Постанова
від 21.10.2014 по справі 823/24/14
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2014 року справа № 823/24/14

12 годин 29 хвилин м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: судді - Трофімової Л.В., за участі секретаря - Роя О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №823/24/14

за позовом публічного акціонерного товариства «Уманьавтодор» (надалі - ПАТ «Уманьавтодор») [представник позивача Грязон Р.М. - за довіреністю]

до Уманської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області (надалі - Уманська ОДПІ) [представник відповідача Аполонов О.В. - за довіреністю]

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень із визначення орендної плати за землю від 01.11.2013 №0000382210 та №0000372210, прийняв постанову.

ПАТ «Уманьавтодор», звернувшись до суду з адміністративним позовом до Уманської ОДПІ, просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб від 01.11.2013 №0000382210 у сумі 32 994 грн. 51 коп. та №0000372210 у сумі 67 981 грн. 07 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що посадовими особами Уманської ОДПІ проведено планову виїзну перевірку ПАТ «Уманьавтодор» з питань дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012 до 30.06.2013, результати якої оформлено актом перевірки від 21.10.2013 № 393/22/14196857 (надалі за текстом - акт від 21.10.2013) (а.с.67-174 т.1). У акті від 21.10.2013 зафіксовано, зокрема, порушення пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (надалі за текстом - Кодекс №2755), згідно якого розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. На підставі акту перевірки прийнято податкові повідомлення - рішення (надалі за текстом - ППР) від 01.11.2013 №0000382210 та ППР №0000372210. Позивач зазначає, що підставою для нарахування орендної плати є договір, а не змінені норми Кодексу №2755. ПАТ «Уманьавтодор» має у користуванні земельні ділянки, за які сплачує орендну плату у розмірах, визначених договорами оренди землі. Зміна розміру земельного податку є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, проте не спричиняє автоматичні зміни орендної плати та, відповідно, не спричиняє донарахування суми орендної плати із застосуванням штрафних санкцій. Зміни до договорів оренди про збільшення суми розміру орендної плати за землю сторонами не внесено, тому ППР є протиправними. Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити.

На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивачем надано засвідчені копії: ППР від 01.11.2013 №0000382210 (а.с.59 т.1) та №0000372210 (а.с.61 т.1), договори оренди від 09.06.2008, зареєстровані в Уманському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 20.06.2008 за №040879400039 (а.с.100-103 т.5) та за №040879400009 (а.с.109-110 т.5), кадастрові плани земельних ділянок (а.с.104, 111 т.5), акти визначення земельних ділянок в натурі (а.с.106, 113 т.5), акти прийому - передачі земельної ділянки (а.с.107, 114 т.5), розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки, грошову оцінку яких проведено станом на 09.06.2008 (а.с.108, 116 т.5), постанови ВСУ від 24.06.2014 (а.с.161-163 т.5), податкових декларацій з плати за землю (а.с.164-165, 167-168, 170-171, 173-174, 176-177, 179-180, 182-183, 185-186, 188-189, 191-192, 194-195, 197-198 т.5), відомості про наявні земельні ділянки (а.с.166, 169, 172, 175, 178, 181, 184, 187, 190, 193, 196, 199 т.5)

Відповідач позов не визнав та подав 27.01.2014 заперечення проти адміністративного позову (а.с.119-135 т.4) та пояснення (а.с.118-121, а.с.200 т.5). Відповідач зазначив, що ст.288 Кодексу №2755 визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 Кодексу №2755. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу №2755, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу №2755, тому з 01.01.2011 мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3% їх грошової оцінки. Відповідач зазначив, що згідно витягів з технічної документації Управління Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області від 27.03.2013: №479/7-1-19 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 34 660 м кв. у адмін. межах Родниківської сільської ради становить 3 283 545 грн. 30 коп. (а.с.139 т.5); №480/7-1-19 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 29 997 м кв. у адмін. межах Собківської сільської ради становить 1 693 316 грн. 80 коп. (а.с.148 т.5). Розмір орендної плати за землю є водночас як умовою договору оренди так і формою податку на землю, тому справляння плати за землю належить до сфери регулювання податкового законодавства, а сплата обов'язкових платежів не може залежати від умов договору. Стосовно грошових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за липень-грудень 2012 року представник відповідача пояснив, що зазначений період був предметом перевірки з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2012 до 31.12.2012. Результати перевірки оформлено актом від 04.04.2013 №416/22/14196857, на підставі якого прийнято ППР від 23.04.2013 №0000142210 про збільшення суми грошового зобов'язання з плати за землю у сумі 45 320 грн. 74 коп. та №0000152210 про збільшення суми грошового зобов'язання з плати за землю у сумі 21 996 грн. 28 коп. Зазначені ППР було оскаржено ПАТ «Уманьавтодор». Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.09.2013 у справі №823/2855/13-а, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16.01.2014 у задоволенні позову ПАТ «Уманьавтодор» відмовлено повністю. Враховуючи зазначене, відповідач за аналогією вважає ППР із визначення орендної плати за землю від 01.11.2013 №0000382210 та №0000372210 правомірними, тому просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував. Стосовно виявлених розбіжностей з розрахунку грошового зобов'язання за ППР від 01.11.2013 №0000382210 у сумі 1 коп. зайво нарахованого основного платежу та за ППР від 01.11.2013 №0000372210 у сумі 5 коп. не донарахованого основного платежу та 3 коп. не донарахованої штрафної санкції представник відповідача пояснив, що розбіжності пов'язані із арифметичними помилками під час розрахунків та є незначними.

У обґрунтування своєї позиції представником відповідача надано у копіях: акт перевірки від 04.04.2013 №416/22/14196857 (а.с.123-126 т.5), ППР від 23.04.2013 №0000142210 (а.с.127 т.5) та №0000152210 (а.с.128 т.5), постанову від 12.09.2013 №823/2855/13-а (а.с.129-132 т.5), ухвалу від 16.01.2014 №823/2855/13-а (а.с.133-134 т.5), договори оренди від 09.06.2008 (а.с.135-138, 144-147 т.5), витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 27.03.2013 №479/1-1-19 (а.с.139, 148 т.5), податкові декларації з плати за землю за 2013 рік (а.с.140-143, 149-152 т.5), відомості про наявність земельних ділянок (а.с.153-154 т.5)

У зв'язку з тим, що перевірка позивача проводилась за період з 01.07.2012 до 30.06.2013 - розгляд та вирішення адміністративної справи здійснювався з урахуванням норм чинного податкового законодавства за відповідний період та врахування рекомендацій ВАСУ від 19.11.2012 № 2379/12/13-12: «якщо суд дійде висновку про те, що обставини у справі, що розглядається, є інакшими, ніж установлені під час розгляду іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи, то справу належить вирішити відповідно до тих обставин, що встановлені безпосередньо судом, який розглядає справу».

ВАСУ в ухвалі від 09.09.2014 (а.с.183 т.5) щодо даної справи зазначив, що судами попередніх інстанцій не було враховано, що позиція ВСУ стосувалась правовідносин, що мали місце до набрання чинності Кодексу №2755, також судами не було оцінено та надано належної правової оцінки обставини справи, зокрема, судами не було встановлено належними та допустимим доказами обставини щодо земельних ділянок на час спірних правовідносин, та не з'ясовано питання щодо застосування норм Кодексу №2755 до спірних правовідносин.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити з огляду на таке.

ТОВ «Уманьавтодор» (ідентифікаційний код 14196857) зареєстровано як юридичну особу 27.06.1996 (а.с.87). В акті перевірки щодо спірних відносин зазначено: відповідно до податкових декларацій з плати за землю на 2013 рік (вх.№9007310724, вх.№9007313157 від 18.02.2013 та (додаток 38, додаток 38.1)) податкове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки складає 0,245% (додаток 4) від нормативно - грошової оцінки по Родниківській сільській раді та 0,41% (додаток 5) по Собківській сільській раді, чим порушено пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Кодексу №2755. Так ПАТ «Уманьавтодор» у податковій декларації з плати за землю від 18.02.2013 №9007310724 (додаток 38.1) нарахована орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної форми власності на 2013 рік у сумі 7864,84 грн.; відповідно за січень - червень 2013 року нарахування становлять 3932,40 грн. Відповідно до умов договору оренди від 20.06.2008 №040879400009 (додаток 2) між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією у Черкаській області орендна плата становить 6446,76 грн. за земельну ділянку площею 3,4660 га (нормативно - грошова оцінка даної земельної ділянки 3283545,30 грн. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держзсмагенства в Уманському районі (додаток 38,4)). Враховуючи вимоги п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Кодексу №2755 мінімальний розмір орендної плати має становити 98506,36 грн. у рік, відповідно за січень - червень 2013 року - 49253,18 тис. грн. ((3283545,30*3%)/12*6). У податковій декларації з плати за землю від 18.02.2013 № 9007313157 (додаток 38) нараховано річну орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної форми власності - 6806,91 грн., відповідно за січень - червень 2013 року нарахування становлять 3403,44 грн. Відповідно до умов договору оренди від 20.06.2008 №040879400039 (додаток 38,3 ) між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією у Черкаської області орендна плата становить 5579,44 гривень за земельну ділянку площею 2,9997 га. (нормативно - грошова оцінка даної земельної ділянки 1693316,80 гри. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагенства в Уманському районі (додаток 38,5)). Враховуючи вимоги п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Кодексу №2755 мінімальний розмір орендної плати має становити 50799,50 грн. в рік, відповідно за січень - червень 2013 року - 25399,75 гривень ((16933 16.80*3%)/12*6). Платником за січень - червень 2013 року занижено розмір орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться у межах Родниківської та Собківської сільських рад відповідно на 45320,78 грн. та 21996,31 грн. (а.с.158-159 т.1)

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Кодекс №2755. Відповідно до ст.15 Кодексу №2755 платниками податків визнаються юридичні особи (резиденти і нерезиденти України), які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Згідно ст.75 Кодексу №2755 органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

За змістом п.54.3 ст.54 Кодексу №2755 контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань. Згідно з п.123.1 ст.123 Кодексу №2755 якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання платника податків, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Судом встановлено, що посадовими особами відповідача проведено планову виїзну перевірку ПАТ «Уманьавтодор» з питань дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012 до 30.06.2013, результати якої оформлено актом перевірки з додатками (додатки за актом надано відповідачем не у повному обсязі - відсутні, зокрема додатки 38.2-38.5) від 21.10.2013 (а.с.67-205 т.1). На підставі акту перевірки прийнято ППР від 01.11.2013 №0000382210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 32 994 (тридцять дві тисячі дев'ятсот дев'яносто чотири) грн. 51 коп.(а.с.59 т.1) та ППР від 01.11.13 №0000372210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 67 981 (шістдесят сім тисяч дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 07 коп. (а.с.61 т.1).

Статтею 206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі за текстом - Кодекс №2768) передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Частиною 1 ст.626 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161-XIV (надалі за текстом - Закон №161) встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Частинами 1, 4 ст.4 Закону №161 передбачено, що орендодавцями земельних ділянок є уповноважені ними особи; орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України у межах повноважень, визначених законом. Статтею 13 Закону №161 встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Пунктом 3 ч.1 ст.15 Закону №161 встановлено, що істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Статтею 16 Закону №161 визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Кодексом №2768, або за результатами аукціону. Законом України від 09.04.1999 № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі.

Судом встановлено, що 09.06.2008 між Уманською районною державною адміністрацією та ВАТ «Уманьавтодор» укладено договори оренди, зареєстровані в Уманському районному відділі ЧРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» 20.06.2008 за №040879400039 (а.с.100-103 т.5) та за №040879400009 (а.с.109-110 т.5).

Згідно договору від 09.06.2008 (реєстраційний №040879400039) об'єктом оренди є земельна ділянка кадастровий номер: 7124387500:03:000:0028, загальною площею 2,9997 га забудованих земель. Згідно п.4.1 зазначеного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів у відповідні бюджети у розмірі 0,41 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5 579 грн. 44 коп. у рік. Відповідно п.12.1 цього договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (а.с.103 т.5).

Відповідно до договору від 09.06.2008 (реєстраційний №040879400009) об'єктом оренди є земельна ділянка кадастровий номер: 7124386700:04:000:0013, загальною площею 3,4660 га забудованих земель. Згідно п.4.1 цього договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів у відповідні бюджети у розмірі 0,245 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 6 446 грн. 76 коп. у рік. Відповідно п.12.1 зазначеного договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (а.с.110 т.5 ).

Статтею 30 Закону №161 встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Доказів щодо зміни умов договору (розміру орендної плати) суду не надано. Відповідачем зазначено (а.с.200 т.5), що коефіцієнти індексації не застосовувались.

Законом №161 визначено істотні умови договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, що передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (ст.15 Закону №161).

Згідно пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Кодексу №2755 у редакції з 01.01.2011-21.03.14 розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Відповідно до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Кодексу №2755 визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (із змінами і доповненнями, внесеними згідно із Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 №1166-VII).

Судом встановлено, що за перевіряємий період (з 01.07.2012 до 30.06.2013) у акті від 21.10.2013 (а.с.158 т.5) зазначено, що мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній та комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3% їх грошової оцінки. Згідно п.274.1 ст.274 Кодексу №2755 ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Договори укладено 09.06.2008, ч.4 та ч.5 ст.21 Закону №161 діяла у редакції з 04.06.2008 згідно Закону України від 03.06.2008 № 309-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»: річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Зміни, внесені пп.4 п.8 розділу II Закону України від 28.12.2007 №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008. У Законі №161 із змінами, внесеними Законом України від 09.07.2010 №2480-VI «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об'єктів»: у ч.2 ст.21 слова «до Закону України «Про плату за землю» замінено словами «до Податкового кодексу України». Частина 4 ст.21 Закону №161 у редакції Закону України від 03.06.2008 №309-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», із змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.07.2010 №2480-VI «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об'єктів» виключена згідно із Законом України від 02.12.2010 № 2756-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України».

Законом України від 03.07.1992 № 2535-XII «Про плату за землю» (надалі - Закон №2535) (ст.1) встановлено, що грошова оцінка - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом. Підставою нарахування земельного податку відповідно до ст.13 Закону №2535 є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки (Закон втратив чинність з 01.01.2011 (згідно з Кодексом №2755).

Відповідно до частин 1 - 3 ст.21 Закону №161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Частиною 4 ст.21 Закону №161 визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, що встановлюються відповідно до Кодексу №2755). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (редакція Закону №161 з 31.10.2012 - виключена згідно із Законом України від 02.12.2010 №2756-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України»).

Водночас, відповідно до п.13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 №220 із змінами і доповненнями, внесеними постановами КМУ від 13.12.2006 №1724, від 03.09.2008 №780 редакція якого також викладена в розділі «орендна плата» договорів оренди землі (а.с.135-138, 144-147 т.5), укладених позивачем із Уманською районною державною адміністрацією, передбачено перегляд розміру орендної плати у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Судом встановлено, що позивач у спірних правовідносинах враховував нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, хоча в акті перевірки ні їх дати ні їх номеру не зазначено, виходячи із пояснень позивача це розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008, згідно якої нормативно-грошова оцінка земельної ділянки у межах с. Собківка становить 1350164,90 грн., та розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008, згідно якої нормативно-грошова оцінка земельної ділянки у межах с. Родниківка становить 2631387 грн. Відповідач у акті не конкретизував, а у запереченнях посилався на витяги від 27.03.2013 №479/7-1-19 у межах Родниківської сільської ради, згідно якого нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 3283545,3 грн. (а.с.139 т.5) та від 27.03.2013 №480/7-1-19 у межах Собківської сільської ради згідно якого нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1693316,8 грн. (а.с.148 т.5), зокрема у розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008 у межах с. Собківка вказано коефіцієнт індексації 1,028 (а.с.108 т.5), у розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008 у межах с. Родниківка вказано коефіцієнт індексації 1,028 (а.с.116 т.5), у витягу 27.03.2013 №479/7-1-19 вказано коефіцієнт індексації 3,2 (а.с.139 т.5), у витягу від 27.03.2013 №480/7-1-19 вказано коефіцієнт індексації 1,254 (а.с.148 т.5), натомість у п.2.5 договору від 09.06.2008 №040879400009 зазначено: нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 2631387 грн. (з врахуванням коефіцієнта індексації 2.623) (а.с.136 т.5), у п.2.3 договору 09.06.2008 №040879400039 зазначено: нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1350164 грн. 90 коп.(а.с.144 т.5).

Податкові декларації з плати за землю від: 06.02.2013 (а.с.149-151 т.5), 15.02.13 (а.с.164-165 т.5), 15.02.13 (а.с.167-168 т.5), 15.02.13 (а.с.170-171 т.5), 24.01.12 (а.с.173-174 т.5), 24.01.12 (а.с.176-177 т.5), 24.01.2012 (а.с.179-180 т.5), 24.01.2012 (182-183), 24.01.2012 (185-186), 24.01.2012 (а.с.188-189 т.5), 06.02.2013 (а.с.191-192 т.5), 06.02.2013 (а.с.194-195 т.5), 06.02.2013 (а.с.197-198 т.5); відомості про наявні земельні ділянки від: 06.02.2013 (а.с.153 т.5), 15.02.2013 (а.с.154 т.5), 15.02.2013 (а.с.166 т.5), 15.02.2013 (а.с.169 т.5), 15.02.2013 (а.с.172 т.5), 24.01.2012 (а.с.175 т.5), 24.01.2012 (а.с.178 т.5), 24.01.2012 (а.с.181 т.5), 24.01.2012 (а.с.184 т.5), 24.01.2012 (а.с.187 т.5), 24.01.2012 (а.с.190 т.5), 06.02.2013 (а.с.193 т.5), 06.02.2013 (а.с.196 т.5), 06.02.2013 (а.с.199 т.5) надано позивачем контролюючому органу, що використані відповідачем з урахуванням витягів від 27.03.2013 №497/7-1-19, № 480/7-1-19 у розрахунку грошових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки у межах с. Родниківка та с. Собківка Уманського району.

ЄСПЛ у рішення від 07.07.2011 за заявою №39766/05 «Сєрков проти України» зазначив, що перша та найважливіша вимога ст.1 Першого протоколу до ЄКПЛ полягає у тому, що будь-яке втручання державного органу в мирне володіння майном повинно бути законним. Так, друге речення п.1 передбачає, що позбавлення власності можливе тільки «на умовах, передбачених законом», а пункт 2 визнає, що держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення в дію «законів». Верховенство права, один з основоположних принципів демократичного суспільства, притаманне всім статтям ЄКПЛ. Питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності та не було свавільним (рішення у справі Ятрідіс проти Греції (Iatridis v. Greece), заява № 31107/96, п.58).

Ініціативою вносити зміни до договорів оренди землі згідно з приписами ст.17, ст.80 Кодексу №2768, ст.21 Закону №161, ст.13, ст.21 Закону №586 наділена одна зі сторін цих договорів, якими у справі, що розглядається, є позивач та Уманська районна державна адміністрація.

ВСУ у рішеннях від 11.06.2013 (справа № 21-166а13 реєстр. № 32532868 ), від 24.06.14 (справа №21-204а14 реєстр. № 39783834 ) зазначив, що хоча зміна розміру земельного податку згідно із Законом №309-VІ є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної палати, а відтак відповідного донарахування ДПІ суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за ППР. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, з позиції суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.

Згідно ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Вирішуючи спір, суд враховує, що у силу вимог ч.2 ст.49 КАС України особи, які беруть участь у справі, зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов'язки, що з огляду на запроваджений ст.8 Конституції України принцип верховенства права та в кореспонденції з приписами ч.1 ст.71 КАС України означає обов'язок кожної особи, яка бере участь в адміністративній справі довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості . Частиною 2 ст.71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. У цьому контексті суд зазначає, що заперечуючи проти позову за правилами ч.2 ст.71 КАС України, відповідач не довів правомірність прийняття спірних ППР.

Відповідно до ст.162 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення. Якщо позивач без поважних причин ухиляється від надання доказів на вимогу суду, а наявних у справі матеріалів недостатньо для спростування підтверджених належними доказами висновків контролюючого органу, покладених в основу ухваленого ним спірного рішення, у задоволенні позову платника податків може бути відмовлено (лист ВАСУ від 01.11.2011 №1936/11/13-11). Суд запропонував особам, які беруть участь у справі, подати докази і з власної ініціативи витребував докази, яких, на думку суду, не вистачало для вирішення справи (ст.11 КАС України). За таких обставин, оцінивши надані сторонами і зібрані згідно ст.11 КАС України у справі, судом встановлено, що відповідачем не надано докази на підтвердження обґрунтованості прийняття спірного податкового повідомлення-рішення.

З огляду на викладене, на підставі наявних у справі доказів, дослідивши обставини адміністративної справи, застосувавши норми законодавства, враховуючи доводи сторін, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов належить задовольнити, а ППР від 01.11.2013 №0000382210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 32 994 (тридцять дві тисячі дев'ятсот дев'яносто чотири) грн. 51 коп. у т.ч. за основним платежем - 21 996 (двадцять одна тисяча дев'ятсот дев'яносто шість) грн. 31 коп. та за штрафними фінансовими санкціями - 10 998 (десять тисяч дев'ятсот дев'яносто вісім) грн. 20 коп. та ППР від 01.11.2013 №0000372210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 67 981 (шістдесят сім тисяч дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 07 коп. у т.ч. за основним платежем - 45 320 (сорок п'ять тисяч триста двадцять) грн. 71 коп. та за штрафними фінансовими санкціями - 22 660 (двадцять дві тисячі шістсот шістдесят) грн. 36 коп. скасувати, визнавши протиправними.

Керуючись ст.ст. 86, 94, 159, 160, 162, 167 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Скасувати податкове повідомлення - рішення форми «Р» від 01.11.2013 №0000382210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 32 994 (тридцять дві тисячі дев'ятсот дев'яносто чотири) грн. 51 коп. у т.ч. за основним платежем - 21 996 (двадцять одна тисяча дев'ятсот дев'яносто шість) грн. 31 коп. та за штрафними фінансовими санкціями - 10 998 (десять тисяч дев'ятсот дев'яносто вісім) грн. 20 коп., визнавши протиправним.

Скасувати податкове повідомлення - рішення форми «Р» від 01.11.2013 №0000372210 про збільшення грошового зобов'язання за платежем орендна плата за земельні ділянки з юридичних осіб у сумі 67 981 (шістдесят сім тисяч дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 07 коп. у т.ч. за основним платежем - 45 320 (сорок п'ять тисяч триста двадцять) грн. 71 коп. та за штрафними фінансовими санкціями - 22 660 (двадцять дві тисячі шістсот шістдесят) грн. 36 коп., визнавши протиправним.

Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги, що може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня складання постанови у повному обсязі. Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то строк подання апеляційної скарги обчислюється з дня отримання нею копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено 24 жовтня 2014 року.

Суддя Л.В.Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2014
Оприлюднено29.10.2014
Номер документу41049008
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/24/14

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Постанова від 21.10.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 23.09.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

Ухвала від 09.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Ухвала від 20.03.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Постанова від 06.02.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 20.01.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 13.01.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні