cpg1251 КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/4930/14 Головуючий у 1-й інстанції: Огурцов О.П.
Суддя-доповідач: Романчук О.М
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 вересня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого: Романчук О.М.,
Суддів: Пилипенко О.Є.,
Шелест С.Б.,
при секретарі Артюхіній М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 липня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» до Державної служби геології та надр України про визнання дій протиправними та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, в якому з урахуванням уточнень, позивач просив:
- визнати дії Державної служби геології та надр України щодо видачі наказу № 466 від 16 вересня 2013 року неправомірними.;
- скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 466 від 16 вересня 2013 року в частині анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 5142 від 10 лютого 2010 року на видобування чарнокіту Воєводського родовища, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» (ЄДРПОУ 35425052).;
- зобов'язати Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами № 5142 від 10 лютого 2010 року на видобування чарнокіту Воєводського родовища, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» (ЄДРПОУ 35425052).
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 липня 2014 року адміністративний позов задоволено частково. Скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 466 від 16 вересня 2013 року в частині анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 5142 від 10 лютого 2010 року на видобування чарнокіту Воєводського родовища, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» (ЄДРПОУ 35425052). В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 липня 2014 року, та прийняти нову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити повністю.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» отримано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5142 від 10.02.2010 року на видобування чарнокіту Воєводського родовища строком на 17 років.
15.01.2013 року Державною службою геології та надр України було видано наказ № 12 «Про анулювання, зупинення, поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», пунктом 1 якого зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами згідно з переліком наведеним у додатку 1, зокрема, Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» надано 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень статей 18, 19, 24, 51, 53, 56 Кодексу України про надра.
16.09.2013 року Державною службою геології та надр України було видано наказ № 466 «Про анулювання, зупинення, поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» пунктом 3 якого анульовано спеціальні дозволи на користування надрами згідно з переліком наведеним в додатку №3, зокрема, дозвіл № 5142 від 10.02.2010 року виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь».
Товариство з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь», не погоджуючись з наказом № 607 від 16.09.2013 року в частині припинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5142 від 10.02.2010 року звернулось з відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів виходить з наступного.
У відповідності до ч.1 ст.195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції межах апеляційної скарги.
З апеляційної скарги вбачається, що апелянт оскаржує постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 липня 2014 року в частині скасування наказу Державної служби геології та надр України №466 від 16.09.2013 року.
У відповідності до п.1 Положення про Державну службу геології та надр України затвердженого указом Президента № 391/2011 від 06.04.2011 року Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та у відповідності до п.п.13 п.4 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань уповноважена, зокрема, зупиняти та анулювати в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами.
Відповідно до ст.26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Згідно ч.2 ст.26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Колегія суддів здійснивши аналіз норм права, дійшла висновку, що право користування надрами припиняється органом який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку .
Тобто, у разі відсутності спору Державна служба геології та надр України має право у випадках передбачених п.1, 2, 3, 7 ч.1 ст.26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється тільки у судовому порядку.
Пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року визначено, що право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; відмови надрокористувача від права користування надрами; ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; використання надр не за призначенням; визнання дозволу недійсним у судовому порядку; визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк ; припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії). Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу, а Радою міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження про анулювання дозволу.
З наведеної норми вбачається, що право користування надрами припиняється у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Разом з цим, у Порядку визначено, що можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено ч.3 ст.26 Кодексу України про надра, однак підзаконний нормативний акт, який встановлює додаткові підстави для припинення користування надрами, не може змінювати правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами за неналежне користування ними, припинення такого права здійснюється у судовому порядку. Вказана позиція висвітлена у постановах Верховного Суду України від 19.09.2011 року №21-164а11 та 25.06.2011 року у справі 21-36а11, та в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 27 березня 2014 року №К/800/66606/13.
З матеріалів справи вбачається, що згідно пункту 1 наказу № 12 від 15.01.2013 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5142 від 10.02.2010 року та надано 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень статей 18, 19, 24, 51, 53, 56 Кодексу України про надра.
Так, в судовому засіданні в судді апеляційної інстанції представником відповідача було надано як докази на підтвердження факту складання повідомлення для усунення порушень та його направлення позивачу, так і докази на підтвердження факту отримання відповідного повідомлення позивачем. Також, представником відповідача надано докази на підтвердження факту направлення позивачу наказу № 12 від 15.01.2013 року (а.с.150-155).
Так, із наданої копії поштового зворотнього повідомлення вбачається, що вказаний наказ 25.01.2013 року був вручений за довіреністю представнику ТОВ «Рада Південь».
З огляду на викладені обставини, колегія суддів вважає надані представником відповідача докази допустимими та належними, як на підтвердження складання відповідачем повідомлення для усунення порушень та направлення його позивачу, так і докази на підтвердження того, що позивач був обізнаний про факт видання наказу № 12 від 15.01.2013 року, а отже і докази на підтвердження факту початку перебігу строку на вжиття позивачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу встановленого наказом № 12 від 15.01.2013 року.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до переконання, що висновки суду першої не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є помилковими, а доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції.
Так, відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Керуючись ст. ст. 41, 160, 195, 196, 202, 205, 207, 211, 212 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 липня 2014 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Рада-Південь» до Державної служби геології та надр України про визнання дій протиправними та скасування наказу - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст постанови виготовлено 03.10.2014 року.
Головуючий суддя: О.М. Романчук
Судді: О.Є.Пилипенко
С.Б.Шелест
Головуючий суддя Романчук О.М
Судді: Пилипенко О.Є.
Шелест С.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 08.10.2014 |
Номер документу | 40781216 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Романчук О.М
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні