ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
07 жовтня 2014 р.м.ОдесаСправа № 815/3762/14
Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Милосердного М.М.
при секретарі - Найденко О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Заступника прокурора Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року по справі за адміністративним позовом заступника прокурора Приморського району м. Одеси в інтересах держави в особі Інспекції ДАБК в Одеській області до Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Підприємство Брунса» про визнання незаконним та скасування рішення, свідоцтва та державної реєстрації, -
В С Т А Н О В И Л А :
Заступник прокурора Приморського району м. Одеси звернувся до суду з адміністративним позовом (з урахуванням уточнень) в інтересах держави в особі Інспекції ДАБК в Одеській області до Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Голоцван Є.О. № 10538353 від 31.01.2014 року про державну реєстрацію житлового будинку №14-Б по вул. Катерининській у м. Одесі загальною площею 809,1 кв.м., скасування свідоцтва про право власності від 31.01.2014 року на житловий будинок №14-Б по вул. Катерининській у м. Одесі загальною площею 809,1 кв.м., видане ТОВ «Підприємство Брунса» та скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно - житловий будинок №14-Б по вул. Катерининській у м. Одесі загальною площею 809,1 кв.м..
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року у задоволенні адміністративного позову заступника прокурора Приморського району м. Одеси в інтересах держави в особі Інспекції ДАБК в Одеській області до Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «Підприємство Брунса» - відмовлено повністю.
В апеляційній скарзі Заступника прокурора Одеської області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Заступника прокурора Одеської області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Розпорядженням Приморської районної адміністрації ОМР № 5 від 14.01.2014 (зміни внесено розпорядженням №15 від 23.01.2014) затверджено технічний висновок експерта Царичанської Л.В. про об'єднання приміщень по вул. Катерининській, 14 та виділення їх у окремий житловий будинок. Присвоєно житловому будинку, загальною площею 809,1 кв.м., у тому числі жилою площею 523 кв.м. адресу: м. Одеса, вулиця Катерининська, 14-Б, власником якого є ТОВ „Підприємство Брунса".
31.01.2014 року Державним реєстратором прав на нерухоме майно Голоцван Є.О. прийняте рішення № 10538353 про проведення державної реєстрації права власності на житловий будинок, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 14-Б.
31.01.2014 року реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції ТОВ «Підприємство Брунса» видано свідоцтво про право власності на житловий будинок № 14-Б по вул. Катерининській у м. Одесі. Зазначене свідоцтво видане на підставі розпоряджень Приморської районної адміністрації ОМР № 5 від 14.01.2014 «Про присвоєння житловому будинку поштової адреси: м. Одеса, вул. Катерининська, 14-6» та № 15 від 23.01.2014 «Про внесення змін до розпорядження Приморської райацміністрації ОМР від 14.01.2014 № 5 «Про присвоєння житловому будинку поштової адреси: м. Одеса, вул. Катерининська, 14-6».
Прокуратурою Приморського району м. Одеси проведена перевірка законності реєстрації права власності на житловий будинок № 14-Б по вул. Катерининській у м.Одесі та 22.04.2014 року до Приморської районної адміністрації ОМР внесене подання про усунення порушень Законів України «Про місцеве самоврядування» , «Про охорону об'єктів культурної спадщини», яке Розпорядженням Приморської районної адміністрації № 238 від 29.04.2014 року задоволено, скасовані розпорядження Приморської районної адміністрації ОМР: № 5 від 14.01.2014 «Про присвоєння житловому будинку поштової адреси: м. Одеса, вул. Катерининська, 14-Б» та № 15 від 23.01.2014 «Про внесення змін до розпорядження Приморської районної адміністрації ОМР від 14.01.2014 № 5 «Про присвоєння житловому будинку поштової адреси: м. Одеса, вул. Катерининська, 14-Б».
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції відмову у задоволені адміністративного позову, виходячи з наступного.
Статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ст. 3 вказаного вище Закону державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ст.5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об'єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об'єкт проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.
Відповідно до ст.9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою КМУ від 22 червня 2011 р. № 703 (далі - Порядок) визначено процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Відповідно до п.26. Порядку, для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.
Пунктом 27 Порядку передбачено, що документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є: 1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат; 2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 4) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, видані нотаріусом, чи їх дублікати; 5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до цього Порядку; 6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією до набрання чинності цим Порядком; 8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; 9) державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою; 10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; 11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди; 12) заповіт, яким встановлено сервітут на нерухоме майно; 13) закон, яким встановлено сервітут на нерухоме майно; 14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації; 15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність; 16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Відповідно до п. 28 Порядку для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно заявник, крім документів, що зазначені у пункті 27 цього Порядку, подає копії документів, що зазначені в пункті 9 цього Порядку (крім документа, що посвідчує посадову особу органу державної влади або органу місцевого самоврядування).
Пунктом 54 Порядку встановлено, що для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у зв'язку з виділенням окремого об'єкта нерухомого майна із складу об'єкта нерухомого майна, що складається з двох або більше об'єктів, заявник, крім документів, що зазначені у пунктах 27-29 і 31 цього Порядку, подає органові державної реєстрації прав документ, що підтверджує присвоєння виділеному об'єкту нерухомого майна самостійної адреси.
В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, оскаржуване свідоцтво від 31.01.2014 року було видане позивачу на підставі попередніх свідоцтв на приміщення без змін його цільового призначення.
Відповідно ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, з урахуванням наведених норм, колегія суддів не приймає до уваги доводи апеляційної скарги, оскільки як обґрунтовано зазначено в оскаржуваному рішенні, судом першої інстанції не встановлено будь-яких порушень відповідачем норм законодавства, які встановлюють порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та не зазначено в чому полягає протиправність дій державного реєстратора на час державної реєстрації права власності на нерухоме майно - житловий будинок №14-Б по вул. Катерининській у м. Одесі загальною площею 809,1 кв.м..
Крім того, доводи апеляційної скарги з посиланням на Акт Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю в Одеській області від 10.06.2014 року та Розпорядження Приморської районної адміністрації № 238 від 29.04.2014 року, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки як обґрунтовано зазначено судом першої інстанції, предметом розгляду адміністративної справи є правомірність прийнятих відповідачем рішень щодо реєстрації права власності та видачі свідоцтва, а не правомірність прийнятих Приморською районною адміністрацією ОМР Розпоряджень, які були скасовані, вже після правовідносин, що виникли між відповідачем та ТОВ «Підприємство Брунса».
В свою чергу, колегія суддів зазначає, що Розпорядження Приморської районної адміністрації № 238 від 29.04.2014 року, на яке посилається апелянт, було визнане протиправним та скасовано постановою Приморського районного суду м.Одеси від 24.06.2014 року, яка в частині визнання протиправним та скасування Розпорядження залишена без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01 жовтня 2014 року.
Інші доводи апеляційної скарги колегія суддів також не приймає до уваги, оскільки вони ґрунтуються на помилковому застосуванні апелянтом норм матеріального та процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, які в свою чергу були правильно застосовані судом першої інстанції з урахуванням усіх обставин по справі при прийнятті оскаржуваного рішення.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 196; п.1 ч.1 ст. 198; ст. 200; п.1 ч.1 ст. 205; ст. 206; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлений 08 жовтня 2014 року.
Головуючий:
Судді:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2014 |
Оприлюднено | 16.10.2014 |
Номер документу | 40870099 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні