ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
01 липня
2009 року
Справа №
2а-1138/09/0870
(18 год.
40 хв.)
м. Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у
складі:
головуючого
судді Прудивуса О.В.,
при
секретарі судового засідання Скачковій Т.В.,
за
участю:
представника
відповідача: Подколзіна Д.О.,
розглянув
у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за
позовом:
Державної
комісії з регулювання ринків фінансових послуг України
до:
закритого
акціонерного товариства «Страхова компанія «Славутич»
про:
стягнення
штрафу.
09 лютого 2009 року Державна комісія з регулювання
ринків фінансових послуг України (далі - позивач, Держфінпослуг) звернулась до
суду із позовом до закритого акціонерного товариства «Страхова компанія
«Славутич» (далі - відповідач), в якому просить стягнути з відповідача до
Державного бюджету України штраф у сумі 4250 грн. (чотири тисячі двісті
п'ятдесят гривень).
Ухвалою судді від 10 лютого 2009 року про залишення
позовної заяви без руху позивачу був наданий строк для усунення недоліків
позовної заяви до 27 лютого 2009 року.
24 лютого 2009 року позивач усунув недоліки позовної
заяви, які були зазначені в ухвалі судді.
03 березня 2009 року ухвалою судді Запорізького
окружного адміністративного суду було відкрито провадження в адміністративній
справі та призначено попереднє судове засідання на 02.04.2009. У зв'язку з
неявкою сторін, у попередньому судовому засіданні було оголошено перерву до
14.04.2009.
14.04.2009 судом було завершено підготовче провадження
та призначено справу до судового розгляду на 28.04.2009.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідачем
порушені приписи ст. 14 Закону України «Про фінансові послуги та державне
регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 № 2664-ІІІ (далі - Закон №
2664-ІІІ) у частині обов'язковості надання фінансовою установою звітності
відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з
питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг,
вимоги пункту 2.1 Порядку складання звітних даних страховиків, затвердженого
Розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 № 39, зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 23.04.2004 за № 517/9116 (далі - Порядок), в
частині складання форм звітних даних у вигляді документів, передбачених цим
Порядком та вимоги пункту 6.13 Положення про застосування Державною комісією з
регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу, затвердженим
Розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003 № 125, зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 03.12.2003 за № 1115/8436 (далі -
Положення), в тому, що рішення про застосування заходів впливу після набрання
ним чинності є обов'язковим до виконання.
Зазначені порушення булі виявлені в результаті
проведення позивачем 16 квітня 2008 року перевірки звітних даних відповідача
щодо дотримання відповідачем вимог чинного законодавства України у сфері
фінансових послуг.
У зв'язку з невиконанням відповідачем вимог
нормативно-правових актів позивачем була прийнята постанова № СК-08/08-413 про
застосування штрафних санкцій.
У судовому засіданні 28.04.2009 представник
позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, а представник відповідача
надав суду письмові заперечення проти позову, в яких просив суд відмовити у
задоволенні позову, посилаючись на те, що позивачем у позовній заяві зроблене
посилання на акт № СК 08/08-413 від 16.04.2008, а до позовної заяви додано акт
№ 08/1-1/1532 від 16.04.2008. Крім цього відповідач у запереченнях зазначає, що
припис № СК 08/08-82 ним не отримувався, через що він не мав можливості
ознайомитися з ним та вжити заходів щодо недопущення аналогічних порушень в
подальшому.
За усним клопотанням представника відповідача судом було
оголошено перерву до 28.05.2009.
У судове засідання 28.05.2009 позивач надав суду
письмову заяву про виправлення описки, в якій зазначив, що в тексті
адміністративного позову слова «акт про порушення законів та інших
нормативно-правових актів Закритим акціонерним товариством «Страхова компанія
«Славутич» від 16 квітня 2008 року № СК-08/08-413» замінено словами «акт про
порушення законів та інших нормативно-правових актів Закритим акціонерним
товариством «Страхова компанія «Славутич» від 16 квітня 2008 року №
08/1-1/1832», а також слова «що у сумі не відповідає зазначеному у рядку 011
Розділу 3 розміру валових надходжень страхових платежів (премій, внесків) від
резидентів, який складає 1353,9 тис.грн» замінено словами «що у сумі не
відповідає зазначеному у рядку 011 Розділу 3 розміру валових надходжень
страхових платежів (премій, внесків) від резидентів, який складає 353,9
тис.грн».
За письмовим клопотанням представника відповідача
розгляд справи було відкладено до 25.06.2009.
12.06.2009 від позивача надійшло клопотання про розгляд
справи за відсутності представника позивача на основі наявних у справі
матеріалів.
У зв'язку з неявкою представника відповідача у судове
засідання 25.06.2009 розгляд справи було відкладено на 01.07.2009.
У судовому засіданні 01.07.2009 проголошено вступну та
резолютивну частини постанови.
Суд, розглянувши матеріали і з'ясувавши обставини
адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, показання
свідка та дослідивши інші наявні у справі докази у їх сукупності,
ВСТАНОВИВ:
Позивачем 16 квітня 2008 року проведено
перевірку звітних даних відповідача щодо дотримання відповідачем вимог чинного
законодавства України у сфері фінансових послуг.
За результатами перевірки звітних даних
відповідача за 2007 рік позивачем було виявлено факти порушення відповідачем
вимог чинного законодавства України у сфері фінансових послуг, а саме ст. 14
Закону № 2664-ІІІ у частині обов'язковості надання фінансовою установою звітності
відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з
питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг,
та вимог пункту 2.1 Порядку, в частині складання форм звітних даних у вигляді
документів, передбачених цим Порядком, а також вимоги пункту 6.13 Положення в
тому, що рішення про застосування заходів впливу після набрання ним чинності є
обов'язковим до виконання.
Згідно розділу 6 «Умови забезпечення
платоспроможності страховика» пояснювальної записки до звітних даних
відповідача станом на 31.12.2007 року сформовано резервів незароблених премій
на суму 16,1 тис. грн. При цьому розрахунок резервів незароблених премій
здійснювався не з загальної величини надходжень сум страхових платежів
(страхових премій, страхових внесків), з відповідних видів страхування у
кожному місяці з попередніх дев'яти місяців (розрахунковий період), а саме: за
перший квартал розрахункового періоду загальна величина надходжень страхових
платежів склала 0,0 тис. грн., за другий квартал розрахункового періоду - 4,5
тис. грн., за третій квартал розрахункового періоду 18,4 тис. грн. Водночас,
згідно звітних даних, зокрема, Звіту про доходи та витрати відповідача за 2007
рік загальна сума надходжень страхових платежів склала: за перший квартал
розрахункового періоду - 0,0 тис. грн., за другий квартал розрахункового
періоду - 4,5 тис. грн., за третій квартал розрахункового періоду - 348,4 тис.
грн., що є порушенням приписів статті 31 Закону України «Про страхування» від
07.03.1996 № 85/96-ВР (далі - Закон № 85/96-ВР) в частині необхідності
розрахунку величин резервів незароблених премій залежно від часток надходжень
сум страхових платежів (страхових премій, страхових внесків).
Крім цього судом встановлено, що відповідачем порушено
вимоги статті 14 Закону № 2664-ІІІ у частині обов'язковості надання фінансовою
установою звітності відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів
державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків
фінансових послуг, та вимог пункту 2.1 Порядку, а саме у додатку 4, розділу 3
«Показники діяльності з видів добровільного страхування, інших, ніж страхування
життя»: - валові надходження страхових
платежів (премій, внесків) від резидентів склали: від страхувальників-фізичних
осіб (рядок 012) - 0,0 тис. грн., від страхувальників-юридичних осіб (крім
перестрахувальників) (рядок 013) - 0,0 тис. грн., від перестрахувальників
(рядок 014) - 0,0 тис. грн., що у сумі не відповідає зазначеному у рядку 011
Розділу 3 розміру валових надходжень страхових платежів (премій, внесків) від
резидентів, який складає 353,9 тис. грн.;
- кількість договорів страхування, укладених протягом звітного періоду,
склала: зі страхувальниками-фізичними особами (рядок 171) -98, зі
страхувальниками-юридичними особами (рядок 172) - 4, що у сумі не відповідає
зазначеній у рядку 170 Розділу 3 кількості договорів страхування, укладених
протягом звітного періоду, яка складає 132 договори.
За зазначені
порушення позивачем був застосований захід впливу у вигляді припису від
31.01.2008 № СК-08/08-82 з вимогою вжити заходів щодо усунення зазначеного
порушення та недопущення аналогічних порушень та поінформувати позивача про
вжиті заходи до 01.03.2008.
Відповідач проінформував позивача, що ним прийняті
заходи по ліквідації порушень, визначених статтею 31 Закону № 85/96-ВР в
частині розміщення резервів по дозволеним категоріям, а не в частині розрахунку
резервів незароблених премій, а також відповідачем не виконано вимогу про
вжиття заходів для недопущення аналогічних порушень при подальшому здійсненні
діяльності у сфері страхування.
Статтею 35 Закону № 85/96-ВР передбачено, що державний
нагляд за страховою діяльністю на території України здійснюється Уповноваженим
органом та його органами на місцях.
Указом Президента України від 04 квітня 2003 року
затверджено Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових
послуг України. Як зазначено в пункті 1 цього Указу, Державна комісія з
регулювання ринків фінансових послуг України є центральним органом виконавчої влади
зі спеціальним статусом. Комісія - це спеціально уповноважений орган виконавчої
влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг у межах, визначених
законодавством.
Статтею 4 Закону № 2664-ІІІ встановлено, що фінансовими послугами
вважаються, зокрема, послуги у сфері страхування.
Відповідно до статті 36 Закону № 85/96-ВР до основних
функцій спеціального уповноваженого центрального органу виконавчої влади у
справах нагляду за страховою діяльністю відноситься, зокрема, проведення
перевірок щодо правильності застосування страховиками (перестраховиками) та
страховими посередниками законодавства про страхову діяльність і достовірності
їх звітності; розроблення нормативних та методичних документів з питань
страхової діяльності, що віднесена цим Законом до компетенції Уповноваженого
органу.
Згідно зі ст. 27 Закону № 2664-ІІІ одним з основних
завдань Уповноваженого органу є розроблення і затвердження обов'язкових до
виконання нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції.
Відповідно до п. 6.13 Положення, рішення про
застосування заходів впливу після набрання ним чинності є обов'язковими до
виконання юридичними особами та фізичними особами - підприємцями. У разі
невиконання такого рішення Держфінпослуг вживає заходів щодо його виконання у
порядку, визначеному законодавством.
Доказів оскарження припису від 31.01.2008 року №
СК-08/08-82 відповідач суду не надав.
Отже, невиконання відповідачем зазначеного припису від
31.01.2008 року №
СК-08/08-82 є порушенням вимог пункту 6.13 Положення.
Посилання відповідача на те, що зазначений припис ним не
отримувався, спростовуються наданими позивачем доказами, а саме листом
відповідача від 26.02.2008 №
2602-01, підписаним головою правління відповідача - ОСОБА_1. та головним
бухгалтером ОСОБА_2., в якому зазначено, що даний припис був отриманий
відповідачем та повідомляється про вжиті ним заходи.
Крім цього, ОСОБА_1., яка у судовому засіданні
01.07.2009 була допитана судом у якості свідка, підтвердила факт допущення помилок
відповідачем у звітних даних за 2007 рік, а також факт направлення позивачу
зазначеного листа.
Згідно зі ст.ст. 39, 40 Закону № 2664-ІІІ у разі
порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з
надання фінансових послуг, Уповноважений орган може накладати штрафи в
розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
За правилами ст. 41 Закону № 2664-ІІІ за ухилення від
виконання або несвоєчасне виконання розпоряджень, рішень Уповноваженого органу
про усунення порушень щодо надання фінансових послуг Уповноважений орган
застосовує штрафні санкції у розмірі до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян, але не більше одного відсотка від розміру статутного (пайового)
капіталу юридичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності, що вчинила
правопорушення. Штрафи, накладені Уповноваженим органом, стягуються у судовому
порядку.
У зв'язку з тим, що відповідачем був частково виконаний
припис позивача від 31.01.2008 № СК-08/08-82, суд погоджується із розміром
застосованих до відповідача штрафних санкцій у сумі 4 250 грн., що дорівнює 250
неоподатковуваним мінімумам доходів громадян та не перевищує 1 відсотка
статутного капіталу відповідача, розмір якого за звітними даними, становить 7
000 000 грн.
З наведених підстав суд дійшов висновку, що
адміністративний позов підлягає задоволенню.
Враховуючи вищезазначене, на підставі ст.
41 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків
фінансових послуг» від 12.07.2001 № 2664-ІІІ та керуючись ст.ст. 2, 4, 7 - 12,
14, 86, 158 - 163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Державної комісії з
регулювання ринків фінансових послуг України до закритого акціонерного
товариства «Страхова компанія «Славутич» про стягнення штрафу задовольнити.
Стягнути з закритого акціонерного товариства
«Страхова компанія «Славутич»
(вул. Кияшка, 16-а, м. Запоріжжя, 69015, код ЄДРПОУ 25485984, р/р
26509280408001 в ЗРУ КБ «Приватбанк», МФО 313399) до Державного бюджету України
штраф у сумі 4250,00 грн. (чотири тисячі двісті п'ятдесят гривень, 00 коп.).
Постанова набирає законної сили після
закінчення строків подання заяви про апеляційне оскарження та апеляційної
скарги, якщо вони не були подані у встановлені строки. У разі подання
апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після
закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в
апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду
через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний
строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови не у повному обсязі
відповідно до статті 160 КАС України - з дня складення її в повному обсязі,
заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом 20 днів
апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть
участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою,
яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя О.В. Прудивус
Постанова
у повному обсязі складена 06 липня 2009 року
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2009 |
Оприлюднено | 16.07.2009 |
Номер документу | 4060423 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні