ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"24" березня 2014 р. справа № 9/5027/247/2011
За позовом дочірнього підприємства "Явсон - Чернівці" м. Чернівці
до відповідача - Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чернівецька міська рада м. Чернівці
про стягнення заборгованості в сумі 1195854,34 грн.
Суддя М.І.Ніколаєв
представники:
від позивача - не з'явився
від відповідача - Танчук В.І., дов. від 19.03.2014 року, Цимбалюк Т.О., дов. від 19.03.2014 року.
від третьої особи - Баланецький О.Д., дов. від 07.03.2014 року.
СУТЬ СПОРУ : Дочірнє підприємство "Явсон - Чернівці" м. Чернівці звернулося з позовом до Чернівецької міської ради та Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради (далі - Департамент) про стягнення 754657 грн. основного боргу за виконані у грудні 2008 року згідно договору від 13.09.2006 року підрядні роботи, 294895,18 грн. пені, 146302,16 грн. інфляційних та 43356,60 грн. річних.
Рішенням господарського суду Чернівецької області від 29.01.2013 року позов задоволено частково та стягнуто на користь позивача 528260 грн. основного боргу, 5282,60 грн. державного мита та 128,82 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На виконання вищевказаного рішення 15.02.2013 року видано наказ.
Ухвалою суду від 17.09.2013 року, залишеною без змін Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 28.10.2013 року, відстрочено виконання рішення суду до 17.01.2014 року.
13.03.2014 року від відповідача надійшла заява про розстрочку виконання рішення суду на шість місяців, розгляд якої призначено у судовому засіданні 24.03.2014 року.
До початку судового засідання від представника відповідача надійшла заява про уточнення викладених у заяві про розстрочку вимог, в якій останній просить розстрочити виконання рішення суду на один рік рівними частинами.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, направивши при цьому заяву про заперечення щодо розстрочки виконання рішення суду.
У судовому засіданні представник Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради надав додаткові обґрунтування поданої заяви та просив суд розстрочити виконання рішення суду на один рік.
Розглянувши подані документи, з'ясувавши фактичні обставини справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив, що Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 08.10.2013 року №534/17 внесено зміни в рішення Виконавчого комітету від 27.08.2013 року №460/14 «Про затвердження планів фінансування ремонту та утримання доріг в м. Чернівцях на 2013 рік» та передбачено фінансування реконструкції дороги по вул. Миру в сумі 528 260 грн. (додаток №1 до рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 08.10.2013 року №534/17)
20.11.2013 року відповідач звернувся до Управління Державної казначейської служби України в м. Чернівцях із заявою про стягнення з розрахункового рахунку департаменту на користь позивача 528 260 грн. боргу.
Листом від 28.11.2013 року в.о. начальника Управління Державної казначейської служби України в м. Чернівцях повідомив відповідача, що у зв'язку з відстроченням виконання рішення суду безспірне списання коштів зупинено, а відтак перерахування коштів позивачу в добровільному порядку неможливе.
19.12.2013 року від Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради надійшла заява про роз'яснення ухвали суду від 17.09.2013 року, в якій відповідач просив суд роз'яснити:
- чи вправі на підставі рішення суду від 29.01.2013 року Департамент самостійно у добровільному порядку перерахувати кошти позивачу без пред'явлення судового наказу?;
- чи вправі департамент здійснити перерахунок коштів на користь позивача згідно рішення суду від 29.01.2013 року незважаючи на наявність ухвали суду від 17.09.2013 року про відстрочку виконання рішення?;
- чи є обов'язком здійснення перерахунку коштів з рахунків департаменту у розмірі, що визначено рішенням суду від 29.01.2013 року за відповідною заявою департаменту при наявності ухвали від 17.09.2013 року про відстрочку виконання рішення органами казначейської служби?
Ухвалою суду від 26.12.2013 року роз'яснено ухвалу господарського суду Чернівецької області від 17.09.2013 року та зазначено, що Департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради вправі здійснити перерахунок коштів на користь дочірнього підприємства "Явсон - Чернівці" згідно рішення суду від 29.01.2013 року незважаючи на відстрочку виконання рішення суду до 17.01.2014 року.
27.12.2013 року відповідач повторно звернувся до Управління Державної казначейської служби України в м. Чернівцях із заявою про перерахування в добровільному порядку на користь позивача коштів в сумі 528 260 грн.
30.12.2013 року Управління Державної казначейської служби України в м. Чернівцях відмовило у здійсненні перерахування коштів з посиланням на те, що відповідачем порушено затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 року №309 порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань. Крім того, відмовляючись провести перерахування коштів орган казначейства зазначив, що 30.12.2013 року є останнім днем приймання документів на реєстрацію бюджетних зобов'язань.
Відповідно до Положення про департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради, яке затверджене рішення Чернівецької міської ради від 28.07.2011р. №234, Департамент є виконавчим органом Чернівецької міської ради. Департамент утримується за рахунок коштів міського бюджету та інших джерел, не заборонених чинним законодавством (п.1.7.). Також згідно з пунктом 7.1. Положення, фінансування видатків Департаменту здійснюється з міського та державного бюджетів згідно з кошторисом.
Крім того, в межах власних повноважень департамент житлово-комунального господарства зобов'язаний створювати сприятливі умови для функціонування житлово-комунального господарства, міського пасажирського транспорту, зв'язку та енергетики, організовувати виконання робіт з благоустрою міста, його озелененню, освітленню, ремонту та утримання міського шляхового господарства, ремонту, реконструкції, модернізації водопровідно-каналізаційного та теплопостачального господарства в місті Чернівцях тощо (розділ 2 Положення про департамент житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради).
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про виконавче провадження» та Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, що затверджений Постановою КМУ від 03.08.2011 року №845 рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Як вбачається з матеріалів справи розпорядженням про виділення коштів спеціального фонду від 28.02.2014 року №128 відповідачем виділено 528 260 грн. для погашення боргу перед позивачем.
Наявність коштів на рахунку станом на 28.02.2014 року підтверджується випискою з рахунку Департаменту, що наявна в матеріалах справи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 року №65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» з метою стабілізації економічної ситуації в державі та економного і раціонального використання державних коштів зобов'язано Державну казначейську службу здійснювати платежі:
у першочерговому порядку в повному обсязі - за видатками загального фонду державного бюджету на оплату праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату; придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів; забезпечення продуктами харчування; оплату комунальних послуг та енергоносіїв; обслуговування державного боргу; поточні трансферти населенню; поточні трансферти місцевим бюджетам; оплату послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу; дослідження і розробки, окремі заходи з виконання державних (регіональних) програм, субсидії та трансферти підприємствам, установам та організаціям в частині оплати праці з нарахуваннями, стипендій, оплати комунальних послуг та енергоносіїв; видатками за рахунок коштів резервного фонду бюджету; видатками спеціального фонду державного бюджету на оплату праці працівників бюджетних установ та нарахування на заробітну плату;
за іншими видатками, крім видатків, зазначених в абзаці першому цього підпункту, та наданням кредитів державного бюджету - з урахуванням ресурсної забезпеченості загального фонду державного бюджету, наявних та прогнозних залишків коштів на єдиному казначейському рахунку, зареєстрованих бюджетних зобов'язань та пріоритетності проведення видатків і надання кредитів.
Згідно ст. 55 Бюджетного кодексу України 2. Захищеними видатками Державного бюджету України визначаються видатки загального фонду на: оплату праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату; придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів; забезпечення продуктами харчування; оплату комунальних послуг та енергоносіїв; обслуговування державного боргу; поточні трансферти населенню; поточні трансферти місцевим бюджетам; підготовку кадрів вищими навчальними закладами I - IV рівнів акредитації; забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення для індивідуального користування; фундаментальні дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки; роботи та заходи, що здійснюються на виконання Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, та роботи з посилення бар'єрних функцій зони відчуження; компенсацію процентів, сплачуваних банкам та/або іншим фінансовим установам за кредитами, отриманими громадянами на будівництво (реконструкцію) чи придбання житла.
У свою чергу, відповідно до вищевказаного переліку видатки для погашення боргу згідно рішення суду до першочергових (захищених) не належать.
З урахуванням вищевказаного листом від 12.03.2014 року Управління державної казначейської служби у м. Чернівцях Чернівецької області повідомило відповідача про зупинення усіх операцій на рахунках Департаменту за всіма кодами програмної та економічної класифікації видатків бюджету, за винятком захищених видатків, визначених Бюджетним кодексом України.
Як вбачається з наданої відповідачем інформації, станом на 24.03.2014 року сума непроведених казначейською службою видатків місцевого бюджету за захищеними статтями становить 3718,1 тис. грн., а по незахищеним статтям - 17 851 805,32 грн., у т.ч. 533 671,42 грн. (528 260 грн. основного боргу, 5282,60 грн. державного мита та 128,82 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу) для погашення боргу перед позивачем, що підтверджується відповідною інформацією Управління державної казначейської служби у м. Чернівцях станом на 17.03.2014 року (рядок №10).
Відтак, у зв'язку з тим, що Управлінням державної казначейської служби у м. Чернівцях заблоковані рахунки Департаменту, з незалежних від останнього обставин вчасно не проводяться розрахунки по захищеним видаткам (заробітна плата, медикаменти, харчування, розрахунки за використану електроенергію, воду та природній газ тощо), та взагалі призупинені розрахунки за виконані роботи та надані Департаменту послуги комунальними та іншими підприємствами.
Згідно ст. 4-5 ГПК України господарські суди здійснюють правосуддя шляхом прийняття обов'язкових до виконання на усій території України рішень, ухвал, постанов.
Відповідно до статті 121 Господарського процесуального кодексу України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, за поданням прокурора чи його заступника або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у виняткових випадках, залежно від обставин справи , може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання.
Відповідно до п. 7. 2 Постанови Пленуму ВГС України від 17.10.2012 року №9 «Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України» підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. При цьому слід мати на увазі, що згоди сторін на вжиття заходів, передбачених статтею 121 ГПК, ця стаття не вимагає, і господарський суд законодавчо не обмежений будь-якими конкретними термінами відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім'ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
З урахуванням вищевказаного суд вважає, що стаття 121 Господарського процесуального кодексу України не обмежує право господарського суду певними обставинами, при наявності яких господарський суд може розстрочити чи відстрочити виконання прийнятого ним рішення, проте визначальним фактором при наданні розстрочки є винятковість цих випадків та їх об'єктивний вплив на виконання судового рішення.
Тож, враховуючи надзвичайно складну фінансово-політичну ситуацію на Україні, необхідність економного і раціонального використання державних коштів, фактичну заборону уряду України здійснювати розрахунки по незахищеним видаткам, що зумовило відсутність відповідного підкріплення Державної казначейської служби України для погашення боргу перед позивачем, зважаючи на те, що блокування усіх рахунків відповідача призведе до зупинення фінансування першочергових виплат та згортання невідкладних робіт, які виконуються Департаментом у сфері житлово-комунального господарства, що безумовно паралізує роботу останнього та матиме катастрофічні наслідки для міста, суд вважає дані обставини винятковими у розумінні статті 121 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку з чим виконання рішення суду слід розстрочити на 6 місяців шляхом сплати по 88945,23 грн. щомісячно, починаючи з квітня 2014 року.
При цьому суд, сподіваючись на покращення фінансово-економічної та політичної ситуації в нашій державі, виходить з того, що відповідач та третя особа (Чернівецька міська рада) не тільки визнають і не ухиляються від погашення боргу, але й зобов'язані вжити усіх необхідних для цього заходів, адже держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов'язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган (ст. 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 86, 121 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Заяву про розстрочку виконання рішення суду задовольнити частково.
2. Розстрочити виконання рішення господарського суду Чернівецької області від 29.01.2013 року у справі № 9/5027/247/2011 строком на 6 місяців шляхом сплати 88945,23 грн. щомісячно, починаючи з квітня 2014 року.
Суддя М.І.Ніколаєв
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2014 |
Оприлюднено | 27.03.2014 |
Номер документу | 37810515 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Ніколаєв Михайло Ілліч
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні