КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/1002/14 Головуючий у 1-й інстанції: Соломко І.І. Суддя-доповідач: Мельничук В.П.
У Х В А Л А
Іменем України
10 липня 2014 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.
суддів: Грищенко Т.М., Лічевецького І.О.,
при секретарі: Анапріюк С.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційні скарги представника Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» - Фролкова Володимира Анатолійовича та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 року у справі за адміністративним позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Фортуна» до Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області, треті особи: Відділ Держземагентства у Талалаївському районі Чернігівської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У березні 2014 року Приватне сільськогосподарське підприємство «Фортуна» звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області, треті особи: Відділ Держземагентства у Талалаївському районі Чернігівської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії. Свої вимоги обґрунтовує тим, що державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок на ті ж самі земельні ділянки, що орендує ПСП «Фортуна» на підставі договорів оренди, які зареєстровані до 01.01.2013 року відповідно до діючого законодавства на той час. За таких обставин вважає, що порушуються права та інтереси позивача.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 року задоволено вказаний позов частково. Скасовано рішення Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме права оренди землі індексний номер 6474685 від 07.10.2013 року; індексний номер 6756998 від 14.10.2013 року; індексний номер 6764503 від 14.10.2013 року; індексний номер 6761564 від 14.10.2013 року; індексний номер 6473560 від 07.10.2013 року; індексний номер 6465270 від 07.10.2013 року; індексний номер 6520281 від 08.10.2013 року; індексний номер 6434203 від 04.10.2013 року; індексний номер 6658407 від 10.10.2013 року; індексний номер 6408132 від 04.10.2013 року; індексний номер 6513367 від 08.10.2013 року; індексний номер 6645470 від 10.10.2013 року; індексний номер 6480388 від 07.10.2013 року; індексний номер 6648243 від 10.10.2013 року; індексний номер 6460536 від 07.10.2013 року; індексний номер 6475859 від 07.10.2013 року; індексний номер 6477088 від 07.10.2013 року; індексний номер 6485122 від 07.10.2013 року; індексний номер 6458664 від 07.10.2013 року; індексний номер 6483342 від 07.10.2013 року; індексний номер 6459490 від 07.10.2013 року; індексний номер 6461817 від 07.10.2013 року; індексний номер 6462735 від 07.10.2013 року; індексний номер 6464041 від 07.10.2013 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням представник Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» - Фролков Володимир Анатолійович подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні даного позову.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні даного позову повністю.
При цьому представником Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» - Фролковим Володимиром Анатолійовичем заявлено клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження вказаного судового рішення суду першої інстанції.
Враховуючи наявні в справі докази, колегія суддів вважає, що дана апеляційна скарга подана вчасно.
Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, оскаржувану постанову суду першої інстанції - без змін з наступних підстав.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, п. 1 ч. 1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до ст. 195 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає перегляду в апеляційному порядку в межах апеляційної скарги.
Судом першої інстанції було встановлено, що Приватне сільськогосподарське підприємство «Фортуна» зареєстровано як юридична особа, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.19).
ПСП «Фортуна» є орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами: 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283, що розташовані на території Української сільської ради Талалаївського району Чернігівської області на підставі договорів оренди землі, зареєстрованих у Талалаївському відділі Чернігівського регіонального центру ДЗК до 01.01.2013 року.
Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна від 14.04.2014 року, державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області у 2013 році також зареєстровано право оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина» (а.с.173-215).
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи даний позов частково суд першої інстанції виходив з того, що вимоги позивача в частині скасування рішень відповідача є правомірними та обгрунтованими, а тому підлягають в цій частині задоволенню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його обгрунтованим з огляду на наступне.
Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року за № 868.
Згідно пункту 5 статті 126 Земельного кодексу України (в редакції на час реєстрації договорів оренди землі, стороною яких було ПСП «Фортуна») право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до Закону.
Особливості внесення записів та виключення таких до/з Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі було врегульовано Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 (надалі - Порядок), який діяв до 01.01.2013 року.
Так, пунктом 10 Порядку передбачалося, що записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.
Запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується (поновлюється) посадовою особою на підставі рішення суду (пункт 22 вказаного Порядку).
Відповідно до пункту 23 Порядку скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, і формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Книги записів, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.
З аналізу наведених норм випливає, що внесення записів до Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі здійснюється посадовою особою територіального органу Держземагентства виключно на підставі договору оренди землі, договору про внесення змін до договорів оренди або рішення суду.
Судом першої інстанції зі змісту листа відділу Держземагенства у Талалаївському районі Чернігівської області від 01.04.2014 року вих. № 01-13/791 встановлено, що земельні ділянки за кадастровими номерами: 7425384500:05:001:0779, 7425384500:05:001:0780, 7425384500:05:001:1207, 7425384500:05:001:1206, 7425384500:05:001:0781, 7425384500:05:001:1208, 7425384500:05:001:0837, 7425384500:05:001:0838, 7425384500:05:001:1264, 7425384500:05:001:1265, 7425384500:05:001:1100, 7425384500:05:001:0943, 7425384500:05:001:0944, 7425384500:05:001:1370, 7425384500:05:001:1371, 7425384500:05:001:0856, 7425384500:05:001:1283 передані в оренду ПСП Фортуна» згідно договорів оренди землі, зареєстрованих у Порядку, якій діяв до 01.01.2013 року. Інформація щодо внесення змін до вказаних договорів оренди, скасування їх (на підставі рішення суду) - відсутня.
У 2013 році державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договорів оренди з новим орендарем - СТОВ «Батьківщина» щодо земельних ділянок, орендарем яких є позивач.
Статтею 28-1 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 року № 118 «Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав» затверджено Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
Згідно пункту 1 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Відповідно до положень пункту 8-1 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Крім того, відповідно до листа Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 року «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами», з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема, виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
При цьому колегія суддів погоджується з критичним сприйняттям судом першої інстанції твердження відповідача про те, що такий порядок стосується лише випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельні ділянки сформовані у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), оскільки інший механізм перевірки інформації про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, станом на час проведення державної реєстрації, так само як і станом на час розгляду справи, в Україні - відсутній.
На сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013 року.
Поряд з цим, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013 року, не може позбавляти особу цього права.
Таким чином, саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року.
Відповідно до частини першої статті 138 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі
Також зі змісту інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна судом першої інстанції було встановлено, що державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області здійснено державну реєстрацію права оренди на вищевказані земельні ділянки за СТОВ «Батьківщина» (а.с. 173-215), в той час, коли договори оренди щодо тих самих ділянок були зареєстровані за ПСП «Фортуна» відповідно до Порядку, який діяв до 01.01.2013 року.
На час прийняття рішення державним реєстратором про державну реєстрацію права оренди землі за СТОВ «Батьківщина», як і на час розгляду справи, інформація про розірвання договорів оренди, які укладені з ПСП «Фортуна» або скасування державної реєстрації цих договорів в Управлінні Держземагентства у Талалаївському районі Чернігівської області - відсутня (а.с.160).
Термін дії договорів оренди на вказані земельні ділянки, стороною яких є ПСП «Фортуна», на час проведення державної реєстрації - не закінчився (а.с. 43-48).
Доказів, які б спростували позицію позивача, відповідачем суду не надано.
Отже, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що внаслідок такої бездіяльності відповідача відбулась подвійна державна реєстрація прав оренди землі на одні й ті ж земельні ділянки за ПСП «Фортуна» та СТОВ «Батьківщина».
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що спірні рішення було прийнято державним реєстратором Реєстраційної служби Талалаївського районного управління юстиції Чернігівської області необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому позовні вимоги в частині скасування цих рішень підлягають задоволенню.
Що стосується вимог позивача про зобов'язання відповідача виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи щодо оренди землі, вчинені на підставі спірних рішень, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно положень частини другої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення вимог позивача в цій частині, оскільки суд не може підміняти державний орган, уповноважений Законом на вчинення цих дій.
Крім того, процедуру прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) та скасування записів (далі - заява) Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури визначає Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 року № 3502/5.
Відповідно до пункту 2.1 Порядку, прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав заявник подає органу державної реєстрації прав, державним реєстратором якого було проведено державну реєстрацію прав, або нотаріусу, яким проведено державну реєстрацію прав, заяву та документи, визначені цим Порядком.
Згідно з пунктом 2.6 вказаного Порядку, для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.
Відповідно до пункту 2.10 Порядку, прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за результатами розгляду заяви та документів, що додаються до неї, державний реєстратор приймає рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав або рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні записів Державного реєстру прав.
З аналізу вказаних норм слідує, що чинним законодавством України передбачено порядок внесення запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації права власності на підставі рішення суду, який передбачає, в тому числі, подання заяви та відповідних документів, а також прийняття державним реєстратором рішення про внесення запису, або відмову у його внесенні.
Оскільки позивачем заява про скасування рішення про державну реєстрацію прав державному реєстратору не подавалась та відповідне рішення державним реєстратором не приймалось, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
За таких обставин колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність порушень з боку відповідача прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин, які потребують судового захисту, а тому спірні рішення підлягають скасуванню, в іншій частині позовні вимоги є необгрунтованими та задоволенню не підлягають.
Доводи апеляційних скарги спростовуються вищевикладеним, а тому вони задоволенню не підлягають.
За змістом ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 2, 159, 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги представника Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» - Фролкова Володимира Анатолійовича та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» - залишити без задоволення , а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 року - без змін .
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя: В.П. Мельничук
Судді: Т.М. Грищенко
І.О. Лічевецький
Головуючий суддя Мельничук В.П.
Судді: Грищенко Т.М.
Лічевецький І.О.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2014 |
Оприлюднено | 17.07.2014 |
Номер документу | 39789383 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні