Постанова
від 24.04.2014 по справі 914/2266/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2014 року Справа № 914/2266/13 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П. (доповідач), суддівФролової Г.М., Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргу ТОВ "Волід" на постанову від 05.02.2014 Львівського апеляційного господарського суду у справі№914/2266/13 господарського суду Львівської області за позовомПрокурора Галицького району міста Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради до ТОВ "Волід" провнесення змін до договору оренди землі від 07.06.2006 За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - не з'явились

Від Генеральної прокуратури України - Бондарчук В.М.

Відповідно до розпорядження заступника Секретаря другої судової палати від 23.04.2014 справа слухається колегією суддів у складі: головуючий - Ходаківська І.П., судді - Фролова Г.М., Яценко О.В.

ВСТАНОВИЛА:

Прокурор Галицького району міста Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради звернувся до господарського суду з позовом до ТОВ "Волід" про внесення змін до договору оренди землі від 07.06.2006, укладеного між Львівською міською радою та ТОВ "Волід" шляхом викладення пункту 5 договору у наступній редакції: "п.5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3419 339 грн. 83 коп." та пункту 9 договору в наступній редакції: "п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 102580 грн. 19 коп. в рік, що становить три відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33217812700004 в УДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007573, код платежу: 13050200 для юридичних осіб, отримувач: міський бюджет для Галицького району".

Рішенням господарського суду Львівської області від 11.07.2013 (суддя І.Б. Козак) позов задоволено, внесено зміни до укладеного між Львівською міською радою та ТОВ "Волід" договору оренди землі від 07.06.2006 шляхом викладення пункту 5 договору у наступній редакції: "п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 419 339 грн. 83 коп."; пункту 9 договору в наступній редакції: "п. 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 102 580 грн. 19 коп. в рік, що становить три відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33217812700004 в УДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007573, код платежу: 13050200 для юридичних осіб, отримувач: міський бюджет для Галицького району".

Постановою колегії суддів Львівського апеляційного господарського суду від 05.02.2014 у складі: Данко Л.С., Давид Л.Л., Юрченко Я.О. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.

ТОВ "Волід" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, справу передати на новий розгляд. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі".

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 07.06.2006 між Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Волід" (орендар) на підставі Ухвали Львівської міської ради № 3318 від 23.02.2006 укладено договір оренди землі. Договір зареєстрований у Львівській міській раді 0706.2006 за № Г-270, договір також зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.03.2007 за № 04:07:438:0040 кн.04-1.

Пунктом 8 договору сторони погодили, що договір укладено терміном на десять років до 23.02.2016.

Згідно пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 969 734 грн. 48 коп.

Відповідно до пункту 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 17 457 грн. 71 коп. в рік.

Положенням про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові, яке затверджено ухвалою Львівської міської ради від 07.06.2007 за № 899, передбачено, зокрема, порядок продажу та відведення земельних ділянок у власність та для укладення договорів оренди, порядок розгляду та підготовки документів для продажу земель у власність (розділ 2 Положення); порядок проведення земельних торгів (аукціону) (розділи 4, 5, 6, 7, 8 Положення); порядок укладання договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів (розділ 9) на земельних торгах (розділ 10 Положення); порядок розгляду та підготовки документів для надання земельних ділянок в оренду, постійне користування та власність для обслуговування об'єктів нерухомого майна (розділ 11 Положення); порядок розгляду та підготовки документів для надання в оренду, постійне користування земельних ділянок (у т.ч. земельних ділянок вільних від забудови) або зміни цільового призначення (розділ 12 Положення); порядок укладення договорів оренди земельних ділянок (розділ 13 Положення).

Пунктом 15.1. Положення встановлено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі встановлення Верховною Радою України нових ставок земельного податку. Відповідно до п. 15.2. Положення, у разі прийняття нормативно-правових актів щодо зміни розмірів орендної плати за землю фізичні та юридичні особи зобов'язані у встановленому порядку переукласти договори оренди землі з врахуванням змін що відбулись. Відмова юридичних чи фізичних осіб-орендарів (чи зволікання з підписанням) від переукладення (внесення змін до) діючих договорів оренди землі є підставою для розірвання договору оренди землі та звільнення орендованої земельної ділянки за рішенням суду (п. 15.3. Положення).

Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м.Львові, затв. увалою Львівської міської ради №1675 від 26.07.2012 містить аналогічні пункти 15.1, 15.2, 15.3.

Ухвалою Львівської міської ради від 18.06.2009 за № 2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова" було затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова, яка містить схему оціночних районів міста, коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (у гривнях за 1 кв.м.), коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).

Управлінням Держкомзему у м. Львові 31.01.2011 за № 40/01-15/566 на адресу начальника Управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин п. М. Бокало, надано нормативно грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "Волід", яка становить 3419339,89 грн.

Згідно з проведеним Департаментом містобудування Львівської міської ради розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності для ТОВ "Волід", нормативна грошова оцінка орендованої ТОВ "Волід" земельної ділянки станом на 31.01.2011 становить 3419339,83 грн., розмір орендної плати в рік становить 102580,19 грн.

Листом від 06.12.2012 за № 2403-вих-1390 позивач повідомив відповідача про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді відповідача та направив, зокрема, для підпису 3 примірники змін до договору оренди землі від 07.06.2006 за № Г-270.

Листом від 04.03.2013 вих. № 2403-вих.-253 позивач знову повідомив відповідача про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді відповідача та направив для підпису 3 примірники змін до договору оренди землі від 07.06.2006 за № Г-270.

Прокурор Галицького району міста Львова, посилаючись на те, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди землі від 07.06.2006, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.1 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на момент звернення Прокурора Галицького району міста Львова до суду з позовом про внесення змін у спірний договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди, що свідчить про наявність між сторонами відповідного спору. Більш того, змін у договір оренди щодо розміру орендної плати за земельну ділянку не було внесено сторонами і під час розгляду даної справи.

Господарськими судами також встановлено, що пунктом 15.1. Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові встановлено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі встановлення Верховною Радою України нових ставок земельного податку.

Відповідно до п.13 договору від 07.06.206 розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" та згідно з цим договором у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін. Тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законом.

З огляду на те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що сторонами у договорі оренди землі від 07.06.2006 передбачена можливість перегляду орендної плати, суди обґрунтовано зазначили, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, вимогам чинного законодавства.

З урахуванням наведеного, суди правомірно дійшли висновку про задоволення позову.

Постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу ТОВ "Волід" залишити без задоволення.

Постанову від 05.02.2014 Львівського апеляційного господарського суду у справі №914/2266/13 господарського суду Львівської області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Г. Фролова

О. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення24.04.2014
Оприлюднено05.05.2014
Номер документу38499001
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2266/13

Ухвала від 27.06.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Постанова від 24.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 08.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 05.02.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Ухвала від 22.01.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Ухвала від 28.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Рішення від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні