею 9,0га, яка відведена ТОВ "Будмарин" згідно рішень Крижанівської сільської ради від 25.04.2008р. №491-V і від 30.09.2008р. №548-V, відведена за рахунок земель оборони. Стосовно земельної ділянки площею 2,0га, яку надано в оренду ТОВ "Будмарин" згідно рішень від 25.04.2008р. №491-V і від 30.09.2008р. №548-V, експертизою встановлено неможливість визначення за рахунок яких земель відведено вказану земельну ділянку.
19.03.2014р. від ТОВ "Будмарин" надійшли додаткові пояснення до апеляційної скарги (за вх.№3189/13/Д6), в яких товариством зазначено про те, що згідно листа Міністерства оборони України від 13.02.2006р. №231/5 останнє відмовилось на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га, яка знаходиться у с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та на якій розташована частина військового містечка №271. Посилання на вказаний лист також міститься у рішеннях сільської ради від 30.05.2007р. та від 12.10.2006р., копії яких знаходяться в матеріалах справи, та крім того, у постанові Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2008р. №2-а-5687/08.
Стосовно не подання вказаних доказів до суду першої інстанції товариство зазначило, що 26.02.2010р. змінено директора ТОВ "Будмарин", в підтвердження чого надало копію протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Будмарин" від 26.02.2010р. №4, у зв'язку з чим ні новому директору, ні новим представникам не було відомо про існування адміністративної справи №2-а-5687/08 (т.2 а.с.108-111). Крім того, копію листа міністра оборони України від 13.02.2006р. №231/5 та копію постанови Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2008р. №2-а-5687/08 отримано представником ТОВ "Будмарин" 25.02.2014р., про що свідчить надана товариством копія супровідного листа Одеського окружного адміністративного суду (т.2 а.с.106).
Відповідно до частини 1 статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний суд переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.
З урахуванням викладеного, апеляційна інстанція, з'ясувавши причини неподання вищезазначених документів суду першої інстанції та оцінивши поважність цих причин, в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, приймає надані скаржником додаткові докази.
Заслухавши представників прокуратури, позивачів та третьої особи, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, у 1983 році Чабанській квартирно-експлуатаційній частині видано державний акт серії Б № 031728 на право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4 382,6га, що знаходиться у Комінтернівському районі Одеської області, для будівництва об'єктів (т.1 а.с.19-20). До складу земельних ділянок, відведених на праві постійного користування Чабанській квартирно-експлуатаційній частині, увійшла, зокрема, земельна ділянка загальною площею 11,9 га, розташована у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області. Станом на 01.01.2013р. вказана земельна ділянка перебувала на обліку Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси як земельна ділянка військового містечка №271 (т.1 а.с.22).
12.07.2005р. між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України (замовником) та ТОВ "Будмарин" (пайовиком) укладено договір на пайову участь у будівництві житла № 227/ДБ-42СП, який затверджено Департаментом будівництва та відчуження фондів Міністерства оборони України, у відповідності до умов якого предметом цього договору є: будівництво комплексу житлових будинків з об'єктами соціальної інфраструктури та вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного та адміністративного призначення орієнтованою загальною площею 18 960 кв.м. згідно з проектно-кошторисною документацією на земельній ділянці орієнтовною загальною площею 9га військового містечка №271 за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, село Крижанівка (по тексту договору іменується "об'єкт"); забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей та громадян в порядку пайової участі за рахунок будівництва об'єкту (т.1 а.с.24-27).
17.10.2005р. між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України та ТОВ "Будмарин" укладено додатковий договір № 1/42СП до договору на пайову участь у будівництві житла №227/ДБ-42СП від 12.07.2005р., у відповідності до якого п. 2.1.3 основного договору викладено в наступній редакції: з метою прискорення забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом, пайовик відповідно до звернень замовника має право надати замовнику в межах належної останньому відповідно до результатів будівництва об'єкту, з рахунку частки загальної площі квартир відповідно до пункту 3.2.1 договору, квартири (сплачені майнові права на квартири) в будинках (незавершених будівництвом будинках) в інших, ніж місто Одеса, регіонах України, а саме у м. Миколаєві, згідно додатку № 1, у порядку та на умовах, що визначені абзацом другим пункту 3.2.1 договору (т.1 а.с.28).
Зі змісту договору на пайову участь у будівництві житла № 227/ДБ-42СП від 12.07.2005р. вбачається, що пайовим внеском Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України у здійсненні будівництва житла є надання ТОВ "Будмарин" для здійснення забудови земельної ділянки площею 9,0 га колишнього військового містечка №271 за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, село Крижанівка.
Відповідно до листа Міністерства оборони України від 09.02.2006р. за №220/530, на виконання пункту 4.1. договору на пайову участь у будівництві житла №227/ДБ-42СП від 12.07.2005р., у зв'язку із достроковим виконанням з боку ТОВ "Будмарин" своїх зобов'язань та передачі Міністерству готового для заселення житла у кількості 5343,55 кв.м. (82 квартири), Міністерством оборони України надано згоду на припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 9,0 га, на якій розташоване військове містечко №271 у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та зміну її цільового призначення з подальшим відведенням в установленому чинним законодавством порядку на користь ТОВ "Будмарин" під будівництво житлових комплексів.
Також у зв'язку із передачею ТОВ "Будмарин" готового для заселення другої черги житла у кількості 1721,82кв.м. (26 квартир), Міністерство оборони України листом від 13.02.2006р. за №231/5 додатково відмовилось на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га, яка знаходиться у с.Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та на якій розташована інша частина військового містечка №271, надавши згоду на зміну цільового призначення цієї земельної ділянки під будівництво житлових комплексів.
12.10.2006р. Крижанівською сільською радою прийнято рішення №111-V "Про передачу земельної ділянки площею 9,0га із земель, що перебували у користуванні МО України, в землі запасу Крижанівської сільською ради", у відповідності до якого вирішено: прийняти земельну площею 9,0 га, на якій розташоване військове містечко №271, із земель, які перебували в користуванні Міністерства оборони України, в землі запасу Крижанівської сільської ради; дати згоду на попередній вибір земельної ділянки ТОВ "Будмарин" площею 9,0га із земель запасу для розміщення багатоповерхової житлової забудови в селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області по вул.Миколаївській, на місці військового містечка №271 (т.1 а.с.32).
Рішенням Крижанівськоої селищної ради від 12.10.2006р. №119-V надано згоду на попередній вибір земельної ділянки ТОВ "Будмарин" площею 9,0га із земель запасу для розміщення багатоповерхової житлової забудови в селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області по вул. Миколаївській, на місці військового містечка №271, а також створено комісію по попередньому вибору земельної ділянки ТОВ "Будмарин" для розташування багатоповерхової житлової забудови (т.1 а.с.33).
Акт вибору земельної ділянки під будівництво житлового комплексу загальною площею 9,0га на території Крижанівської селищної ради затверджено рішенням ради від 28.12.2006р. за № 136-V (т.1 а.с.34).
Рішенням Крижанівської сільської ради від 30.05.2007р. №269-V "Про створення комісії по попередньому вибору земельної ділянки площею 2,8га прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,0га для створення єдиної інфраструктури жилого комплексу в селі Крижанівка" надано згоду на попередній вибір земельної ділянки ТОВ "Будмарин" прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" земельної ділянки площею 9,0га під розміщення жилого комплексу на місці військового містечка №271 орієнтовною площею 2,8га для створення єдиної інфраструктури жилого комплексу в селі Крижанівка, а також створено комісію по попередньому вибору вказаної земельної ділянки (т.1 а.с.35).
Рішенням Крижанівської сільської ради від 26.10.2007р. №381-V затверджено акт вибору земельної ділянки, передбаченої під розміщення жилого комплексу ТОВ "Будмарин", загальною площею 2,00га, в тому числі 2,00га відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Крижанівської сільської ради (т.1 а.с.37).
На підставі рішення Крижанівської сільської ради від 26.10.2007р. № 405-V надано ТОВ "Будмарин" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу загальною площею 11,00 га, в тому числі 11,00га відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Крижанівської сільської ради (т.1 а.с.38).
Рішенням Крижанівської сільської ради від 27.12.2007р. № 431-V затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Крижанівка та с. Ліски на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, а також погоджено матеріали Схеми землеустрою і ТЕО використання та охорони земель на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (т.1 а.с.39).
Рішенням Крижанівської сільської ради від 25.04.2008р. №491-V (т.1 а.с.40) внесено зміни до низки попередньо ухвалених радою рішень, а саме:
-відповідно до пункту 1 рішення від 25.04.2008р. № 491-V пункт 1 рішення від 12.10.2006р. №119-V викладено в новій редакції, відповідно до якої сільською радою надано згоду на попередній вибір земельної ділянки ТОВ "Будмарин" загальною площею 9га забудованих земель для розміщення жилого комплексу, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко №271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області;
-пунктом 2 рішення від 25.04.2008р. № 491-V скасовано пункт 1 рішення від 28.12.2006р. за № 136-V про затвердження "Будмарин" акту вибору земельної ділянки під будівництво житлового комплексу загальною площею 9,0га на території Крижанівської сільської ради;
-згідно із пунктом 4 рішення від 25.04.2008р. №491-V внесено до рішення Крижанівської сільської ради від 30.05.2007р. № 269-V наступні зміни: загальну площу земельної ділянки "2,8га" замінити на "2,00га" забудованих земель"; пункт 1 змінюваного рішення викласти в наступній редакції: "Дати згоду на попередній вибір земельної ділянки попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,00га для розміщення житлового комплексу, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко № 271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області;
-пунктом 5 рішення від 25.04.2008р. № 491-V скасовано пункт 2 рішення від 26.10.2007р. №381-V, яким затверджено акт вибору земельної ділянки загальною площею 2,0га;
-пунктом 6 рішення від 25.04.2008р. № 491-V скасовано рішення від 26.10.2007р. № 405-V про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу загальною площею 11,00 га;
-пунктом 7 рішення від 25.04.2008р. № 491-V вирішено внести зміни до рішення Крижанівської сільської ради № 431-V від 27.12.2007р. шляхом доповнення його наступними пунктами: затвердити товариству з обмеженою відповідальністю "Будмарин" акт вибору земельної ділянки передбаченої під розміщення жилого комплексу загальною площею 2,0 га забудованих земель прилеглої до території попередньо узгодженої ТОВ "Будмарин" площею 9,0га, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користування Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко № 271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області; дати дозвіл ТОВ "Будмарин" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу загальною площею 11,0 га забудованих земель із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко № 271) на території Крижанівської сільської ради (в межах населеного пункту) Комінтернівського району Одеської області; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу подати на розгляд та затвердження в установленому законом порядку.
В подальшому, рішенням Крижанівської сільської ради від 30.09.2008р. №548-V затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років під розміщення жилого комплексу ТОВ "Будмарин" загальною площею 11,00 га, в тому числі 11,00 га забудованих земель, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ (колишнє військове містечко № 271) на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, а також передано ТОВ "Будмарин" вказану земельну ділянку в довгострокову оренду терміном на 49 років за умови реалізації підпункту 2 пункту 11 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 03.06.2008р. (т.1 а.с.41).
Підставою визнання недійсними та скасування оспорюваних рішень відповідача, на думку прокурора, є відсутність у органу місцевого самоврядування повноважень на розпорядження земельною ділянкою колишнього військового містечка №271 площею 2,0га, яка належить до земель оборони та відносно якої Міністерством оборони України, в силу вимог статті 141 Земельного кодексу України, не надавалася згода на припинення права постійного користування.
З огляду на встановлені обставини апеляційна інстанція зазначає наступне.
Згідно із статтею 1 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України.
Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами (у разі їх формування, переформування), приймає рішення щодо перерозподілу цього майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування (частина 2 статті 2 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України").
Відповідно до статті 3 Закону України "Про Збройні Сили України", Положення про Міністерство оборони України, затвердженого указом Президента України від 06.04.2011р. №406/2011, Міністерство оборони України, зокрема, надає згоду або відмовляє в наданні згоди на відчуження майнових об'єктів, що відносяться до основних фондів підприємств, установ і організацій, які належать до сфери управління Міноборони України, а також на передачу в заставу цілісних майнових комплексів підприємств, будівель та споруд, що належать до сфери управління Міноборони України, його структурних підрозділів; здійснює у межах повноважень інші функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери управління Міноборони України; здійснює в установленому порядку відчуження військового майна, передачу його до сфери управління центральних чи місцевих органів виконавчої влади, інших органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядним установам та організаціям, які провадять діяльність в інтересах національної безпеки і оборони, та в комунальну власність, готує пропозиції щодо зміни цільового призначення земельних ділянок Збройних Сил.
Статтею 3 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" передбачено, що військове майно закріплюється за військовими частинами Збройних Сил України на праві оперативного управління (з урахуванням особливостей, передбачених частиною другою цієї статті). З моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною Збройних Сил України воно набуває статусу військового майна. Військові частини використовують закріплене за ними військове майно лише за його цільовим та функціональним призначенням. Облік, інвентаризація, зберігання, списання, використання та передача військового майна здійснюються у спеціальному порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
За приписами статті 77 Земельного кодексу України, яка кореспондується із статтею 1 Закону України "Про використання земель оборони", землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно законодавства України.
Відповідно до статті 14 Закону України "Про Збройні Сили України" земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належить їм на праві оперативного управління.
Пунктом б) частини 3 статті 84 Земельного кодексу України визначено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать землі оборони, крім земельних ділянок під об'єктами соціально-культурного, виробничого та житлового призначення.
Відповідно абзацу третього частини 5 статті 20 Земельного кодексу України, земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".
Згідно із статтею 326 Цивільного кодексу України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.
Частина 5 статті 116 Конституції України наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням здійснювати управління державної власності відповідно до закону. Відповідно до статті 1 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
У пункті 4.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 (з наступними змінами та доповненнями) та Узагальненнях судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними відносинами, викладених у листі Вищого господарського суду України від 01.01.2010р., наголошено, що відповідно до Законів України "Про оборону України" та "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" Міністерство оборони України є уповноваженим державою органом управління військовим майном.
Відповідно до статті 317 Цивільного кодексу України право володіння, користування та розпорядження своїм майном належить власнику цього майна. Статтею 319 Цивільного кодексу України визначено, що лише власник має право вчиняти стосовно свого майна будь-які дії, які не суперечать закону, а статтею 321 цього Кодексу передбачено принцип непорушності права власності.
Отже, виходячи із положень вищенаведеного законодавства, землі оборони належать до державної форми власності, управління якими покладено на уповноважений державою орган - Міністерство оборони України.
Як зазначено вище по тексту цієї постанови, у 1983 році Чабанській квартирно-експлуатаційній частині видано державний акт серії Б № 031728 на право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4382,6га, розташованими за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, селище Гвардійське, для будівництва об'єктів. До складу земельних ділянок, відведених на праві постійного користування Чабанській квартирно-експлуатаційній частині, увійшла, зокрема, земельна ділянка загальною площею 11,9га, розташована у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Відповідно до статей 92, 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності.
Таким чином, названий державний акт як правовстановлюючий документ підтверджував належність Чабанській квартирно-експлуатаційній частині права постійного користування, зокрема, земельною ділянкою площею 11,9 га за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Крижанівка, на якій було розташоване військове містечко № 271. Незважаючи на той факт, що зазначений документ було видано до набрання чинності Земельним кодексом України, правовий статус даного документу після прийняття даного законодавчого акту залишився незмінним. При цьому станом на 01.01.2013р. вказана земельна ділянка перебувала на обліку Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси як земельна ділянка військового містечка № 271 (т.1 а.с.22).
Також з матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 11га в оренду ТОВ "Будмарин", а саме: із акту встановлення в натурі меж земельної ділянки площею 11га від 10.11.2008р. (т.1 а.с.81), експлікації земель, наданих товариству в оренду (т.1 а.с.83), висновку державної експертизи землевпорядної документації від 05.08.2008р. №К 119 (т.1 а.с.94), а також власне оскаржуваних рішень ради, вбачається, що земельна ділянка площею 11га відводиться ТОВ "Будмарин" саме із земель оборони.
Поряд із цим, у відповіді на вимогу прокуратури відділ Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області повідомив, що земельна ділянка загальною площею 11,9га, що зазначена в державному акті на право користування землею серії Б 031728 1983 року, охоплює земельну ділянку площею 11,0га, переданою в користування ТОВ "Будмарин" відповідно до договору оренди земельної ділянки від 07.11.2008р., на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду вказаному товариству під розміщення житлового комплексу, до складу якого входять матеріали вибору земельних ділянок (т.1 а.с.109-110).
Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що передана в оренду ТОВ "Будмарин" земельна ділянка належить до земель оборони.
Згідно із статтею 141 Земельного кодексу України однією із підстав припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою. В силу вимог частини 3 статті 142 цього Кодексу припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.
Відповідно до пунктів 44, 45 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основних правил користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України від 22 грудня 1997 року № 483, за відсутністю потреби або по закінченню терміну користування землі, надані для потреб Збройних Сил України, підлягають передачі місцевим органам влади згідно з статтею 27 Земельного кодексу України. Передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва - начальником Головного, управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.
Також в Узагальненнях судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними відносинами, викладених у листі Вищого господарського суду України від 01.01.2010р., зазначено, що з аналізу судової практики вбачається, що ВСУ та господарськими судами переважно підтримується правова позиція, згідно з якою необхідною умовою передачі земель оборони є згода на це міністра оборони України або, за його дорученням, начальника Головного управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.
Тобто, істотною передумовою для припинення права постійного користування землями оборони, які закріплені за структурними одиницями Збройних Сил України, та подальшої передачі цієї ділянки у власність або користування третім особам є отримання на це згоди міністра оборони України.
Вказуючи на незаконність передачі в оренду ТОВ "Будмарин" земельної ділянки площею 2,0га за рахунок земель військового містечка №271, внаслідок чого загальна площа фактично відведеної і переданої в оренду ТОВ "Будмарин" земельної ділянки склала 11,00га, прокурор та позивачі посилаються на не надання Міністерством оборони України згоди на припинення права постійного користування цією земельною ділянкою.
В матеріалах справи наявні наступні листи міністра оборони України про добровільну відмову від права користування земельною ділянкою, переданою оспорюваними рішеннями в оренду ТОВ "Будмарин":
1. Оригінал листа від 09.02.2006р. №220/530, виготовленого на бланку №001854 та витребуваного ухвалою господарського суду Одеської області від 18.09.2013р. у архівного відділу Комінтернівської районної державної адміністрації, з якого вбачається надання згоди Міністерством оборони України на припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 9,0га, на якій розташоване військове містечко №271 у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та зміну її цільового призначення з подальшим відведенням в установленому чинним законодавством порядку на користь ТОВ "Будмарин" під будівництво житлових комплексів (т.1 а.с.80). Крім того, на звернення прокуратури Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері, Міністерство оборони України листом від 12.08.2013р. №220/6278 надало завірену Галузевим державним архівом Міністерства оборони України копію листа від 09.02.2006р. за вих.№220/530 з тотожним змістом (т.1 а.с.62, 64).
2. Копія листа від 09.02.2006р. за №220/530 про надання згоди Міністерством оборони України на припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 11,0га, на якій розташоване військове містечко №271 у селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та зміну її цільового призначення з подальшим відведенням в установленому чинним законодавством порядку на користь ТОВ "Будмарин" під будівництво житлових комплексів (т.1 а.с.44).
3. Копія листа від 13.02.2006р. за №231/5 (виготовленого на бланку 005801), відповідно до якого Міністерство оборони України додатково відмовилось на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га, яка знаходиться у с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та на якій розташована інша частина військового містечка №271, надавши згоду на зміну цільового призначення цієї земельної ділянки під будівництво житлових комплексів (т.2 а.с.107).
Аналізуючи зазначені докази судова колегія зазначає, що оригінал листа Міністерства оборони України від 09.02.2006р. за № 220/530 про згоду на припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 11,0га, на якій було розташоване військове містечко № 271 у с.Крижанівка, не є належним та допустимим доказом у відповідності до вимог статей 32, 34 Господарського процесуального кодексу України, оскільки на зберіганні у архівному відділі Комінтернівської районної державної адміністрації разом із оригіналами оспорюваних рішень та документацією щодо відведення земельної ділянки на користь ТОВ "Будмарин" зберігається виключно оригінал листа Міністерства оборони України про відмову від користування земельною ділянкою площею 9,0 га, який і було витребувано господарським судом в процесі розгляду даної справи.
Натомість із копії листа від 13.02.2006р. за №231/5 вбачається, що Міністерство оборони України додатково відмовилось на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га, яка знаходиться у с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та на якій розташована інша частина військового містечка №271.
В судовому засіданні апеляційної інстанції 20.03.2014р. представник позивачів зазначив про те, що такого листа не існує, у зв'язку з чим заявив клопотання про відкладення розгляду справи для надання Міністерством оборони України письмового підтвердження з цього приводу. У задоволенні вказаного клопотання судовою колегією відмовлено, оскільки в процесі розгляду справи прокуратурою вже надсилався відповідний запит до Міністерства оборони України, у відповідь на який у листі від 12.08.2013р. за №220/6278 міністерством зазначено, що документ за №231/5 від 13.02.2006р. в Міністерстві оборони України не реєструвався.
Разом з тим, посилання на лист Міністерства оборони України від 13.02.2006р. за №231/5 міститься в постанові Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2008р. у справі №2-а-5687/08, яка, згідно відмітки на наявній в матеріалах справи копії зазначеної постанови, набрала законної сили 15.08.2008р. (т.2 а.с.101-105).
Вказаною постановою Одеським окружним адміністративним судом задоволено позов ТОВ "Будмарин" до Відділу земельних ресурсів у Комінтернівському районі Одеської області та визнано протиправними дії відповідача про відмову в погодженні проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу в оренду під розміщення житлового комплексу загальною площею 11га, із земель оборони, що перебувають у користуванні Чорноморської КЕЧ на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, а також зобов'язано відповідача погодити проект із землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки в оренду ТОВ "Будмарин". Адміністративний суд, досліджуючи обставини справи щодо отримання ТОВ "Будмарин" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під розміщення жилого комплексу загальною площею 11,0га, встановив, що в листах №220/05 від 09.02.2006р. та №231/5 від 13.02.2006р. за підписами міністра оборони України зазначено, що на виконання договору на пайову участь у будівництві житла №227/ДБ-42СП від 12.07.2005р Міністерство оборони України відмовилось на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га та земельної ділянки площею 9,0га, які знаходяться в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та на яких розташована частина військового містечка №271, і надало згоду на зміну цільового призначення цих земельних ділянок під будівництво житлових комплексів.
Про лист Міністерства оборони України №231/5 від 13.02.2006р. прокуратурі Південного регіону України з нагляду за додержанням закону у воєнній сфері стало відомо 25.07.2013р. (тобто до звернення з даним позовом) при ознайомленні з матеріалами вищезазначеної адміністративної справи, про що свідчить відмітка на відповідному клопотанні представника прокуратури (т.2 а.с. 119).
Відповідно до вимог статей 32, 33 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (частина 1 статті 43 Господарського процесуального кодексу України).
З урахуванням вищенаведеного та враховуючи, що лист Міністерства оборони України №231/5 від 13.02.2006р. за підписом Міністра оборони України виготовлений на бланку міністерства №005801 з присвоєнням відповідного вихідного номеру, судова колегія дійшла висновку про те, що зазначений лист про відмову Міністерства оборони України на користь ТОВ "Будмарин" від земельної ділянки площею 2,9га є належним доказом у справі і спростовує обставини, викладені у листі Міністерства оборони від 12.08.2013р. за №220/6278, відносно того, що документ за №231/5 від 13.02.2006р. в Міністерстві оборони України не реєструвався.
Отже, з огляду на листи Міністерства оборони України від 09.02.2006р. за №220/530 та від 13.02.2006р. за №231/5 про відмову від користування земельними ділянками площами 9,0га та 2,9га відповідно, у Крижанівської сільської ради були наявні передбачені законом підстави для прийняття оспорюваних рішень, наслідком яких є надання ТОВ "Будмарин" земельної ділянки загальною площею 11,0га за рахунок ділянки військового містечка №271, розташованого у с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
В роз'ясненні президії Вищого арбітражного суду України від 26.10.2000р. №02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів " (з подальшими змінами) зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку із прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Судова колегія, оцінивши докази в їх сукупності, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки прокурором не доведено в порядку статей 32, 33 Господарського процесуального кодексу України невідповідності оспорюваних рішень Крижанівської сільської ради вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції вказаного органу місцевого самоврядування з прийняття цих рішень, а також порушення права власності держави на спірну земельну ділянку загальною площею 11,0га, відведеної ТОВ "Будмарин" у довгострокову оренду на підставі рішень Крижанівської сільської ради, прийнятими у зв'язку з наданням згоди Міністерством оборони України на припинення права користування спірною земельною ділянкою на користь ТОВ "Будмарин".
За таких обставин вимоги апеляційної скарги про скасування рішення господарського суду слід задовольнити, а в позові відмовити.
Керуючись ст.ст.99, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу
України, суд -
постановив:
Апеляційну скаргу ТОВ "Будмарин" задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 29.10.2013р. у справі №916/2287/13 скасувати, в позові - відмовити.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.
Повний текст постанови підписано 25.03.2014р.
Головуючий суддя Л.В. Поліщук
Суддя С.В. Таран
Суддя В.Б. Туренко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2014 |
Оприлюднено | 27.03.2014 |
Номер документу | 37800908 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Поліщук Л.В.
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Поліщук Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні