Постанова
від 29.10.2014 по справі 924/686/14
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

29 жовтня 2014 року Справа № 924/686/14

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Саврій В.А.

судді Дужич С.П. ,

судді Миханюк М.В.

при секретарі судового засідання: Баклан Н.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ТзОВ "Білогір'я Агро-М" на рішення господарського суду Хмельницької області від 29.07.14 р. у справі №924/686/14

за позовом прокурора Білогірського району (смт. Білогір'я) в інтересах держави

до Білогірської районної державної адміністрації (смт. Білогір'я)

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ТзОВ "Білогір'я Агро-М" (Хмельницька область, Білогірський р-н, с. Шимківці)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: відділу Держземагентства у Білогірському районі (Хмельницька область, смт. Білогір'я)

про визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р.

За участю представників:

Позивача - Кондратюк Андріана Вікторівна (посвідчення прокурора №026596 від 30.05.2014р.)

Відповідача - не з'явився

Третьої особи 1 - не з'явився

Третьої особи 2 - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 29.07.14 р. у справі №924/686/14 (суддя Виноградова В.В.) позов прокурора Білогірського району в інтересах держави до Білогірської районної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ТзОВ "Білогір'я Агро-М", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: відділу Держземагентства у Білогірському районі про визнання недійсними розпоряджень Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р. - задоволено.

Визнано недійсними розпорядження Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та №85/2014-р від 04.04.2014 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчують право користування на масив невитребуваних земельних часток (паїв). Стягнуто з Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області в дохід Державного бюджету України судового збору в розмірі - 2436 грн.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги відповідають чинному законодавству і фактичним обставинам справи, підтверджені належними доказами. (т.2, арк.справи 104-109).

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, товариство з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" подало через господарський суд Хмельницької області апеляційну скаргу (т.2, арк.справи 117-119).

В апеляційній скарзі скаржник зазначає, що вважати земельні ділянки деградованими чи малопродуктивними, що підлягають консервації, можна лише за висновком комісії, що створюється за розпорядженням відповідної державної адміністрації.

Адже, відповідно до п.6 та п.7 Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах №175 від 17.10.2002р. «Про порядок консервації земель» (що діяв на момент складання проекту землеустрою із розподілу земельних ділянок) комісія з обстеження земель у натурі (на місцевості) та підготовки висновків про доцільність консервації надає свої висновки про доцільність консервації відповідній державній адміністрації. І лише за її висновками в разі необхідності проводиться процедура консервації земель. Лише комісія з обстеження наділена повноваженнями вирішувати чи підлягають дані земельні ділянки консервації, чи ні.

Відносно спірних земельних ділянок жодних рішень комісій про необхідність їх консервації не приймалося та не затверджувалося, відповідно вважати їх такими, що підлягають консервації, а тим більше такими, що були вилучені із розподілу правових підстав немає.

Також зазначає, що дані земельні не передавались ні у державну, ні у комунальну власність.

Спірна земельні ділянка на сьогоднішній день знаходиться у спільній власності учасників бувшого КСП «КОЛОС», що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю.

Стверджує, що вважати дані земельні ділянки такими, що підлягають консервації, правових підстав немає. На противагу висновку суду у матеріалах справи наявний витяг №1 з протоколу від 17 листопада 2006 року загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП «КОЛОС» смт.Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, відповідно до якого власники земельних ділянок вирішили не виключати із розподілу (пайового фонду) дані земельні ділянки.

При обґрунтуванні апеляційних вимог скаржник посилається на норми ст.14 Конституції України, ст.ст.7, 9, 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», п.6 та п.7 Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах №175 від 17.10.2002р. «Про порядок консервації земель».

На підставі викладеного скаржник просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 29 липня 2014 року у справі №924/686/14 повністю та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог прокурора відмовити повністю.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 22.08.2014 р. апеляційну скаргу прийнято до провадження.

Білогірська районна державна адміністрація Хмельницької області надіслала на адресу Рівненського апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу (вх.№17702/14 від 04.09.2014р.).

Райдержадміністрація вважає, що рішення господарського суду Хмельницької області прийняте з порушенням вимог чинного законодавства України, при цьому суд першої інстанції не в повному обсязі з'ясував обставини справи, які мають значення для правильного вирішення господарського спору, що призвело до невідповідності висновків суду обставинам справи.

Також зазначає, що згідно витягу № 1 з протоколу від 17.11.2006 року загальних зборів, власники земельних часток (паїв) бувшого КСП «Колос» відмовились від вилучення малопродуктивних орних земель із пайового фонду. Дана земельна ділянка не віднесена ні до державної, ні до комунальної власності, а є власністю громадян (пайовиків бувшого КСП «Колос») і тільки вони можуть визначити її подальшу долю. Це підтверджується довідкою Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області від 12.05.2014 року № 10-22-0.4-2053/2-14. згідно якої дана земельна ділянка у формі 2-зем облікована в рядку 2.2 «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», графі 10-12 «приватній».

Крім цього вважає, що з матеріалів справи вбачається дві протилежні позиції прокуратури Білогірського району з одного і того ж питання по одній і тій же земельній ділянці.

У відзиві просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 29 липня 2014 року у справі №924/686/14 повністю та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог прокурора Білогірського району Хмельницької області до Білогірської районної державної адміністрації про визнання недійсними розпоряджень голови Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 30.03.2014р. та №85/2014-р від 05.04.2014р. відмовити повністю.

Відповідно до розпорядження голови Рівненського апеляційного господарського суду від 10.09.2014 р. у справі №924/686/14 внесено зміни до складу колегії, окрім заміни головуючого судді. У зв'язку із тимчасовою непрацездатністю судді Мамченко Ю.А., визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Саврій В.А., суддя Дужич С.П., суддя Миханюк М.В.

Електронним листом (вх.№19642/14 від 30.09.2014р.) прокуратура Білогірського району Хмельницької області надіслала заперечення на апеляційну скаргу (т.2, арк.справи 147-153).

У запереченнях, зокрема, зазначає, що райдержадміністрація не встановила правовий статус деградованих і малопродуктивних земель, виключених з розподілу, тому вони залишилися у державній статистичній звітності ( формі 2-зем) в графі "приватна власність" і жодних заходів, спрямованих на відновлення та приведення вказаної земельної ділянки у придатний для використання стан не вчиняла.

Твердження про те, що спірна земельна ділянка на сьогоднішній день знаходиться у спільній власності учасників бувшого КСП «Колос» прокурор вважає безпідставним.

Відповідно до інформації головного управління Держземагентва у Хмельницькій області зазначено, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток ( паїв) в натурі ( на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв), райдержадміністрація не встановила правовий статус деградованих і малопродуктивних земель, виключених з розподілу, тому вони залишилися у державній статистичній звітності (формі 2-зем) в графі "приватна власність". Проте підстав вважати її приватною немає, оскільки немає власника земельної ділянки.

Згідно інформації відділу Держземагентства у Білогірському районі, процес паювання завершився ще у 2007 році. Розроблений відповідно проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос", який затверджений зборами власників земельних часток (паїв) та райдержадміністрацією.

У листі Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області зазначено з посиланням на ст.13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», що земельна ділянка, передана райдержадміністрацією в оренду ТОВ «Білогір»я Агро-М» площею 250 га не відноситься до деградованих та малопродуктивних земель, що були виключені із розподілу на земельні частки (паї) та підлягали консервації.

На підставі викладеного вважає, що рішення суду є законним та таким, що відповідає вимогам матеріального та процесуального господарського законодавства.

У судових засіданнях 10.09.2014р. та 01.10.2014р. представник третьої особи 1 підтримала доводи та вимоги апеляційної скарги, з підстав викладених в ній. Вважає, що рішення прийняте судом першої інстанції є незаконним та необгрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права. Просить суд рішення господарського суду Хмельницької області від 29.07.14 р. у справі №924/686/14 скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову. Прокурор у судових засіданнях 10.09.2014р., 01.10.2014р., 29.10.2014р. заперечила доводи та вимоги апеляційної скарги, просить суд рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Відповідач, третя особа 2 не забезпечили явку своїх представників в судові засідання апеляційної інстанції, причини неявки суду не повідомили, хоч про час та місце розгляду скарги були повідомлені у встановленому порядку (т.2, арк.справи 157, 158).

В судове засідання суду апеляційної інстанції 29.10.2014р. представник скаржника не з'явився, надіслав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з перебуванням представника у іншому судовому засіданні.

Колегія суддів відмовляє у задоволенні зазначеного клопотання, оскільки неявка представників в судове засідання не є перешкодою для розгляду апеляційної скарги по суті. Також береться до уваги, що в судових засіданнях 10.09.2014р. та 01.10.2014р. колегією суддів вже було заслухано позицію представника третьої особи 1

Крім цього, ТОВ «Білогір'я Агро-М» не зобов'язане направляти в судове засідання конкретного представника, а мало можливість направити будь-якого представника, уповноваженого належним чином.

Враховуючи приписи ст.101 ГПК України про межі перегляду справ в апеляційній інстанції, ст.102 ГПК України про строки розгляду апеляційної скарги та той факт, що неявка в засідання суду представників сторін, належним чином та відповідно до законодавства повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає перегляду оскарженого рішення, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності представників відповідача та третіх осіб.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Як вбачається Державного акта на право колективної власності на землю серії ХМ013 від 26.10.1995р., що агрофірмі "Колос", смт.Ямпіль передано у колективну власність 3272, 7 га. землі.

Розпорядженнями Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №322/2003р від 25.12.2003 р., №16/2004р. від 28.01.2004р., №35/2004-р від 13.02.2004 р. було надано згоду, зокрема, громадянам Ямпільської селищної ради на оформлення технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з земель колективної власності, зокрема, агрофірми "Колос".

Згідно рішення загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос" смт.Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, яке оформлене протоколом від 17.11.2006р., вирішено: 1) відмовитись від вилучення малопродуктивних орних земель із земель пайового фонду; 2) проектування земельних часток (паїв) здійснити відповідно до побажань власників, а саме: жителям смт.Ямпіль, с.Лепесівка, с.Норилів запроектувати земельні ділянки з трьома видами сільськогосподарських угідь (рілля, в. т. ч. деградовані землі та кормові угіддя) у вигляді однієї земельної ділянки. Кількість таких земельних ділянок складатиме - 731; жителям с. Паньківці та с. Дідківці запроектувати земельні ділянки з ріллею, в т.ч. деградовані землі, та кормовими угіддями (сіножаті та пасовища) у вигляді двох земельних ділянок, кількість таких земельних ділянок складатиме - 665.

Колективним малим підприємством "Горизонт" було розроблено проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності бувшого КСП "Колос" смт.Ямпіль на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області. При розроблені проекту враховано довідку Білогірського районного відділу земельних ресурсів №02-739/06 від листопада 2006р. в якій зазначено, що згідно розрахунків грошової оцінки земель власникам земельних сертифікатів громадян агрофірми "Колос", смт.Ямпіль Білогірського району Хмельницької області вартість 1 га. сільськогосподарських угідь станом на 01.01.2006р. по господарству становить рілля - 8398 грн., багаторічні насадження - 8796 грн., сіножаті - 5778 грн. , пасовища - 4178 грн.; розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах становить - 2,17 га вартість земельної частки (паю) з врахуванням коефіцієнта індексації становить 17956 грн.; кількість осіб. які мають право на земельну частку (пай) -1518 чол., з них одержали земельні частки (паї) в натурі - 122 чол.

В технічному завданні проекту зазначено, що кількість земельних ділянок, які необхідно виділити в натурі (на місцевості) - 1396 , загальна площа земельних масивів, в межах яких необхідно запроектувати земельні ділянки відповідно до земельно-кадастрової документації - 2480, 42 га. З пояснювальної записки до проекту вбачається, що у процесі робіт було проведено горизонтальну зйомку земель , що належали на праві власності КСП "Колос", смт.Ямпіль, і які можуть бути поділені на земельні частки (паї), зібрані , досліджені та вивчені матеріали: проект формування території сільської ради та встановлення меж населених пунктів, техдокументацію по видачі державного акта на право колективної власності на землю, ґрунтоване обстеження, бонітування ґрунтів орних земель, технічна документація по паюванню земель, переданих у колективну власність.

З витягу №1 з протоколу від 17.11.2006р. власників земельних часток ( паїв) бувшого КСП "Колос" вбачається: в зв'язку з тим, що на землях пайового фонду виявлені малопродуктивні землі (сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях) виникла необхідність у перерахунку розміру та вартості земельної частки (паю) по бувшому КСП "Колос", смт.Ямпіль. Перед тим вивчалась громадська думка щодо розпаювання малопродуктивних земель, які недоцільно використовувати в сільському господарстві та методи проектування земельних часток (паїв). В результаті цього розмір земельної частки (паю) зменшився на 0,3932 га, а вартість на 2188 грн. Вартість земельної частки (паю) становить 15768 грн., а розмір земельної частки паю в умовних кадастрових гектарах - 1,7768 га.

У розділі 3 проекту землеустрою зазначено, що запроектовано 1396 земельних часток (паїв), польові шляхи запроектовані загальною площею 37,81 га зроблено висновок, що загальна площа земель, що передбачена проектом складає 2865,95 га, з них: - у приватну власність - 2460,13 га.; під тимчасову консервацію - 368,01 га., в тому числі за рахунок ріллі - 368,01 га.; до земель загального користування - 37,81 га.

У розділі 11 Розрахунок середньої частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах також зазначено, що кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) становить 1396 чол., вартість земельної частки ( паю) становить15768 грн., площа сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню становить 2480,424 га. розмір земельної частки ( паю) в умовних кадастрових гектарах становить 1,7768 кад.га.

До проекту із землеустрою виготовлено проектний план щодо виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь, зазначенням агровиробничих груп ґрунтів, зазначенням номерів та площ земельних ділянок, який погоджений начальником районного відділу земельних ресурсів Білогірського району. В даному плані відмічено земельні ділянки з деградованими ґрунтами. які не були включені до розподілу земельної ділянки при паюванні.

Рішенням загальних зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос", яке оформлене протоколом №2 від 01.03.2007р. було розглянуто розроблений КМП "Горизонт" проект землеустрою щодо організації земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос" та вирішено, враховуючи попереднє рішення загальних зборів від 18.11.2006р. "Про затвердження кадастрового плану з наміченими землями, які підлягають виключенню з паювання" та побажання власників земельних часток ( паїв), затвердити проект організації території земельних часток ( паїв). Головою Ямпільської селищної ради було затверджено протокол розподілу земельних часток ( паїв) і погодження меж між громадянами, власниками сертифікатів на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області.

З висновку Білогірського районного відділу земельних ресурсів №25 від 12.03.2007р. вбачається, що документація із землеустрою щодо виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок) власникам земельних часток (паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП "Колос" с.Ямпіль на території Ямпільської селищної ради була погоджена без зауважень.

Розпорядженням голови Білогірської районної державної адміністрації № 88/2007-р від 13.03.2007р. встановлено, що розглянувши матеріали по видачі державних актів на земельні частки (паї) в заміну раніше виданих земельних сертифікатів громадянам Ямпільської селищної ради, представлені КМП "Горизонт", виділено на місцевості земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва власникам земельних часток ( паїв) відповідно до матеріалів по видачі державних актів та протоколу розподілу земельних ділянок між ними із земель агрофірми "Колос" Ямпільської селищної ради; на заміну раніше виданих земельних сертифікатів, видати державні акти на право власності на земельні ділянки. Аналогічне розпорядження було прийнято 28.09.2007р. № 417/2007р. "Про затвердження матеріалів по видачі державних актів власникам земельних часток (паїв) громадянам Ямпільської селищної, Гулівецької, Юровецької, Хорошівської, Коритнянської сільських рад".

31.03.2014р. ТОВ "Білогір'я Агро-М" звернулося до Білогірської райдержадміністрації із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки із невитребуваних (неуспадкованих) земельних часток (паїв) орієнтованою площею 265 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Ямпільської селищної ради.

Білогірська районна державна адміністрація Хмельницької області розпорядженням №82/2014-р від 31.03.2014р. "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)", на підставі ст.ст.6, 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості ) земельних часток (паїв)", ст.20 Закону України "Про оренду землі", ст.ст.17, 93, 124, 125 Земельного кодексу України, ст.55 Закону України "Про землеустрій", розглянувши заяву ТОВ "Білогір'я Агро-М" - надала дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,0000 гектарів, в тому числі 265,0000 га ріллі, на території Ямпільської селищної ради на строк до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки; зобов'язано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) після оформлення надати в райдержадміністрацію не пізніше шести місяців для прийняття відповідного розпорядження.

Товариством з обмеженою відповідальністю "НВП" Земресурс", на замовлення ТОВ "Білогір'я Агро-М", виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ "Білогір'я Агро-М" 01.01.Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільської селищної ради Білогірського району.

На засіданні робочої групи по опрацюванню та комплексному вирішенню питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охороню земель від 02.04.2014р. по розгляду питання щодо передачі в оренду масивів невитребуваних паїв згідно з виготовленою документацією , в тому числі ТОВ "Білогір'я Агро-М" (Ямпільська селищна рада , рілля 250 га ) було вирішено рекомендувати голові адміністрації затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) , що посвідчують право оренди на масив невитребуваних земельних часток (паїв) та передати в користування на правах оренди ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельну ділянку площею 250 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки , але не більше 5 років .

Розпорядженням першого заступника голови Білогірської райдержадміністрації від 04.04.2014р. №85/2014-р "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) що посвідчує право користування на масив невитребуваних земельних часток (паїв)" на підставі ст.ст.6, 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст.17, 93, 124, 125 , розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв)", враховуючи протокольне рішення засідання робочої групи по опрацюванню та комплексному вирішенню питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель від 02.04.2014р., затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) що посвідчує право оренди на масив невитребуваних земельних часток (паїв); передано в користування товариству з обмеженою відповідальністю "Білогір'я Агро-М" земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ямпільської селищної ради загальною площею 250,0006 гектара, кадастровий номер 6820355600:08:005:0644, на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.

04.04.2014р. Білогірська районна державна адміністрація та ТОВ "Білогір'я Агро-М" на підставі вищезазначеного розпорядження уклали договір №02119/2014 оренди земельної ділянки площею 250,006 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із масивів невитребуваних земельних часток (паїв) кадастровий номер 6820355600:08:005:0644 га , яка знаходиться на території Ямпільської селищної ради.

У поданні в.о.прокурора Білогірського району від 04.04.2014р. №102-973 вих.14. "Про усунення порушень земельного законодавства, причин та умов, що їм сприяють" зазначено, що згідно обстеження земельних ділянок на території Ямпільської селищної ради встановлено, що ТОВ "Україна- 2001" використовує земельну ділянку з масиву невитребуваних земельних часток (паїв) площею 250 га без правовстановлюючих документів.

Головне управління держземагенства у Хмельницькій області листом від 12.05.2014 р. №10-22-0.4-2053/2-14 повідомило прокуратуру Хмельницької області про те, що згідно наданої управлінням Держземагенства у Білогірському районі інформації земельна ділянка площею 250 га на території Ямпількської селищної ради належала до земель бувшої колективної власності - нерозподілені земельні частки (паї), категорія земель - землі с/г призначення, угіддя, рілля, форма власності - приватна. Згідно державної статистичної звітності (форма 2-зем) облікована в рядку 2.2. "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", графі 10-12" приватній". Із матеріалів проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землях, що належали на праві колективної власності бувшого КСП "Колос" смт.Ямпіль на території Ямпільської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, розробленого КМП "Горизонт" вбачається, що земельні ділянки з еродованими ґрунтами виключено із паювання відповідно до Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток ( паїв) загальною площею 368, 01 га.

Прокурор в інтересах держави звернувся до господарського суду Хмельницької області з позовом про визнання недійсним розпоряджень голови Білогірської районної державної адміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., вказуючи на те, що останні прийняті з перевищенням наданих райдержадміністрації повноважень . оскільки остання надала в користування земельні ділянки, якими не вправі розпоряджатися.

Листом від 04.06.2014р. №09-1664 /14 відділ Держземагенства у Білогірському районі з приводу спірної земельної ділянки , повідомив прокурора, про те, що згідно рішення Ямпільської селищної ради №4 від 28.09.1995р. земельна ділянка була передана у колективну власність КСП агрофірмі "Колос" , смт. Ямпіль . При паюванні не розпайована, намічалася під консервацію. Відповідно до наявних матеріалів ґрунтового покриву земельної ділянки, що знаходиться на території Ямпільської селищної ради і відноситься до земель бувшої колективної власності ( нерозподілені частки ( паї) на площу 250 га, землі являють собою середньо та сильно змиті ґрунти.

В матеріалах справи наявний лист Ямпільської селищної ради №234/02-24 від 12.06.2014р., наданий на запит прокурора від 12.06.2014р., в якому зазначено інформацію щодо власників серитфікатів про право на земельні частки (паї), видані членам агрофірми "Колос", земельні частки (паї) яких залишаються не витребуваними, зокрема зазначено 16 фізичних осіб .

В листі від 11.07. 2014р. № 158-21/01/257 Хмельницька філія державної установи «Інститут охорони ґрунтів України» надало прокурору інформацію про агрохімічний та агроекологічний стан земельної ділянки з кадастровим номером 6820355600:08:005:0644, відповідно до якої ґрунтовий покрив полів представлено чорноземами опідзоленим слабозмитими, чорноземами опідзоленими середньозмитими, чорноземами типовими малогумусними середеньозмитими та чорноземами типовими малогумусними сильнозмитими.

В листі від 21.07.2014р. № 02/13 відділ Держземагенства у Білогірському районі зазначив , що на час прийняття оскаржуваних розпоряджень площа нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок на території Ямпільської селищної ради становила 338,1785 га.

Листом від 22.07.2014р. №10-22-0.3-5755/2-14 головне управління Держземагентва у Хмельницькій області на лист прокурора від 22.07.2014р. щодо підстав передачі в оренду ТОВ "Білогір'я Агро-М" земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 250 га на території Ямпільської селищної ради повідомило, з посиланням на ст. 13 Закону України " Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", що земельна ділянка, передана райдержадміністрацією в оренду ТОВ "Білогір'я Агро-М" площею 250 га не відноситься до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, а відноситься до деградованих та малопродуктивних земель, що були виключені із розподілу на земельні частки ( паї) та підлягали консервації , а тому повноваження щодо надання цієї земельної ділянки в оренду не належить до компетенції райдержадміністрації. Зазначено, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток ( паїв) в натурі ( на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв), райдержадміністрація не встановила правовий статус деградованих і малопродуктивних земель, виключених з розподілу, тому вони залишилися у державній статистичній звітності ( формі 2-зем) в графі "приватна власність".

Розглянувши доводи апеляційної скарги, відзивів, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Рівненський апеляційний господарський суд прийшов до висновку про наступне:

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством , що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст.14 Конституції України).

Статтею 1 Земельного кодексу України визначено, що земля - основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Приписами ст.2 ГПК України визначено, що господарський суд порушує справи, зокрема, за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999р. у справі №3-рп/99, інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств з частиною державної власності у статутному фонді. Разом з тим, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств. В кожному конкретному випадку прокурор чи його заступник самостійно визначає, з посиланням на законодавство в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Прокурор в позовній заяві просив визнати недійсним розпорядження Білогірської райдержадміністрації №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., з посиланням на те, що останні прийняті райдержадміністрацією з перевищенням наданих їй повноважень, в порушення ст.ст. 14, 19 Конституції України, ст.ст. 5,17,122 Земельного кодексу України, ст.21 Закону України "Про державні адміністрації", Закону України "Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", оскільки райдержадміністрація надала в користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту, площею 250 га. як масив невитребуваних паїв, однак зазначена земельна ділянка не віднесена до невитребуваних земельних часток ( паїв), не підлягала розподілу відповідно до проекту паювання як земельна ділянка з деградованими ґрунтами.

Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

У п. 2 Роз'яснення президії ВГСУ N 02-5/35 від 26.01.2000 ( із змінами) " Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Згідно зі ст.ст.6, 13, 21,36, 41, 43, 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" питання щодо розпорядження землями державної власності підлягає вирішенню відповідною місцевою державною адміністрацією, голова якої в межах своїх повноважень видає розпорядження, що в передбачених законом випадках можуть бути оскаржені до органу влади вищого рівня або до суду. Статтями 13, 21 цього Закону встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Як встановлено ст.17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частиною 3 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, відповідно до ст.124 Земельного кодексу України, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Як вбачається із змісту оскаржуваних розпоряджень №82/2-14-р від 31.03.2014р. та №85/2014-р від 04.04.2014р., Білогірська райдержадміністрація з посиланням на ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.ст. 17,93,124,125 Земельного кодексу України надала дозвіл ТОВ "Білогір'я Агро-М" на виготовлення та затвердила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що посвідчує право користування на масиви не витребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 250 га. та надала зазначену земельну ділянку як масив невитребуваних земельних ділянок в оренду на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки.

Так, Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.95р. N720/95 було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" N 899-IV від 05.06.2003 р.

Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), згідно статті 2 цього Закону, є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією; документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п'ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.

Статтями 3, 5 Закону встановлено, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень.

Розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування. Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі (ст.9 Закону).

Відповідно до ст.13 Закону нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Як встановлено пунктом 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток ( паїв) від 04.02.2004р. №122 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Зважаючи на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток ( паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців. Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.

В статті 7 Закону, згідно редакції чинній на момент виготовлення та затвердження проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), встановлено, що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб'єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.

У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.

У разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).

Із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу, виключаються: деградовані, малопродуктивні, а також техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації; заболочені землі; інші землі, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб.

Так, відповідно до протоколу зборів власників земельних часток (паїв) бувшого КСП "Колос", с.Ямпіль Ямпільської селищної ради №2 від 01.03.2007р. було розглянуто та затверджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) за рахунок земель , що належали на праві колективної власності КСП"Колос", розроблений КМП "Горизонт", складено протокол про розподіл земельних ділянок.

Разом з тим, згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт. Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району та проектного плану земельної ділянки до нього , із загальної площі , що передбачена проектом -2865, 95 га, площа сільськогосподарських угідь , переданих у колективну власність підприємству, що підлягають паюванню склала 2480,424 га , кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) - 1396 чол., розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах склав -1,7768 кад.га, 368, 01 га склали малопродуктивні землі (сильно змиті та середньо змиті), які не включені у площі земельних ділянок , що підлягали розподілу та підлягали під тимчасову консервацію, 37,81 га - землі загального користування.

З проектного плану щодо виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) із експлікацією земельних угідь та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ "Білогір'я Агро-М", наявного в матеріалах справи, вбачається, що відповідно до оскаржуваних розпоряджень ТОВ "Білогір'я Агро-М" надано в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельної ділянки площею 368,01 га Однак, дана земельна ділянка згідно проекту із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв), затверджений рішенням зборів власників земельних часток ( паїв) від 01.03.2007р., як малопродуктивна, еродована земля ( сильно змиті та середньо змиті ґрунти на орних землях; агровиробничі групи ґрунтів 51 г - середньозмиті легкосуглинкові, 57 г - сильнозмиті легкосуглинкові відповідно до проектного плану щодо виділення земельних ділянок), яка підлягає тимчасовій консервації , не була включена у площі земельних ділянок , що підлягали розподілу , як того вимагають приписи ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".

Розроблений КМП "Горизонт" проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) був затверджений рішенням загальних зборів власників земельних часток ( паїв) без зауважень, і внесення змін в проект (протокол №2 від 01.03.2007р.), та погоджений Білогірським районним відділом земельних ресурсів без зауважень .

Крім цього враховується, що зазначені обставини також відображено у листі відділу Держземагенства у Білогірському районі від 04.06.2014р. №09-1664/14 в якому зазначено, що вищевказана земельна ділянка при паюванні не розпайована, намічалася під консервацію; відповідно до наявних матеріалів ґрунтового покриву земельної ділянки, що знаходиться на території Ямпільської селищної ради і відноситься до земель бувшої колективної власності (нерозподілені частки (паї) на площі 250 га , землі являють собою середньо та сильно змиті ґрунти.

Господарським судом першої інстанції правомірно зазначено, що райдержадміністрація, приймаючи розпорядження №82/2014-р від 31.03.2014 р. та № 85/2014-р від 04.04.2014 р., перевищила свої повноваження, та в порушення вимог Земельного кодексу України, ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" розпорядилася земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка не була віднесена до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, так як була виключена із площ земельних ділянок , що підлягали розподілу, як еродована, враховуючи положення ст.7 Закону "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" , що відображено в проекті із землеустрою щодо організації території земельних часток ( паїв) , який затверджений зборами власників земельних часток паїв.

Також слід відмітити, що в оскаржуваних розпорядженнях райдержадміністрація вказує про надання в користування земельної ділянки площею 250 га як масиву невитребуваних земельних часток (паїв) до моменту посвідчення їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Однак до розпоряджень та матеріалів, які слугували для їх прийняття не надано списку власників земельних часток (паїв), чиї землі є нерозподіленими (не витребуваними) та відповідно передані в управління райдержадміністрації. Натомість, відповідно до довідки Ямпільської селищної ради від 12.06.2014р. не витребувано земельних паїв 16 особами (28,4288 умов.кад.га. із розрахунку 16* 1,7768 кад. га).

Судом звертається увага й на те, що прийнявши рішення щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам, враховуючи проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) за рахунок земель, що належали на праві колективної власності КСП "Колос" смт.Ямпіль Ямпільської селищної ради Білогірського району, не було вчинено дій, в тому числі і райдержадміністрацією щодо подальшого визначення статусу земельної ділянки , яка була виключена із розподілу земельних ділянок як еродована.

Статтею 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст.43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Колегія суддів, зважаючи на викладене, вважає що господарський суд Хмельницької області дійшов правомірного висновку про задоволення позовних прокурора Білогірського району (смт. Білогір'я) в інтересах держави.

Доводи скаржника зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним судом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст. 104 Господарського процесуального кодексу України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарського суду прийняте у відповідності до норм матеріального та процесуального права і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись, ст.ст. 33, 43, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального ко-дексу України, Рівненський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу апеляційну скаргу ТзОВ "Білогір'я Агро-М" на рішення господарського суду Хмельницької області від 29.07.14 р. у справі №924/686/14 - залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

Головуючий суддя Саврій В.А.

Суддя Дужич С.П.

Суддя Миханюк М.В.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.10.2014
Оприлюднено06.11.2014
Номер документу41182149
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/686/14

Ухвала від 23.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 02.06.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 16.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 01.10.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 10.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Постанова від 15.01.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 29.10.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 22.08.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Рішення від 29.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні