cpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"30" вересня 2014 р. м. Київ К/800/35515/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Головуючий суддя судді за участю секретаря представників сторін: від позивача: від відповідача:Муравйов О. В. Вербицька О. В. Маринчак Н. Є. Титенко М. П. Собко О. В. Шимка Л. М. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Укргазвидобування» на постанову та ухвалуОкружного адміністративного суду міста Києва від 05.03.2014 року Київського апеляційного адміністративного суду від 18.06.2014 року у справі№ 2а-9086/12/2670 за позовомПублічного акціонерного товариства «Укргазвидобування» доГадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.03.2014 року у справі № 2а-9086/12/2670, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.06.2014 року, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкові повідомлення-рішення Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області: від 19.04.2012 року № 0000121501 в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань по рентній платі за нафту, що видобувається в Україні у сумі 47 396,86 грн.; від 19.04.2012 року № 0000131501 в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань по рентній платі за газовий конденсат, що видобувається в Україні в сумі 363 344,12 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із судовими рішеннями у справі в частині відмови в позові, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати в цій частині, прийняти нове рішення про задоволення позову повністю. Свої вимоги заявник обґрунтовує порушенням судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, п. 49.18 ст. 49, п. 57.1 ст. 57, ст. ст. 126, 260 Податкового кодексу України, п. п. 5-8 Порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 року № 256.
В запереченнях на касаційну скаргу відповідач з вимогами та доводами скаржника не погоджується, просить залишити судові рішення без змін.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що в 2010 році у податкового органу були відсутні повноваження на зміну призначення платежу, а тому відсутні підстави для визначення платнику штрафних санкцій за несвоєчасну сплату рентних платежів.
Колегія суддів погоджується з таким висновком апеляційного суду, враховуючи наступне.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що за результатом проведеної відповідачем невиїзної перевірки ДП «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» (код ЄДРПОУ 30019775) з питань своєчасності сплати узгодженої суми податкового зобов'язання по платі за користування надрами, рентній платі за нафту, природний газ і газовий конденсат за період з 01.12.2009 року по 30.12.2011 року складено акт № 0000031501/30019775 від 27.02.2012 року, яким зафіксовано порушення пп. 5.3.1 п. 5.3 ст. 3 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат» від 22.03.2001 року № 256 (із змінами та доповненнями) в частині сплати узгодженого податкового зобов'язання по рентній платі за нафту та газовий конденсат, яке полягає в тому, що платником несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов'язання по рентній платі за нафту та газовий конденсат протягом строків, встановлених чинним законодавством в 2010 році; п. 57.1 ст. 57, ст. 260, ст. 262, п. 263.12 ст. 263 Податкового кодексу України в частині сплати узгоджених податкових зобов'язань по рентній платі за газовий конденсат, яке полягає в тому, що платником несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов'язання по рентній платі за нафту та газовий конденсат протягом строків, встановлених чинним законодавством в 2011 році.
На підставі акта перевірки та у зв'язку з частковим скасуванням податкових повідомлень-рішень від 12.03.2012 року № 0000041501 та № 0000081501, Гадяцькою МДПІ Полтавської області ДПС на підставі рішення ДПС у Полтавській області від 10.04.2012 року № 907/10/10-215-19.04.2012р. у відповідності з абз. 2 п. 3.4 Порядку направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010 року № 985, прийнято податкові повідомлення-рішення на зменшену суму податкових зобов'язань по штрафних санкціях від 19.04.2012 року:
- № 0000121501, яким позивачу визначено загальну суму штрафних санкцій в розмірі 10% з рентної плати за нафту, що видобувається в Україні в розмірі 146 853,19 грн., в т. ч. сума штрафних санкцій, застосованих до ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань, визначених Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» - 54 759,44 грн., та сума штрафних санкцій, застосованих до ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань, визначених Податковим кодексом України - 92 093,75 грн.;
- № 0000131501, яким позивачу визначено загальну суму штрафних санкцій в розмірі 10% з рентної плати за газовий конденсат, що видобувається в Україні в розмірі 2 231 857,85 грн., в т.ч.: сума штрафних санкцій, застосованих до ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань, визначених Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» - 436 830,61 грн. та сума штрафних санкцій, застосованих до ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» за порушення граничних строків сплати сум грошових зобов'язань, визначених Податковим кодексом України - 1 795 027,24 грн.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що станом на 01.01.2010 року в обліковій картці позивача рахувався податковий борг по рентній платі за нафту в сумі 69 961,87 грн., який виник у зв'язку з узгодженням в судовому порядку (відповідно до пп. 5.2.4 п. 5.2 ст. 5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами») на підставі ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 26.11.2009 року у справі № 22а-37843/08, визначених Гадяцькою МДПІ сум штрафних санкцій в розмірі 70 753,86 грн., нарахованих у зв'язку з несвоєчасною сплатою узгоджених податкових зобов'язань по рентній платі за нафту за травень 2007 року.
Відповідач вказує на те, що у зв'язку з тим, що позивач зазначений податковий борг протягом 2010 року самостійно не сплачував та з урахуванням вимог пп. 7.7 ст. 7 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» та п. 1.6 Інструкції про порядок ведення органами ДПС оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами ДПС України, яка затверджена наказом ДПА України 18.07.2005 року № 276, сплата поточних зобов'язань зараховувалася в рахунок погашення податкового боргу минулих періодів у зв'язку з чим, поточні зобов'язання сплачувалися позивачем в повній мірі не своєчасно.
Спірні правовідносини існували, як в період дії Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (2010 рік), так і в період дії Податкового кодексу України (2011 рік).
Згідно із п. 7.7 ст. 7 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» податковий борг погашається попередньо погашенню податкових зобов'язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної черговості його виникнення, а в разі одночасного його виникнення за різними податками, зборами (обов'язковими платежами) - у рівних пропорціях.
Зазначена норма не надає податковому органу право самостійно змінювати призначення платежу, визначеного платником податків при їх сплаті, зокрема з метою погашення податкового боргу.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій, що висновки органу державної податкової служби про порушення позивачем в 2010 році граничних строків сплати узгодженого податкового зобов'язання із рентної плати за газовий конденсат, що видобувається в Україні, та з рентної плати за нафту, що видобувається в Україні (сплачених позивачем своєчасно (що не заперечувалось відповідачем), але зарахованих відповідачем в рахунок погашення податкового боргу з цих платежів минулих періодів, у зв'язку із чим у позивача виникала заборгованість по поточному періоду), є неправомірними.
Відповідно до п. 260.7 ст. 260 Податкового кодексу України сума податкових зобов'язань з рентної плати, визначена у податковому розрахунку за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такого податкового розрахунку з урахуванням фактично сплачених авансових внесків.
Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України).
Згідно із п. 126.1 ст. 126 цього Кодексу в разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Тобто, у позивача є обов'язок щодо сплати відповідних податкових зобов'язань, самостійно визначених у податкових розрахунках за податковий (звітний) період, протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такого податкового розрахунку, а саме - для календарного місяцю - протягом 10 днів після 20 числа місяця, що настає за звітним місяцем.
Пунктом 9 статті 87 Податкового кодексу України передбачено, що в разі наявності у платника податків податкового боргу органи державної податкової служби зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов'язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Тобто, у податкового органу існує обов'язок здійснювати зарахування коштів без врахування призначення платежу, визначеного позивачем.
Враховуючи, що право органів державної податкової служби зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків, виникло у контролюючого органу лише з 01.01.2011 року, є правомірним висновок судів першої та апеляційної інстанцій, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню в частині застосування до платника податків штрафних санкцій за порушення позивачем строків сплати узгодженого податкового зобов'язання із рентної плати за нафту та газовий конденсат у 2010 році.
Доводи касаційної скарги викладеного не спростовують.
За таких обставин підстави для задоволення касаційної скарги відсутні.
Керуючись ст. ст. 220, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Укргазвидобування» залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.03.2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.06.2014 року у справі № 2а-9086/12/2670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236-238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України .
Головуючий суддя О. В. Муравйов
Судді О. В. Вербицька
Н. Є. Маринчак
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 27.10.2014 |
Номер документу | 41060773 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Муравйов О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні