Постанова
від 25.04.2014 по справі 825/1002/14
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 квітня 2014 року Чернігів Справа № 825/1002/14

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Соломко І.І.,

за участю секретаря Розмовенко А.О.,

представник позивача Жовтан І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Фортуна», третя особа на стороні позивча, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - відділ Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області, до Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина», про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії , -

В С Т А Н О В И В:

24.03.2014 до Чернігівського адміністративного суду звернулось Приватне сільськогосподарське підприємство «Фортуна» (далі - позивач), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - відділ Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області, з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області (далі - відповідач), треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 (далі-треті особи), Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» (далі - СТОВ «Батьківщина»), в якому остаточно просить суд скасувати рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі:

- індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6513367 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6645470 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року,

- індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року

та зобов'язати відповідача виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи щодо останніх.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок на ті ж самі земельні ділянки, що орендує ПСП «Фортуна» на підставі договорів оренди, які зареєстровані до 01.01.2013 відповідно до діючого законодавства на той час. За таких обставин вважає, що порушуються права та інтереси позивача.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представники відділу Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області та Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області в судове засідання не з'явились, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином, просили провести розгляд справи у їх відсутності. Представник відділу Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області надіслав заяву, в якій просив розглянути справу на розсуд суду. Представник Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області проти позовних вимог заперечував, надав письмові заперечення на адміністративний позов, в яких виклав свою позицію проти доводів позивача та просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на те, що державним реєстратором під час розгляду документів про реєстрацію прав оренди спірних земельних ділянок за СТОВ «Батківщина» були дотримані вимоги Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Представник СТОВ «Батьківшина» в судове засідання з'явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав суду заперечення, в яких просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що даний спір не може бути розглянутий в порядку адміністративного судочинства.

Треті особи в судове засідання не з'явились, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до положень статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України враховуючи відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, неявку осіб, які беруть участь у справі, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, відсутність клопотань від них про розгляд справи за їх участю, справа розглянута на підставі наявних у суду матеріалів.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Приватне сільськогосподарське підприємство «Фортуна» зареєстровано як юридична особа, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.19).

ПСП «Фортуна» є орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами: 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283, що розташовані на території Української сільської ради Талалаївського району Чернігівської області на підставі договорів оренди землі, зареєстрованих у Талалаївському відділі Чернігівського регіонального центру ДЗК до 01.01.2013 року.

Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна від 14.04.2014, державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області у 2013 році також зареєстровано право оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина» (а.с.173-215) .

Позивач не погоджуючись з даним рішенням відповідача звернувся до суду за захистом своїх прав.

Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952 та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 за № 868.

Згідно пункту 5 статті 126 Земельного кодексу України (в редакції на час реєстрації договорів оренди землі, стороною яких було ПСП «Фортуна») право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до Закону.

Особливості внесення записів та виключення таких до/з Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі було врегульовано Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 (надалі - Порядок), який діяв до 01.01.2013.

Так, пунктом 10 Порядку передбачалося, що записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.

Запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується (поновлюється) посадовою особою на підставі рішення суду (пункт 22 вказаного Порядку).

Відповідно до пункту 23 Порядку скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, і формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Книги записів, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.

З аналізу наведених норм випливає, що внесення записів до Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі здійснюється посадовою особою територіального органу Держземагентства виключно на підставі договору оренди землі, договору про внесення змін до договорів оренди або рішення суду.

Як вбачається з листа відділу Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області від 01.04.2014 вих. № 01-13/791, земельні ділянки за кадастровими номерами: 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283 передані в оренду ПСП Фортуна» згідно договорів оренди землі, зареєстрованих у Порядку, якій діяв до 01.01.2013. Інформація щодо внесення змін до вказаних договорів оренди, скасування їх (на підставі рішення суду) - відсутня.

У 2013 році державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договорів оренди з новим орендарем - СТОВ «Батьківщина» щодо земельних ділянок, орендарем яких є позивач.

Статтею 28-1 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 № 118 «Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав» затверджено Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.

Згідно пункту 1 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Відповідно до положень пункту 8-1 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Крім того, відповідно до листа Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами», з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Стосовно тлумачення листа Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами», то суд не погоджується з відповідачем, що такий порядок стосується лише випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельні ділянки сформовані у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), оскільки інший механізм перевірки інформації про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, станом на час проведення державної реєстрації, так само як і станом на час розгляду справи, в Україні - відсутній.

На сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013 року.

Поряд з цим, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, не може позбавляти особу цього права.

Згідно частини четвертої статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

Таким чином, саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.

Відповідно до частини першої статті 138 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 26.03.2014 року по зазначеній справі від відповідача витребувано додаткові докази по справі, а саме: інформаційну довідку про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відносно реєстрації договорів оренди на земельні ділянки з наступними кадастровими номерами:

7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283.

Як вбачається з інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна, державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області здійснено державну реєстрацію права оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина» (а.с. 173-215), в той час, коли договори оренди щодо тих самих ділянок були зареєстровані за ПСП «Фортуна» відповідно до Порядку, який діяв до 01.01.2013.

На час прийняття рішення державним реєстратором про державну реєстрацію права оренди землі за СТОВ «Батьківщина», як і на час розгляду справи, інформація про розірвання договорів оренди, які укладені з ПСП «Фортуна» або скасування державної реєстрації цих договорів в Управлінні Держземагентства у Талалаївському районі Чернігівської області- відсутня.(а.с.160).

Також, як вбачається з матеріалів справи, термін дії договорів оренди на вказані земельні ділянки, стороною яких є ПСП «Фортуна», на час проведення державної реєстрації - не закінчився (а.с. 43-48).

Доказів, які б спростували позицію позивача, відповідачем суду не надано.

Внаслідок такої бездіяльності відповідача відбулась подвійна державна реєстрація прав оренди землі на одні й ті ж земельні ділянки - за ПСП «Фортуна» та СТОВ «Батьківщина».

Розглядаючи справу, суд відмічає, що критерії правомірності рішень суб'єкта владних повноважень викладені в частині третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

За наведених обставин, суд приходить до переконання, що рішення про державну реєстрацію прав оренди землі за кадастровими номерами: 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283 за СТОВ «Батьківщина» було прийнято державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області не обґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому позовні вимоги в частині скасування рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме:

- індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року,

- індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року, підлягають задоволенню.

Щодо тверджень представника СТОВ «Батьківщина», що даний спір не може бути предметом розгляду в порядку адміністративного судочинстві, то суд вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно з частиною статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно пункту 7 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною першою статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Як вбачається з матеріалів справи, в даній справі йдеться про неналежне виконання відповідачем владних управлінських функцій, тобто Реєстраційна служба Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області є суб'єктом владних повноважень.

Пунктом 1 частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Таким чином, спір між позивачем та Реєстраційною службою Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області є публічно-правовим спором щодо оскарження рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Крім того, абзацом 3 та 4 пункту 8 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів» від 20.05.2013 № 8 передбачено, що відповідно до частини другої статті 30 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» дії або бездіяльність державного реєстратора, державного кадастрового реєстратора, нотаріуса, державного виконавця можуть бути оскаржені до суду. Суди повинні мати на увазі, що під діями також слід розуміти рішення, прийняті зазначеними суб'єктами владних повноважень з питань реєстрації. Спори, які виникають у цих відносинах, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Що стосується вимог позивача про зобов'язання відповідача виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи щодо оренди землі:

- індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року,

- індексний номер 6513367 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6645470 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року,

- індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року, то згідно положень частини другої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав, а тому, суд не може підміняти державний орган, уповноважений Законом на вчинення цих дій.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що процедуру прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) та скасування записів (далі - заява) Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури визначає Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 № 3502/5.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку, прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав заявник подає органу державної реєстрації прав, державним реєстратором якого було проведено державну реєстрацію прав, або нотаріусу, яким проведено державну реєстрацію прав, заяву та документи, визначені цим Порядком.

Згідно з пунктом 2.6 вказаного Порядку, для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку, прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за результатами розгляду заяви та документів, що додаються до неї, державний реєстратор приймає рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав або рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні записів Державного реєстру прав.

З аналізу вказаних норм слідує, що чинним законодавством України передбачено порядок внесення запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації права власності на підставі рішення суду, який передбачає, в тому числі, подання заяви та відповідних документів, а також прийняття державним реєстратором рішення про внесення запису, або відмову у його внесенні.

Оскільки позивачем заява про скасування рішення про державну реєстрацію прав державному реєстратору не подавалась та відповідне рішення державним реєстратором не приймалось, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Досліджуючи обставини дотримання відповідачем згаданих критеріїв при реалізації владної управлінської функції у спірних правовідносинах, суд зауважує, що відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з вимогами частини другої статі 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем не надано суду доказів, які б спростували доводи позивача.

За таких обставин суд дійшов висновку про наявність порушень з боку відповідача прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин, які потребують судового захисту, тому рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за кадастровими номерами 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283, які зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номерами:

- індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року,

- індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року підлягає скасуванню.

Відповідно до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись статті 124 Конституції України, статтями 9, 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд , -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Приватного сільськогосподарського підприємства «Фортуна», - задовольнити частково.

Скасувати рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі:

- індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року;

- індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року;

- індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року,

- індексний номер 6513367 від 08.10.2013 року;

- індексний номер 6645470 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року;

- індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року,

- індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року;

- індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету (р/р 31419537700002 в ГУДКС України в Чернігівській області, МФО 853592, код 22825965) на користь Приватного сільськогосподарського підприємства «Фортуна» (код ЄДРПОУ 30834777) судові витрати в розмірі 36,54 грн.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2014
Оприлюднено28.04.2014
Номер документу38402633
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1002/14

Ухвала від 02.03.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Постанова від 05.04.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Постанова від 22.04.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 30.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 14.06.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Пилипенко О.Є.

Ухвала від 04.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 20.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 12.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 30.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 11.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні