ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
07 липня 2014 року 08 год. 25 хв. № 826/5523/14
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: Головуючого - судді Дегтярьової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНС-УНІВЕРСАЛ» до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві про визнання протиправними дій, скасування податкового повідомлення-рішення від 07 квітня 2013 року № 51526552201 та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНС-УНІВЕРСАЛ» (далі - позивач, ТОВ «Транс-Універсал») з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві (далі - відповідач, ДПІ) з наступними позовними вимогами: 1) визнати протиправним дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо складання акта та скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.04.2014р. № 51526552201; 2) визнати протиправним дії ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо проведення перевірки та складання Акта від 02.04.2014р. № 15788/10/26-55-22-01-10; 3) зобов'язати ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити показники податкової звітності ТОВ «Транс-Універсал» у період з 01.03.2012р. по 31.11.2012р. включно; 4) заборонити ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві використовувати Акт перевірки від 02.04.2014р. № 15788/10/26-55-22-01-10 та податкове повідомлення-рішення від 07.04.2014р. № 51526552201 (з урахуванням заяви позивача про уточнення позовних вимог в частині б/н і б/д, поданої до канцелярії суду 27 травня 2014 року).
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на протиправність дій відповідача щодо проведення та складання Акта ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві від 02.04.2014р. № 15788/10/26-55-22-01-10, за висновками якого реальні господарські операції ТОВ «Транс-Універсал» з контрагентами - ТОВ «СТВ» (ТОВ «Спілка Товаровиробників»), ТОВ «Тесей Лтд», ТОВ «Компанія «Мармур Лтд» і ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» були визнані такими, що вчинені з метою надання податкової вигоди для третіх осіб. Натомість, на думку позивача, відсутні жодні правові підстави вважати письмові договори, укладені між ТОВ «Транс-Універсал» та вказаними контрагентами нереальними, бо за такими правочинами були вчинені реальні господарські операції, обов'язки за якими були виконані обома сторонами, що, в свою чергу, підтверджується всіма необхідними та належним чином оформленими первинними і розрахунковими документами. При цьому наявні у позивача первинні і розрахункові документи під час проведення перевірки дослідженні не були, а висновки Акта перевірки сформовані лише на підставі неналежних доказах - актах інших контролюючих органів про неможливість проведення зустрічних звірок названих підприємств. Також, при укладенні та виконанні вказаних правочинів всі сторони мали достатній обсяг правосуб'єктності та були зареєстровані платниками податку на додану вартість.
Крім того, позивач звертає увагу на допущення відповідачем порушення законодавчо встановленого порядку та способу проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Транс-Універсал».
Відповідач проти позову заперечував, надавши до суду письмові заперечення від 27.03.2014р. б/н, додаткові документи (документальні докази вручення посадовій особі Товариства повідомлення від 12.03.2014р. № 72 про запрошення до податкової інспекції для підписання акта перевірки, та направлення на адресу підприємства акта документальної перевірки, податкового повідомлення-рішення і відповіді на заперечення платника податків на висновки акта перевірки). В обґрунтування своїх заперечень представник відповідача посилається на те, що працівником ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «Транс-Універсал» (ідентифікаційний код 32665892) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.03.2012р. по 30.11.2012р., за результатами якої складений Акт від 12.03.2014р. № 227/26-55-22-01/32665892. Згідно висновків цього Акта перевірки ТОВ «Транс-Універсал» допустило порушення норм пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 198.2, п. 198.3 і п. 198.6 ст. 198, п. 201.6 ст. 201 Податкового кодексу України, що призвело до заниження підприємством податку на додану вартість за звітні періоди березень-листопад 2012 року на загальну суму 311 695, 00 грн. внаслідок включення останнім сум податку до складу податкового кредиту за аналогічні періоди на підставі податкових накладних, що були виписані контрагентами-постачальниками (ТОВ «Спілка Товаровиробників», ТОВ «Тесей Лтд», ТОВ «Компанія «Мармур Лтд» і ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь»). На думку відповідача, висновки Акта перевірки являються правомірними та ґрунтуються на достовірних і належних доказах, а саме: Актах інших податкових інспекцій від 12.11.2013р. № 505/3-22-01-19489156 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Спілка Товаровиробників» (ідентифікаційний код 19489156) з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ «Нафтор» (ідентифікаційний код 37451702), ТОВ «Сіті Менеджмент» (ідентифікаційний код 38005555), ТОВ «ДМС Голд» (ідентифікаційний код 34981576), ТОВ «Рост-Регіонал-Компані» (ідентифікаційний код 38265466), ТОВ «Альфа Юніверсал» (ідентифікаційний код 38348133), ТОВ «РБФ «РЕМ» (ідентифікаційний код 37355679) за період з 01.04.2012р. по 31.08.2013р., від 12.03.2012р. № 694/2220/37818657 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Тесей ЛТД» (ідентифікаційний код 378І8657) з контрагентами, з якими платником задекларовані взаємовідносини за 01.01.2012р. по 30.11.2012р., від 01.03.2013р. № 429/22.3-17/37889288 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД» (ідентифікаційний код 37889288) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками та покупцями за період з 01.01.2012р. по 30.10.2012р., від 13.11.2012р. № 7593/22-7/37889322 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» (ідентифікаційний код 37889322) з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на прибуток та податку на додану вартість за період з 01.10.2011р. по 30.06.2012р. За наслідками проведеної перевірки податковою інспекцією було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 07.04.2013р. № 51526552201, що повністю відповідає вимогам податкового законодавства.
В судових засіданнях по даній справі представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні, призначеному на 10 червня 2014 року, заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.
10 червня 2014 року в судовому засіданні судом було ухвалено перейти до письмового провадження.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на таке.
В ході судового розгляду було встановлено, що 12.03.2014р. згідно з нормами пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України, та на підставі Наказу ДПІ від 12.03.2014р. № 906, працівником ДПІ у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «Транс-Універсал» (ідентифікаційний код 32665892) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.03.2012р. по 30.11.2012р., за результатами якої складений Акт від 12.03.2014р. № 227/26-55-22-01/32665892 (далі - Акт перевірки).
Згідно тексту цього Акта перевірки копію наказу на проведення перевірки від 12.03.2014р. № 906, повідомлення про початок перевірки від 12.03.2014р. № 352/26-55-22-01, повідомлення про запрошення на підписання акта перевірки від 12.03.2014р. № 72/26-55-22-01 було вручено особисто працівнику ТОВ «Транс-Універсал» ОСОБА_1 згідно з довіреністю від 27.02.2014р. Разом з тим документальних доказів вручення посадовій особі платника та/або надіслання рекомендованим листом на адресу товариства зазначених вище наказу на проведення перевірки і повідомлення про початок перевірки відповідач суду не надав .
Перелік документів та відомостей (в т.ч. первинних та інших документів позивача), використаних працівником відповідача під час проведення вказаної документальної перевірки міститься на стор. 3 - 4 цього Акта перевірки.
В ході проведення вказаної документальної перевірки перевіряючим встановлено, що протягом перевіряємого періоду податкові зобов'язання та податковий кредит з податку на додану вартість формувалися ТОВ «Транс-Універсал» на підставі господарських операцій з поставки будівельних матеріалів (гранітного щебеню, піску, каміння, відсіву та ін.). Зокрема, ТОВ «Транс-Універсал» здійснювало закупівлю будівельних матеріалів у підприємств-постачальників ПАТ «Ушицький комбінат будівельних матеріалів», ТОВ «Скодра», ДП «Управління промислових підприємств державної адміністрації залізничного транспорту України», ТОВ «Затишок» і ВАТ «Транснаціональна корпорація «Граніт», та реалізовувало аналогічні будівельні матеріали наступним суб'єктам господарської діяльності: ТОВ «Бетон Сервіс», ТОВ «Автобанн», ТОВ «Київський завод будівельних матеріалів АСТОР», ТОВ «Скодра», Фізичним особам-підприємцям ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і ОСОБА_5
Крім того, протягом 2012 року ТОВ «Транс-Універсал» уклало низку письмових договорів на надання транспортних та експедиційних послуг, в т.ч. з підприємствами ТОВ «Спілка Товаровиробників» (ТОВ «СТВ») - договір від 22.05.2012р. № 22/05-12-02, ТОВ «Тесей Лтд» - договір від 01.08.2012р. № 17Т і ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» - договір від 17.02.2012р. № 7/12, та письмовий договір комісії від 05.06.2012р. № 05-06/12-1 з ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД».
На виконання умов вказаних догорів контрагентами-постачальниками були виписані на адресу перевіряємого підприємства податкові накладні на загальну суму податку на додану вартість 316 694, 82 грн., в т.ч. ТОВ «СТВ» на загальну суму 253 050, 16 грн., ТОВ «Тесей Лтд» на загальну суму 36 433, 00 грн., ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» на загальну суму 25 358, 33 грн. і
Разом з тим, в ході дослідження економіко-правового статусу названих контрагентів ТОВ «Транс-Універсал» працівником відповідача встановлено, що на момент проведення документальної перевірки позивача свідоцтва платника податку на додану вартість названих підприємств анульовані, а саме: ТОВ «СТВ» - анульоване 24.12.2013р., стан платника податку - 14 «визнано банкрутом»; ТОВ «Тесей Лтд» - анульоване 10.04.2013р., стан платника податку - 28 «триває процедура припинення»; ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД» - анульоване 09.01.2013р., стан платника податку - 7 «до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей»; ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» - анульоване 25.10.2012р., стан платника податку - 8 «до ЄДР внесено запис про відсутність за місцезнаходженням».
Крім того, до ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві з інших податкових інспекцій надійшли Акт від 12.11.2013р. № 505/3-22-01-19489156 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Спілка Товаровиробників» (ідентифікаційний код 19489156) з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ «Нафтор» (ідентифікаційний код 37451702), ТОВ «Сіті Менеджмент» (ідентифікаційний код 38005555), ТОВ «ДМС Голд» (ідентифікаційний код 34981576), ТОВ «Рост-Регіонал-Компані» (ідентифікаційний код 38265466), ТОВ «Альфа Юніверсал» (ідентифікаційний код 38348133), ТОВ «РБФ «РЕМ» (ідентифікаційний код 37355679) за період з 01.04.2012р. по 31.08.2013р., Акт від 12.03.2012р. № 694/2220/37818657 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Тесей ЛТД» (ідентифікаційний код 378І8657) з контрагентами, з якими платником задекларовані взаємовідносини за 01.01.2012р. по 30.11.2012р., Акт від 01.03.2013р. № 429/22.3-17/37889288 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД» (ідентифікаційний код 37889288) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками та покупцями за період з 01.01.2012р. по 30.10.2012р. та Акт від 13.11.2012р. № 7593/22-7/37889322 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» (ідентифікаційний код 37889322) з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на прибуток та податку на додану вартість за період з 01.10.2011р. по 30.06.2012р. За висновками вказаних Актів інших податкових органів факти здійснення зазначеними підприємствами господарських операцій та/або реальна можливість здійснення операцій з придбання та реалізації товарів (робіт, послуг) іншим суб'єктам господарської діяльності документально не підтверджується.
Також в тексті Акта від 13.11.2012р. № 7593/22-7/37889322 містяться посилання на протокол допиту свідка - ОСОБА_6 (який значиться засновником ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь»), складеного за результатами допиту проведеного від 28.08.2012р. оперуповноваженим ДПІ у Голосіївському районі м. Києва ДПС лейтенантом податкової міліції Шамраєм С.В. Згідно даного протоколу допиту від 28.08.2012р. ОСОБА_6 пояснив, що він немає жодного відношення до фактичного створення та ведення фінансово-господарської діяльності підприємства ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь». Вказане підприємство погодився зареєструвати на своє ім'я за грошову винагороду, зміст документів, що були підписані ним тоді йому невідомий.
На підставі вищевикладеного працівник відповідача, в свою чергу, дійшов висновку про відсутність у ТОВ «Транс-Універсал» правової підстави для формування ним податкового кредиту з податку на додану вартість в сумі 311 694, 82 грн. на підставі податкових накладних, виписаних ТОВ «Спілка Товаровиробників», ТОВ «Тесей Лтд», ТОВ «Компанія «Мармур Лтд» і ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» за наслідками нереальних господарських операцій.
В розділі 4 «Висновок» Акта перевірки від 12.03.2014р. № 227/26-55-22-01/32665892 перевіряючий встановив порушення ТОВ «Транс-Універсал» норм пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 198.2, п. 198.3 і п. 198.6 ст. 198, п. 201.6 ст. 201 Податкового кодексу України, що призвело до заниження підприємством податку на додану вартість на загальну суму 311 695, 00 грн. (в тому числі за березень 2012 року на суму 2 608, 33 грн., за квітень 2012 року - 4 833, 33 грн., за травень 2012 року - 26 118, 50 грн., за червень 2012 року - 33 933, 94 грн., за липень 2012 року - 7 750, 00 грн., за серпень 2012 року - 49 707, 69 грн., за вересень 2012 року - 35 718, 47 грн., за жовтень 2012 року - 97 358, 48 грн., за листопад 2012 року - 53 666, 08 грн.).
Не погоджуючись з висновками Акта документальної перевірки позивач подав 26.03.2014р. до канцелярії ДПІ письмові заперечення на висновки вказаного Акта перевірки з обґрунтуванням своєї позиції.
Своїм листом від 02.04.2014р. № 15788/10/26-55-22-01-10 відповідач залишив висновки Акта перевірки без змін, а заперечення ТОВ «Транс-Універсал» - без задоволення.
07 квітня 2014 року ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві підставі Акта перевірки від 12.03.2014р. № 227/26-55-22-01/32665892 прийняла спірне у даній справі податкове повідомлення-рішення за № 51526552201, яким згідно з пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України та відповідно до п. 123.1 ст. 123 цього Кодексу, за порушення вимог пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14, п. 198.2, п. 198.3 і п. 198.6 ст. 198, п. 201.6 ст. 201 Податкового кодексу України, визначило ТОВ «Транс-Універсал» суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 389 619, 00 грн., в т.ч. 311 695, 00 грн. - основний платіж, 77 924, 00 грн. - штрафні (фінансові) санкції.
При вирішення даного спору суд виходить з наступного.
У розумінні пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України), «податковий кредит» - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно розділу V цього Кодексу.
Відповідно до пп. «а» п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
В силу п. 198.2 ст. 198 цього Кодексу датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Згідно з п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
- придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Пунктом 198.6 ст. 198 ПК України встановлено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу.
Платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України) (п. 201.1 ст. 201 ПК України).
Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом державної податкової служби (п. 201.2 ст. 201 ПК України).
В силу п. 201.4 ст. 201 ПК України податкова накладна виписується у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Оригінал податкової накладної видається покупцю, копія залишається у продавця товарів/послуг.
Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця (п. 201.6 ст. 201 ПК України).
Згідно з п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна виписується на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.8 ст. 201 ПК України встановлено, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з п. 1 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої Наказом Міністерства фінансів України від 01.11.2011р. № 1379, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за № 1333/20071, (який набрав чинності 16 грудня 2011 року та втратив чинність 01 березня 2014 року) (далі по тексту - Порядок) податкову накладну заповнює особа, яка зареєстрована як платник податку в податковому органі та якій присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість.
Пунктом 5 Порядку встановлено, що сплачена (нарахована) сума податку на додану вартість у податковій накладній повинна відповідати сумі податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг продавця у реєстрі виданих та отриманих податкових накладних.
Податкова накладна є підставою для віднесення до податкового кредиту витрат зі сплати податку на додану вартість у покупця, зареєстрованого як платник податку (п. 6.2 Порядку).
Одночасно відповідно до положень п. 6.3 цього Порядку не дає права покупцю на віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту: відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; порушення порядку заповнення податкової накладної; податкова накладна виписана платником, звільненим від сплати податку за рішенням суду, після набрання чинності таким рішенням суду.
Отже, виходячи з аналізу наведених норм в сукупності, ПК України визначено окремі випадки, за яких неможливе формування податкового кредиту, зокрема це відсутність зв'язку з господарською діяльністю, фіктивність операцій (відсутність поставок), відсутність податкової правосуб'єктності, відсутність на момент перевірки податкових накладних або видача їх особою, яка не є платником податку додану вартість. Таким чином, із зазначеного вище також випливає те, що при дослідженні факту здійснення господарської операції, оцінці підлягають відносини безпосередньо між учасниками тієї операції, на підставі якої сформовані дані податкового обліку.
При цьому у листі від 02.06.2011р. № 742/11/13-11 Вищий адміністративний суд України одночасно зазначає, що за відсутності факту придбання товарів чи послуг або в разі якщо придбані товари чи послуги не призначені для використання у господарській діяльності платника податку відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування податком на прибуток або податкового кредиту з податку на додану вартість навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів .
Сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю мали місце. Водночас наявність формально складених, але недостовірних первинних документів, відповідність яких фактичним обставинам спростована належними доказами, не є безумовним підтвердженням реальності господарської операції (про що також було зазначено в листі Вищого адміністративного суду України від 01.11.2011р. № 1936/11/13-11).
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV (в редакції на момент спірних правовідносин)(далі - Закон № 996-ХІV), який визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні, бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
В розумінні Закону № 996-ХІV первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 996-ХІV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч. 2 ст. 9 Закону № 996-ХІV).
Відповідно до п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704 (в редакції на момент спірних правовідносин)(далі - Положення), яке встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об'єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (установи), первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.
Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. (п. 2.2 Положення).
Згідно з п. 2.3 Положення первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
В силу п. 2.4 Положення первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.
Усі первинні документи, облікові регістри і бухгалтерська звітність повинні складатись українською мовою. Поряд з українською мовою може застосовуватися інша мова у порядку, визначеному статтею 11 Закону України «Про мови в Україні» (п. 1.3 Положення).
Аналіз викладених норм свідчить про те, що податковий кредит для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на додану вартість має бути фактично здійснений і підтверджений належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків, що також було зазначено в листі Вищого адміністративного суду України від 02.06.2011р. № 742/11/13-11.
В ході судового розгляду також встановлено, що протягом 2012 року між ТОВ «Транс-Універсал» (Комісіонер, Замовник (Клієнт)), в особі директора ОСОБА_3, і суб'єктами господарської діяльності - ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД» (Комітент), в особі директора Гончаренка С.П., ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» (Експедитор), в особі директора ОСОБА_6, ТОВ «Тесей ЛТД», в особі директора Гончаренка Р.П., і ТОВ «СТВ (Експедитор), в особі генерального директора Брички М.І., були укладені письмові договори комісії, організації перевезень і транспортно-експедиційного обслуговування вантажів, а саме:
1) договір комісії від 05.06.2012р. № 05-06/12-1, за умовами якого Комітент (ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД») за дорученням Комісіонера (позивача), від імена та за рахунок останнього, зобов'язується вчинити за плату (винагороду) декілька правочинів (угод) з організації продажу щебеневої продукції. Зокрема, згідно п. 1.3 цього Договору Комітент у якості посередника має вчиняти наступні дії: провести дослідження ринку продажу та закупівлі щебеневої продукції; представляти інтереси Комісіонера та вести попередні переговори з продавцями і покупцями щебеневої продукції щодо асортименту, якості та технічних характеристик з метою укладення договорів поставок; надати організаційні, представницькі послуги з метою укладення договорів поставок щебеневої продукції між Комісіонером та його контрагентами; здійснювати угоди з продажу продукції від імені та за рахунок Комісіонера.
Розмір комісійної винагороди є договірним та оплачується після надання рахунку- фактури та звіту Комітента або після оплати/отримання Комісіонером за договорами поставок щебеневої продукції від контрагентів. Загальна вартість Договору складає загальну суму наданих послуг, що зазначаються в актах виконаних робіт (п. 3.1 і 3.2 цього Договору).
Проаналізувавши зміст зазначеного Договору комісії в цілому суд виявлено зміст даного Договору не відповідає вимогам чинного цивільного законодавства. Так, відповідно до ч. 1 ст. 1011 Цивільного кодексу України за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента.
Натомість у Договорі обов'язки Комісіонера покладені на Комітента, а укладення правочинів визначено від імені Комісіонера.
На підтвердження фактів виконання сторонами своїх зобов'язань за вказаним Договором комісії позивач надав до суду копії наступних документів:
- звіту № 1 від 29.06.2012р., згідно якого Комітентом (ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД») були надані Комісіонеру (позивачу) послуги - на підставі договорів поставок № ДГ-7/0522 від 28.08.2011р. та № 19/06 від 19.06.2012р., укладених ТОВ «Транс-Універсал» з ПАТ «Транснаціональна корпорація «Граніт» і ПАТ «Ушицький КБМ» було відвантажено щебінь гранітний певних фракцій згідно видаткових накладних у певних обсягах. За забезпечення своєчасного відвантаження щебеневої продукції за період з 22.06.2012р. по 29.06.2012р. Комітенту визначено винагороду в сумі 11 120, 00 грн. (з ПДВ). При цьому як зі змісту цього документу, так і з тексту Акта перевірки (стор.13), вбачається, що на момент укладення спірного Договору комісії у позивачу вже було достеменно відомо про контрагента-постачальника ПАТ «Транснаціональна корпорація «Граніт» в силу укладення договору від 26.08.2011р. № 7/0522;
- рахунку-фактури від 26.06.2012р. № СФ-0231 від 26.06.2012р. на суму 11 120, 00 грн., який був складений ще до закінчення періоду надання послуг (з 22.06. - 29.06.2012р.) та визначення остаточної вартості наданих послуг згідно звіту Комітента;
- акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 29.06.2012р. № 00012, оформленого за результатами надання послуг - «послуги комітента» на суму 11 120, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 1 853, 33 грн.);
- податкової накладної від 26.06.2012р. № 750 на суму 11 120, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 1 853, 33 грн.), яка була складена ще до закінчення періоду надання послуг (з 22.06. - 29.06.2012р.) та визначення остаточної вартості наданих послуг згідно звіту Комітента;
- копії перших сторінок довідки з органу статистики і виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців відносно ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД», та ліцензії на право здійснення господарської діяльності у будівництві, незасвідчених контрагентом;
2) договір про організацію перевезень і транспортно-експедиційного обслуговування вантажів від 17.02.2012р. № 7/12, за умовами якого Експедитор (ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь») за дорученням Клієнта (позивача), за рахунок останнього та за винагороду (плату) здійснює організацію транспортно-експедиційного обслуговування вантажів Клієнта і порожнього транспорту (далі - вантаж Клієнта) при їх перевезенні в межах України та пов'язані із цим послуги шляхом укладення договорів з підприємствами, які уповноважені здійснювати перевезення чи організовувати перевезення вантажів, підприємствами-власниками (балансоутримувачами) залізничного рухомого складу, іншими юридичними особами, а Клієнт в свою чергу, - сплатити та прийняти надані Експедитором послуги на умовах даного Договору.
Згідно п. 2.1 цього Договору на Експедитора покладено обов'язок щодо надання Клієнту наступних видів послуг: надавати рекомендації по формулюванню транспортних умов укладення договорів і консультацій з вибору раціональних маршрутів руху вантажів Клієнта; узгоджувати з учасниками процесу перевезення вартості транспортування вантажів Клієнта, сплачувати перевізні та інші, пов'язані із транспортуванням, платежі; передавати на станції відправлення телеграми-дозволи на відправку вантажів у строки та в обсягах, узгоджених з Клієнтом; видавати Клієнту, якщо він являється Вантажовідправником, дозволи та інструкції із заповнення перевізних документів по узгодженим Договорам перевезення (транспортування); здійснювати розрахунки за перевезення, перевалку, зберігання та охорону вантажу Клієнта; надавати Клієнту інформацію про місце і час надходження вантажу, диспетчерський контроль за рухом вантажу, вживати заходи для запобігання затримки вантажу по маршруту руху; за письмовою заявкою Клієнта витупати вантажовідправником/вантажоотримувачем вантажів, які надаються для перевезення.
До обов'язків Клієнта відповідно до п. 2.2 зазначеного Договору відносяться: забезпечити всі необхідні підтвердження і дозволи щодо готовності відправлення/отримання заявлених вантажів на адреси зазначених вантажоотримувачів, а також сплатити на поточний рахунок у строки зазначені Експедитором платежі, з наданням документальних підтверджень такої оплати останньому; надавати до перевізних документів всі документи, що необхідні для обов'язкового контролю; надавати Експедитору заявки на відвантаження, перевезення і переадресування вантажів за 5-ть робочих днів до початку перевезення (відвантаження, переадресації); здійснювати оплату за організацію перевезень та послуг, пов'язаних з такими перевезеннями, оплату інших витрат Експедитора, та винагороду Експедитору; підписати всі документи, надані Експедитором з метою виконання цього договору; за вимогою Експедитора надати йому всі документи, що підтверджують походження, право власності на вантаж.
Конкретизація наданих додаткових послуг, вартість транспортування і страхування вантажів, заявлених Клієнтом, а також експедиціювання, визначаються у додаткових угодах, що являються невід'ємною частиною цього Договору.
Клієнт здійснює оплату за транспортування, страхування і транспортно-експедиційне обслуговування вантажів в безготівковій формі у національній валюті України авансовими платежами (при цьому сума винагороди Експедитора є договірною та включається до авансових платежів).
На підтвердження фактів виконання сторонами своїх зобов'язань за вказаним Договором від 17.02.2012р. позивач надав до суду копії наступних документів:
- додаткової угоди № 1 від 17.02.212р. до вказаного Договору, згідно якої Експедитор (ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь») має організувати протягом лютого-грудня 2012 року транспортування вантажу Клієнта - щебеню гранітного, відсіву гранітного за маршрутом: Станція відправлення Пенізевичі, ПЗЗД, код станції 349700, станція призначення Київ-Московський, ПЗЗД, код станції 320100, вантажовідправник - Пенізевічевське кар'єроуправління, вантажоотримувач - ТОВ «Бетон Сервіс». Всі станційні витрати на ст. Пенізевичі, ПЗЗД (подача і прибирання вагону, простой вагону та інші додаткові збори несе Вантажовідправник). Винагорода Експедитору за один вагон становить 500, 00 грн. (з ПДВ);
- додаткової угоди № 2 від 07.06.212р. до вказаного Договору, згідно якої Експедитор (ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь») має організувати протягом червня-грудня 2012 року транспортування вантажу Клієнта - щебеню гранітного, відсіву гранітного за маршрутом: Станція відправлення Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД, станція призначення Бориспіль, ПЗЗД, код станції 322604, вантажовідправник - ТОВ «ТНК «Граніт», Ушицький КСМ, вантажоотримувач - ТОВ «КЗМБ «Астор». Всі станційні витрати на ст. Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД (подача і прибирання вагону, простой вагону та інші додаткові збори несе Вантажовідправник). Винагорода Експедитору за один вагон становить 800, 00 грн. (з ПДВ);
- рахунків-фактур від 02.07.2012р. № СФ-0000871 на суму 24 500, 00 грн. (з ПДВ), від 09.07.2012р. № СФ-0000899 на суму 22 000, 00 грн. (з ПДВ), від 27.03.2012р. № СФ-0000422 на суму 15 650, 00 грн. (з ПДВ), від 23.04.2012р. № СФ-0000741 на суму 14 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 333, 33 грн.), від 03.04.2012р. № СФ-0000011 на суму 15 000, 00 грн. (з ПДВ), від 03.05.2012р. № СФ-0000792 на суму 18 000, 00 грн. (з ПДВ), від 18.06.2012р. № СФ-0000842 на суму 15 000, 00 грн. (з ПДВ) та від 01.06.2012р. № СФ-0000823 на суму 28 000, 00 грн. (з ПДВ), всього на загальну суму 152 150 грн. (з ПДВ);
- актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.07.2012р. № 0000005 на суму 46 000, 00 грн. (з ПДВ), від 30.06.2012р. № 0000004 на суму 43 000, 00 грн. (з ПДВ), від 31.05.2012р. № 0000003 на суму 18 000, 00 грн. ( ПДВ), від 30.04.2012р. № 0000002 на суму 29 000, 00 грн. (з ПДВ), всього на загальну суму 136 000, 00 грн. (з ПДВ), оформлених за результатами організації перевезень вантажів (транспортно-експедиційні послуги по подачі та відправленню вагонів зі щебенем гранітним);
- податкових накладних від 12.07.2012р. № 424 на суму 22 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 3 666, 67 грн.), від 05.07.2012р. № 164 на суму 24 500, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 083, 33 грн.), від 21.06.2012р. № 622 на суму 15 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 500, 00 грн.), від 05.06.2012р. № 128 на суму 28 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 666, 67 грн.), від 04.06.2012р. № 85 на суму 18 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 3 000, 00 грн.), від 03.04.2012р. № 64 на суму 15 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 500, 00 грн.), від 23.04.2012р. № 509 на суму 14 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 333, 33 грн.), від 27.03.2012р. № 110 на суму 15 650, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 608, 33 грн.), всього на загальну суму 152 150, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 25 358, 33 грн.).
При цьому суд зважає на норми ст. 1 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004р. № 1955-VI, згідно якої під «транспортно-експедиторською діяльністю» розуміється підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів.
Також, у відповідності до ст. 6 цього Закону Експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними компаніями тощо, які є резидентами або нерезидентами України.
Нормами ст. 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» визначено, що перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні. Такими документами можуть бути: авіаційна вантажна накладна (Air Waybill); міжнародна автомобільна накладна (CMR); накладна СМГС (накладна УМВС); коносамент (Bill of Lading); накладна ЦІМ (CIM); вантажна відомість (Cargo Manifest); інші документи, визначені законами України. Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Зокрема, згідно положень Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457, основним перевізним документом на залізничному транспорті визначена накладна встановленої форми, відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, що надається залізниці відправником разом з вантажем. Така накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Правила оформлення вказаних перевізних документів затверджені Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 863/5084.
Інших первинних документів на підтвердження виконання контрагентом експедиторських послуг, зокрема: заявок Замовника (позивача) на перевезення вантажів, наданих Експедитору (безпосередньо наявність яких обумовлена п. 6.3 Договору від 17.02.2012р. № 7/12), документів на підтвердження руху матеріальних цінностей (вантажів) між Замовником (позивачем) і Експедитором; перевізні документи (накладні на залізничному транспорті), довіреностей на право укладення договорів перевезення від імені клієнта (ТОВ «Транс-Універсал»), договорів перевезення, довіреностей, виданих експедитором організації-перевізнику та/або третій особі на право отримання вантажу; звітів Експедитора за результатами наданих послуг (в тому числі з наявними в них відомостями про осіб, залучених безпосередньо до процесу перевезення вантажів, реквізити укладених Експедитором договорів з третіми особами), позивачем суду надано не було.
З урахуванням вище наведеного та за результатами дослідження наданих позивачем документів по господарським операціям з ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» суд прийшов до висновку про відсутність можливості встановити господарські операції та їх реальність, до яких залучалося назване підприємство в якості Експедитора. До аналогічних висновків щодо необхідності підтвердження фату виконання експедиторських послуг певними первинними документами дійшов Вищий адміністративний суду України в своїй ухвалі від 11 червня 2014 року № К/800/21964/14, винесеної за результатами перегляду в порядку касаційного провадження схожої адміністративної справи;
3) договір про організацію перевезень і транспортно-експедиційного обслуговування вантажів від 01.08.2012р. № 17Т з ТОВ «Тесей ЛТД» (Експедитор), аналогічний за змістом описаному вище Договору від 17.02.2012р. № 7/12.
На підтвердження фактів виконання сторонами своїх зобов'язань за вказаним Договором від 17.02.2012р. позивач надав до суду копії наступних документів:
- додаткової угоди № 1 від 01.08.2012р. до вказаного Договору, згідно якої Експедитор (ТОВ «Тесей ЛТД») має організувати протягом серпня-грудня 2012 року транспортування вантажу Клієнта - щебеню гранітного, відсіву гранітного за маршрутом: Станція відправлення Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД, станція призначення Київо-Московський, ПЗЗД, код станції 320100, вантажовідправник - ТОВ «ТНК «Граніт», Ушицький КСМ, вантажоотримувач - ТОВ «Бетон Сервіс». Всі станційні витрати на ст. Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД (подача і прибирання вагону, простой вагону та інші додаткові збори несе Вантажовідправник). Винагорода Експедитору за один вагон становить 500, 00 грн. (з ПДВ);
- додаткової угоди № 2 від 01.08.2012р. до вказаного Договору, згідно якої Експедитор (ТОВ «Тесей ЛТД») має організувати протягом серпня-грудня 2012 року транспортування вантажу Клієнта - щебеню гранітного, відсіву гранітного за маршрутом: Станція відправлення Коростень-Житомирський, Полонне і ст. Ушиця, ПЗЗД, станція призначення Бориспіль, ПЗЗД, код станції 322604, вантажовідправник - ТОВ «ТНК «Граніт», Ушицький КСМ, ПАТ «Полонський гірничий комбінат», вантажоотримувач - ТОВ «КЗМБ «Астор», ФОП ОСОБА_2 Всі станційні витрати на ст. Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД (подача і прибирання вагону, простой вагону та інші додаткові збори несе Вантажовідправник). Винагорода Експедитору за один вагон становить 800, 00 грн. (з ПДВ);
- додаткової угоди № 3 від 31.08.2012р. до вказаного Договору, згідно якої Експедитор (ТОВ «Тесей ЛТД») має організувати протягом серпня-грудня 2012 року транспортування вантажу Клієнта - щебеню гранітного, відсіву гранітного за маршрутом: Станція відправлення Коростень-Житомирський, Полонне і ст. Ушиця, ПЗЗД, станція призначення Київ-Московський, ПЗЗД, код станції 320100, вантажовідправник - ТОВ «ТНК «Граніт», Ушицький КСМ, ПАТ «Полонський гірничий комбінат», вантажоотримувач - ТОВ «КЗМБ «Астор», ФОП ОСОБА_2, ТОВ «Бетон Сервіс». Всі станцій витрати на ст. Коростень-Житомирський і ст. Ушиця, ПЗЗД (подача і прибирання вагону, простой вагону та інші додаткові збори несе Вантажовідправник). Винагорода Експедитору за один вагон становить 500, 00 грн. (з ПДВ);
- рахунків-фактур від 06.11.2012р. № СФ-000212 на суму 27 000, 00 грн. (з ПДВ), від 22.11.2012р. № СФ-000293 на суму 20 000, 00 грн. (з ПДВ), від 22.10.2012р. № СФ-000188 на суму 24 000, 00 грн. (з ПДВ), від 10.10.2012р. № СФ-000161 на суму 22 000, 00 грн. (з ПДВ), від 04.10.2012р. № СФ-000149 на суму 24 000, 00 грн. (з ПДВ), від 28.09.2012р. № СФ-000141 на суму 8 300, 00 грн. (з ПДВ), від 25.09.2012р. № СФ-000137 на суму 12 700, 00 грн. (з ПДВ), від 04.09.2012р. № СФ-000119 на суму 27 000, 00 грн. (з ПДВ), від 30.08.2012р. № СФ-00097 на суму 12 000, 00 грн. (з ПДВ), від 20.08.2012р. № СФ-00087 на суму 24 600, 00 грн. (з ПДВ), від 07.08.2012р. № СФ-00023 на суму 17 000, 00 грн. (з ПДВ), всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (з ПДВ);
- актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.08.2012р. № 00017 на суму 53 600, 00 грн. (з ПДВ), від 30.11.2012р. № 00057 на суму 47 000, 00 грн. (з ПДВ), від 31.10.2012р. № 00043 на суму 70 000, 00 грн. ( ПДВ), від 30.09.2012р. № 00029 на суму 48 000, 00 грн. (з ПДВ), всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (з ПДВ), оформлених за результатами організації перевезень вантажів (транспортно-експедиційні послуги по подачі та відправленню вагонів зі щебеневою продукцією);
- податкових накладних від 07.08.2012р. № 208 на суму 17 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 833, 33 грн.), від 30.08.2012р. № 982 на суму 12 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 000, 00 грн.), від 20.08.2012р. № 645 на суму 24 600, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 100, 00 грн.), від 06.11.2012р. № 180 на суму 27 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 500, 00 грн.), від 22.11.2012р. № 712 на суму 20 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 3 333, 33 грн.), від 22.10.2012р. № 717 на суму 24 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 000, 00 грн.), від 04.10.2012р. № 115 на суму 24 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 000, 00 грн.), від 10.10.2012р. № 315 на суму 22 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 3 666, 66 грн.), від 25.09.2012р. № 787 на суму 12 700, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 116,66 грн.), від 28.09.2012р. № 923 на суму 8 300, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 1 383, 30 грн.) та від 04.09.2012р. № 108 на суму 27 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 500, 00 грн.), всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 36 433, 00 грн.);
- копії довідки з органу статистики від 01.02.2012р. і виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців станом на 01.08.2011р. відносно ТОВ «Тесей ЛТД», та ліцензії на право здійснення господарської діяльності у будівництві, незасвідчених контрагентом.
Позивачем аналогічно не було пред'явлено суду інших первинних документів на підтвердження виконання контрагентом експедиторських послуг, зокрема: заявок Замовника (позивача) на перевезення вантажів, наданих Експедитору (безпосередньо наявність яких обумовлена п. 6.3 Договору від 17.02.2012р. № 7/12), документів на підтвердження руху матеріальних цінностей (вантажів) між Замовником (позивачем) і Експедитором; перевізні документи (накладні на залізничному транспорті), довіреностей на право укладення договорів перевезення від імені клієнта (ТОВ «Транс-Універсал»), договорів перевезення, довіреностей, виданих експедитором організації-перевізнику та/або третій особі на право отримання вантажу; звітів Експедитора за результатами наданих послуг (в тому числі з наявними в них відомостями про осіб, залучених безпосередньо до процесу перевезення вантажів, реквізити укладених Експедитором договорів з третіми особами), позивачем суду надано не було.
Таким чином суд критично ставиться до наданих позивачем документів по господарським операціям з ТОВ «Тесей Лтд», перелік яких наведений вище, як таких, що підтверджують реальність спірних господарських операцій та активну участь Експедитора в процесі організації перевезення вантажів позивача;
4) договір транспортної експедиції від 22.05.2012р. № 22/05-12-12, за умовами якого Експедитор (ТОВ «СТВ») за дорученням Клієнта (позивача) та на підстав його заявок, за рахунок останнього та за винагороду (плату) організовує перевезення вантажів в залізничному рухомому складі й пов'язані з цим послуги шляхом укладання договорів з підприємствами, уповноваженими здійснювати перевезення або організацію перевезень вантажів, підприємствами-власниками (балансоутримувачами) залізничного рухомого складу, іншими юридичними особами, а Клієнт сплачує та приймає надані Експедитором послуги на умовах даного Договору.
На підтвердження фактів виконання сторонами своїх зобов'язань за вказаним Договором від 22.05.2012р. позивач надав до суду копії наступних документів:
- до додаткових угод від 22.05.2012р., 01.06.20.12р., 01.07.2012р. та від 13.08.2012р. до Договору транспортної експедиції. Зокрема, зі змісту самого Договору від 22.05.2012р. № 22/05-12-12 та Додаткових угод до нього наявні відомості про залучення до процесу перевезення вантажів Замовника третіх осіб - ДП «Український транспортно-логістичний центр» (ДП «УТЛЦ») і ТОВ «Рейл карго Транс»;
- рахунків-фактур від 22.05.2012р. № Т-005020 на суму 55 484, 40 грн. (з ПДВ), від 28.05.2012р. № Т-00538 на суму 83 226, 60 грн. (з ПДВ), від 22.08.2012р. № Т-00752 на суму 29 489, 48 грн. (з ПДВ), від 07.08.2012р. № Т-00724 на суму 68 277,92 грн. (з ПДВ), від 15.08.2012р. № Т-00736 на суму 147 067,01 грн. (з ПДВ), від 22.06.2012р. № Т-00618 на суму 28 220, 83 грн. (з ПДВ), від 25.06.2012р. № Т-00626 на суму 21 165, 62 грн. (з ПДВ), від 20.06.2012р. № Т-00605 на суму 70 097, 23 грн. (з ПДВ), від 31.07.2012р. № Т-00708 на суму 38 662, 68 грн. (з ПДВ), від 10.10.2012р. № Т-00842 на суму 38 131, 30 грн. (з ПДВ), від 10.10.2012р. № Т-00846 на суму 27 764, 62 грн. (з ПДВ), всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (з ПДВ);
- актів виконання робіт (надання послуг) від 31.10.2012р. № ОУ9-10 на суму 514 150, 84 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 16 (де наведені відомості про маршрути, реквізити певних залізничних накладних, найменування відправника та одержувача вантажів, номери вагонів), від 30.11.2012р. № ОУ13-11 на суму 274 996, 48 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 10, від 31.07.2012р. № ОУ14-7 на суму 54 507, 93 грн. ( ПДВ) з додатками № 1 - № 4, від 30.09.2012р. № ОУ23-9 на суму 166 312, 82 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 5, від 31.05.2012р. № ОУ11-5 на суму 55 113, 60 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 3 перелік вагонів), від 30.06.2012р. № ОУ27-6 на суму 171 683, 64 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 7, від 31.08.2012р. № ОУ25-8 на суму 244 646, 13 грн. (з ПДВ) з додатками № 1 - № 6, від 31.01.2013р. № ОУ06-01 на суму 26 589, 32 грн. (з ПДВ) з додаткам № 1 і № 2, всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (з ПДВ), згідно якого Експедитором були надані наступні послуги «подача вагонів», «компенсація за тариф»;
- податкових накладних від 31.10.2012р. № 26 на суму 514 150, 84 грн. (в т.ч. ПДВ - 85 691, 81 грн.), від 30.11.2012р. № 43 на суму 274 996, 48 грн. (в т.ч. ПДВ - 54 832, 75 грн.), від 30.09.2012р. № 61 на суму 166 312, 82 грн. (в т.ч. ПДВ - 27 718, 80 грн.), від 31.01.2012р. № 28 на суму 26 589, 32 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 431, 55 грн.), від 31.08.2012р. № 31 на суму 244 646, 14 грн. (в т.ч. ПДВ - 40 774, 36 грн.), від 27.06.2012р. № 157 на суму 30 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 5 000, 00 грн.), від 25.06.2012р. № 132 на суму 21 165, 62 грн. (в т.ч. ПДВ - 3 527, 60 грн.), від 22.06.2012р. № 117 на суму 28 220, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 703, 47 грн.), від 20.06.2012р. № 98 на суму 70 097, 23 грн. (в т.ч. ПДВ - 11 682,87 грн.), від 30.05.2012р. № 65 на суму 83 226, 60 грн. (в т.ч. ПДВ - 13 871, 10 грн.) та від 22.05.2012р. № 26 на суму 55 484, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 9 247, 40 грн.), всього на загальну суму 218 600, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 36 433, 00 грн.);
- актів взаєморозрахунків від 04.08.2012р., від 10.09.2012р., 10.10.2012р., від 31.01.2013р., від 19.07.2013р. та листів контрагента з питання виконання договору транспортної експедиції;
- накладних на залізничному транспорті з відомостями про перевезення вантажу власником якого зазначено ТОВ «Транс-Універсал», а платником за перевезення - ДП «УТЛЦ». Реквізити даних накладних та відомості про номери вагонів відповідають відомостям зазначеним в додатках до актів виконання робіт (надання послуг), підписаних ТОВ «СТВ».
За результатами дослідження вище перелічених первинних документів по взаємовідносинам позивача з ТОВ «СТВ» суд дійшов висновку, що вони оформлені у відповідності до вимог Закону № 996-ХІV та Положення. Також наявні в матеріалах податкові накладні, що були виписані ТОВ «СТВ» на адресу позивача за результатами надання послуг з організації перевезення залізничним транспортом, за своїм змістом цілком відповідають вимогам п. 201.1 ст. 201 ПК України.
Відповідно до письмових пояснень позивача від 16.05.2014р. № 16-05/14-3/4, наданих в судовому засіданні 19 травня 2014 року, контрагенти - ТОВ «Мармур ЛТД», ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» і ТОВ «Тесей ЛТД» на замовлення ТОВ «Транс-Універсал» надавали послуги з організації перевезення вантажів, в тому числі їх супровід. Документи, що підтверджують співпрацю позивача з названими підприємствами в повному обсязі були надані суду. ТОВ «СТВ» на замовлення та за кошти ТОВ «Транс-Універсал» надавалися послуги з подачі залізничного вагону, в тому числі надання безпосередньо вагону для перевезення вантажу в місце доставки, та послуги по дотриманню норм та сплаті залізничного тарифу на перевезення. Документи, що підтверджують надання даних послуг були надані суду в повному об'ємі.
Згідно усних пояснень представника позивача необхідність укладення спірних договорів про організацію перевезень і транспортно-експедиційного обслуговування вантажів було зумовлено наявністю у позивача обов'язків з поставки реалізованих товарів на користь контрагентів-покупців (ТОВ «Бетон Сервіс», ТОВ «Скодра», ФОП ОСОБА_3, ФОП ОСОБА_2, ФОП ОСОБА_5, ТОВ «Автобанн», ОСОБА_4, ТОВ «Київський завод будівельних матеріалів АСТОР»).
Додатково на підтвердження правомірності заявлення своїх позовних вимог позивач надав суду наступні документи: оригінали банківських виписок з відомостями про перерахування ТОВ «Транс-Універсал» на рахунки названих вище контрагентів та про отримання позивачем сум коштів від підприємств-покупців будівельних матеріалів; оборотно-сальдові відомості Товариства по рахункам бухгалтерського обліку 10 «Основні засоби» і 11 «Інші необоротні матеріальні активи» за 2012 рік; копії договорів поставок, укладених між ТОВ «Транс-Універсал» (Постачальником) і підприємствами-покупцями на поставку будівельних матеріалів (щебеню гранітної фракції, відсіву та ін.), первинних документів оформлених на підставі та на виконання цих договорів (видаткових і податкових накладних, накладних щодо перевезення залізничним транспортом) та ін.
Однак, суд критично ставиться до даних документів, оскільки зі змісту таких документів не вбачається причинно-наслідковий зв'язок між спірним правочином (а саме: договором комісії від 05.06.2012р. № 05-06/12-1 та договорами про організацію перевезень і транспортно-експедиційного обслуговування вантажів від 17.02.2012р. № 7/12 і від 01.08.2012р. № 17Т) та наведеними первинними та іншими документами, оформленими (отриманими) ТОВ «Транс-Універсал» в ході здійснення господарської діяльності, оскільки такі документи не містять жодних відомостей про надання спірних послуг саме підприємствами ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД», ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» і ТОВ «Тесей ЛТД», або за їх участі в такому процесі.
Враховуючи вищенаведений аналіз наявних в матеріалах справи первинних і розрахункових документів, що були надані позивачем, судом вбачається, що позивачем ні під час проведення документальної перевірки, ні в ході розгляду даної справи в суді, не були надані документи, зокрема первинні, які б підтверджували як факти дійсного надання підприємствами ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД», ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» і ТОВ «Тесей ЛТД» транспортно-експедиційних послуг і комісійних послуг позивачу, так наявність зв'язку таких операцій з господарською діяльністю ТОВ «Транс-Універсал».
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено факти здійснення господарських операцій з отримання послуг, передбачених названим вище договором від ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД», ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь» і ТОВ «Тесей ЛТД» належними первинними документами, а тому відповідно віднесення сум податку на додану вартість з вартості таких послуг у розмірах 1 853, 33 грн. (по ТОВ «Компанія «Мармур ЛТД»), 25 358, 33 грн. (по ТОВ «Комерційна фірма «Горизонталь») і 36 433, 00 грн. (по ТОВ «Тесей ЛТД») до складу податкового кредиту за відповідні звітні місяці 2012 року на підставі податкових накладних, виписаних саме названими підприємствами-контрагентами, є безпідставним.
В задоволенні решти позовних вимог ТОВ «Транс-Універсал» про визнання протиправними дій відповідача по проведенню і складанню акта перевірки та зобов'язання вчинити певні дії суд вважає за необхідне відмовити з огляду на те, що процедурні порушення в ході проведення перевірки не потягли за собою неправильність висновків Акта перевірки від 12.03.2014р. № 227/26-55-22-01/32665892.
З огляду на вищевикладене та з урахуванням того, що позивачем не було надано жодних нормативно і документально обґрунтованих пояснень та доказів на підтвердження факту внесення відповідачем будь-яких змін безпосередньо до показників податкової звітності товариства з податку на додану вартість шляхом зменшення та або збільшення розмірів податкових зобов'язань та/або податкового кредиту, суд також не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог позивача про зобов'язати ДПІ відновити показники податкової звітності ТОВ «Транс-Універсал» у період з 01.03.2012р. по 31.11.2012р.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).
За таких обставин, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення відповідача від 07.04.2013р. № 51526552201 в частині суми 310 063, 17 грн. (в т.ч. 248 050, 34 грн. - основного платежу та 62 012, 83 грн. - штрафних санкцій), та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у цій частині, а в задоволенні решти позовних вимог - необхідно відмовити.
Керуючись ст. 2, ст. 9, ст.ст. 69 - 71, ст. 94, ст.ст. 158-163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНС-УНІВЕРСАЛ» задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві від 07 квітня 2013 року № 51526552201 в частині збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість в розмірі 310 063, 17 грн., в тому числі 248 050, 34 грн. - основного платежу та 62 012, 83 грн. - штрафних (фінансових) санкцій.
3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими в ст.ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.
Суддя О.В. Дегтярьова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2014 |
Оприлюднено | 29.07.2014 |
Номер документу | 39900249 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні