ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" липня 2014 р. Справа № 924/686/14
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Білогірського району смт. Білогір'я в інтересах держави
до Білогірської районної державної адміністрації смт. Білогір'я
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ "Білогір'я Агро-М", Хмельницька область, Білогірський р-н, с. Шимківці
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача відділ Держземагентства у Білогірському районі, Хмельницька область, смт. Білогір'я
про визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р.
за участю представників сторін:
від прокуратури: Симчак О.В.- за посвідченням №024096 від 17.01.2014 р.
від відповідача: Піхотинська Ю.В. - за довіреністю від 29.05.2014 р.
від третьої особи: Лукацький П.М. - директор
Дубно І.Ю. - за довіреністю №1-07/30 від 30.05.2014 р.
від третьої особи відділу Держземагентства у Білогірському районі - не з'явився
В судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
встановив: прокурор Білогірського району, смт. Білогір'я в інтересах держави звернувся до суду з позовом про визнання недійсними розпорядження Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., оскільки останні винесені з перевищенням наданих повноважень, з порушенням вимог ст.14, ч.2 ст. 19 Конституції України, ст.ст. 17, 122 Земельного кодексу України, Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
В обґрунтування позиції зазначає, що розпорядженням голови Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. було надано дозвіл ТОВ "Білогір'я Агро-М" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,0000 га на території Ямпільської селищної ради, а розпорядженням Білогірської районної державної адміністрації №85/2014-р від 04.04.2014 р. - затверджено технічну документацію із землеустрою та передано ТОВ "Білогір'я Агро-М" у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільскої селищної ради площею 250,0006 га на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.
Звертає увагу, що згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності колишнього КСП "Колос", смт. Ямпіль на території Ямпільської селищної ради земельна ділянка площею 250 га., що передана у користування ТОВ "Білогір'я Агро-М" не була віднесена до невитребуваних паїв, оскільки між громадянами не розпайовувалась, виключена із паювання як земельна ділянка з еродованими ґрунтами.
З огляду на зазначений проект, положення ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", стверджує, що райдержадміністрація перевищила повноваження при наданні в користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту, площею 250 га., так як розпорядилася земельною ділянкою, як масивом невитребуваних паїв, однак зазначена земельна ділянка не розпайовувалась, так як виключена із розподілу як земельна ділянка з деградованими ґрунтами відповідно до Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Відповідач у відзиві на позов та повноважний представник в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив, просить в позові відмовити, стверджуючи, що оскаржувані розпорядження прийняті відповідно до вимог закону, оскільки при видачі оскаржуваних розпоряджень застосовувалися вимоги ст. 13 Закону України "Про виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", у відповідності до Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122, та з огляду на рішення робочої групи по опрацюванню та комплексному вирішенню питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель від 02.04.2014 року.
Звернув увагу, що спірна земельна ділянка раніше використовувалась ТОВ "Україна 2001" без правовстановлюючих документів, що зафіксовано прокуратурою Білогірського району та інспекцією сільського господарства у Хмельницькій області. При цьому в поданні прокуратури про усунення порушень земельного законодавства від 04.04.2014 р. №102-973 вих. №14 зазначено, що земельна ділянка, яка використовується ТОВ "Україна 2001" є масивом невитребуваних земельних часток (паїв), в той же час в позовній заяві прокуратурою вже зазначено, що ці земельні ділянки не розпайовані. Тому вважає, що у прокуратури наявні дві протилежні позиції з одного і того ж питання по одній і тій же земельній ділянці.
Крім того, відповідачем подано заяву про припинення провадження у справі від 02.06.2014 р., оскільки вказаний спір не підлягає вирішенню в господарських судах України, оскільки при прийнятті оскаржуваних розпоряджень Білогірська райдержадміністрація виступає суб'єктом владних повноважень, а тому, на думку відповідача, вказаний спір віднесено до компетенції адміністративних судів.
Також відповідач зазначив про недотримання Порядку консервації земель , затверджених наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 17.10.2002р. №175 щодо прийняття відповідного рішення про консервацію землі.
Повноважний представник відділу Держземагентства у Білогірському районі у судових засіданнях стверджує, що надана в користування ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельна ділянка віднесена до нерозподілених ( невитребуваних ) земельних ділянок, в держземагенстві рахується як земельна ділянка приватної власності , яку вправі відповідно до ст. 13 Закону України "Про виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" надавати в оренду райдержадміністрація.
ТОВ "Білогір'я Агро-М" вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними. Посилаючись на витяг з протоколу від 17.11.2006 р., зазначає, що власники земельних часток на загальних зборах пайовиків вирішили відмовитися від вилучення малопродуктивних орних земель із пайового фонду. Вказуючи на довідку ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 12.05.2014 р., відзначає на те, що земельна ділянка площею 250 га на території Ямпільської селищної ради належить до земель бувшої колективної власності.
В обґрунтування своєї позиції також посилається на державний акт на право колективної власності на землю, який є чинним, не скасованим і який підтверджує право колективної власності на земельні ділянки учасників бувшого КСП "Колос". Стосовно деградації ґрунтів на земельних ділянках, які не були включені в розпаювання зазначає, що не було прийнято будь - яких рішень про необхідність консервації земель.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Відповідно до Державного акта на право колективної власності на землю серії ХМ 013 від 26.10.1995р. агрофірмі "Колос" , смт .Ямпіль передано у колективну власність 3272, 7 га. землі .
Розпорядженнями Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №322/2003-р від 25.12.2003 р., №16/2004р. від 28.01.2004р., №35/2004-р від 13.02.2004 р. було надано згоду, зокрема, громадянам Ямпільської селищної ради на оформлення технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель колективної власності, зокрема, агрофірми "Колос".
Згідно рішення загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос" смт. Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, яке оформлене протоколом від 17.11.2006р. вирішено :1. відмовитись від вилучення малопродуктивних орних земель із земель пайового фонду; 2. проектування земельних часток (паїв) здійснити відповідно до побажань власників, а саме: жителям смт. Ямпіль, с.Лепесівка, с.Норилів запроектувати земельні ділянки з трьома видами сільськогосподарських угідь (рілля, в. т. ч. деградовані землі та кормові угіддя) у вигляді однієї земельної ділянки. Кількість таких земельних ділянок складатиме - 731; жителям с. Паньківці та с. Дідківці запроектувати земельні ділянки з ріллею, в т. ч. деградовані землі, та кормовими угіддями (сіножаті та пасовища) у вигляді двох земельних ділянок, кількість таких земельних ділянок складатиме - 665.
Колективним малим підприємством "Горизонт" було розроблено проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності бувшого КСП "Колос" смт. Ямпіль на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області. При розроблені проекту враховано довідку Білогірського районного відділу земельних ресурсів № 02-739/06 від листопада 2006р. в якій зазначено, що згідно розрахунків грошової оцінки земель власникам земельних сертифікатів громадян агрофірми "Колос", смт. Ямпіль Білогірського району Хмельницької області вартість 1 га. сільськогосподарських угідь станом на 01.01.2006р. по господарству становить рілля - 8398 грн., багаторічні насадження - 8796 грн., сіножаті - 5778 грн. , пасовища - 4178 грн.; розмір земельної частки ( паю) в умовних кадастрових гектарах становить - 2,17 га вартість земельної частки ( паю) з врахуванням коефіцієнта індексації становить 17956 грн.; кількість осіб. які мають право на земельну частку ( пай) -1518 чол., з них одержали земельні частки ( паї) в натурі - 122 чол.
В технічному завданні проекту зазначено, що кількість земельних ділянок, які необхідно виділити в натурі ( на місцевості) -1396 , загальна площа земельних масивів, в межах яких необхідно запроектувати земельні ділянки відповідно до земельно - кадастрової документації - 2480, 42 га.
В пояснювальній записці до проекту відмічено, що у процесі робіт було проведено горизонтальну зйомку земель , що належали на праві власності КСП "Колос" , смт. Ямпіль, і які можуть бути поділені на земельні частки ( паї) , зібрані , досліджені та вивчені матеріали: проект формування території сільської ради та встановлення меж населених пунктів, техдокументацію по видачі державного акта на право колективної власності на землю, ґрунтоване обстеження, бонітування ґрунтів орних земель, технічна документація по паюванню земель, переданих у колективну власність.
Зазначено, що в зв'язку з тим, що на землях пайового фонду виявлені малопродуктивні землі ( сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях) виникла необхідність у перерахунку розміру та вартості земельної частки ( паю) по бувшому КСП "Колос", смт. Ямпіль. Перед тим вивчалась громадська думка щодо розпаювання малопродуктивних земель, які недоцільно використовувати в сільському господарстві та методи проектування земельних часток ( паїв). ( витяг №1 з протоколу від 17.11.2006р. власників земельних часток ( паїв) бувшого КСП "Колос".
В результаті цього розмір земельної частки ( паю) зменшився на 0, 3932 га, а вартість на 2188 грн.
Вартість земельної частки ( паю) становить 15768 грн., а розмір земельної частки паю в умовних кадастрових гектарах- 1,7768 га.
У р.3 проекту землеустрою зазначено, що запроектовано 1396 земельних часток ( паїв) , польові шляхи запроектовані загальною площею 37, 81 га. зроблено висновок, що загальна площа земель, що передбачена проектом складає 2865, 95 га, з них: - у приватну власність - 2460, 13 га.; під тимчасову консервацію - 368,01га., в тому числі за рахунок ріллі -368, 01 га.; до земель загального користування - 37, 8100 га.
У розділі 11 Розрахунок середньої частки ( паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах також зазначено, що кількість осіб, які мають право на земельну частку ( пай) становить 1396 чол., вартість земельної частки ( паю) становить15768 грн., площа сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству , що підлягають паюванню становить 2480, 424 га. розмір земельної частки ( паю) в умовних кадастрових гектарах становить 1,7768 кад. га.
До проекту із землеустрою виготовлено проектний план щодо виділення земельних ділянок в натурі ( на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь, зазначенням агровиробничих груп ґрунтів, зазначенням номерів та площ земельних ділянок, який погоджений начальником районного відділу земельних ресурсів Білогірського району. В даному плані відмічено земельні ділянки з деградованими ґрунтами. які не були включені до розподілу земельної ділянки при паюванні.
Рішенням загальних зборів власників земельних часток ( паїв) бувшого КСП "Колос" , яке оформлене протоколом №2 від 01.03.2007р. було розглянуто розроблений КМП "Горизонт" проект землеустрою щодо організації земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос" та вирішено, враховуючи попереднє рішення загальних зборів від 18.11.2006р. "Про затвердження кадастрового плану з наміченими землями, які підлягають виключенню з паювання" та побажання власників земельних часток ( паїв), затвердити проект організації території земельних часток ( паїв). Головою Ямпільської селищної ради було затверджено протокол розподілу земельних часток ( паїв) і погодження меж між громадянами, власниками сертифікатів на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області.
Відповідно до висновку Білогірського районного відділу земельних ресурсів №25 від 12.03.2007р. документація із землеустрою щодо виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок) власникам земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос"с. Ямпіль на території Ямпільської селищної ради була погоджена без зауважень.
Відповідно до розпорядження голови Білогірської районної державної адміністрації № 88/2007-р від 13.03.2007р. , розглянувши матеріали по видачі державних актів на земельні частки ( паї) в заміну раніше виданих земельних сертифікатів громадянам Ямпільської селищної ради , представлені КМП "Горизонт" , виділено на місцевості земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва власникам земельних часток ( паїв) відповідно до матеріалів по видачі державних актів та протоколу розподілу земельних ділянок між ними із земель агрофірми "Колос" Ямпільської селищної ради; на заміну раніше виданих земельних сертифікатів, видати державні акти на право власності на земельні ділянки. Аналогічне розпорядження було прийнято 28.09.2007р. № 417/2007р. "Про затвердження матеріалів по видачі державних актів власникам земельних часток ( паїв) громадянам Ямпільської селищної , Гулівецької, Юровецької, Хорошівської, Коритнянської сільських рад".
31.03.2014р. ТОВ "Білогір'я Агро-М" звернулося до Білогірської райдержадміністрації із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів , що посвідчують право оренди на земельні ділянки із невитребуваних (неуспадкованих) земельних часток (паїв) орієнтованою площею 265 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва , розташованих на території Ямпільської селищної ради.
Розпорядженням Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №82/2014-р від 31.03.2014 року "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" , на підставі ст.ст. 6, 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості ) земельних часток ( паїв)" , ст. 20 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 17, 93, 124, 125 Земельного кодексу України, ст. 55 Закону України "Про землеустрій", розглянувши заяву ТОВ "Білогір'я Агро-М" - надано дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,0000 гектарів, в тому числі 265,0000 га ріллі, на території Ямпільської селищної ради на строк до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки; зобов'язано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) після оформлення надати в райдержадміністрацію не пізніше шести місяців для прийняття відповідного розпорядження.
На замовлення ТОВ "Білогір'я Агро- М", ТОВ "НВП" Земресурс" виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) ТОВ "Білогір'я Агро- М" 01.01. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільської селищної ради Білогірського району.
На засіданні робочої групи по опрацюванню та комплексному вирішенню питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охороню земель від 02.04.2014р. по розгляду питання щодо передачі в оренду масивів невитребуваних паїв згідно з виготовленою документацією , в тому числі ТОВ "Білогір'я Агро-М" (Ямпільська селищна рада , рілля 250 га ) було вирішено рекомендувати голові адміністрації затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) , що посвідчують право оренди на масив невитребуваних земельних часток ( паїв) та передати в користування на правах оренди ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельну ділянку площею 250 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки , але не більше 5 років .
Розпорядженням першого заступника голови Білогірської райдержадміністрації від 04.04.2014р. № 85/2014-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) що посвідчує право користування на масив невитребуваних земельних часток (паїв)" на підставі ст.ст. 6, 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст. ст. 17, 93, 124, 125 , розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості ) земельних часток ( паїв)", враховуючи протокольне рішення засідання робочої групи по опрацюванню та комплексному вирішенню питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель від 02.04.2014р., затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) що посвідчує право оренди на масив невитребуваних земельних часток (паїв); передано в користування товариству з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільської селищної ради загальною площею 250,0006 гектара, кадастровий номер 6820355600:08:005:0644, на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.
На підставі вищезазначеного розпорядження між Білогірською районною державною адміністрацією та ТОВ " Білогір'я Агро - М" 04.04.2014р. було укладено договір № 02119/2014 оренди земельної ділянки площею 250,006 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із масивів невитребуваних земельних часток ( паїв) кадастровий номер 6820355600:08:005:0644 га , яка знаходиться на території Ямпільської селищної ради.
У поданні в.о. прокурора Білогірського району від 04.04.2014р. № 102-973 вих. 14. " Про усунення порушень земельного законодавства , причин та умов , що їм сприяють" зазначено, що згідно обстеження земельних ділянок на території Ямпільської селищної ради встановлено, що ТОВ "Україна- 2001" використовує земельну ділянку з масиву не витребуваних земельних часток ( паїв) площею 250 га без правовстановлюючих документів.
Головне управління держземагенства у Хмельницькій області листом від 12.05.2014 р. №10-22-0.4-2053/2-14 повідомило прокуратуру Хмельницької області про те, що згідно наданої управлінням Держземагенства у Білогірському районі інформації земельна ділянка площею 250 га на території Ямпількської селищної ради належала до земель бувшої колективної власності - нерозподілені земельні частки (паї), категорія земель - землі с/г призначення, угіддя, рілля, форма власності - приватна. Згідно державної статистичної звітності ( форма 2-зем) облікована в рядку 2.2. "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", графі 10-12" приватній". Із матеріалів проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності бувшого КСП "Колос" смт. Ямпіль на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, розробленого КМП "Горизонт" вбачається, що земельні ділянки з еродованими ґрунтами виключено із паювання відповідно до Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток ( паїв) загальною площею 368, 01 га.
Прокурор в інтересах держави звернувся до суду з позовом про визнання недійсним розпоряджень голови Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., вказуючи на те, що останні прийняті з перевищенням наданих райдержадміністрації повноважень . оскільки остання надала в користування земельні ділянки, якими не вправі розпоряджатися.
Листом від 04.06.2014р. №09-1664 /14 відділ Держземагенства у Білогірському районі з приводу спірної земельної ділянки , повідомив прокурора , про те, що згідно рішення Ямпільської селищної ради №4 від 28.09.1995р. земельна ділянка була передана у колективну власність КСП агрофірмі "Колос" , смт. Ямпіль . При паюванні не розпайована, намічалася під консервацію. Відповідно до наявних матеріалів ґрунтового покриву земельної ділянки , що знаходиться на території Ямпільської селищної ради і відноситься до земель бувшої колективної власності ( нерозподілені частки ( паї) на площу 250 га, землі являють собою середньо та сильно змиті ґрунти.
В матеріали справи надано лист Ямпільської селищної ради № 234/02-24 від 12.06.2014р. , наданий на запит прокурора від 12.06.2014р., в якому зазначено інформацію щодо власників серитфікатів про право на земельні частки ( пії) , видані членам агрофірми "Колос" , земельні частки ( паї) яких залишаються не витребуваними, зокрема зазначено 16 фізичних осіб .
В листі від 11.07. 2014р. № 158-21/01/257 Хмельницька філія державної установи "Інститут охорони ґрунтів України надало прокурору інформацію про агрохімічний та агроекологічний стан земельної ділянки з кадастровим еномером6820355600:08:005:0644, відповідно до якої ґрунтовий покрив полів представлено чорноземами опідзоленим слабозмитими, чорноземами опідзоленими середньозмитими , чорноземами типовими малогумусними середеньозмитими та чорноземами типовими малогумусними сильнозмитими.
В листі від 21.07.2014р. № 02/13 відділ Держземагенства у Білогірському районі зазначив , що на час прийняття оскаржуваних розпоряджень площа нерозподілених ( невитребуваних) земельних ділянок на території Ямпільської селищної ради становила 338,1785 га.
Листом від 22.07.2014р. №10-22-0.3-5755/2-14 головне управління Держземагентва у Хмельницькій області на лист прокурора від 22.07.2014р. щодо підстав передачі в оренду ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 250 га на території Ямпільської селищної ради повідомило, з посиланням на ст. 13 Закону України " Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", що земельна ділянка , передана райдержадміністрацією в оренду ТОВ "Білогір'я Агро- М" площею 250 га не відноситься до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, а відноситься до деградованих та малопродуктивних земель, що були виключені із розподілу на земельні частки ( паї) та підлягали консервації , а тому повноваження щодо надання цієї земельної ділянки в оренду не належить до компетенції райдержадміністрації. Зазначено, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток ( паїв) в натурі ( на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв), райдержадміністрація не встановила правовий статус деградованих і малопродуктивних земель, виключених з розподілу , тому вони залишилися у державній статистичній звітності ( формі 2-зем) в графі "приватна власність".
Вирішуючи даний спір, судом враховуються положення пунктів 17, 19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" від 24.10.2011 року №10, відповідно до яких до компетенції господарських судів не відноситься розгляд справ у спорах: а) про оскарження рішень (нормативно-правових актів чи актів індивідуальної дії), ухвалених суб'єктом владних повноважень, яким останній зобов'язує суб'єкта господарювання вчинити певні дії, утриматись від вчинення певних дій або нести відповідальність; б) про оскарження суб'єктом господарювання дій (бездіяльності) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, іншого суб'єкта владних повноважень, їхньої посадової чи службової особи, що випливають з наданих їм владних управлінських функцій, якщо ці дії (бездіяльність) не пов'язані з відносинами, врегульованими господарським договором; в) між суб'єктами владних повноважень з приводу їхньої компетенції у сфері управління; г) з приводу укладання та виконання адміністративних договорів; д) за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Інші справи за участю господарюючих суб'єктів та суб'єктів владних повноважень не мають ознак справ адміністративної юрисдикції і повинні розглядатися господарськими судами на загальних підставах. До таких справ належать усі справи у спорах про право, що виникають з відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства.
Відповідно до п. 1.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності
З положень статей 13,14,140,142, 143 Конституції України, статей 11, 16,167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80,84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам. (п. 1.2.2. постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 р. № 6).
Згідно з абз. 2 п. 1.2.4. зазначеної постанови Пленуму ВГСУ індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.
Відповідно до п. 1.3. постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" передбачено, що у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають категорії спорів, зокрема: щодо набуття, здійснення та припинення прав юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, територіальних громад та держави на земельні ділянки (крім спорів, передбачених частиною першою статті 16 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності"); пов'язані із захистом права на земельні ділянки (в тому числі відновлення порушеного права третьої особи, яка на підставі рішень державних органів або органів місцевого самоврядування претендує на спірну земельну ділянку); про визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань передачі земельних ділянок у власність чи надання їх у користування, припинення права власності на земельні ділянки, вилучення цих ділянок з користування і про зобов'язання названих органів залежно від характеру спору виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства; що виникають з укладення, зміни, розірвання, виконання договору оренди земельних ділянок.
З огляду на зазначене та те, що в спірних правовідносинах райдержадміністрація здійснювала реалізацію права розпорядження земельною ділянкою, спір підвідомчий господарському суду. За таких обставин, клопотання відповідача про припинення провадження по справі в порядку ст. 80 ГПК України у зв'язку із підвідомчістю даної справи адміністративному суду є безпідставним, тому судом відхиляється.
Досліджуючи надані докази, фактичні обставини справи, оцінюючи доводи та заперечення сторін, судом до уваги приймається таке:
Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Земля є основним національним багатством , що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. ( ст. 14 Конституції).
В статті 1 Земельного кодексу України ( в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваних розпоряджень ) зазначено, що земля - основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
При цьому, суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, ст. 2 Земельного кодексу України визначає як земельні правовідносини. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Принципами земельного законодавства Земельний кодекс України визначає: а) поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; б) забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; в) невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; г) забезпечення раціонального використання та охорони земель; ґ) забезпечення гарантій прав на землю; д) пріоритету вимог екологічної безпеки. (ст. 5 Земельного кодексу ).
Відповідно до ст. 36-1 Закону України „Про прокуратуру" підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Приписами ст. 2 ГПК України визначено, що господарський суд порушує справи, зокрема, за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999р. у справі №3-рп/99, інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств з частиною державної власності у статутному фонді. Разом з тим, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств. В кожному конкретному випадку прокурор чи його заступник самостійно визначає, з посиланням на законодавство в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Як вбачається із позовної заяви прокурор просить визнати недійсним розпорядження Білогірської райдержадміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., з посиланням на те, що останні прийняті райдержадміністрацією з перевищенням наданих їй повноважень, в порушення ст.ст. 14, 19 Конституції України, ст.ст. 5,17,122 Земельного кодексу України, ст.21 Закону України "Про державні адміністрації", Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", оскільки райдержадміністрація надала в користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту, площею 250 га. як масив невитребуваних паїв, однак зазначена земельна ділянка не віднесена до невитребуваних земельних часток ( паїв), не підлягала розподілу відповідно до проекту паювання як земельна ділянка з деградованими ґрунтами.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
У п. 2 Роз'яснення президії ВГСУ N 02-5/35 від 26.01.2000 ( із змінами) " Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Згідно зі ст.ст. 6, 13, 21,36, 41, 43 , 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" питання щодо розпорядження землями державної власності підлягає вирішенню відповідною місцевою державною адміністрацією, голова якої в межах своїх повноважень видає розпорядження, що в передбачених законом випадках можуть бути оскаржені до органу влади вищого рівня або до суду.
Зокрема , ст.ст. 13, 21 цього Закону встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Так, відповідно до статті 17 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваних розпоряджень) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Частиною 3 ст. 122 Земельного кодексу України ( в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваних розпоряджень ) визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Із змісту оскаржуваних розпоряджень ( №82/2-14-р від 31.03.2014р., №85/2014-р від 04.04.2014р.) вбачається, що Білогірська райдержадміністрація з посиланням на ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.ст. 17,93,124,125 Земельного кодексу України надала дозвіл ТОВ "Білогір'я Агро-М" на виготовлення та затвердила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) , що посвідчує право користування на масиви не витребуваних земельних часток ( паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 250 га. та надала зазначену земельну ділянку як масив невитребуваних земельних ділянок в оренду на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.
Так, Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.95р. N 720/95 було передбачено порядок паювання земель , переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" N 899-IV від 05.06.2003 р.
Відповідно до ст.2 цього Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією; документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п'ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Відповідно до ст.ст. 3, 5 Закону підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень.
Згідно зі ст. 9 Закону розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування.
Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Відповідно до п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток ( паїв) від 04.02.2004р. №122 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
З аналізу вищенаведених положень слідує, що нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток ( паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку ( пай) чи їх спадкоємців. Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.
Судом звертається увага на те, що статтею 7 Закону ( в редакції чинній на момент виготовлення та затвердження проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) ) встановлено , що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб'єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.
У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.
У разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).
Із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу, виключаються:
деградовані, малопродуктивні, а також техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації; заболочені землі; інші землі, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб.
Так, відповідно до протоколу зборів власників земельних часток ( паїв) бувшого КСП "Колос", с. Ямпіль Ямпільської селищної ради № 2 від 01.03.2007р. було розглянуто та затверджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос", розроблений КМП "Горизонт" , складено протокол про розподіл земельних ділянок.
Разом з тим, згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт. Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району та проектного плану земельної ділянки до нього , із загальної площі , що передбачена проектом -2865, 95 га, площа сільськогосподарських угідь , переданих у колективну власність підприємству , що підлягають паюванню склала 2480 , 424 га , кількість осіб, які мають право на земельну частку ( пай) - 1396 чол., розмір земельної частки ( паю) в умовних кадастрових гектарах склав -1,7768 кад. га. , 368, 01 га склали малопродуктивні землі ( сильно змиті та середньо змиті) , які не включені у площі земельних ділянок , що підлягали розподілу та підлягали під тимчасову консервацію, 37, 81 га - землі загального користування.
З поданого в матеріали справи проектного плану щодо виділення земельних ділянок в натурі ( на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) ТОВ "Білогір’я Агро-М" вбачається , що відповідно до оскаржуваних розпоряджень ТОВ "Білогір’я Агро-М" надано в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельної ділянки площею 368,01 га Однак, дана земельна ділянка згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв), затверджений рішенням зборів власників земельних часток ( паїв) від 01.03.2007р., як малопродуктивна, еродована земля ( сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях; агровиробничі групи ґрунтів 51 г- середньозмиті легкосуглинкові, 57г - сильнозмиті легкосуглинкові відповідно до проектного плану щодо виділення земельних ділянок) , яка підлягає тимчасовій консервації , не була включена у площі земельних ділянок , що підлягали розподілу , як того вимагають приписи ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Судом береться до уваги те, що розроблений КМП "Горизонт" проект із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) був затверджений рішенням загальних зборів власників земельних часток ( паїв) без зауважень, і внесення змін в проект ( протокол №2 від 01.03.2007р.), та погоджений Білогірським районним відділом земельних ресурсів без зауважень .
При цьому зважається на те, що відповідно до Порядку консервації земель ( затвердженого Наказом Держкомзему України 17.10.2002 N 175,зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2003р. за N 117/7438) чинного на момент виготовлення та затвердження проекту із змелеустрою передбачено, що при віднесенні сільськогосподарських угідь до деградованих, малопродуктивних та техногенно забруднених земель ураховуються основні показники, що характеризують ґрунтові властивості і зумовлюють необхідність консервації земель за природно-сільськогосподарськими зонами, які наведені в додатку, зокрема сильно - та середньо - змиті ґрунти відносяться до еродованих ґрунтів.
Судом враховується, що вищенаведені обставини відображені і у листі відділу Держземагенства у Білогірському районі від 04.06.2014р. №09-1664/14 в якому зазначено, що вищевказана земельна ділянка при паюванні не розпайована, намічалася під консервацію; відповідно до наявних матеріалів ґрунтового покриву земельної ділянки , що знаходиться на території Ямпільської селищної ради і відноситься до земель бувшої колективної власності ( нерозподілені частки ( паї) на площі 250 га , землі являють собою середньо та сильно змиті ґрунти та листі Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 12.05.2014р. №10-22-0.4-2053/2-14 в якому зазначено, що земельна ділянка була виключена із паювання як земельна ділянка з еродованими ґрунтами відповідно до вимог Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" загальною площею 368,01 га., від 22.07.2014р. №10-22-0.3-5755/2-14 , в якому зазначено, що земельна ділянка , передана в оренду ТОВ "Білогір’я Агро-М" площею 250 га не відноситься до нерозподілених ( не витребуваних) земельних ділянок , а відноситься до деградованих та малопродуктивних земель, що були виключені із розподілу на земельні частки ( паї) та підлягали консервації .
Тобто, враховуючи вищенаведене, райдержадміністрація, приймаючи розпорядження №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., перевищила свої повноваження, та в порушення вимог Земельного кодексу України, ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" розпорядилася земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка не була віднесена до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, так як була виключена із площ земельних ділянок , що підлягали розподілу, як еродована, враховуючи положення ст.7 Закону "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" , що відображено в проекті із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) , який затверджений зборами власників земельних часток паїв.
Судом також звертається увага , й на те, що в оскаржуваних розпорядженнях райдержадміністрація вказує про надання в користування земельної ділянки площею 250 га як масиву невитребуваних земельних часток ( паїв) до моменту посвідчення їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Однак до розпоряджень та матеріалів, які слугували для їх прийняття не надано списку власників земельних часток (паїв), чиї землі є нерозподіленими ( не витребуваними) та відповідно передані в управління райдержадміністрації.
Натомість, відповідно до довідки Ямпільської селищної ради від 12.06.2014р. не витребувано земельних паїв 16 особами ( 28, 4288 умов. кад. га. із розрахунку 16* 1,7768 кад. га).
Судом звертається увага й на те, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток ( паїв) в натурі ( на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам, враховуючи проект із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт. Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району, не було вчинено дій, в тому числі і райдержадміністрацією щодо подальшого визначення статусу земельної ділянки , яка була виключена із розподілу земельних ділянок як еродована.
Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору (ст. 32 ГПК України ).
Статтею 34 ГПК України визначено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.49 ГПК України , п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 1, 12, 21, 33, 34, 43, 44, 49, 82 , 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд-
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Білогірського району смт. Білогір'я в інтересах держави до Білогірської районної державної адміністрації смт. Білогір'я , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТзОВ "Білогір'я Агро-М", Хмельницька область, Білогірський р-н, с. Шимківці, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача відділу Держземагентства у Білогірському районі, Хмельницька область, смт. Білогір'я про визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р. задоволити .
Визнати недійсними розпорядження Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014р. "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості ) та № 85/2014-р від 04.04.2014р. " Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчують право користування на масив невитребуваних земельних часток ( паїв) .
Стягнути з Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Білогір'я, вул. Шевченка, 46 (код 21316233) в доход Державного бюджету України по коду бюджетної класифакції доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м.Хмельницькому, на рахунок отримувача №31218206783002, код отримувача 38045529, банк отримувача -ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013 судовий збір в розмірі 2436 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість гривень. )
Видати наказ.
Повне рішення складено 01.08.2014 р.
Суддя В.В. Виноградова
Віддрук. 5 прим.: 1 - до справи, 2 - прокурору (смт. Білогір'я, вул. Івана Франка 19); 3 - відповідачу (смт. Білогір'я, вул. Шевченка 46); 4 - ТзОВ "Білогір'я Агро-М" (Хмельницька область, Білогірський р-н, с. Шимківці, вул. Піддубинська 69); 5 - відділ Держземагенства у Білогірському районі ( смт. Білогір'я, вул. Шевченка, 46) , 6-прокуратура м. Хмельницького,
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2014 |
Оприлюднено | 11.08.2014 |
Номер документу | 40077103 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Виноградова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні