Справа № 0314/887/2012
Провадження №1/167/2/2014
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.06.2014 року Рожищенський районний суд Волинської області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
суддів - ОСОБА_2 , ОСОБА_3
при секретарі- ОСОБА_4
з участю прокурора - ОСОБА_5
захисники - ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ,
ОСОБА_8 , ОСОБА_9
розглядаючи кримінальну справу про обвинувачення ОСОБА_10 , у вчиненні злочинів, передбачених ч.5 ст.191, ч.2 ст.205, ч.2 ст.209, ч.2 ст.364, ч.2 ст.366 КК України, ОСОБА_11 за ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Досудовим слідством ОСОБА_10 обвинувачується у вчиненні злочинів, передбачених ч.5 ст.191, ч.2 ст.205, ч.2 ст.209, ч.2 ст.364, ч.2 ст.366 КК України, а ОСОБА_11 обвинувачується у вчиненні злочинів, передбачених за ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 КК України.
В судовому засіданні захисники підсудного ОСОБА_10 Сафулько ОСОБА_12 , ОСОБА_8 заявили клопотання про направлення кримінальної справи на додаткове розслідування в зв`язку з неповнотою та неправильністю досудового слідства, так як неповнота та неправильність досудового слідства не може бути усунута в судовому засіданні.
Крім того, адвокат ОСОБА_7 заявив клопотання про виділення із матеріалів справи матеріалів кримінальної справи в окреме провадження відносно обвинуваченого ОСОБА_11 , оскільки фактів, що злочини вчинялися за співучасті з іншими особами не встановлено.
Суд, аналізуючи матеріали справи, заслухавши думку захисників, які кожне із своїх клопотань підтримали, думку підсудних, які підтримали клопотання адвокатів, заслухавши думку прокурора, який заперечив проти виділення матеріалів справи в окреме провадження та повернення справи на додаткове розслідування, суд вважає, що клопотання про повернення справи на додаткове розслідування підлягає до задоволення, а в клопотанні про виділення матеріалів в окреме провадження відносно ОСОБА_11 слід відмовити виходячи із наступних підстав.
Згідно ст.281 КПК України ( в редакції 1960 року) повернення справи на додаткове розслідування з мотивів неповноти та неправильності досудового слідства може мати місце тоді, коли ця неповнота та неправильність не може бути усунута в судовому засіданні.
Досудове слідство визнається неповним, якщо під час його провадження всупереч вимогам статей 22 і 64 КПК не були досліджені або були поверхово чи однобічно досліджені обставини, які мають істотне значення для правильного вирішення справи і вказана необхідність дослідження тієї чи іншої з них випливала з нових даних установлених при судовому розгляді справи.
Як встановлено в судовому засіданні, досудове слідство по кримінальній справі про обвинувачення ОСОБА_10 в частині обвинувачення за ч.5 ст.191 КК України проведено неповно, поверхнево, без детального з`ясування всіх обставин справи.
В основу обвинувачення ОСОБА_10 за ч. 5 ст. 191 КК України досудовим слідством покладені наступні обставини.
Так, ОСОБА_10 , діючи з метою прикриття незаконної діяльності щодо заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах, які були виділені з Державного бюджету України для виконання Програми створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Волинської області як вугледобувної на 2010 рік, створив фіктивне підприємство, склавши формальний протокол №1 Установчих зборів засновників ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» від 26.07.2010 згідно якого нібито було прийнято учасниками рішення створити ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», сформовано статутний капітал, затверджено статут товариства, а його обрано директором ТОВ «Волинь Ліс Сервіс».
Крім того, маючи намір використовувати у своїх злочинних цілях приватне підприємство «Ф - Арт Груп», задля маскування і попередження викриття його особистої злочинної діяльності правоохоронними органами, ОСОБА_10 , будучи фактичним власником вказаного приватного підприємства, використовуючи знайомство з ОСОБА_11 та одержавши його згоду на призначення директором цього підприємства, провів його призначення протоколом № 1 від 26.03.2010 загальних зборів учасників ПП «Ф - Арт Груп» на вказану посаду. При цьому, задля складання враження удаваної власної непричетності до фінансово-господарської діяльності підприємства, ОСОБА_10 особисто вийшов зі складу його засновників, а назву приватного підприємства було змінено на ПП «ЛВ-Ресурс».
Він же, переслідуючи корисливу мету заволодіння коштами, виділеними з Державного бюджету України та спрямованими Фонду на створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості мешканців вугледобувних регіонів, ОСОБА_10 забезпечив складання двох бізнес-планів під програму створення нових робочих місць на суму 18 000 000 грн. для ПП «ЛВ - Ресурс» і від ТОВ «Волинь Ліс Сервіс». Обидва бізнес-плани 02.08.2010 ОСОБА_10 надав на конкурсну комісію з оцінки бізнес-планів Волинської обласної державної адміністрації, засідання якої відбулось 03.08.2010, попередньо наказавши директору ПП «ЛВ - Ресурс» ОСОБА_11 , який залежав від нього як роботодавця, на цей конкурс не з`являтись.
Він же, діючи умисно, з метою заволодіння грошовими коштами Фонду, уклав з розпорядником коштів - Головним управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської ОДА (надалі Головне управління) договір № 108 від 25.08.2010, згідно якого ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» зобов`язалось виконати всі умови Програми, створити 145 робочих місць, придбати, відповідно до бізнес-плану, сучасні засоби заготівлі та спеціалізовані вітчизняні транспортні засоби для вивезення деревини, умов якого він виконувати наміру не мав.
Крім того, він же, задля маскування і полегшення заволодіння грошовими коштами Фонду, діючи умисно, попередньо вступивши в злочинну змову з директором ПП «ЛВ - Ресурс» ОСОБА_11 , склав ряд неправдивих документів, а саме: договір позики № 168 від 01.07.2010, яким передбачено надання з рахунку підприємства громадянину ОСОБА_11 позики в сумі 6 600 000 грн., яку останній начебто мав повернути до 01.12.2011; договір № 01/09 від 01.09.2010, згідно якого ПП «ЛВ - Ресурс» начебто зобов`язувалось поставити на ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», в термін до 23.12.2010, лісовозні тягачі з причепами в кількості восьми одиниць на умовах передоплати за їх поставку в сумі 7 767 000 грн., правочин від 05.10.2010 про внесення змін до договору № 01/09 від 01.09.2010, яким здійснено зміни у п. 3.2 договору № 09/01 від 01.09.2010 і продовжено строк поставки обладнання - до 01.09.2011.
Він же, реалізовуючи корисливий умисел, спрямований на заволодіння грошовими коштами Фонду, на підставі підробленого договору № 01/09 від 01.09.2010, в період з 09.09.2010 по 08.11.2010, забезпечив проведення перерахування ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» з розрахункового рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в ПуАТ «СЕБ Банк», на розрахунковий рахунок ПП «ЛВ - Ресурс» № 26004000126387 цього ж банку грошові кошти в загальній сумі 7 767 000 грн., а директор ПП «ЛВ-Ресурс» ОСОБА_11 під виглядом надання поворотної фінансової допомоги, згідно договору позики №160 від 01.07.2010, підписав та передав ОСОБА_10 незаповнені чеки на отримання готівки, на підставі яких останнім в період з 10.09.2010 по 24.02.2010було знято з розрахункового рахунку ПП «ЛВ-Ресурс» № НОМЕР_2 , відкритого в Луцькому відділенні ПуАТ «СЕБ Банк», за адресою м. Луцьк вул. Л. Українки, 11 готівкові кошти, загальною сумою 5 950 480, 73 грн., які ОСОБА_10 обернув на свою користь, тобто вчинив заволодіння чужим майном шляхом зловживання своїм службовим становищем на суму, що більше ніж у 600 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян і становить особливо великий розмір.
Він же, діючи за попередньою змовою з директором ПП «ЛВ-Ресурс» ОСОБА_11 , повторно склали неправдиві документи, а саме: контракт № 9/2010 від 07.10.2010, укладений між ПП «ЛВ - Ресурс» (покупцем) і фірмою CRANTIME TRADE LIMITED (продавцем), фактичним представником якої на території України був ОСОБА_10 , про поставку лісовозних тягачів з причепами в кількості чотирьох одиниць загальною вартістю 520 000 євро на умовах передоплати за їх поставку в сумі 52 000 євро.; INVOICE (рахунок-фактуру) від 08.10.2010, умов яких ОСОБА_11 наміру виконувати не мав, а достовірно знаючи, що дані документи містять у собі інформацію, яка не відповідає дійсності, завірив їх своїм підписом та відтиском печатки ПП «ЛВ-Ресурс», а у подальшому на підставі цих документів, діючи за попередньою змовою з директором ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» і фактичним представником CRANTIME TRADE LIMITED на Україні ОСОБА_10 , повторно вчинили заволодіння грошовими коштами Фонду на загальну суму 560 000 грн., що більше ніж у 600 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та становить особливо великий розмір. Зокрема, директор ПП «ЛВ - Ресурс» ОСОБА_11 , достовірно знаючи, що перераховані 08.10.2010 з ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» грошові кошти в сумі 560 000 грн. передбачені для забезпечення виконання умов договору № 01/09 від 01.09.2010 в цей же день придбав за вказані фінансові ресурси у Луцькому відділенні ПуАТ «СЕБ Банк» 50 000 євро (по курсу 11,075 грн. за 1 євро), всього на суму 553 750 грн., які відповідно до платіжного доручення в іноземній валюті від 08.10.2010 № 1 перерахував для фірми CRANTIME TRADE LIMITED, а рештою коштів, з отриманих 560 000 грн. у ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», в сумі 6 250 грн. ОСОБА_11 покрив видатки на зарахування ППП «ЛВ - Ресурс» гривневого покриття за купівлю валюти та перерахування валюти на рахунок CRANTIME TRADE LIMITED. В такий спосіб директор ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» ОСОБА_10 , діючи повторно, за попередньою змовою з ОСОБА_11 , заволодів чужим майном шляхом зловживання своїм службовим становищем, грошовими коштами на суму 560 000 грн., що більше ніж у 600 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян і становить особливо великий розмір.
З такими висновками досудового слідства погодитися не можна, виходячи з наступного.
Згідно протоколу № 1 установчих зборів ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» від
26.07.2010 р. фізичні особи ОСОБА_13 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 вирішили створити ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» з статутним капіталом 5000,00 грн. поділеним на частки та затвердити статут цього товариства (а.с. 66, т. 10).
Зазначений Протокол № 1 від 26.07.2010 р. разом зі Статутом (а.с. 67-76, т. 10) подано на державну реєстрацію. Державна реєстрація ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» проведена державним реєстратором Іваничівської районної державної адміністрації Волинської області 27.07.2010 р. за № 11821020000000503.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Оскільки відомості про ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» (зокрема про організаційно-правову форму товариства, склад засновників, розмір статутного капіталу, органи управління товариством, які визначені протоколом № 1 від 26.07.2010 р. та Статутом) внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, то такі відомості є достовірними в силу закону.
В матеріалах кримінальної справи відсутність будь-які докази того, що саме ОСОБА_10 склав протокол № 1 від 26.07.2010 р., що були допущені порушення процедури створення товариства чи її «формальність», що ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» створене «з метою прикриття незаконної діяльності щодо заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах, які були виділені з Державного бюджету України», і що ОСОБА_10 виступаючи співзасновником цього товариства, діяв з умислом на заволодіння державними коштами.
При проведенні досудового розслідування слід перевірити дійсність і дію установчих документів на даний час і дати відповідну правову оцінку факту наявності установчих документів ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» і їх чинності як на час створення, так і діяльності цього товариства після його реєстрації, крім того, з приводу державної реєстрації ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» слід допитати службових осіб реєстраційної служби Іваничівської районної державної адміністрації.
Аналогічною є ситуація по зміні складу учасників ПП «Ф-Арт Груп» та перейменування цього підприємства на ПП «ЛВ-Ресурс», вихід ОСОБА_10 із складу учасників і відступ своєї частки іншому учаснику.
Органами досудового слідства не допитувались посадові особи реєстраційної служби виконавчого комітету Луцької міської ради, які проводили державну реєстрацію ПП «Ф-Арт Груп» та державну реєстрацію змін до відомостей про цю юридичну особу (зміну назви на ПП «ЛВ-Ресурс», зміну складу учасників).
Тому при проведенні досудового розслідування слід ретельно з`ясувати і встановити дійсні наміри учасника ПП «Ф-Арт Груп» ОСОБА_10 , вийти з складу учасників цього підприємства, встановити і навести докази «маскування» і «злочинних цілей» ОСОБА_10 ; «удаваності непричетності» до його діяльності, дати належну правову оцінку цим обставинам і вирішити питання про наявність або відсутність в діях ОСОБА_10 складу злочину.
Слід встановити і допитати посадових осіб державної реєстраційної служби Виконкому Луцької міської ради та Іваничівської РДА для з`ясування питання законності і реальності змін у складі учасників і статутних даних обох підприємств ПП «Ф-Арт Груп» і ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс».
Крім того, при проведенні досудового розслідування слід перевірити і дати правову оцінку чинності Програми створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Волинської області як вугледобувної на 2010 рік, наведеним судовим актам, зокрема рішенню господарського суду Волинської області від 30.07.2012 р. по справі № 5004/647/12, згідно якого ПП «ЛВ-Ресурс» зобов`язано допоставити ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» обладнання загальною вартістю 5977970,00 грн. згідно договору № 01/09 від 01.09.2010 р. В цьому судовому рішенні, яке набрало законної сили, зазначено, що 01.09.2010 р. між ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» та ПП «ЛВ-Ресурс» укладено цивільно-правову угоду на поставку техніки, відповідач (ПП «Лв-Ресурс») не виконав умов договору і суд зобов`язав його виконати умови по поставці техніки.
Досудовим слідством не встановлено якою є природа (цільове призначення) грошових коштів за чеками ЛЕ № 6613241, ЛЕ № 6613242, ЛЕ № 6613243, ЛЕ № 6613244, ЛЖ № 9242527, ЛЖ № 9242530, ЛЖ № 9242528, ЛЖ № 9242532, ЛЖ № 9242533, ЛЖ № 9242534, ЛЖ № 9242529, ЛЖ № 9242538, ЛЖ № 9242539, ЛЖ № 9242531, ЛЖ № 9242535. Не встановленим є також факт, що саме ОСОБА_10 будь-яким чином особисто отримав ці кошти. При тому, не враховується, що згідно висновку експертизи № 637 від 22.12.2011 р. (а.с. 297-319, Т.26) підписи в цих грошових чеках в графах «Підписи», «Зазначену при цьому грошову суму одержав» виконані ОСОБА_11 .
Крім того, ті документи, які містяться в матеріалах кримінальної справи, а саме: договір від 25.08.2010 р. № 108, договір від 01.09.2010 р., правочин від 05.10.2010 р., договір № 168 від 01.07.2010 р., грошові чеки ЛЕ № 6613241, ЛЕ № 6613242, ЛЕ № 6613243, ЛЕ № 6613244, ЛЖ № 9242527, ЛЖ № 9242530, ЛЖ № 9242528, ЛЖ № 9242532, ЛЖ № 9242533, ЛЖ № 9242534, ЛЖ № 9242529, ЛЖ № 9242538, ЛЖ № 9242539, ЛЖ № 9242531, ЛЖ № 9242535 викладені досудовим слідством без врахування реальності господарських і фінансових операцій, ними обумовлених.
Під час досудового розслідування слід усунути протиріччя, дати належну і об`єктивну оцінку показанням ОСОБА_11 , провести повторні і додаткові експертизи його почерку. Слід також призначити і провести детальне і об`єктивне експертне економічне дослідження всіх, здійснених за час діяльності ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» господарських операцій на предмет їх реальності або фіктивності, провести експертне дослідження фінансово-господарської діяльності на предмет дійсності всіх фінансових господарських операцій за період діяльності ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» з дня створення і по даний час.
З матеріалів кримінальної справи вбачається, що 07.10.2010 р. між ПП «ЛВ-Ресурс» та фірмою CRANETIME TRADE LIMITED дійсно укладено контракт на поставку лісовозних тягачів з причепами загальною вартістю 520 000,00 євро з передоплатою 52000,00 євро.
Разом з тим, досудовим слідством не встановлено, яке відношення ОСОБА_10 має до укладення цього контракту. Твердження обвинувачення про те, що ОСОБА_10 являвся «фактичним представником CRANETIME LIMITED в Україні» не підтверджуються жодними матеріалами справи.
В матеріалах справи відсутні будь-які фактичні дані, які свідчили б про те, що ОСОБА_10 в змові з ОСОБА_15 заволодів коштами в сумі 553750,00 грн. (які в еквіваленті євро, перераховані ПП «ЛВ-Ресурс» для CRANE TIME LIMITED) та кошти в сумі 6250,00 грн. (які сплачені ПП «ЛВ-Ресурс» за придбання валюти). Досудовим слідством не здобуто доказів фактичного отримання ОСОБА_10 цих коштів, як і не встановлено (документально не підтверджено) його безпосередній, особистий зв`язок з фірмою CRANE TIME LIMITED.
При дослідуванні слід встановити та допитати осіб, які укладали вказані контракти, дати належну правову оцінку очевидним протиріччям між фактичними обставинами і висновками слідства щодо юридичного змісту і форми цих угод.
Щодо неповноти і неправильності досудового слідства в частині обвинувачення ОСОБА_10 за ознаками ч. 2 ст. 209, ч.2 ст.366, ч.2 ст.205 КК України.
ОСОБА_10 обвинувачується за ч. 2 ст. 209 КК України, в тому, що він, перебуваючи на посаді директора ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс», заволодівши чужим майном грошовими коштами в сумі 6510480,73 грн. здійснив їх легалізацію, а саме: частину цих грошових коштів в сумі 3 195 092,75 грн. під виглядом повернення ОСОБА_11 фінансової заборгованості за договором позики та діючи від імені ОСОБА_11 в період часу з 15.10.2010 р. по 24.03.2011 р. перерахував на розрахункові рахунки ТОВ «Волинь Транс Ліс», ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», ТОВ «ВЛК-Експорт», ТОВ «ВТК-Люкс», які як і ПП «ЛВ-Ресурс» входили в групу підприємств під комерційною назвою «Волинська лісова компанія», діяльність яких контролював як фактичний власник ОСОБА_10 , а в подальшому ці кошти були використані для погашення заборгованості перед іншими суб`єктами господарювання.
Однак, в матеріалах кримінальної справи відсутні будь-які фактичні дані, які вказують на те, що це саме ОСОБА_10 вносив кошти на рахунок ПП «ЛВ-Ресурс» під виглядом повернення позики ОСОБА_11 і начебто діяв від імені останнього. Таке твердження досудового слідства спростовується показами працівників Луцького відділення ПУАТ «СЕБ Банк» ОСОБА_16 (протокол додаткового допиту свідка від 10.04.2012 р., а.с. 14-25, т. 48) та ОСОБА_17 (протокол очної ставки 21.06.2012 р., а.с. 200-202, т. 48).
Факт повернення позики ОСОБА_11 для ПП «ЛВ-Ресурс» та подальше виконання цим підприємством своїх господарських та фінансових зобов`язань перед іншими суб`єктами господарювання, органи досудового слідства безпідставно розцінюють як дії ОСОБА_10 і тим більше, як дії, спрямовані на легалізацію (відмивання) доходів. Жодних доказів того, що ці дії здійснював особисто ОСОБА_10 , в матеріалах справи немає.
Досудовим слідством не досліджено і не встановлено, що кошти в сумі 3 195 092,75 грн. є саме коштами, які «були призначені для придбання і поставки на ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» лісовозних тягачів згідно договору № 01/09 від 01.09.2010 р.» і що саме ці кошти в період часу з 15.10.2010 р. по 24.03.2011 р. перерахувались на розрахункові рахунки ТОВ «Волинь Транс Ліс», ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», ТОВ «ВЛК-Експорт», ТОВ «ВТК-Люкс».
При досудовому слідстві слід детально перевірити всі ці обставини справи і дати їм об`єктивну і належну правову оцінку, усунути очевидні суперечності між висновками слідства і фактичними обставинами справи, спростувати або підтвердити доводи ОСОБА_10 про ці фактичні обставини і відповідними і належними процесуальними засобами вирішити питання про наявність або відсутність у його діях складу інкримінованого його злочину.
Крім того, ОСОБА_10 обвинувачується за ч. 2 ст. 366 КК України, в тому, що він, будучи директором ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» вступивши у змову з директором ПП «ЛВ-Ресурс» ОСОБА_11 склав ряд неправдивих офіційних документів, а саме: договір позики № 168 від 01.07.2010 р. між ПП «ЛВ-Ресурс» та ОСОБА_11 ; договір № 01/09 від 01.09.2010 р. між ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» та ПП «ЛВ - Ресурс» про поставку лісовозних тягачів з причепами в кількості восьми одиниць; правочин від 05.10.2010 про внесення змін до договору № 01/09 від 01.09.2010 р.; контракт № 9/2010 від 07.10.2010 р. між ПП «ЛВ - Ресурс» та фірмою CRANTIME TRADE LIMITED про поставку лісовозних тягачів з причепами в кількості чотирьох одиниць; INVOICE (рахунок-фактуру) від 08.10.2010 р.
В ході досудового слідства поверхнево та однобічно були дослідженні обставини щодо складання зазначених документів, їм не надано об`єктивної правової оцінки.
Органом досудового слідства не вказано, які ж саме неправдиві відомості внесені в договір № 01/09 від 01.09.2010 р. та в правочин від 05.10.2010 р. Також незрозумілим є, на підставі чого орган досудового слідства дійшов висновку про те, що відомості, які внесені у ці документи не відповідають дійсності. Не вбачається цього і з матеріалів кримінальної справи.
Щодо договору позики № 168 від 01.07.2010 р. між ПП «ЛВ-Ресурс» та ОСОБА_11 , контракту від 07.10.2010 р. між ПП «ЛВ - Ресурс» та фірмою CRANTIME TRADE LIMITED про поставку лісовозних тягачів з причепами в кількості чотирьох одиниць та INVOICE (рахунку-фактури) від 08.10.2010 р., то, як і у випадку з вищенаведеними договорами, відсутні будь-які докази того, ці документи містять неправдиву інформацію, і що це саме ОСОБА_10 їх склав умисно як неправдиві.
Крім того, досудовим слідством не взято до уваги висновків судово-почеркознавчих експертиз, а саме: висновок (а.с. 60-73, Т. 27) № 271 від 29.05.2012 р., в дослідницькій частині якого (а.с. 69 на звороті Т.27) констатовано, що на копії договору № 01/09 від 01.09.2010 р. ознак монтажу не виявлено, а тому питання про встановлення виконавця підписів в рядку «_____ ОСОБА_11 » не вирішувалось; висновок № 270 від 29.05.2012 р. (а.с. 81-95, Т. 27), в дослідницькій частині якого (а.с. 91 на звороті Т.27) констатовано, що на копії договору № 168 від 01.07.2010 р. ознак монтажу не виявлено, а тому питання щодо встановлення виконавця підписів в графі «Позичкодавець» та «Позичальник» не вирішувалось; висновок № 144 від 20.03.2012 р. (а.с. 44-48 Т. 27), згідно якого підписи на кожній сторінці під текстом та під графою «Директор ОСОБА_11 » в копії контракту № 9/2010 від 07.10.2010 р. та підпис під відтиском печатки ПП «ЛВ-РЕСУРС» в копії INVOICE Date 08.10.2010 счет-фактура, виконані ОСОБА_11 ;
Тобто, досудовим слідством з достовірністю не встановлено, ким саме виконані підписи на договорі № 1/09 від 01.09.2010 р. та договорі № 168 від 01.07.2010 р., однак при цьому стверджується, що ці документи склали ОСОБА_10 та ОСОБА_11 , а це свідчить про поверхневе дослідження обставин укладання цих договорів.
При організації досудового розслідування слід встановити ці обставини, дати об`єктивну правову оцінку даним про те, що ОСОБА_10 не підписував цих договорів (крім договору № 01/09 від 01.09.2010 р та правочину від 05.10.2010 р.), перевірити чинність і ступінь виконання цих угод, провести економічне дослідження їх реальності і фактичного їх виконання суб`єктами господарювання ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс», ПП «ЛВ-Ресурс», CRANTIME TRADE LIMITED.
Крім того, ОСОБА_10 обвинувачується за ч. 2 ст. 205 КК України, в тому, що він створив фіктивне підприємство ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» з метою з метою прикриття незаконної діяльності, яка виражалася в незаконному одержанні ним особисто матеріальної вигоди створеним ним суб`єктом підприємницької діяльності за рахунок бюджетних коштів, незаконному заволодінні такими коштами шляхом зловживання своїм службовим становищем, як керівника новоствореного підприємства, а також легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.
В цій частині обвинувачення, досудовим слідством також допущено неповноту з`ясування всіх істотних обставин, зокрема: як видно з протоколу № 1 установчих зборів ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» від 26.07.2010 р. та Статуту товариства його засновниками (учасниками) є фізичні особи ОСОБА_13 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 . Відомості про склад учасників внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, а отже є достовірними в силу закону (ч. 1 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»).
Разом з тим, слідство не пред`явило обвинувачення ОСОБА_13 та ОСОБА_14 ні в пособництві фіктивному підприємництву, ні у скоєнні цього злочину. Навпаки постановою від 22.06.2012 р. в порушенні кримінальної справи відносно цих осіб відмовлено за відсутністю в їх діях будь-якого складу злочину передбаченого КК України (а.с. 87-91, т. 50).
При дослідуванні слід усунути ці протиріччя, призначити експертне дослідження всієї економічної, організаційної, фінансово-господарської діяльності ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» за період його діяльності для з`ясування питання реальності всіх фінансового-господарських операцій цієї юридичної особи дослідити економічний результат всієї господарської діяльності ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» і дати об`єктивну правову оцінку господарській діяльності і діям його посадових осіб, які причетні до створення і діяльності ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс», в тому числі, вирішення питання про наявність або відсутність у діях ОСОБА_10 складу інкримінованих йому злочинів
Крім того, ОСОБА_10 обвинувачується за ч. 2 ст. 364 КК України, в тому, що будучи фактичним власником і засновником ПП «ЛВ - Ресурс», ТОВ «Волинь Транс Ліс», які входили з іншими суб`єктами господарювання в групу підприємств під комерційною назвою ГП «Волинська Лісова Компанія» (надалі ГП «ВЛК»), діючи умисно, з корисливих мотивів, використовуючи своє службове становище задля особистих інтересів та одержання матеріальної вигоди фактично належним йому ТОВ «Волинь Ліс Сервіс, що полягала в закупівлі спеціалізованої техніки для цього товариства за рахунок коштів Фонду без фактичного виконання умов Програми щодо працевлаштування незайнятого населення, однак, та той же час, всупереч інтересам держави в особі Фонду, надав усну вказівку директорам ПП «ЛВ - Ресурс» ОСОБА_11 і ТОВ «Волинь Транс Ліс» ОСОБА_18 , які залежали від нього як роботодавця, звільнити працівників і по новому працевлаштувати за тими ж самими професіями в ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», на якому, в порушення п.2 п.З «Методики моніторингу створення робочих місць», затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2006 № 512, робочі місця, тобто місце застосування праці, на яке прийнято працівника для виконання основної роботи або роботи за сумісництвом після здійснення відповідних технологічних, організаційних та інвестиційних заходів, спрямованих на впровадження або розширення видів виробництва (робіт, послуг) та зміну умов праці вказаних робочих місць, створені не були. Таким чином, шляхом прийняття на роботу працівників на вакантні посади, а не на створені робочі місця водіїв автотранспортних засобів в кількості 20 працівників, стропальників в кількості 24 працівників, трактористів в кількості 32 працівників, нормативна вартість створення яких з застосуванням коефіцієнта 1,297 передбаченого п.4 Порядку становить 175 652,71 грн. (135 430 грн. х 1,297=175 652, 71 грн.) директор ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» ОСОБА_10 не створив робочих місць вказаних професій на виділені Фондом для їх створення грошові кошти, а зловживаючи своїм службовим становищем використав заяви про зарахування на роботу, накази про їх працевлаштування, трудові книжки, особові картки працівника для звітування перед Головним управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської ОДА про створені такі робочі місця та надання їх контролюючим органам під час здійснення перевірок виконання Програми і таким чином приховав перед ними відсутність не створених робочих місць, невиконання вимог Програми та умов договору № 108 від 25.08.2010 укладеного з Головним управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської ОДА, згідно якого ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» зобов`язалось виконати всі умови Програми, через придбання, відповідно до бізнес-плану, сучасних засобів заготівлі та спеціалізованих вітчизняних транспортних засобів для вивезення деревини, чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам в особі Фонду на загальну суму 13 349 605,96 грн. (175 652,71 грн. х (20+24+32)=13 349 605,96 грн.) та тим самим заклав для себе підґрунтя для заволодіння грошовими коштами Фонду в особливо великих розмірах.
Крім того, директор ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» ОСОБА_10 , з метою приховування факту заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах, які були виділені з Державного бюджету України та спрямовані Фонду на створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості мешканців вугледобувних регіонів, та задля створення враження перед контролюючими органами належного виконання очолюваним ним товариством зобов`язань перед державним цільовим Фондом зі створення у визначений термін часу певної кількість робочих місць та відповідно таким чином приховати свої дійсні наміри щодо заволодіння грошовими коштами Фонду, прагнучи отримати для себе та очолюваного господарського товариства матеріальної вигоди, шляхом обману і зловживання довірою службових осіб Холдингової Компанії «АвтоКрАЗ», використовуючи при цьому своє службове становище керівника господарського товариства, що здійснює свою діяльність у сфері лісозаготівель, повторно всупереч інтересам служби, уклав 15.11.2010 із ХК «АвтоКраз» угоду №1033ТД про передачу для зберігання та демонстрації на торгово-виставковому майданчику ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» нових автомобілів KpA3-6233M6-0000030-000 з краном-маніпулятором вартістю 720 833,33 грн., причепом сортиментовозом МАЗ 837 810, вартістю 140 000,00 грн., двох автомобілів КрАЗ 643752-00058-02 з краном-маніпулятором, вартістю 1 575 886,67 грн., та двох причепів розпусків ПРХ-1323, вартістю 227 446,66 грн., всього на загальну суму З 233 000,00 грн., які було заборонено, згідно даного договору, використовувати у виробництві.
Він же, 16.11.2010 ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», відповідно до товарно-транспортних накладних №01ХКА 003333 та 01ХКА 003334, отримало від ХК «АвтоКрАЗ» вищезгадану техніку в укомплектованому та справному стані на відповідальне зберігання строком на 1 місяць до 16.12.2010, гарантуючи її придбання у власність на протязі одного місяця, в противному разі у відповідності до п.3.4 Договору, упродовж п`яти днів, з моменту закінчення строку відповідального зберігання, ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» мало б їх повернути ХК «АвтоКрАЗ».
Після цього, ОСОБА_10 , обіймаючи посаду директора ТОВ «Волинь Ліс Сервіс», будучи службовою особою, наділеною правами і обов`язками щодо виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, діючи умисно з корисливих мотивів, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій і передбачаючи реальну можливість настання суспільно-небезпечних наслідків від їх вчинення щодо заподіяння матеріальної шкоди охоронюваним законом правам та інтересам ХК «АвтоКраз», використовуючи свої службові повноваження всупереч інтересам служби, не маючи наміру виконувати умов зазначеного вище договору №1033ТД, повторно, зловживаючи своїм службовим становищем надав незаконну вказівку працівникам очолюваного ним товариства про експлуатацію (використання) цієї спеціалізованої техніки на лісозаготівельних роботах.
Він же, у подальшому, переслідуючи мету протиправного тривалого використання чужого майна у виробничому процесі шляхом зловживання своїм службовим становищем керівника суб`єкта господарювання, листом від 21.01.2011, звернувся до керівництва ХК «АвтоКрАЗ» з проханням продовжити строк збереження вищевказаної техніки, мотивуючи це тим, що фінансування для її придбання нібито має здійснюватися за державні кошти, виділенні для цього через Волинську облдержадміністрацію, хоча фактично станом на той час ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» вже було отримано грошові кошти в сумі 18 000 000 грн. для створення нових робочих місць, з яких ОСОБА_10 заволодів готівкою грошовими коштами в сумі 6 510 480,73 грн., і подальших надходжень державних коштів в товариство не передбачалось.
При цьому вказана техніка, всупереч умов договору, за вказівкою директора ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» ОСОБА_10 протиправно використовувалась ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» на здійсненні лісозаготівельних робіт всупереч умов договору.
В результаті її експлуатації та умисних повторних дій директора ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» ОСОБА_10 , спричинено тяжкі наслідки ХК «АвтоКрАЗ» на загальну суму 1 337 260, 67 грн..
Досудовим слідством не дослідженні обставини створення нових робочих місць з точки зору положень Методики моніторингу створення робочих місць, затвердженої Постановою КМУ від 112.04.2006 р. № 512, зокрема, на свій розсуд тлумачить поняття «вакантні посади», «робочі місця», «створені робочі місця».
Досудовим слідством необґрунтовано не взято до уваги факт, що створення нових робочих місць на ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» підтверджується довідками виконавця Програми Головного управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської облдержадміністрації (а.с. 51,52 т.2). При цьому, в порушенні кримінальної справи відносно посадових осіб Головного управління ОСОБА_19 та ОСОБА_20 , які видавали та підписували зазначені довідки відмовлено (ас.82-86, т. 50).
Також досудовим слідством невірно визначено суму збитків, які нібито завдані Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Так в обвинувальному висновку стверджується про 13 349 605,96 грн., в той час коли у акті ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» з 01.07.2010 по 01.11.2011 № 040-24/029 від 28.11.2011 ( а.с. 12-264, том 6) наведені висновки про заподіяння збитків в розмірі 1 227 745,31 грн. (с. 8 Акту) та 5 977 970,0 грн. (с. 11-12 Акту), що в сумі становить 7 205 715,31 грн., але аж ніяк не 13 349 605,96 грн. Тобто досудовим слідством не досліджено належним чином, який саме є розмір збитків і, якщо вони завдані, то кому Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття чи Головному управлінню праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської обласної державної адміністрації, яке визнане у справі цивільним позивачем. При цьому, ні в актах ревізії, ні органами досудового слідства не приділено уваги тій обставині, що ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» укладались договори оренди транспортних засобів (вантажних автомобілів, причепів гідроманіпуляторів) саме для забезпечення реалізації Програми та створення нових робочих місць.
Так, згідно договору оренди № 23 від 31.03.2011 укладений між ДП «Ківерцівське лісове господарство» і ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» про передачу в оренду транспортних засобів та акт приймання-передавання орендованого майна від від 31.03.2011 згідно яких ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» отримало від ДП «Ківерцівське лісове господарство» в оренду 4 автомобілі моделі «ЗІЛ-131», 4 причепи моделі «ТМЗ 802», 3 автомобілі моделі «УРАЛ 4320», один причіп моделі « 4320 ХАРЗ», гідроманіпулятор «Веймер 6700» (а.с. 86-89, Т. 30).
Так, згідно договору оренди № 12/1 від 01.04.2011 та згідно договору № 55 від 01.09.2011 укладених між ДП «Ківерцівське лісове господарство» і ТОВ «Волинь Ліс Сервіс» про передачу в оренду одного причепа «Weimer RDM 12» та акт приймання-передавання орендованого майна від 01.04.2011 та від 31.08.2011 (а.с. 67-71, а.с. 90-93 Т. 30).
При досудовому розслідуванні слід перевірити реальність цих договорів, ступінь їх виконання сторонами, провести економічне дослідження їх впливу на господарську діяльність ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс». Слід усунути наявні різні правові оцінки одних і тих же обставин, дати належну правову оцінку даним про те, що в період з вересня 2010 р. по квітень 2011 р. в межах виконання Програми створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Волинської області як вугледобувної на 2010 рік ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» було прийнято 145 працівників різних професій і категорій, перевірити і дослідити твердження ОСОБА_10 про те, що саме через арешт майна, коштів ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс» це підприємство не змогло виконати всіх умов Програми, дати належну правову оцінку.
Також, не вирішено під час досудового слідства питання щодо необхідності проведення економічної експертизи з метою визначення суми завданих збитків, повноти та правильності оформлення первинних бухгалтерських документів (заяви, накази про прийняття на посаду, акти, довідки), не досліджено руху коштів по Волинській лісовій компанії і повернення їх «Волинь Ліс Сервіс», дані в ревізії не відповідають даним зазначеним в обвинуваченні.
Крім того, слід усунути суперечності у пред`явлених обвинуваченнях ОСОБА_10 та ОСОБА_11 ..
Допущені при розслідуванні кримінальної справи вказані порушення є істотними і такими, що не дають можливості суду повно, всесторонньо та об`єктивно розглянути справу, прийняти законне та обґрунтоване рішення.
Оскільки, зазначена однобічність та неповнота не може бути усунута в судовому засіданні, тому справа підлягає поверненню прокурору для проведення додаткового розслідування.
Оскільки неправильність та неповнота досудового слідства, щодо підсудного ОСОБА_10 , обвинуваченого за ч.5 ст.191, ч.2 ст.205, ч.2 ст.209, ч.2 ст.364, ч.2 ст.366 КК України стосуються також і підсудного ОСОБА_11 , обвинуваченого за ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 КК України, вказані обвинувачення тісно пов`язані між собою, а тому кримінальна справа підлягає поверненню на додаткове розслідування відносно обох підсудних.
В зв`язку з цим в клопотанні адвоката ОСОБА_7 про виділення матеріалів кримінальної справи відносно ОСОБА_11 в окреме провадження слід відмовити з вищевикладених підстав.
При проведенні додаткового розслідування слід усунути виявлену однобічність та неповноту досудового слідства, відповідно до вимог ст.22 КПК України (в редакції 1960 року), повно, всебічно та об`єктивно дослідити всі обставини справи, в тому числі шляхом проведення необхідних експертних досліджень з врахуванням показань підсудних, свідків, документів, які містяться в матеріалах кримінальної справи і на підставі аналізу і оцінки зібраних доказів прийняти обгрунтоване, законне рішення.
Керуючись ст.ст.26, 281 КПК України (в редакції 1960 року) п.11 Перехідних положень КПК України ( в редакції 2012 року), суд, -
УХВАЛИВ :
Клопотання захисників підсудного ОСОБА_10 адвокатів ОСОБА_9 , ОСОБА_8 про направлення кримінальної справи для проведення додаткового розслідування задовольнити.
Кримінальну справу по обвинуваченню ОСОБА_21 , у вчиненні злочинів, передбачених ч.5 ст.191, ч.2 ст.205, ч.2 ст.209, ч.2 ст.364, ч.2 ст.366 КК України, ОСОБА_22 за ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 КК України повернути прокурору Волинської області для організації і проведення додаткового розслідування.
В клопотанні захисника ОСОБА_7 про виділення матеріалів кримінальної справи відносно ОСОБА_11 за ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 КК України відмовити.
Запобіжний захід відносно підсудних ОСОБА_10 , ОСОБА_11 залишити попередній підписку про невиїзд.
Ухвала може бути оскаржена до апеляційного суду Волинської області через Рожищенський районний суд протягом семи діб з дня її винесення.
Головуючий суддя: /підпис/ ОСОБА_1
Судді: /підпис/ ОСОБА_2
/підпис/ ОСОБА_3 .
Оригіналу відповідає
Суддя Рожищенського районного суду ОСОБА_1
Суд | Рожищенський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2014 |
Оприлюднено | 10.01.2023 |
Номер документу | 39079429 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Рожищенський районний суд Волинської області
Панасюк С. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні