Постанова
від 25.07.2014 по справі 588/1047/14-а
ТРОСТЯНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

588/1047/14

2-а/588/32/14

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25.07.2014 року Тростянецький районний суд Сумської області

в складі: головуючої судді Линник О.С., при секретарі Доля Н.В., з участю представника позивача Кулик В.В., представника відповідача Пономаренка С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Сумської товарної біржі «Сумиагропромбіржа» до Білківської сільської ради, третя особа Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Сумська товарна біржа "Сумиагропромбіржа" звернулася з позовною заявою до Білківської сільської ради, третя особа ПП "Регіональний інвестиційний центр аукціонів" про визнання протиправним та скасування рішення, в якій зазначає, що позивачу стало відомо, що 24.06.2014 року Білківська сільська рада планує провести земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди земельних ділянок: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 0,2815га, кадастровий номер 5925080400:00:002:0690; для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,1748 га, кадастровий 5925080400:00:003:0078; для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2579га, кадастровий номер 5925080400:00:003:0079; для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 0,2554га, кадастровий номер 05925080400:00:004:0275; для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 0,9168га, кадастровий номер 5925080400:00:004:0276, що розташовані на території Білківської сільської ради. Виконавцем вказаних торгів призначено ПП "Регіональний інвестиційний центр аукціонів". 15.05.2014 року позивачем було направлено запит до відповідача з проханням повідомити чи проводився конкурсний відбір виконавця земельних торгів з подальшим складанням протоколу за його результатами. Однак відповідачем повідомлено, що так як проведення земельних торгів проводиться без використання бюджетних коштів, конкурсний відбір виконавця земельних торгів не проводився. Посилаючись на частину 6 ст.136 ЗК України, на Порядок закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, на Закон України «Про захист економічної конкуренції», позивач вважає, що сільська рада обмежила в правах інших суб 'єктів господарювання, які мають відповідну ліцензію, в тому числі і позивача, приймати участь у конкурсному відборі щодо визначення виконавця земельних торгів. Тому позивач звернувся до суду та просить визнати протиправним та скасувати рішення Білківської сільської ради 42 сесії шостого скликання від 11.04.2014 року «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)» в частині визначення виконавцем земельних торгів Приватне підприємство "Регіональний інвестиційний центр аукціонів".

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, надав пояснення, що відповідають змісту позову.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, надав письмові заперечення, при тому пояснив, що прийнятим рішенням від 11.04.2014 р. «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)» Білківська сільська рада не порушила земельне законодавство України. Так, сільська рада визначила п 'ять земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах. На вказані земельні ділянки, що були визнані судом відумерлою спадщиною і передані у власність територіальної громади Білківської сільської ради, була розроблена технічна документація із землеустрою, та відомості про ці земельні ділянки внесені у Державний земельний кадастр, а після державної реєстрації прав на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.11.2013 р. виникло право власності територіальної громади в особі Білківської сільської ради на вказані земельні ділянки. Далі надійшла пропозиція від ПП «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» щодо можливості за власні кошти надати послугу із підготовки та проведення земельних торгів, який має ліцензію на здійснення такої діяльності та досвід у проведенні таких торгів та були надані методичні рекомендації. Тому на сесії сільської ради було прийняте рішення про визначення виконавцем таких торгів саме ПП «Регіональний інвестиційний центр аукціонів». Через відсутність коштів місцевого бюджету на фінансування підготовки лотів до земельних торгів покладено на виконавця торгів з наступним відшкодуванням за рахунок коштів переможця торгів. Посилаючись на п.1.1 Порядку закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, затвердженому наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.09.2012 р. №579 позивач зазначає, що процедура конкурсного відбору виконавців передбачена чинним законодавством лише у разі, якщо фінансування відповідних послуг здійснюється за бюджетні кошти. Відповідно до ч.5 ст.136 ЗК України організатор земельних торгів має право залучати кошти виконавця торгів на підготовку та проведення земельних торгів та покладати на переможця торгів обов 'язок відшкодувати витрати на підготовку лотів та проведення земельних торгів. Отже виконавцем торгів відповідач визначив на власний розсуд, оскільки законодавством не передбачений порядок проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів у випадку, коли не залучаються бюджетні кошти.

Представник третьої особи ПП "Регіональний інвестиційний центр аукціонів" у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову позивача, надав письмові заперечення проти позову, при тому у своїх поясненнях послався на ті ж обставини, що викладені представником відповідача.

В судовому засіданні досліджені такі докази.

11.04.2014 року 42 сесією шостого скликання Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області було прийнято рішення «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)», яким визначені земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані за рішенням суду у комунальну власність територіальної громади Білківської сільської ради, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), фінансування підготовки лотів до земельних торгів та їх проведення вирішено здійснити за рахунок коштів виконавця та переможця торгів. Виконавцем земельних торгів визначено Приватне підприємство "Регіональний інвестиційний центр аукціонів" та за рахунок його коштів здійснити підготовку та проведення земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавця за рахунок коштів переможця конкурсу (а.с.13).

Крім того, 11 квітня 2014 року 42 сесією Білківської сільської ради Тростянецького району прийняте рішення «Про проведення земельних торгів (аукціону)» (а.с.89).

15 квітня 2014 року між Білківською сільською радою Тростянецького району Сумської області та Приватним підприємством "Регіональний інвестиційний центр аукціонів" було укладено договір №41-14 про проведення земельних торгів (а.с.10-12), у додатку до договору мається перелік земельних ділянок , право оренди на які виставлялось на продаж на земельних торгах, та зазначені умови продажу лотів (а.с.47).

ПП «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» має ліцензію на проведення земельних торгів (а.с.60).

На веб-сайті Державного агентства земельних ресурсів України розміщено оголошення про проведення земельних торгів п'яти земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с.22-27).

З приводу правомірності визначення виконавця проведення вказаного земельного аукціону позивач звертався до Білківської сільської ради із запитом, на що отримував відповідь від 20.05.2014 р. про те, що проведення земельних торгів з продажу права оренди п'яти земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводилась відповідно до вимог законодавства України (а.с.14-16).

Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України зверталось до відповідача із запитами про надання інформації щодо правомірності не проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів та отримувало відповідне пояснення (а.с.108,95-98), а також на рекомендації комітету «Щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (а.с.106-107) було прийняте рішення 45 позачергової сесії шостого скликання від 26.06.2014 р. про прийняття до відома рекомендацій адміністративної колегії, і за результатами судового розгляду та набранням чинності рішення суду у вказаній адміністративній справі прийняти рішення щодо необхідності внесення змін до рішень сільської ради від 11.04.2014 р. (а.с.100-101). Таке ж рішення було прийняте сесією за результатами розгляду подання прокурора Тростянецького району 16.06.2014 р. «Про усунення порушень вимог земельного законодавства при закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою та визначенні виконавця земельних торгів» (а.с.104,105,110-112).

У підтвердження пояснень відповідача щодо відсутності бюджетних коштів, необхідних для фінансування проведення земельних торгів, наданий кошторис на 2014 рік (а.с.113-117).

Відповідно до ч.5 ст.135 ЗК України земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються організатором, яки винагорода виконавцю, та реєстраційних внесків учасників торгів.

Згідно ч.4 ст.136 ЗК України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Згідно ч.5 ст.136 ЗК України підготовка лотів до проведення земельних торгів здійснюється за рахунок коштів організатора земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної, комунальної, приватної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах також може здійснюватися за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лотів для продажу між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота.

Відповідно до ч.6 ст.136 ЗК України закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель, а у разі якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується, - на конкурентних засадах у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 579 від 25.06.2012 р. затверджено Порядок закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, відповідно до частини 6 статті 136 ЗК України. Згідно пункту 1.1 цього Порядку передбачено, що вказаний Порядок визначає процедуру конкурсного відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, що застосовується організатором земельних торгів у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах у разі, якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується, але фінансування відповідних послуг з виконання робіт із землеустрою, та/або оцінки земель, та/або проведення земельних торгів здійснюється за бюджетні кошти.

Згідно п.1.3 Порядку закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах конкурсний відбір виконавців здійснюється конкурсною комісією, утвореною організатором земельних торгів.

Відповідно до ч.3 ст.15 ЗУ "Про захист економічної конкуренції" вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Отже, посилання відповідача на другий абзац п 'ятої частини ст.136 ЗК України, як на підставу можливості не проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів, суд не вважає достатньо обґрунтованою, оскільки вказана норма регулює порядок фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної, комунальної, приватної власності або прав на них на земельних торгах, та не може бути застосована до порядку визначення виконавця земельних торгів.

Згідно ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Однак, всупереч вимогам законодавства, зокрема, ч.6 ст.136 ЗК України, Порядку закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, ст.4 ЗУ «Про захист економічної конкуренції», а також вимог ст.19 Конституції України відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірності прийнятого ним спірного рішення, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2,7, 11, 71, 160, 161, 163 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

позов задоволено повністю

Визнати протиправним та скасувати рішення Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області 42 сесії шостого скликання від 11.04.2014 року «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)» в частині визначення виконавця земельних торгів - Приватне підприємство "Регіональний інвестиційний центр аукціонів".

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Тростянецький районний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, із подачею копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя О.С.Линник

СудТростянецький районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення25.07.2014
Оприлюднено28.07.2014
Номер документу39903154
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —588/1047/14-а

Ухвала від 02.07.2014

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 24.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 07.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 15.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 21.08.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 25.07.2014

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні