Ухвала
від 09.07.2014 по справі 2а-548/11/0970
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

У Х В А Л А

"09" липня 2014 р. м. Київ К/800/10692/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Сороки М.О., Смоковича М.І., Чумаченко Т.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області, Державного підприємства «Центр ДЗК» при державному комітеті України по земельних ресурсах» про зобов'язання вчинити дії та відшкодування моральної шкоди в сумі 5000,00 грн., за касаційною скаргою Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 травня 2011 року і постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2013 року, -

в с т а н о в и в:

У лютому 2011 року ОСОБА_4 та ОСОБА_5 звернулись до суду з вказаним позовом, у якому просили суд зобов'язати Головне управління Держкомзему в Івано-Франківській області та Державне підприємство «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» відповідно до своєї компетенції, в межах наданих законом повноважень, здійснити заходи для оформлення та видачі їм державних актів на право власності на земельну ділянку відповідно поданих заяв, та відшкодувати моральну шкоду у розмірі 5000 грн.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 травня 2011 року позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність підрозділів Головного управління Держкомзему в Івано-Франківській області та Державного підприємства «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» щодо невжиття заходів по безоплатному оформленню та видачі державних актів на право власності на землю ОСОБА_4 та ОСОБА_5 у порядку та строки, передбачені Постановою Кабінету Міністрів України № 844 від 05.08.2009. Зобов'язано Головне управління Держкомзему в Івано-Франківській області та Державне підприємство «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» відповідно до своєї компетенції, в межах наданих законом повноважень, здійснити заходи для оформлення та видачі громадянам ОСОБА_4 та ОСОБА_5 державних актів на право власності на земельну ділянку відповідно поданих заяв. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2013 року постанову суду першої інстанції змінено, виключивши з абзацу другого резолютивної частини слово «підрозділів». В решті постанову суду першої інстанції залишено без змін.

У касаційній скарзі Головне управління Держземагенства в Івано-Франківській області, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить Вищий адміністративний суд України скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

У запереченні на касаційну скаргу ОСОБА_4 та ОСОБА_5, посилаючись на законність судових рішень, просять залишити їх без змін.

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у касаційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Встановлено, що рішенням Калуської міської ради № 1026 від 10.12.2009 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації» вирішено надати ОСОБА_4 та ОСОБА_5 дозволи на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку громадянам для будівництва та обслуговування житлових будинків і господарських будівель.

Листом відділу Держкомзему в місті Калуш Івано-Франківської області № 0502/05-17/019 від 20.04.2010 позивачів повідомлено про те, що їх заяви про оформлення та видачу державних актів на право власності на земельні ділянки зареєстровані. Відповідно до Регламенту організації безоплатного оформлення та видачі громадянам України у 2009 році державних актів на право власності на земельні ділянки, 26.01.2010 укладено договори з Калуським міськрайонним відділом ДП «Центр ДЗК» на розроблення технічної інвентаризації із землеустрою та відповідна документація передана для виконання Регіональній філії ДП «Центр ДЗК».

Відповідно до частин 1, 7 статті 118 Земельного кодексу України, у редакції на час спірних правовідносин, громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Постановою Кабінету Міністрів України № 844 від 05.08.2009 «Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України» затверджено Порядок безоплатних оформлення та видачі громадянам України державних актів на право власності на земельні ділянки (далі - Порядок), який визначає спрощену процедуру безоплатних оформлення та видачі громадянам України у 2009 та наступних роках державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель, ведення особистого селянського господарства в межах населених пунктів та ведення садівництва у розмірах, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, після прийняття рішення про передачу громадянам безоплатно у приватну власність земельних ділянок, згідно з підпунктом 2 пункту 1, - органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з 1 січня 2002 року - відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.

Процедура безоплатного оформлення та видачі громадянам України державних актів на право власності на земельні ділянки визначена пунктами 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 Порядку:

Для одержання державного акта на право власності на земельну ділянку громадянин або уповноважена ним особа подає сільському, селищному, міському голові або уповноваженій ним особі адресовану територіальному органові Держкомзему заяву про видачу такого акта. Сільські, селищні та міські голови забезпечують організацію прийому таких заяв у кожному населеному пункті. Заява про видачу державного акта на право власності на земельну ділянку подається за місцем розташування земельної ділянки.

У разі відсутності рішення про передачу земельної ділянки у власність громадянина, який отримав її у користування до дня набрання чинності Земельним кодексом України, громадянин звертається із заявою про передачу йому у власність такої земельної ділянки до відповідного органу місцевого самоврядування.

Територіальні органи Держкомзему згідно з актом (актами) приймання-передачі отримують від органів місцевого самоврядування заяви громадян про видачу державного акта на право власності на земельну ділянку разом з поданими громадянами документами.

На підставі заяви про видачу державного акта на право власності на земельну ділянку протягом трьох робочих днів з дати її надходження територіальні органи Держкомзему (далі - замовники) укладають:

договори про розроблення технічної документації - з державними підприємствами, що належать до сфери управління Держкомзему та мають ліцензію на проведення робіт із землеустрою (далі - виконавці), у разі передачі земельних ділянок громадянам у власність у випадках, зазначених у підпункті 1 пункту 1 та пункті 3 цього Порядку;

договори про проведення державної реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку з Центром кадастру.

Виконавець протягом 10 робочих днів з дня укладення договору про розроблення технічної документації:

проводить аналіз документів, що надійшли від замовника;

отримує в регіональній філії Центру кадастру матеріали чергового кадастрового плану в електронному вигляді;

виконує необхідні обстежувальні, польові та камеральні роботи;

виготовляє технічну документацію у двох примірниках і подає їх на паперовому та електронному носіях до регіональної філії Центру кадастру і замовникові для погодження.

Замовник погоджує технічну документацію протягом трьох робочих днів з дати її надходження та подає для заповнення до районного (міського) підрозділу регіональної філії Центру кадастру бланк державного акта на право власності на земельну ділянку або повертає органу місцевого самоврядування (чи громадянину у випадках, передбачених абзацом третім пункту 4 цього Порядку) за актом приймання-передачі подані ним заяву та документи з обґрунтуванням причини повернення.

Регіональна філія Центру кадастру протягом одного робочого дня з дня надходження технічної документації на електронному носії перевіряє її зміст, вносить відповідні відомості до бази даних державного земельного кадастру і передає до районного (міського) підрозділу регіональної філії Центру кадастру для заповнення бланка державного акта на право власності на земельну ділянку.

Районний (міський) підрозділ регіональної філії Центру кадастру протягом одного робочого дня з дня отримання бланка державного акта на право власності на земельну ділянку заповнює його та передає замовнику для підписання.

Державний акт на право власності на земельну ділянку, підписаний замовником та органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, який прийняв рішення про безоплатну передачу громадянинові земельної ділянки у власність, передається для державної реєстрації відповідному районному (міському) підрозділові Центру кадастру.

Видача державного акта на право власності на земельну ділянку здійснюється представником районного (міського) підрозділу Центру кадастру у строк, що становить не більш як 30 робочих днів після надходження заяви про його видачу до замовника, за місцем розташування земельної ділянки.

Замовник разом з органом місцевого самоврядування організовує видачу державних актів на право власності на земельну ділянку в кожному населеному пункті.

З описаного слідує, що отримавши від органів місцевого самоврядування заяви ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про видачу державних актів на право власності на земельну ділянку разом з поданими документами та уклавши з виконавцем робіт із землеустрою відповідний договір, Територіальний орган Держкомзему як замовник цих робіт, повинен вчинити ряд описаних вище дій.

Враховуючи вимоги пункту 11 Порядку, згідно з яким видача державного акта на право власності на земельну ділянку здійснюється представником районного (міського) підрозділу Центру кадастру у строк, що становить не більш як 30 робочих днів після надходження заяви про його видачу до замовника, за місцем розташування земельної ділянки, суд першої інстанції виходив з того, з урахуванням дати надходження заяв позивачів про видачу державних актів до відділу Держкомзему у місті Калуш - 22.01.2010, граничним терміном їх видачі є 22.02.2010.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов висновку про порушення підрозділами Головного управління Держкомзему в Івано-Франківській області та Державним підприємством «Центр ДЗК» вимог вказаного Порядку з мотивів не отримання позивачами у вказаний термін державних актів на земельні ділянки.

Апеляційний суд також погодився з таким висновком, проте змінив постанову суду, виключивши з резолютивної частини слово «підрозділів», посилаючись на те, що відділ Держкомзему в місті Калуш Івано-Франківської області не є підрозділом Головного управління Держкомзему в Івано-Франківській області, оскільки згідно його Положення, затвердженого наказом Держкомзему № 7 від 08.01.2010, є територіальним органом Держкомзему.

Таким чином, з урахуванням вказаних змін, судовими рішеннями, зокрема, визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держкомзему в Івано-Франківській області.

Колегія суддів вважає такі висновки судів передчасним та такими, що не ґрунтуються на підставі повно і всебічно з'ясованих обставинах справи.

Так, слід зазначити про невірне тлумачення судами вимог пункту 11 Порядку, оскільки ним передбачений строк видачі державного акта на право власності на земельну ділянку представником районного (міського) підрозділу Центру кадастру після надходження заяви про його видачу до замовника, за умови дотримання описаних вище дій, і не пов'язує вказаний строк з моментом отримання відділом Держкомзему заяв про видачу державних актів.

Згідно чинного на час спірних правовідносин Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів «Про затвердження положень про територіальні органи земельних ресурсів» № 123 від 17.06.2008, Головне управління Держкомзему у області є територіальним органом Держкомзему, йому підзвітне і підконтрольне. Основними завданнями головного управління є: підготовка та внесення Держкомзему пропозицій щодо формування державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання, відтворення, охорони та проведення моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру, здійснення землеустрою, установлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, забезпечення її реалізації та проведення земельної реформи; координація роботи з проведення земельної реформи; організація і забезпечення ведення державного земельного кадастру та координація робіт з підготовки земельно-кадастрової документації; здійснення землеустрою і проведення моніторингу земель; участь у виконанні державних, галузевих і організація розробки та виконання регіональних програм з питань розвитку і регулювання земельних відносин, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, проведення моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру, територіального планування; проведення у межах компетенції, визначеної Держкомземом, державної експертизи проектів з питань землеустрою, ведення державного земельного кадастру, охорони земель, реформування земельних відносин, а також техніко-економічних обґрунтувань таких проектів.

Наказом Державний комітет України по земельних ресурсах № 135 від 23.05.2003 «Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» установлено, що реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».

У пункті 9 частини 1 статті 3 КАС України визначено, що у публічно-правовому спору відповідачем є суб'єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

За змістом частини 1 статті 52 цього ж Кодексу суд першої інстанції, встановивши, що з адміністративним позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, або не до тієї особи, яка повинна відповідати за адміністративним позовом, може за згодою позивача допустити заміну первинного позивача або відповідача належним позивачем або відповідачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.

Проте, всупереч вказаним вимогам судами не досліджувалось питання чи є Головне управління Держземагенства в Івано-Франківській області та Державне підприємство «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» належними відповідачами у справі, які повинні відповідати за цим адміністративним позовом.

Згідно зі статтею 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

З врахуванням того, що у справі необхідно досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені у судових рішеннях, вони підлягають скасуванню, а справа направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи суду необхідно повно та всебічно з'ясувати всі обставини справи, вірно застосувати норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини та ухвалити законні і обґрунтовані рішення.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 227, 230, 231 КАС України, суд,-

ухвалив:

Касаційну скаргу Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області - задовольнити частково.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 травня 2011 року і постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2013 року - скасувати.

Справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення09.07.2014
Оприлюднено16.07.2014
Номер документу39760159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-548/11/0970

Ухвала від 02.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Постанова від 11.05.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 25.02.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Постанова від 11.05.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 11.02.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 09.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 23.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 11.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 28.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 28.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні