КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 квітня 2014 року 810/122/14-а
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скрипки І.М., секретар судового засідання Маджар О.М., за участю:
представника позивача - Савічева В.Л.,
представника відповідача 2 - Борозенця М.С.,
представника третьої особи 1 - Ліскевич О.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АТ Механіка» до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області (відповідач 1), Державного кадастрового реєстратора Управління Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області (відповідач 2), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «Земля-БЦ» (третя особа 1), Приватне підприємство «Паралель Плюс Експерт» (третя особа 2), Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» (третя особа 3), про визнання протиправними дій і рішення, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «АТ Механіка» (ТОВ «АТ Механіка», товариство) із позовом до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області (райдержадміністрація, Білоцерківська РДА), Державного кадастрового реєстратора Управління Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «Земля БЦ», Приватне підприємство «Паралель Плюс Експерт», про визнання протиправними дій і рішення, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії.
Зазначали, що у зв'язку із затвердженням оскаржуваним розпорядженням відповідного проекту землеустрою відбулося накладення меж суміжних земельних ділянок, у результаті чого площа земельної ділянки, якою користується ТОВ «АТ Механіка», зменшилась на 0,4000 га.
Посилаючись на порушення відповідачами положень Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про Державний земельний кадастр», просили:
- визнати протиправним та скасувати повністю розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області №386 від 28 серпня 2013 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» в адміністративних межах Терезинської селищної ради»;
- визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Управління Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області щодо державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки Державного кадастрового реєстратора Управління Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області;
- зобов'язати Державного кадастрового реєстратора Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області внести зміни в земельно-облікові документи та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 2,9155 га, наданої в постійне користування Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» для обслуговування нежитлового приміщення за адресою: місто Біла Церква, вул. Храпачанська, 70-а, з повідомленням про це Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції.
Ухвалою суду від 30 січня 2014 року у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів залучено Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» (КП БМР «Білоцерківтепломережа», комунальне підприємство).
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити.
Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області у поданих письмових запереченнях просила відмовити у задоволенні позову з мотивів його безпідставності та необґрунтованості. Зазначили, що державна адміністрація, приймаючи оскаржуване розпорядження, діяла у відповідності із нормативно-правовими актами, які регулюють питання у сфері земельних відносин; при цьому, під час процедури затвердження проекту землеустрою невідповідності поданих матеріалів вимогам законів та прийнятих до них нормативно-правових актів виявлено не було, у зв'язку із чим вважають відповідне розпорядження таким, що прийнято в межах та спосіб, передбачених законодавством. Крім того, просили розглянути справу за відсутності представника такої адміністрації.
Представник відповідача 2 - Управління Держземагентства у Білоцерківському районі Київської області - у судових засіданнях проти задоволення позову заперечував, вказав, що відомості стосовно земельної ділянки, розташованої у місті Біла Церква по вул. Храпачанській, 70, яку мало намір орендувати ТОВ «АТ Механіка», - відсутні у Державному земельному кадастрі, у зв'язку із чим виявлення ним факту накладення земельних ділянок не було можливим. Також подав письмові заперечення на позов, у яких стверджував дотримання таким відповідачем положень чинного законодавства у спірних відносинах.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши інші докази, зокрема письмові, що містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позову, виходячи із такого.
Як вбачається із нотаріально посвідченого свідоцтва про право власності, АТ «Механіка» 27 грудня 2001 року з прилюдних торгів придбало нежитлову будівлю станції вуглекислоти з комплектом обладнання, площею 741,9 кв. м., що знаходиться в місті Біла Церква по вул. Храпачанській, 70, яке належало ВАТ «Білоцерківсільмаш» (а.с.20). Цього ж дня така нежитлова будівля, площею 741,9 кв. м., зареєстрована у Білоцерківському бюро технічної інвентаризації (а.с.20зв.).
20 травня 2002 року Білоцерківським районним відділом земельних ресурсів складено висновок щодо передачі в оренду АТ «Механіка» земельної ділянки загальною площею 0,9071 га по вул. Храпачанській, 70 в місті Біла Церква на території Терезинської селищної ради Білоцерківського району Київської області; вказано про погодження розробленої Білоцерківською регіональною філією Київського регіонального центру державного земельного кадастру технічної документації по оформленню такої земельної ділянки в оренду та про можливість її відведення товариству «Механіка» (а.с.15).
При цьому, при виготовленні технічної документації із землеустрою було погоджено межі відповідної ділянки із суміжними землевласниками і землекористувачами, у тому числі із КП БМР «Білоцерківтепломережа», що підтверджується актом про встановлення на місцевості та погодження зовнішньої межі земельної ділянки від 13 березня 2002 року (а.с.124).
3 квітня 2003 року розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області №103 затверджено технічну документацію щодо передачі в оренду АТ «Механіка» земельної ділянки на території Терезинської селищної ради за адресою: м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70, площею 0,9071 га та вилучено таку ділянку із земель ВАТ «Білоцерківсільмаш» з передачею в дострокову оренду (строком на 5 років) з правом викупу акціонерному товариству «Механіка» під розміщення виробничої бази (а.с.14).
30 травня 2003 року АТ «Механіка» уклало з Білоцерківською районною державною адміністрацією договір оренди земельної ділянки площею 0,9071 га, що перебуває у державній власності, розташованої на території Терезинської селищної ради Білоцерківського району Київської області у м. Біла Церква. Термін дії договору - 5 років, з правом викупу, при цьому орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк (а.с.12-13).
12 травня 2010 року Білоцерківська район рада Київської області рішенням №28-478 затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,9071 га, яка надається в оренду Акціонерному товариству «Механіка» під розміщення виробничої бази за рахунок земель несільськогосподарського призначення в адміністративних межах Терезинської селищної ради (а.с.22,194).
9 липня 2010 року Білоцерківська районна державна адміністрація надала дозвіл АТ «Механіка» на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на відповідну земельну ділянку для розміщення виробничої бази в адміністративних межах Терезинської селищної ради; доручено Держкомзему у Білоцерківському районі організувати роботи по наданню в оренду такої земельної ділянки акціонерному товариству «Механіка» (а.с.23).
1 вересня 2010 року складено Акт визначення та погодження меж землекористування АТ «Механіка», підпис під яким проставлено і директором Комунального підприємства Білоцерківської міської Ради «Білоцерківтепломережа» (а.с.26).
Розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області №10307 від 26 жовтня 2011 року (а.с.24) продовжено термін дії вказаного вище дозволу на розробку технічної документації на один рік.
29 листопада 2012 року (а.с.25) термін дії такого дозволу продовжено ще на рік, тобто до 29 листопада 2013 року.
Також з'ясовано, що згідно протоколу зборів акціонерів АТ «Механіка» від 4 лютого 2011 року та установчих зборів учасників ТОВ «АТ Механіка» від 16 серпня 2011 року, АТ «Механіка» перетворене в ТОВ «АТ Механіка», яке згідно пункту 1.1 Статуту ТОВ «АТ Механіка» є правонаступником АТ «Механіка» (а.с.10-11).
10 січня 2013 року позивач звернувся до відділу земельного агентства в Білоцерківському районі із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки (а.с.27).
Разом із тим, відділ Держземагентства у Білоцерківському районі Київської області, листом №06-7/78 від 8 лютого 2013 року, повідомив товариство, що обмінний файл у форматі оформлення результатів робіт із землеустрою в електронному вигляді не відкривається. Зазначили, що для внесення в Державний земельний кадастр просять надати обмінний файл в електронному вигляді належної якості (а.с.28).
20 лютого 2013 року позивач звернувся до відділу земельного агентства у Білоцерківському районі із проханням зробити в технічній документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельну ділянку АТ «Механіка» під розміщення виробничої бази в адміністративних межах Терезинської селищної ради за адресою м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70, відмітку про кадастровий номер земельної ділянки. До заяви додано технічну документацію (а.с.29).
При цьому, у судовому засіданні представник позивача вказав, що відповідний кадастровий номер було проставлено, на підтвердження чого надав копію кадастрового плану земельної ділянки із проставленим відповідним номером 3220455500:06:005:0050 (а.с.30). Також зазначив, що, як з'ясувалося пізніше, земельну ділянку у державному земельному кадастрі зареєстровано не було.
У свою чергу представник відповідача 2 пояснив, що позивачем не було дотримано вимог процедури реєстрації відповідної земельної ділянки, у зв'язку із чим вона і не могла бути зареєстрована у Державному земельному кадастрі. Вказав і на те, що позивачу не було відмовлено у проведенні відповідної реєстрації, а лише, як-то вимагає законодавець, запропоновано надати обмінний файл в електронному вигляді належної якості.
У судовому засіданні і представник позивача, і представник Управління Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області підтвердили, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо земельної ділянки із кадастровим номером 3220455500:06:005:0050.
18 червня 2013 року Білоцерківська районна державна адміністрація, розпорядженням №218, надала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо надання в постійне користування земельної ділянки Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» в межах Терезинської селищної ради за адресою м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70-а (а.с.32,135).
15 липня 2013 року відділом Держземагентства у Білоцерківському районі Київської області надано висновок №06-17/648 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,9155 га в постійне користування для обслуговування нежитлового приміщення в адміністративних межах Терезинської селищної ради Білоцерківського району Київської області Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» за адресою м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70-а (а.с.162-163).
Судом досліджено і Акт встановлення на місцевості та погодження зовнішніх меж земельної ділянки комунального підприємства «Білоцерківтепломережа» (а.с.174), у якому відсутній підпис представника ТОВ «АТ Механіка» (а.с.174). Факт відсутності погодження таких меж із позивачем підтверджено і представником відповідача 2 у судовому засіданні.
28 серпня 2013 року, розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області №386, затверджено вказаний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,9155 га у постійне користування КП БМР «Білоцерківтепломережа» із наданням у постійне користування (а.с.33,37).
Засвідчена копія цього проекту землеустрою міститься в матеріалах справи (а.с.127-132).
У свою чергу, позивачем подано зведений план ділянки, якою користується ТОВ «АТ Механіка» та наданої у постійне користування КП БМР «Білоцерківтепломережа», розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю «Земля-БЦ», з якого вбачається, що межі земельної ділянки, наданої в постійне користування КП БМР «Білоцерківтепломережа», наклалися на межі земельної ділянки, на яку позивачу надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку та на якій розташовані об'єкти нерухомості, належні позивачу (а.с.34,203). Також подано фотоматеріали, на яких позначено накладання земельної ділянки КП БМР «Білоцерківтепломережа» на частину земельної ділянки та споруд ТОВ «АТ Механіка».
Представник позивача вказав, що у зв'язку із зазначеними обставинами площа земельної ділянки ТОВ «АТ Механіка», яка становила 0,9071 га, зменшилась на 0,4000 га.
Крім того, рішенням Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Білоцерківському районі від 17 вересня 2013 року №РВ-3200047372013 позивачу відмовлено у внесенні відомостей про земельну ділянку площею 0,9071 га за адресою: м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70 до Державного земельного кадастру через знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (а.с.200).
Суд звертає увагу і на ту обставину, що 16 липня 2013 року позивач звернувся до КП БМР «Білоцерківтепломережа» із проханням погодити межі землекористування земельної ділянки за адресою: м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70, у зв'язку із продовженням ТОВ «АТ Механіка» договору оренди такої земельної ділянки, додав акт про встановлення на місцевості і погодження меж земельної ділянки та передачі на зберігання межових знаків у шести примірниках, а також кадастровий план. Відповідна заява зареєстрована КП БМР «Білоцерківтепломережа» 16 липня 2013 року, тобто до затвердження проекту землеустрою та надання у користування комунальному підприємству відповідної земельної ділянки (а.с.198).
Разом із тим, відповідь на таку заява датована 30 вересня 2013 року (а.с.196), із зазначенням, що визначені межі земельної ділянки, яка оформлюється ТОВ «АТ Механіка», в кадастровому плані, не відповідають межам, які визначені державним актом на право постійного користування, виданому КП БМР «Білоцерківтепломережа».
Також представником позивача надано довідку виконавчого комітету Терезинської селищної ради від 23 квітня 2014 року №02-14-67 про те, що ТОВ «АТ Механіка» за договором оренди земельної ділянки від 30 травня 2003 року сплачує Терезинській селищній раді орендну плату за користування земельною ділянкою площею 0,9071 га, яка знаходиться на території цієї селищної ради за адресою: Київська область, місто Біла Церква, вул. Храпачанська, 70, на якій розміщені будівлі виробничої бази, належні ТОВ «АТ Механіка». Крім того, вказано, що на момент видачі довідки заборгованості по сплаті орендної плати у товариства немає (а.с.206). Позивачем подано і засвідчені копії платіжних доручень на підтвердження здійснення розрахунків по орендній платі (а.с.17-19).
У той же час, приватне підприємство «Паралель Плюс Експерт» вказало, що земельна ділянка КП БМР «Білоцерківтепломережа» не накладається на будівлі «АТ Механіка» (а.с.208).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить із наступного.
Згідно положень статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
За приписами частин першої та другої статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування».
У відповідності до частин першої та другої статті 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
За правилами частин першої та другої статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
За змістом частини першої статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Відповідно до частини третьої статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України (частини друга, третя статті 123 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини четвертої цієї ж статті проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
За нормами частини шостої статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (частина десята статті 123 Земельного кодексу України).
Згідно із частиною тринадцятою статті 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
За приписами статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до вимог статті 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
За змістом статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи. Органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України «Про землеустрій»; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт. Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.
Як визначено у статті 198 Земельного кодексу України кадастровими зйомками є комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
За положеннями статті 141 цього ж кодексу підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Як передбачено у пункті 3.12 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року N 376, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 оку за N 391/17686, закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою. Повідомлення власників (користувачів) суміжних земельних ділянок про дату і час проведення робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем завчасно, не пізніше ніж за п'ять робочих днів до початку робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Повідомлення надсилається рекомендованим листом, кур'єрською поштою, телеграмою чи за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення. Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) може здійснюватися за відсутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок у випадку їх нез'явлення, якщо вони були належним чином повідомлені про час проведення вищезазначених робіт, про що зазначається у акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» від 7 липня 2011 року №3613-VI (Закон №3613-VI), державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; а кадастровим номером земельної ділянки є індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
За положеннями частин першої, четвертої, дев'ятої статті 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.
Як закріплено у статті 16 Закону №3613-VI земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
У відповідності до частини першої статті 21 Закону №3613-VI відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79 1 Земельного кодексу України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України; на підставі проектів землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь - у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.
За правилами статті 22 Закону №3613-VI документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.
Як визначено статтею 23 Закону №3613-VI документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді. Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.
За нормами статті 24 цього ж Закону державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа; документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки. Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення (частина четверта статті 24 Закону №3613-VI).
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер (частини п'ята, шоста, восьма, дев'ята статті 24 Закону №3613-VI).
Так, відносини, які пов'язані із набуттям земельної ділянки у власність чи користування за звичай є цивільними, але коли з'являється суб'єкт владних повноважень вони набувають публічно-правового характеру.
У випадку, який розглядається, йдеться про одну із початкових (підготовчих) ланок передачі землі у користування. Одним із завдань такої підготовки є не лише збирання, виготовлення документів, а і з'ясування питання чи не буде порушувати це права осіб, які приступили до оформлення документів для набуття права користування чи власності земельною ділянкою або вже набули таке право.
Як вбачається із законодавчих положень, механізм такої перевірки проявляються у необхідності узгодження меж із суміжними землекористувачами та землевласниками.
Законодавець не обмежує державну адміністрацію обов'язком надавати право розробки проекту землеустрою одному землекористувачу, але затвердження відповідного проекту має виключати порушення прав інших.
У випадку, який розглядається, районна державна адміністрація надала дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельну ділянку позивачу; однак, в особі відповідних органів і посадових осіб, не переконалася чи не збігаються земельні ділянки при затвердженні проекту землеустрою комунального підприємства «Білоцерківтепломережа».
При вирішенні цього спірного випадку суд враховує, що на земельній ділянці, яку позивач мав намір орендувати, знаходяться об'єкти нерухомого майна, належні такому товариству на праві приватної власності, а райдержадміністрацією не спростовано факт накладання меж земельної ділянки КП «Білоцерківтепломережа» на відповідні об'єкти нерухомості ТОВ «АТ Механіка».
Суд приймає до уваги і доводи щодо здійснення розрахунків по орендній платі позивачем із селищної радою по квітень 2014 року, а також той факт, що відповідна оплата приймається адресатом. Зазначає також і те, що питання стосовно протиправного користування позивачем відповідною земельною ділянкою або ж знесення споруд, які на ній розташовані, до дати винесення рішення у справі, державними органами не розглядалося.
Суд зважає і на дії третьої особи - КП «Білоцерківтепломережа», якій було надано у липні 2013 року товариством «АТ Механіка» заяву щодо погодження меж землекористування земельної ділянки за адресою: м. Біла Церква, вул. Храпачанська, 70, у зв'язку із продовженням договору оренди такої земельної ділянки; яка не погоджувала відповідні межі понад два місяці, здійснюючи у цей час дії щодо затвердження проекту землеустрою, згідно якого відбулось відповідне накладення меж земельних ділянок. При цьому, комунальне підприємство повідомлялося про дати, час і місце розгляду цієї справи, однак не скористалось правом висловити свою позицію у спірних відносинах.
Також, суд звертає увагу і на те, що, затверджуючи проект землеустрою КП «Білоцерківтепломережа», Білоцерківська РДА настільки формально підійшла до обов'язку із перевірки дотримання вимог законодавства при складанні проекту землеустрою земельної ділянки комунального підприємства, що нівелювала справедливі очікування позивача про надання в оренду земельної ділянки, зумовлені наданням дозволу на розробку технічної документації із землеустрою для складання документів, посвідчуючих право оренди.
За положеннями статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За нормами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як закріплено у частині першій статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
За неспростованих доводів позивача про накладення меж земельної ділянки, відрізання землі є відверто необґрунтованим, немотивованим та несправедливим. У зв'язку із чим оскаржуване розпорядження підлягає визнанню протиправним та скасуванню із подальшим зобов'язанням Державного кадастрового реєстратора внести зміни в земельно-облікові документи та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, наданої в постійне користування «Білоцерківтепломережа».
Стосовно визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки, наданої у постійне користування КП БМР «Білоцерківтепломережа», то суд приходить до висновку про відсутність підстав для цього, оскільки, як встановлено у судовому засіданні, він об'єктивно, за викладених обставин, не мав можливості встановити факт накладання меж земельних ділянок; при цьому, у ході судового розгляду, протиправних дій з боку Державного кадастрового реєстратора встановлено не було.
Отже, позов підлягає частковому задоволенню.
За правилам частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
У випадку, що розглядається, задоволенню підлягають дві вимоги немайнового характеру, у зв'язку із чим на користь позивача необхідно стягнути сплачений за них судовий збір у сумі 146,16 грн.
Керуючись статтями 11, 14, 69, 70, 71, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області №386 від 28 серпня 2013 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» в адміністративних межах Терезинської селищної ради».
Зобов'язати Державного кадастрового реєстратора Державного земельного агентства у Білоцерківському районі Київської області внести зміни в земельно-облікові документи та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 2,9155 га, наданої в постійне користування Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради «Білоцерківтепломережа» для обслуговування нежитлового приміщення за адресою: місто Біла Церква, вул. Храпачанська, 70-а, з повідомленням про це Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АТ Механіка» сплачений судовий збір у сумі 146 (сто сорок шість) грн. 16 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Скрипка І.М.
Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 30 квітня 2014 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2014 |
Оприлюднено | 06.05.2014 |
Номер документу | 38492297 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Скрипка І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні