Постанова
від 15.08.2014 по справі 2а-6209/09/1170
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 серпня 2014 року Справа № 2а-6209/09/1170

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А., за участю секретаря судового засідання Козоріз О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді адміністративну справу за позовом прокурора Кіровоградського району, який діє в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі, до Кіровоградського районного споживчого товариства про стягнення заборгованості,

В С Т А Н О В И В:

Прокурор Кіровоградського району, який діє в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі (надалі - УПФУ в Кіровоградському районі), у червні 2009 року звернувся до суду з позовом до Кіровоградського районного споживчого товариства (надалі - Кіровоградське РСТ) про стягнення заборгованості.

Позов мотивовано тим, що рішенням УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 10.02.09 до відповідача за несвоєчасну сплату (перерахування) ним страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 58 718,78 грн. та нараховано пеню у розмірі 24 764,11 грн. Оскільки відповідач у встановлений строк самостійно не сплатив вказані кошти, прокурор просить суд стягнути їх на користь позивача.

Заявою від 12.06.13, яка прийнята судом 10.07.13, позивач змінив позовні вимоги, прохаючи суд стягнути з відповідача 83 329, 78 грн., з яких 58 571, 56 грн. - фінансова санкція, 24 758, 22 грн. - пеня, застосовані рішенням УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09.

У судовому засіданні прокурор та представник позивача змінені позовні вимоги підтримали у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, та надані у справу матеріали і документи. Додатково пояснили, що рішення №82 від 10.02.09 помилково сформовано УПФУ в Кіровоградському районі у зв'язку з технічним збоєм у роботі засобів програмного забезпечення, в обліках УПФУ в Кіровоградському районі не зареєстровано, відповідачу для узгодження та виконання не направлялося та не зумовлює для нього ніяких правових наслідків, а у первісній позовній заяві зазначено помилково.

Представник відповідача у письмових запереченнях та у судовому засіданні проти позову заперечила, стверджуючи про незаконність рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09, на підставі якого заявлено вимогу про стягнення коштів, та наполягаючи, що вказане рішення вважається відкликаним з огляду на скасування позивачем свого рішення №453 від 13.11.09, винесеного про застосування щодо відповідача фінансових санкцій та нарахування пені за той же період, що і рішення №82 від 26.02.09. З цих підстав просила суд у позові відмовити.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази, суд встановив такі обставини.

Кіровоградське районне споживче товариство з 02.07.93 зареєстроване як юридична особа Кіровоградською районною державною адміністрацією Кіровоградської області та взяте на облік в УПФУ в Кіровоградському районі як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. (а.с.109-112, т.1)

УПФУ в Кіровоградському районі винесено рішення №82 від 26.02.09 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхових внесків, яким до Кіровоградського РСТ на підставі п.2 ч.9 ст.106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" застосовано фінансову санкцію у вигляді накладення штрафу у розмірі 58 571, 56 грн. та нараховано пеню у розмірі 24 758, 22 грн. за період з 05.03.07 по 20.02.09. (а.с. 122, 123-125, т.1)

Вирішуючи спір про стягнення вказаних сум, суд виходив з того, що на час виникнення спірних правовідносин порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, стягнення заборгованості за цими внесками визначався Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (надалі - Закон, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини 3 статті 18 Закону страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України.

Платниками страхових внесків згідно зі статтею 15 Закону є страхувальники, якими, зокрема, відповідно до п.1 ст.14 Закону є роботодавці: підприємства, установи та організації, створені відповідно до законодавства України незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, які мають окремий баланс і самостійно проводять розрахунки із застрахованими особами), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру. Страхувальники набувають статусу платників страхових внесків з дня їх взяття на облік територіальним органом Пенсійного фонду (ч.3 ст.15 Закону).

Відповідно до статті 20 Закону обчислюються страхові внески виключно у грошовій формі та мають сплачуватися за відповідний базовий період (календарний місяць) не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду та підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Частиною 2 статті 106 Закону передбачено, що суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Згідно з частиною 13 статті 106 Закону про нарахування пені та накладення штрафів посадові особи виконавчих органів Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику, банку чи організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій. Суми пені та штрафів підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення. Оскарження рішення виконавчого органу Пенсійного фонду про нарахування пені та накладання штрафів зупиняє строки їх сплати до винесення вищим органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі. Строки сплати фінансових санкцій також призупиняються до винесення судом рішення в разі оскарження страхувальником вимоги про сплату недоїмки, якщо накладення фінансових санкцій пов'язано з її виникненням або несвоєчасною сплатою.

Рішення органу Пенсійного фонду про нарахування пені або накладення штрафу є виконавчим документом. У разі якщо страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, отримали рішення про нарахування пені та накладення штрафу і не сплатили зазначені в них суми фінансових санкцій протягом десяти робочих днів, а також не оскаржили це рішення чи не повідомили у цей строк відповідний виконавчий орган Пенсійного фонду про його оскарження, воно передається для виконання державній виконавчій службі та страхувальнику. Суми пені та фінансових санкцій, застосованих за порушення порядку та строків обчислення, нарахування та сплати страхових внесків, стягуються в тому ж порядку, що й недоїмка із сплати страхових внесків. (частина 14 статті 106 Закону).

Відповідно до частини 15 статті 106 Закону строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.

Підпунктом 9.3.2 пункту 9.3 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління ПФУ №21-1 від 19.12.03 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 16.01.04 за №64/8663 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), було передбачено, що у разі, коли страхувальник не сплачує (не перераховує) або несвоєчасно сплачує (несвоєчасно перераховує) страхові внески, у тому числі донараховані ним самостійно або органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу. При цьому складається рішення за формою згідно з додатком 14. Рішення про застосування штрафів, зазначених у цьому підпункті, складається в залежності від терміну затримки сплати (погашення) страхових внесків. Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних картки особового рахунку платника.

Згідно з пунктом 9.5 цієї Інструкції рішення про застосування штрафу за наслідками розгляду акта та інших матеріалів про порушення приймає начальник управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті або його заступник. Рішення приймаються за встановленою формою у двох примірниках.

Перший примірник рішення, протягом трьох робочих днів із дня його винесення, вручається під підпис керівнику або головному бухгалтеру страхувальника, банку чи фізичній особі - суб'єкту підприємницької діяльності або надсилається листом з повідомленням про вручення. Другий примірник залишається в структурному підрозділі, на який покладено обов'язки з організації контролю за надходженням сум страхових внесків та інших платежів до Пенсійного фонду. Надіслані (вручені) рішення про застосування фінансових санкцій реєструються в журналі реєстрації рішень за формою згідно з додатком 21.

Згідно з пунктом 10.5 вказаної Інструкції рішення про нарахування пені посадові особи органів Пенсійного фонду виносять одночасно з прийняттям рішення про застосування фінансових санкцій, зазначених у підпункті 9.3.2 пункту 9.3 цієї Інструкції за формою згідно з додатком 14 цієї Інструкції, яке протягом трьох робочих днів із дня його винесення надсилається страхувальнику з повідомленням про вручення.

Судом установлено, що рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09, яке зареєстровано у журналі обліку рішень (а.с. 25- 30, т.2), направлено 26.02.09 відповідачу з повідомленням про вручення та отримано ним 03.03.09. (а.с. 11, т.1)

Не погоджуючись з цим рішенням, відповідач у червні 2009 року оскаржив його до суду. (а.с. 175, т.1) Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.06.11 у справі №2а-6219/09/1170 позов Кіровоградського РСТ задоволено частково, рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09 визнано неправомірним та скасовано. (а.с.86-90, т.1) Втім, постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 29.03.12 постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.06.11 скасовано частково та прийнято нову постанову суду, якою у позові Кіровоградського РСТ відмовлено в повному обсязі. (а.с.84-85, т.1). Відповідно до положень статті 254 КАС України вказані судові рішення набрали законної сили 29.03.12. Доказів їх скасування у касаційному порядку чи за нововиявленими обставинами суду не надано.

Між тим, фінансову санкцію та пеню, застосовані рішенням №82 від 26.02.09, відповідач у передбачений ч.13 ст.106 Закону строк не сплатив.

На час вирішення спору за Кіровоградським РСТ рахується заборгованість зі сплати фінансових санкцій у розмірі 58 571, 56 грн. та пені у розмірі 24 758, 22 грн., що узгоджується з даними карток особового рахунку страхувальника. (а.с.31, 32, т.2 ).

Суд відхиляє доводи відповідача щодо незаконності рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09, зважаючи на те, що його правомірність перевірена згідно з вимогами ч.3 ст.2 КАС України та установлена судом в адміністративній справі №2а-6219/09/1170 і в силу ч.1 ст.72, ст.255 КАС України не може оспорюватися у даній справі.

Також суд вважає юридично необґрунтованими доводи відповідача, мотивовані посиланням на пп. "б" п.8.6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління ПФУ №21-1 від 19.12.03, щодо того, що рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09 вважається відкликаним з огляду на скасування позивачем, як помилково сформовано, свого рішення №453 від 13.11.09, винесеного про застосування щодо відповідача фінансових санкцій та нарахування пені за той же період, що вказаний у рішенні №82 від 26.02.09 (а.с. 101, т.1), про що відповідача повідомлено листом №2611/02-49 від 19.11.09 (а.с. 100, т.1). Суд зазначає, що наведена відповідачем норма Інструкції стосується відкликання вимог про сплату недоїмки і не поширюється на рішення про нарахування пені та накладення штрафу. Належних доказів скасування рішення УПФУ в Кіровоградському районі №82 від 26.02.09 (вищим органом Пенсійного фонду або в судовому порядку) відповідачем суду не надано.

Відповідно до абзаців 5, 6 пункту 7 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", який набрав чинності з 1 січня 2011 року, стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.

На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Зважаючи на повноваження прокурора по представництву інтересів держави, передбачені ст.121 Конституції України, ст.ст. 60, 61 КАС України, ст.36-1 Закону України "Про прокуратуру", суд приходить до висновку, що вимоги даного адміністративного позову про стягнення заборгованості зі сплати фінансових санкцій та пені у розмірі 83 329, 78 грн. є обґрунтованими, а позов підлягає задоволенню.

Судові витрати сторонами у справі не понесені.

Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 162, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов прокурора Кіровоградського району задовольнити.

Стягнути з Кіровоградського районного споживчого товариства (ідентифікаційний код 01755447) на користь управління Пенсійного фонду України в Кіровоградському районі заборгованість зі сплати фінансових санкцій та пені у розмірі 83 329, 78 грн. (вісімдесят три тисячі триста двадцять дев'ять гривень 78 копійок).

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання її копії апеляційної скарги, з одночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2014
Оприлюднено10.09.2014
Номер документу40396692
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6209/09/1170

Постанова від 15.08.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 04.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 08.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 24.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Постанова від 04.11.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Постанова від 04.11.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Постанова від 15.08.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 30.09.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні