ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2009 р.
Справа № 2-а-476/08
Колегія Волинського окружного адміністративного суду в
складі:
головуючого - судді Костюкевича С.Ф.,
суддів: Ксензюка А.Я., Мачульського В.В.,
при секретарі судового засідання Кириченко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку
письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління
Пенсійного фонду України в Шацькому районі Волинської області, Державного
казначейства України, Пенсійного фонду України, Міністерства фінансів України
про зобов'язання провести перерахунок підвищення до пенсії як дитині війни,
в с т а н о в и л а:
ОСОБА_1 звернулася з адміністративним позовом до
Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі, Державного казначейства
України, Пенсійного фонду України, Міністерства фінансів України про
зобов'язання провести перерахунок підвищення до пенсії як дитині війни. Позовні
вимоги обґрунтовані тим, що позивач наділена правовим статусом дитини війни, а
тому відповідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни ”
користується правом на одержання щомісячної державної соціальної допомоги у
розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Протягом 2006-2007 років
позивачеві така допомога не виплачувалася. Тому просить зобов'язати Управління
Пенсійного фонду України в Шацькому районі провести нарахування державної
соціальної допомоги дитині війни у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за
віком за період з січня 2006 року по жовтень 2008 року, зобов'язати
Міністерство фінансів України ініціювати передбачення коштів на дані виплати у
Державний бюджет України, зобов'язати Державне казначейство України забезпечити
надходження коштів до Пенсійного фонду України, зобов'язати Пенсійний фонд
України забезпечити надходження коштів на передбачені виплати до Управління
Пенсійного фонду України в Шацькому районі.
В судове засідання позивач та представники відповідачів
Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі, Пенсійного фонду
України, Міністерства фінансів України не з'явилися, проте заявили клопотання
про розгляд справи за їх відсутності. Представник відповідача Державного
казначейства України в судове засідання не з'явився, проте відповідач належним
чином був повідомлений про дату, час і місце судового розгляду. Відповідно до
ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття
відповідача -суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про
дату, час і місце судового розгляду, без повідомлення ним причини неприбуття
розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних
у ній доказів.
В поданих суду запереченнях проти адміністративного
позову відповідачі Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі та
Пенсійний фонд України позов не визнали, зазначаючи при цьому, що позивачеві як
дитині війни правомірно підвищення до пенсії протягом 2006-2007 років не
нараховувалося та не виплачувалося. Виплата підвищення до пенсії дітям війни
здійснюється не з коштів Пенсійного фонду України, а за рахунок коштів
Державного бюджету України в межах видатків, затверджених Законами України про
Державний бюджет України на відповідний рік, якими було передбачено виплату
підвищення до пенсії позивачеві тільки з 1 січня 2008 року у розмірі 10
відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Враховуючи також і те, що позивач пропустив строк звернення до
адміністративного суду, відповідачі просять в задоволенні адміністративного
позову відмовити повністю.
Відповідач Міністерство фінансів України подало суду
письмові заперечення проти адміністративного позову, в яких просить відмовити у
задоволенні позову, оскільки на нього не покладено обов'язків щодо здійснення
виплат державної соціальної допомоги дітям війни.
Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку,
що адміністративний позов слід задовольнити частково.
Судом встановлено, що позивач наділена правовим статусом
дитини війни, знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в
Шацькому районі, протягом 2006-2007 років їй нараховувалася та виплачувалася
пенсія без доплати як дитині війни, а протягом 2008 року позивачеві
нараховувалося та виплачувалося підвищення до пенсії як дитині війни у розмірі
10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, що
підтверджується пенсійним посвідченням НОМЕР_1 із проставленим у ньому штампом
“дитина війни”та довідкою Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі
№ 540/02-20-32 від 13.02.2009 року.
Відповідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний
захист дітей війни”від 18.11.2004 року, який набрав чинності з 1.01.2006 року,
дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна
соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30
відсотків мінімальної пенсії за віком.
Згідно із п. 17 ст. 77 Закону України “Про Державний
бюджет України на 2006 рік”від 20.12.2005 року дію статті 6 Закону України “Про
соціальний захист дітей війни”було зупинено на 2006 рік. Законом України “Про
внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2006 рік”від
19.01.2006 року виключено п. 17 ст. 77, а ст. 110 Закону викладена у новій
редакції, відповідно до якої пільги дітям війни, передбачені ст. 6 Закону
України “Про соціальний захист дітей війни”, запроваджуються у 2006 році
поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку
визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної
Ради України з питань бюджету. Оскільки чинним законодавством України не було
визначено порядку нарахування та виплати у 2006 році щомісячної державної
соціальної допомоги відповідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний захист
дітей війни”, а Конституційний Суд України не приймав рішень щодо неконституційності
Закону України “Про Державний бюджет України на 2006 рік”від 20.12.2005 року (з
наступними змінами і доповненнями) повністю чи в його окремих частинах, тому
суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних
вимог про зобов'язання відповідача Управління Пенсійного фонду України в
Шацькому районі провести нарахування позивачеві державної соціальної допомоги
як дитині війни за 2006 рік.
Згідно із п. 12 ст. 71 Закону України “Про Державний
бюджет України на 2007 рік”від 19.12.2006 року дію статті 6 Закону України “Про
соціальний захист дітей війни”було зупинено на 2007 рік, з урахуванням ст. 111
цього Закону, відповідно до якої у 2007 році підвищення до пенсії або
щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, яка
виплачується замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України “Про
соціальний захист дітей війни”виплачується особам, які є інвалідами (крім тих,
на яких поширюється дія Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту”), у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки,
встановленої для учасників війни. Проте рішенням Конституційного Суду України
№6-рп/2007 від 9.07.2007 року у справі №1-29/2007 було визнано таким, що не
відповідає Конституції України (є неконституційним) положення пункту 12 статті
71 Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”, яким зупинено на
2007 рік дію статті 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, з
урахуванням статті 111 цього Закону. Положення пункту 12 статті 71 Закону
України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”, які визнані
неконституційними, втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом
України вказаного рішення, у якому, крім того, було вказано на його
преюдиціальність при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у зв'язку з
правовідносинами, що виникли внаслідок дії неконституційного акта. Оскільки дія
статті 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”була відновлена з
9.07.2007 року, а позивачеві у 2007 році не виплачувалося підвищення до пенсії
згідно вказаної норми Закону України, тому суд приходить до висновку про
часткове задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача Управління
Пенсійного фонду України в Шацькому районі провести нарахування позивачеві
підвищення пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком за період
з 9 липня по 31 грудня 2007 року.
Відповідно до п. 41 розділу ІІ “Внесення змін до деяких
законодавчих актів України”Закону України “Про Державний бюджет України на 2008
рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”від 28.12.2007
року, який набрав чинності 1.01.2008 року, текст статті 6 Закону України “Про
соціальний захист дітей війни”було викладено у новій редакції, відповідно до
якої дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України “Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”) до пенсії або щомісячного
грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість
пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників
війни. Проте рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008
року у справі №1-28/2008 було визнано таким, що не відповідає Конституції
України (є неконституційним) положення пункту 41 розділу ІІ “Внесення змін до
деяких законодавчих актів України”Закону України “Про Державний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Положення пункту 41 розділу ІІ “Внесення змін до деяких законодавчих актів
України”Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про
внесення змін до деяких законодавчих актів України”, які визнані
неконституційними, втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом
України вказаного рішення, у якому, крім того, було вказано на його преюдиціальність
при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у зв'язку з правовідносинами,
що виникли внаслідок дії неконституційного акта. Оскільки дія статті 6 Закону
України “Про соціальний захист дітей війни” в редакції, яка передбачає виплату
дітям війни підвищення у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, була
відновлена з 22.05.2008 року, тому суд приходить до висновку про часткове
задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача Управління Пенсійного
фонду України в Шацькому районі провести нарахування позивачеві підвищення
пенсії як дитині війни у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком за
період з 22 травня до 31 жовтня 2008 року, враховуючи при цьому, що позивачеві
у 2008 році було нараховане та виплачене підвищення пенсії у розмірі 10
відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до підпункту 6 пункту 2.2 Положення про
управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах,
затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 30.04.2002 року
№80-2, у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 25.02.2008
року №5-5 (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.03.2008 року)
управління Пенсійного фонду України в містах та районах відповідно до
покладених на них завдань призначають (здійснюють перерахунок) і виплачують
пенсії, допомогу на поховання та інші виплати відповідно до чинного
законодавства. Судом встановлено, що позивачеві нараховувалося та виплачувалося
підвищення до пенсії як дитині війни у 2008 році Управлінням Пенсійного фонду
України в Шацькому районі, де позивач перебуває на обліку. Тому суд приходить
до висновку, що саме на цього відповідача слід покласти обов'язок провести
нарахування позивачеві підвищення пенсії як дитині війни у розмірі 30 відсотків
мінімальної пенсії за віком за період з 9 липня до 31 грудня 2007 року та з 22
травня до 31 жовтня 2008 року. При цьому відповідача слід зобов'язати провести
нарахування позивачеві підвищення пенсії не у конкретному розмірі, як про це
просить позивач, а у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, як це
передбачено ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, оскільки
саме на Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі покладено
обов'язок проводити нарахування підвищення пенсій дітям війни у конкретному
розмірі, в зв'язку з чим суд не може перебирати на себе функцію державного
органу, на якого законодавством покладено такі повноваження.
Позовні вимоги до відповідача Державного казначейства
України до задоволення не підлягають, оскільки Положенням про Державне
казначейство України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від
21.12.2005 року №1232, на вказаного відповідача не покладені обов'язки щодо
здійснення нарахування та виплати державної соціальної допомоги дітям війни.
При цьому позовні вимоги щодо зобов'язання ініціювати забезпечення надходження
коштів на виплату підвищення пенсії до Пенсійного фонду України є
необґрунтованими, а відповідачем не було порушено прав позивача.
Також слід відмовити в задоволенні адміністративного
позову до Пенсійного фонду України, оскільки згідно із Положенням про Пенсійний
фонд України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2007
року №1261, вказаний відповідач не несе перед позивачем зобов'язань щодо
нарахування та виплати позивачеві підвищення пенсії, а позовні вимоги про
зобов'язання забезпечити надходження коштів на передбачені виплати до
Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі є необґрунтовані.
Не підлягають також до задоволення позовні вимоги до
Міністерства фінансів України, оскільки Положенням про Міністерство фінансів
України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 року
№1837, не передбачено обов'язку вказаного відповідача проводити нарахування та
виплату підвищення пенсії дітям війни, та слід визнати необґрунтованими позовні
вимоги щодо зобов'язання вказаного відповідача ініціювати передбачення коштів
на дані виплати у Державний бюджет України.
Враховуючи, що позивач звернувся до суду за захистом
порушеного права на отримання підвищення пенсії як дитині війни, суд, з
урахуванням вимог ст. 162 КАС України, приходить до висновку, що зобов'язавши
Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі провести нарахування
позивачеві підвищення пенсії як дитині війни, тим самим гарантував дотримання і
захист права позивача, передбаченого ст. 6 Закону України “Про соціальний
захист дітей війни”.
Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 99 Кодексу
адміністративного судочинства України
для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів
особи встановлюється річний строк, проте цим Кодексом та іншими законами можуть
встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду. Згідно із
ч. 2 ст. 87 Закону України “Про пенсійне забезпечення”від 5.11.1991 року (з
наступними змінами і доповненнями) суми пенсій, не одержані своєчасно з вини
органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без
обмеження будь-яким строком. Відповідно до ч. 7 ст. 9 КАС України у разі
відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон,
що регулює подібні правовідносини (аналогія закону). З урахуванням наведеного,
суд через аналогію закону приходить до висновку, що позивачем не пропущено
строку звернення до адміністративного суду.
Керуючись ст. 160 ч. 3, ст. 163 КАС України, та на
підставі ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, колегія
суду,-
п о с т а н о в и л а:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в
Шацькому районі провести нарахування з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року
та з 22 травня 2008 року по 31 жовтня 2008 року ОСОБА_1 підвищення пенсії у розмірі 30 відсотків
мінімальної пенсії за віком.
В
задоволенні решти позовних вимог до Управління Пенсійного фонду України в
Шацькому районі Волинської області відмовити.
В позові
до Державного казначейства України, Пенсійного фонду України, Міністерства
фінансів України відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку
подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого ст. 186 КАС України,
якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне
оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС
України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі
подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної
сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку
повністю або частково шляхом подання заяви про апеляційне оскарження та
апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через
Волинський окружний адміністративний суд. Заява про апеляційне оскарження
постанови подається протягом десяти днів
з дня її складення в повному обсязі, тобто з 21 лютого 2009 року. Апеляційна
скарга на постанову подається протягом двадцяти днів після подання заяви про
апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього
подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк,
встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Копія апеляційної
скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного
адміністративного суду.
Головуючий суддя:
С.Ф. Костюкевич
Судді:
В.В. Мачульський
А.Я.
Ксензюк
ВСТАНОВИВ:
ПОСТАНОВИВ:
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2009 |
Оприлюднено | 03.07.2009 |
Номер документу | 3957046 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич С.Ф.
Адміністративне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Корніюк А.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні