Ухвала
від 17.06.2014 по справі 804/6027/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

17 червня 2014 рокусправа № 804/6027/13

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Баранник Н.П.

суддів: Малиш Н.І. Щербака А.А.

за участю секретаря судового засідання: Фірсік Д.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «ДніпроАзот» на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2013 року у справі № 804/6027/13-а за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «ДніпроАзот» до Петриківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи: ОСОБА_1, ОСОБА_2, відділ Дерджземагенства у Петриківському районі Дніпропетровської області, Відкрите акціонерне товариство «Дніпрохімбуд» про визнання незаконним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «ДніпроАзот» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Петриківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Петриківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 04.08.2010 року № 741-р-10.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2013 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2013 року скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, наполягав на її задоволенні. На обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що розпорядження Голови Петриківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 04.08.2010 р. № 741-р-10, яким земельна ділянка загальної площею 0,7 га рекреаційного призначення (для обслуговування бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1»), розташована на території Іванівської сільської ради, передана в оренду громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2, є неправомірним, оскільки земельна ділянка була вилучена без згоди користувача - ПАТ «ДніпроАзот». У зв'язку із порушенням прав користувача щодо користування спірною земельною ділянкою, просять скасувати розпорядженням Голови Петриківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 04.08.2010 р. № 741-р-10.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечував. Зазначив, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення і підстави для його скасування відсутні. Голова РДА, приймаючи оскаржене розпорядження, діяв у межах та у спосіб, визначені законодавством.

Представник третьої особи ОСОБА_1 надала письмові заперечення на апеляційну скаргу позивача. Пояснила, що суд першої інстанції повно встановив обставини справи та вірно надав їм юридичну оцінку. Щодо посилань позивача, що земельна ділянка, передана в оренду ОСОБА_1 та ОСОБА_2, перебувала у законному користуванні ПАТ «ДніпроАзот», вважає, що вони спростовуються доказами, що містяться в матеріалах справи.

Представники інших третіх осіб в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлялися належним чином.

Заслухавши представників сторін, третьої особи, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Колгоспівської сільської ради народних депутатів (XI сесія скликання) від 12.03.1992 року затверджено матеріали інвентаризації земельних ділянок Державного виробничого об'єднання «Азот» (правонаступником є ПАТ «ДніпроАзот») під санаторієм - профілакторієм «Хімік», площею - 8,49 га, зоною відпочинку, площею - 5.30 га, піонерським табором «Аіст», площею - 8,28 га, туристичною базою «Хімік», площею 1,50 га (в цілому 22,07 га) та закріплено право постійного користування ними.

19.08.1992 року на виконання цього рішення Петриківською районною Радою народних депутатів Державному виробничому об'єднанню «Азот» було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 22.07 га на землях Колгоспівської сільської ради народних депутатів, про що в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею зроблено запис № 6.

Наказом Фонду державного майна України від 17.01.1995 р. № 3-АТ державне підприємство - Дніпродзержинське виробниче об'єднання «Азот» в процесі приватизації державних підприємств перетворено у Відкрите акціонерне товариство «ДніпроАзот» із створенням статутного фонду, який утворений шляхом передачі у власність державного майна, що знаходилось на балансі підприємства.

Розпорядженням Голови Петриківської районної державної адміністрації від 27.12.2006 р. № 463-р-06 у ВАТ «ДніпроАзот» вилучено та надано у користування на умовах оренди ТОВ «Юг -1» строком на 10 років земельну ділянку площею 2,9349 га для рекреаційного використання (обслуговування бази відпочинку), яка розташована на території Іванівської сільської ради за межами населених пунктів.

Розпорядженням Голови Петриківської районної державної адміністрації від 14.2.2007р. №58-р-07 на підставі заяви ВАТ «ДніпроАзот» припинено право постійного користування в порядку добровільної відмови на земельну ділянку ВАТ «ДніпроАзот» загальною площею 2,3651 га для рекреаційного використання, розташованої на території Іванівської сільської ради та передано її до державного земельного запасу для подальшого перерозподілу.

Рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «ДніпроАзот» від 18.03.2011р. позивачем змінено найменування на Публічне акціонерне товариство «ДніпроАзот», яке являється правонаступником ВАТ «ДніпроАзот».

09.03.2010 року між Товариством з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство «Спецсплав» (код ЄДРПОУ 32697814) та громадянами ОСОБА_1, ОСОБА_2 було укладено договір купівлі - продажу об'єкту нерухомості - Бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1», що розташована на неприватизованій земельній ділянці (кадастровий номер 1223781400-03-004-0007) за адресою: АДРЕСА_1

Право власності на об'єкт нерухомості - База відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1» було зареєстровано за ОСОБА_1, ОСОБА_2 (по 1/2 частині - приватна спільна часткова власність) в Реєстрі прав власності на нерухоме майно 15.03.2010 р..

Розпорядженням Голови Петриківської районної державної адміністрації від 07.04.2010 р. № 367-р-10, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку загальною площею 0,7 га рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1») за рахунок земель, наданих в постійне користування Дніпродзержинському спецуправлінню № 4 тресту «Дніпрохімбуд», яка розташована на території Іванівської сільської ради за межами населених пунктів.

Розпорядженням Голови Петриківської районної державної адміністрації від 04.08.2010 р. № 741-р-10 було:

- вилучено у Відкритого акціонерного товариства «Дніпрохімбуд» (правонаступник Дніпродзержинського спецуправління № 4 тресту «Дніпрохімбуд») земельну ділянку загальною площею 0,7 га рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1»), яка розташована на території Іванівської сільської ради за межами населених пунктів;

- затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, та надано громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в оренду зазначену вище земельну ділянку загальною площею 0,7 га;

- зобов'язано громадян орендарів в 3-місячний термін оформити та зареєструвати в установленому порядку договір оренди земельної ділянки.

Як встановив суд, згідно технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2, спірна земельна ділянка площею 0,7 га знаходилась на праві постійного користування у Дніпродзержинського спецуправління № 4 тресту «Дніпрохімбуд» з 12.06.1974 року, про що свідчить копія Акту на право користування землею, виданого виконавчим комітетом Царичанської районної Ради депутатів трудящих (т. 1 а.с. 236-242).

Доказів скасування цього акту, чи внесення змін до нього, суду надано не було.

09.08.2010 року між Петриківською районною державною адміністрацією в особі Голови райдержадміністрації (Орендодавець) та громадянами ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (Орендарі) було укладено договір оренди землі б/н (Договір). Згідно з умовами Договору, орендодавець надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для рекреаційного призначення на підставі Розпорядження голови Петриківської райдержадміністрації від 04.08.2010 року № 741-р-10 за рахунок земель, наданих у постійне користування Дніпродзержинському спецуправлінню № 4 тресту «Дніпрохімбуд», яка розташована за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради строком на 49 років.

Позивач наполягає на тому, що земельна ділянка площею 0,7 га рекреаційного призначення (обслуговування бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1»), передана у користування на умовах оренди громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на підставі оскаржуваного розпорядження, фактично входить до складу земель, наданих у користування ПАТ «ДніпроАзот» на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 19.08.1992 року, у зв'язку із чим вказаним розпорядженням порушуються його права щодо користування спірною земельною ділянкою.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, дійшов висновку, що відповідачем Розпорядження від 04.08.2010 р. № 741-р-1 було прийнято на підставі, у межах компетенції та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. До того ж, позивачем в ході розгляду справи не було надано достовірних доказів того, що земельна ділянка загальною площею 0,7 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 під базою відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1» на момент винесення Розпорядження голови Петриківської районної державної адміністрації від 04.08.2010 р. № 741-р-10 перебувала у користуванні саме ПАТ «ДніпроАзот».

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до ст. 123 Земельного Кодексу України (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

- зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;

- надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом, після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з зазначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Частиною 1 ст. 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Відповідно до ч. 5 ст. 126 ЗК України, право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Частиною 1 ст. 17 Земельного кодексу України зазначено, що місцевим державним адміністраціям надані повноваження щодо розпорядження землями державної власності в межах визначених Земельним кодексом України. Ч. 12 Розділу X перехідні положення Земельного кодексу України встановлено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 р. № 586 - XIV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до питань, що вирішуються місцевими державними адміністраціями віднесені питання щодо використання землі.

Як вірно встановив суд першої інстанції, з 15.03.2010 року на підставі договору купівлі - продажу від 09.03.2010 р., укладеного між ТОВ науково - виробниче підприємство «Спецсплав» та громадянами ОСОБА_1 та ОСОБА_2, останні являються власниками нерухомого майна - бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1», розташованої за адресою: АДРЕСА_1..

Як свідчать матеріали справи, зазначена земельна ділянка площею 0,7 га з 12.06.1974 року належала на праві постійного користування Дніпродзержинському спецуправлінню № 4 треста «Дніпрохімбуд», про що свідчить копія Акту на право користування землею, виданого виконавчим комітетом Царичанської районної Ради депутатів трудящих.

Доказів на спростування цього факту, позивачем надано не було.

Відповідно до ч. 5 ст. 116 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

З матеріалів справи вбачається, що 28.04.2010 р. ВАТ «Дніпрохімбуд» направило до Петриківської районної державної адміністрації заяву, в якій надало згоду на вилучення у підприємства земельної ділянки загальною площею 0,7 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 під базою відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1» (т. 1 а.с. 94).

Згідно з п. а) ч. 1 ст. 141 ЗК України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Оскільки ВАТ «Дніпрохімбуд» добровільно відмовилось від права користування земельною ділянкою, відповідачем правомірно було вирішено питання про припинення права користування спірною земельною ділянкою, про що було зазначено в пункті 1 Розпорядження від 04.08.2010 р. №741-р-10.

Власниками нерухомого майна - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 була дотримана процедура отримання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки та звернення до відповідача із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою.

Статтею 56 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 року № 858 - IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, крім поділу та об'єднання земельних ділянок, повинна включати: пояснювальну записку; технічне завдання на складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку; копії заяв фізичних або клопотання юридичних осіб; матеріали польових геодезичних робіт і план земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки; рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання у користування, у тому числі на умовах оренди; акт прийомки - передачі межових знаків на зберігання; акт перенесення в натурі (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно - захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути.

Згідно протоколу засідання районної земельної комісії від 13.07.2010 року щодо розгляду заяв громадян ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про передачу земельної ділянки площею 0,7 га для рекреаційного використання (обслуговування бази відпочинку «ІНФОРМАЦІЯ_1») в довгострокову оренду, комісією вирішено рекомендувати Голові райдержадміністрації передати вказану ділянку в оренду строком на 49 років.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції, що відповідачем Розпорядження від 04.08.2010 р. № 741-р-10 було прийнято на підставі, у межах компетенції та у спосіб, що передбачені діючим законодавством України, тому підстави для його скасування відсутні.

Мотивація та докази, наведені у апеляційній скарзі, не дають колегії суддів підстав для постановлення висновків, які б спростовували правову позицію суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу позивача слід залишити без задоволення, а оскаржену постанову суду першої інстанції - без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «ДніпроАзот» - залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2013 року у справі № 804/6027/13-а - залишити без змін .

Ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки, визначені ст. 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст ухвали виготовлено 27.06.2014р.

Головуючий: Н.П. Баранник

Суддя: Н.І. Малиш

Суддя: А.А. Щербак

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2014
Оприлюднено01.08.2014
Номер документу39977849
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/6027/13-а

Ухвала від 13.09.2016

Адміністративне

Верховний Суд України

Кривенда О.В.

Ухвала від 16.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 06.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Ухвала від 17.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Донець О.Є.

Постанова від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 08.08.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 25.06.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 07.05.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні