ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2014 року Справа № 925/820/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддіКорсака В.А., суддівДанилової М.В.(доповідача), Данилової Т.Б. за участю представників: позивачів-1, 2не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином) відповідача-1 відповідача-2не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином) Гурін Д.А. (дов. від 10.07.2013 р.) прокуратуриТомчук М.О. (посв. від 01.08.2012 р. № 000606) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р. у справі № 925/820/13 господарського суду Черкаської області за позовомПрокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі: 1. Черкаської обласної державної адміністрації; 2. Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області до 1. Виконавчого комітету Виграївської сільської ради; 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1. Стеблівська сільська рада Корсунь-Шевченківського району; 2. Державне підприємство "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" проскасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації та Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області звернувся до господарського суду Черкаської області з позовом до Виконавчого комітету Виграївської сільської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" про:
- визнання незаконним та скасування рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 р. № 16 "Про визнання права власності";
- зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" знести самочинно збудовані об'єкти, які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5, та на які видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 435850 (номер запису 16-9 в книзі 2 юр.).
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 р. № 16 прийнято на підставі незаконних декларацій про готовність об'єкта до експлуатації, оскільки будь-які документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку у матеріалах інвентаризаційної справи відсутні, а у відділі Держземагенства відсутні будь-які дані про надання земельних ділянок ТОВ "Олімпія Інвест" в адміністративних межах Виграївської сільської та Стеблівської селищної рад, враховуючи що, на думку прокурора, виконавчий комітет Виграївської сільської ради вийшов за межі своїх повноважень, оскільки прийняв рішення щодо об'єктів, які знаходяться на земельній ділянці, що розташована в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району.
Рішенням господарського суду Черкаської області від 09.07.2013 р. у справі №925/820/13 (суддя Єфіменко В.В.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р. (колегія суддів: головуючий Мартюк А.І., судді Зубець Л.П., Новіков М.М.), позов задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 р. № 16 "Про визнання права власності". Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" знести самочинно збудовані об'єкти, а саме: будівля 7, загальна площа 51,2 кв.м; будівля 8, загальна площа 166,0 кв.м; будівля 9, загальна площа 166,0 кв.м; будівля 10, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 11 загальна площа 100,2 кв.м; будівля 12, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 13, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 14, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 15, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 16, загальна площа 100,2 кв.м; будівля 17, загальна площа 100,2 кв.м., які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5, та на які видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 435850 (номер запису 16-9 в книзі 2 юр).
Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями, Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 09.07.2013 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р., та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог прокурора Корсунь-Шевченківського району відмовити, мотивуючи свої вимоги і доводи тим, що судами неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а також невірно застосовано норми матеріального та порушено норми процесуального права, що призвело до прийняття невірного рішення.
Зокрема, скаржник стверджує, що він самочинного будівництва не здійснював, що підтверджується договором купівлі-продажу комунального майна від 14.11.2003р., засвідченого державним нотаріусом Корсунь-Шевченківського державної нотаріальної контори та зареєстрованого в реєстрі за № 3741, звертає увагу на те, що придбані згідно вищевказаного договору об'єкти потребували ремонту та реконструкції, тому Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" звернулось до виконавчого комітету Виграївської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на перебудову існуючих будиночків та спорудження додаткових тимчасових будиночків, а також стверджує, що після підписання 12.01.2010 р. договору на право довгострокового тимчасового користування лісами жодного будівництва чи переобладнання об'єктів не велося.
Крім того, скаржник вважає, що в частині визнання незаконним та скасування рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 р. № 16 "Про визнання права власності" спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
У відзиві на касаційну скаргу третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне підприємство "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" просить у задоволенні касаційної скарги Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" відмовити, а рішення господарського суду Черкаської області від 09.07.2013 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р. залишити без змін як такі, що прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуального права та у відповідності до встановлених судами обставин справи.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 17.04.2014 р. касаційну скаргу у справі № 925/820/13 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 14.05.2014 р.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора та представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест", перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є земельна ділянка природно-заповідного фонду (ліси І групи) площею 1,20 га забудована Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест", яка входить до земель природно-заповідного фонду заказника Виграївський площею 35 220 га, утвореного рішенням Черкаського облвиконкому від 22.05.1990 р. № 95.
Відповідно до частини 2 статті 18 Земельного кодексу України категорії земель мають особливий правовий режим.
Згідно статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Статтею 43 Земельного кодексу України визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
За приписами статті 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).
Відповідно до статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України визначено Законом України "Про природно-заповідний фонд України".
Відносини в галузі охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів також регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", та іншими актами законодавства України.
Класифікація територій та об'єктів природно-заповідного фонду міститься в статті 3 Закону "Про природно-заповідний фонд України":
- природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища;
- штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.
Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.
Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об'єктів, що оголошуються заказниками чи пам'ятками природи, мети і необхідного режиму охорони:
- заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні;
- пам'ятки природи поділяються на комплексні, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.
За приписами частин 2, 3 статті 7 Закону "Про природно-заповідний фонд України" землі територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, а також землі природних територій та об'єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську, а також історико-культурну цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об'єктами комплексної охорони, належать до земель природоохоронного та історико-культурного призначення. На землях природоохоронного та історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
За статтею 25 Закону "Про природно-заповідний фонд України" заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.
Приписами статті 26 Закону "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що на території заказника обмежується або забороняється мисливство та діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник. Господарська, наукова та інша діяльність, що не суперечить цілям і завданням заказника, проводиться з додержанням загальних вимог охорони навколишнього природного середовища. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Досліджуючи обставини створення об'єкта природно-заповідного фонду - зоологічного заказника "Виграївський", судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
Рішенням виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 22.05.1990 р. № 95 "Про зміни та доповнення до мережі природно-заповідного фонду області" включено в мережу природно-заповідного фонду державних заказників місцевого значення - заказник "Виграївський", площею 3 522 га, у віданні Корсунь-Шевченківського лісгоспу (додаток № 1) та визначено його місцезнаходження:
- кв. 23-26 = 238 га; кв. 16-21 = 316 га; кв. 27 = 19 га Корсунського лісництва;
- кв.13-47 = 2 189 га; кв. 48 = 113 га; кв. 12 = 50 га; кв. 50 = 41 га Виграївського лісництва.
Судами встановлено, що на час розгляду даної справи було чинним охоронне зобов'язання Корсунь-Шевченківського держлісгоспу, отримане ним в липні 2004 року та Положення про зоологічний заказник місцевого значення "Виграївський", затверджене у встановленому порядку 29.06.2005 р.
З розділу 4 Положення "Режим території заказника" вбачається, що в заказнику встановлюється режим, яким передбачається збереження відновлення і відтворення природних ресурсів, підтримання загального екологічного балансу.
Рішення про зміну території чи ліквідацію заказника приймається рішенням обласної ради у відповідності з Законом України" Про природно-заповідний фонд".
На території заказника забороняється діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим Положенням про заказник.
Заборонено: будь-яке будівництво (споруд, доріг, трубопроводів, ліній електропередач та інших комунікацій); проведення геологорозвідувальних робіт, добування корисних копалин, виймання ґрунту; вилучення в постійне або тимчасове користування земельних ділянок; сінокосіння, випас худоби та прогін її через територію заказника; влаштування місць відпочинку; збір рослин, квітів, плодів, руйнування надґрунтового покриву; всі види полювання на тварин, крім відстрілу хижаків ( вовків, лисиць) у встановленому порядку; інші порушення природних зв'язків і ходу природних процесів в природному комплексі держзаказника.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 14.11.2003 р. на підставі розпорядження Корсунь-Шевченківської районної ради Корсунь-Шевченківська районна рада (продавець), від імені якої діяв заступник голови районної ради Федоренко А.М. на підставі розпорядження Корсунь-Шевченківської районної ради від 11.11.2003 р. № 212 та довіреності № 394 від 11.11.2003 p., з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" (покупець), від імені якого діяв засновник та директор товариства ОСОБА_7 на підставі статуту, затвердженого зборами учасників товариства (протокол № 1 від 29.10.2003 р.), з другого боку, уклали договір купівлі-продажу, відповідно до умов якого продавець зобов'язався передати у власність покупця комунальне майно: комплекс - оздоровчий спортивний табір "Олімпія", який знаходиться в с. Виграїв, урочище "Виграївські дачі", Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, що знаходився на балансі відділу освіти Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації та належав до районної комунальної власності на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Виграївською сільською радою 12.08.2003 р. на підставі рішення № 25 від 31.07.2003 р. та зареєстрованого в Корсунь-Шевченківському виробничому підрозділі Черкаського обласного об'єднаного бюро технічної інвентаризації за № 16 в реєстровій книзі № 2 юр. ос. (Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно виданий 13.08.2003 р. за №1229339).
Відповідно до договору об'єкт, розташований на земельній ділянці площею 1,2 га, яка належить Виграївській сільській раді та передана у постійне користування Корсунь-Шевченківському Держлісгоспу (довідка Корсунь-Шевченківського районного відділу земельних ресурсів № 1015 видана 10.11.2003 р). На даній земельній ділянці розміщений комплекс - оздоровчий спортивний табір "Олімпія" загальною площею 835,6 кв.м., в поетажному плані визначений: під літерою А-сторожка, загальною площею 41,8 кв.м.; а-прибудова; Б-павільйон для відпочинку, загальною площею 199,4 кв.м.; В-павільйон-столова, загальною площею 197,6 кв.м.; Г-трансформаторна підстанція, загальною площею 3,20 кв.м.; 1-фінський будиночок, загальною площею 63,5 кв.м.; 2-фінський будинок, загальною площею 73,6 кв.м.; 3-фінський будинок, загальною площею 49,0 кв.м.; 4-фінський будинок, загальною площею 69,9 кв.м.; 5-фінський будинок, загальною площею 68,9 кв.м.; 6-фінський будинок, загальною площею 68,7 кв.м., згідно витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно, виданого Корсунь-Шевченківським виробничим відділом Черкаського обласного об'єднаного бюро технічної інвентаризації у 2003 році за №1229373.
Судами встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" протягом 2003 - 2008 років здійснювало реконструкцію придбаного нерухомого майна оздоровчого табору під базу відпочинку.
Факт розміщення об'єктів нерухомості на території об'єкта природно-заповідного фонду - заказника "Виграївський", Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" не оспорює.
Статтею 18 Лісового кодексу України регламентується тимчасове користування лісами. Зокрема, об'єктом тимчасового користування можуть бути всі ліси, що перебувають у державній, комунальній або приватній власності.
Тимчасове користування лісами може бути: довгостроковим - терміном від одного до п'ятдесяти років і короткостроковим - терміном до одного року. Довгострокове тимчасове користування лісами - засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт.
Довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.
Довгострокове тимчасове користування лісами приватної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок шляхом укладення між власником лісів та тимчасовим лісокористувачем договору, який підлягає реєстрації в органі виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальних органах центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.
Короткострокове тимчасове користування лісами для заготівлі другорядних лісових матеріалів, побічних лісових користувань та інших потреб, передбачених цим Кодексом, здійснюється без вилучення земельних ділянок у власника лісів, постійного лісокористувача на підставі спеціального дозволу, що видається власником лісів, постійним лісокористувачем підприємствам, установам, організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам.
Суб'єктами правовідносин тимчасового користування лісами є: власники лісів або уповноважені ними особи; підприємства, установи, організації, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Тимчасовий лісокористувач не має права передавати лісові ділянки в тимчасове користування іншим особам.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 28.12.2009 р. Черкаською обласною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 383 "Про виділення в довгострокове тимчасове користування лісової ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест", відповідно до якого було виділено ТОВ "Олімпія Інвест" у платне довгострокове тимчасове користування (без вилучення) лісову ділянку площею 1,2 га (інші ліси, що мають важливе значення для захисту природного середовища), що знаходиться в постійному користуванні державного підприємства "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району, за межами населених пунктів, для використання в рекреаційних цілях терміном на 15 років.
На виконання вказаного розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації 12.01.2010 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" уклало з Державним підприємством "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" договір на право довгострокового тимчасового користування лісами, відповідно до умов якого "постійний лісокористувач" (ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство") на підставі Розпорядження Черкаської обласної адміністрації від 28.12.2009 р. № 385 передав, а "тимчасовий лісокористувач" (ТОВ "Олімпія Інвест") прийняв в строкове платне користування лісову ділянку (інші ліси, що мають важливе значення для захисту природного середовища) для використання в рекреаційних цілях, яка розташована за межами населеного пункту, в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, та перебуває у постійному користуванні ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство".
Умовами вказаного договору передбачено, зокрема, наступне.
У платне довгострокове тимчасове користування виділена лісова ділянка загальною площею 1,20 гa згідно з картосхемою.
Лісова ділянка передавалась в тимчасове користування без споруд та інших об'єктів, належних "постійному лісокористовачу".
Лісова ділянка, що передалася у довгострокове тимчасове користування, не мала видимих недоліків, які можливо виявити звичайним шляхом, що можуть перешкодити її ефективному використанню. Інших особливостей об'єкта тимчасового користування, які могли вплинути на його використання не було.
Договір укладений на п'ятнадцять років.
Передача лісової ділянки в довгострокове тимчасове користування здійснюється без вилучення земельної ділянки у "постійного лісокористувача".
Після припинення дії договору "тимчасовий лісокористувач" повертає "постійному лісокористувачу" лісову ділянку.
Суди попередніх інстанцій взяли до уваги, що договором чітко визначено обмеження (обтяження) щодо використання лісової ділянки.
Так, на лісову ділянку, відведену у довгострокове тимчасове користування встановлено обмеження (обтяження) не проводити будь-яке (в тому числі капітальне) будівництво відповідно до розпорядження облдержадміністрації.
Лісова ділянка розміщена в межах об'єкту природно-заповідного фонду - зоологічного заказника місцевого значення "Виграївський".
"Тимчасовий лісокористувач" не має право передавати право користування лісовою ділянкою іншим особам відповідно до статті 78 Лісового кодексу України.
Згідно статті 20 Лісового кодексу України "тимчасовий лісокористувач" за погодженням з "постійним лісокористувачем", власником лісів в установленому порядку має право зводити тимчасові будівлі і споруди, необхідні для рекреаційних цілей.
Враховуючи вищевикладене, вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" є тимчасовим лісокористувачем на умовах довгострокового користування.
За таких обставин, ТОВ "Олімпія Інвест" поширюються права і обов'язки, закріплені в статті 20 Лісового кодексу України.
Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, під час здійснення реконструкції нерухомого майна оздоровчого табору "Олімпія" під базу відпочинку, про яку було зазначено вище, Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" звело наступні об'єкти нерухомого майна: будівлю 7, загальною площею 51,2 кв.м; будівлю 8, загальною площею 166,0 кв.м; будівлю 9, загальною площею 166,0 кв.м; будівлю 10, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 11 загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 12, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 13, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 14, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 15, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 16, загальною площею 100,2 кв.м; будівлю 17, загальною площею 100,2 кв.м., які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5.
В процесі розгляду справи в судах попередніх інстанцій ТОВ "Олімпія-Інвест" не підтвердило своїх доводів щодо дотримання правового режиму використання земель лісогосподарського призначення та наявності у нього погоджень із власником лісу та постійним лісокористувачем на зведення будівель та споруд під час так званої "реконструкції".
Доказів наявності розробленого у встановленого порядку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, на яких ТОВ "Олімпія Інвест" реконструювало та збудувало об'єкти нерухомості, товариство суду не подало.
З декларацій про готовність об'єктів до експлуатації вбачається, що реконструкцію та будівництво об'єктів нерухомості на землях природно-заповідного фонду ТОВ "Олімпія-Інвест" здійснило у 2008 році.
23.04.2012 р. Іспекцією ДАБК у Черкаській області затверджено подані ТОВ "Олімпія-Інвест" декларації про готовність об'єктів до експлуатації на земельній ділянці, розташованій у Корсунь-Шевченківському районі, с. Виграїв, Урочище "Виграївські дачі", площею 120 га, за кадастровим № 7122555500-001-0011, призначеної для рекреаційного використання.
Разом з тим, як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, декларації не є правовстановлюючими документами, що підтверджують право власності, а є лише документами, які вказують тільки на те, що забудовник (ТОВ "Олімпія-Інвест") здійснював будівництво без порушення технічних будівельних норм і правил.
Декларація на відміну від акта про готовність об'єкта до експлуатації не складається комісійно, а тільки забудовником, який несе відповідальність за достовірність поданих ним відомостей.
Враховуючи вищевикладене, надавши юридичну оцінку обставинам справи та проаналізувавши норми чинного законодавства, суди попередніх інстанцій вмотивовано дійшли висновку про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" своєю діяльністю по реконструкції та будівництву об'єктів нерухомості на території заказника "Виграївський" порушує порядок використання земель природно-заповідного фонду та Положення про заказник "Виграївський".
Відповідно до частини 1 статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належно затвердженого проекту, або з істотним порушенням будівельних норм і правил.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що в даному випадку об'єкти нерухомого майна, які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5, і були зведені Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" під час реконструкції нерухомого майна оздоровчого табору "Олімпія", підпадають під поняття самочинного будівництва, оскільки як вбачається зі встановлених судами обставин справи, на вищевказаній лісовій ділянці, яка є об'єктом природно-заповідного фонду, встановлено обмеження на проведення будівництва.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли вмотивованого висновку про зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" знести самочинно збудовані об'єкти, які знаходяться на земельній лісовій ділянці в адміністративних межах Стеблівської селищної ради Корсунь-Шевченківського району у межах лісової ділянки площею 1,2 га Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство" кв.46 вид.5, як такі, що збудовані на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети та всупереч вимогам законодавства про об'єкти природно-заповідного фонду.
Таким чином, доводи та твердження Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест", викладені у касаційній скарзі, стосовно помилкового, на його думку, висновку судів попередніх інтенцій про наявність на лісовій ділянці Виграївського лісництва ДП "Корсунь-Шевченківське лісове господарство", самочинно збудованих товариством об'єктів, спростовуються встановленими обставинами та наявними у справі доказами.
Згідно приписам частини 2 статті 376 Цивільного кодексу України особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
Беручи до уваги вищевикладене, вбачається, що прийняте виконкомом Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району рішення від 03.05.2012 р. № 16 "Про визнання права власності", яким було доручено Комунальному підприємству "Черкаське обласне об'єднання бюро технічної інвентаризації Корсунь-Шевченковський відділок" оформити свідоцтво на право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест" на об'єкти нерухомого майна: комплекс будівель та споруд "Виграївські Дачі" Урочище, та на підставі якого було видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 435850 (номер запису 16-9 в книзі 2 юр), не можна вважати законним та обґрунтованим, враховуючи, що воно прийнято на підставі вищезазначених декларацій про готовність об'єктів до експлуатації на земельній ділянці, зареєстрованих Іспекцією ДАБК у Черкаській області, які не є правовстановлюючими документами, що підтверджують право власності, а отже - без достатніх правових підстав.
Згідно частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про визнання незаконним та скасування рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району від 03.05.2012 р. № 16 "Про визнання права власності".
Доводи Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія Інвест", викладені у касаційній скарзі, про те, що спір в частині визнання незаконним та скасування вищезазначеного рішення виконкому Виграївської сільської ради Корсунь-Шевченківського району підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, а отже - не підвідомчий господарському суду, що є підставою для припинення провадження у справі у вказаній частині за пунктом 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, колегією суддів до уваги не приймаються, оскільки справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 Господарського процесуального кодексу України підвідомчі господарським судам.
Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та досліджені докази, судова колегія вважає прийняту у справі постанову суду апеляційної інстанції, якою підтримано рішення суду першої інстанції, такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстав для її зміни чи скасування не вбачається.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпія-Інвест" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.12.2013 р. у справі № 925/820/13 господарського суду Черкаської області залишити без змін.
Головуючий суддя В. Корсак
Судді: М. Данилова
Т. Данилова
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2014 |
Оприлюднено | 27.05.2014 |
Номер документу | 38878255 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Данилова М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні