Ухвала
від 24.06.2014 по справі 823/3065/13-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 823/3065/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Гаращенко В.В. Суддя-доповідач: Собків Я.М.

У Х В А Л А

Іменем України

24 червня 2014 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді : Собківа Я.М.,

суддів: Борисюк Л.П., Кобаля М.І.,

при секретарі: Присяжній Д.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МСК БУДСЕРВІС" на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МСК БУДСЕРВІС" до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "МСК БУДСЕРВІС" звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення відповідача від 28.03.2013 року № 0000901507, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання щодо сплати орендної плати за земельну ділянку за період з 01.02.2010 по 31.12.2010 в сумі 424 359, 04 грн., з яких 339 487, 23 грн. - основний платіж та 84 871, 81 грн. - штрафні (фінансові) санкції.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року в задоволенні позову відмовлено.

Позивач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити його позов в повному обсязі.

Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» (далі - ТОВ «МСК Будсервіс»), ідентифікаційний код 31701379, зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Черкаської міської ради 22 жовтня 2001 року, перебуває на обліку у ДПІ у м. Черкасах та є платником орендної плати з юридичних осіб.

Державною податковою інспекцією у м. Черкасах згідно пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України та наказу № 403 від 26.02.2013 року було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «МСК Будсервіс» з питань правильності та повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.02.2010 по 31.12.2010, за результатами якої складено акт перевірки № 785/15-7/31701379 від 14.03.2013 року.

За висновками акту перевірки ТОВ «МСК Будсервіс» за період з 01.02.2010 по 31.12.2010 нараховувало орендну плату за землю, виходячи з даних нормативної грошової оцінки земель поточного будівництва, що призвело до заниження податкового зобов'язання по орендній платі за землю.

28.03.2013 року на підставі виявлених актом перевірки порушень відповідачем було прийнято податкове повідомлення - рішення №0000901507, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання щодо сплати орендної плати за земельну ділянку в сумі 424359 грн. 04 коп., з яких 339487 грн. 23 коп. основний платіж та 84871 грн. 81 коп. - штрафні (фінансові) санкції.

Позивач заперечує правомірність вищевказаного податкового повідомлення-рішення відповідача, у зв'язку з чим просить визнати його протиправним та скасувати.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.

Правові засади оплати за використання землі встановлені Законом України "Про плату за землю" (в редакції Закону, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), статтею 2 якого визначено, що використання землі в України є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду справляється орендна плата.

Об'єктом плати за землю відповідно до ст. 5 вказаного Закону, є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній чи комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки відповідно до ст. 13 Закону України "Про плату за землю".

Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно ч.1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із означенням її розміру.

Так під поняттям «орендна плата за землю» в контексті ст. 21 Закону України «Про оренду землі» розуміють платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які і встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 14 Закону України «Про плату за землю» (в редакції Закону, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.

Отже, колегія суддів вважає, що єдиною законною підставою для сплати орендної плати у відповідності до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" є наявність такої умови, як укладений і зареєстрований у встановленому законом порядку договір оренди.

У зв'язку з цим, питання встановлення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності вирішується за згодою сторін та може зазначатися лише в договорі оренди земельної ділянки із закріпленням розміру орендної плати в такому договорі оренди.

При дослідженні матеріалів справи колегією суддів було встановлено, що 20 грудня 2007 року між Черкаською міською радою та ТОВ «МСК Будсервіс» було укладено договір оренди землі зі строком дії договору на 49 років. Даний Договір було зареєстровано у Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК» при Держкомземі України 23.04.2008 року №040877500115, за умовами якого позивач прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, площею 19532 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 122/3. Вказана земельна ділянка за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, під розташування та подальшу експлуатацію торгівельного центру.

Згідно пунктом 9 виезазначеного Договору, річна орендна плата за користування земельною ділянкою становить 2% від її нормативної грошової оцінки для земель, що зайняті поточним будівництвом становить 18458 грн. та 7% для земель комерційного використання, що становить 322997 грн.

Пунктом 13 Договору передбачено, що у разі проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі, внесення інших змін на підставі вимог діючого законодавства, а також в разі будь-яких змін, внесених Черкаською міською радою, розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього Договору.

Рішенням Черкаської міської ради від 31.05.2007 №2-613 було затверджено Порядок встановлення розмірів річної орендної плати за земельні ділянки, пунктом 1.15 якого передбачено, що на період будівництва, реконструкції об'єктів, які розташовані на орендованій земельній ділянці, але не більше ніж нормативний термін будівництва, орендна плата за землю встановлюється в розмірі 2% від її нормативної грошової оцінки. По закінченню визначеного терміну розмір орендної плати за землю визначається на загальних підставах (незалежно від того, чи прийнятий об'єкт в експлуатацію).

Згідно рішення Черкаської міської ради від 22.04.2008 №4-385 внесено зміни до рішення Черкаської міської ради від 31.05.2007 №2-613, у відповідності до яких визначено нормативний термін будівництва - не більше ніж 2 роки (п.2.11 Порядку).

Разом з тим, рішенням Черкаської міської ради від 21.05.2009 №4-1186 були внесені зміни до п.2.11 додатку до рішення Черкаської міської ради від 22.04.2008 №4-358 «Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 31.05.2007 року №2-613 «Про плату за оренду землі» в частині нормативного терміну будівництва (реконструкції), змінивши його з 2-ох років на 3 роки.

Порядок обчислення плати за землю визначено статтею 286 названого кодексу.

Так, відповідно до пункту 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 ПК України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (пункт 286.2 статті 286 цього кодексу).

Отже, власники земельних ділянок та землекористувачі обчислюють суму плати за землю з урахуванням даних державного земельного кадастру, який відповідно до підпункту 14.1.42 пункту 14.1 статті 14 ПК України містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Як вбачається з листа Міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси від 14.12.2012 №01-09/2570, нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ «МСК Будсервіс» по вул. Смілянській, 122/3, за період з 01.01.2010 по 31.12.2010 була розрахована як для земель комерційного використання.

У зв'язку з цим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності нарахування позивачем орендної плати за землю, виходячи з нормативної грошової оцінки земель комерційного використання в розмірі ставки 7%.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МСК БУДСЕРВІС" - залишити без задоволення.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя суддя суддя Я.М. Собків Л.П. Борисюк М.І. Кобаль

Повний текст ухвали виготовлено - 04.07.14р.

.

Головуючий суддя Собків Я.М.

Судді: Борисюк Л.П.

Кобаль М.І.

Дата ухвалення рішення24.06.2014
Оприлюднено08.07.2014
Номер документу39634737
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —823/3065/13-а

Ухвала від 08.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 03.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Постанова від 15.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 24.06.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Постанова від 15.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 19.09.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні