ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-б, тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
№ 910/12515/14 20.10.14
Господарський суд міста Києва у складі: головуючий суддя Марченко О.В., судді Босий В.П. і Нечай О.В.,
при секретарі судового засідання Грабовській А.С.,
розглянув у відкритому судовому засіданні
справу № 910/12515/14
за позовом Коростенського міжрайонного прокурора Житомирської області, м. Житомир, в інтересах держави
до Житомирської обласної державної адміністрації, м. Житомир,
Коростенської районної державної адміністрації, м. Коростень Житомирської області, товариства з обмеженою відповідальністю "Омелянівський кар'єр", с. Горщик Коростенського району Житомирської області, та
реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області, м. Коростень Житомирської області,
про визнання протиправними та скасування розпоряджень голови Житомирської обласної державної адміністрації, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права оренди, зобов'язання повернути земельну ділянку,
за участю представників:
прокуратури - Бондарчук І.П. (прокурор відділу; посвідчення від 13.05.2014 №026128);
відповідача-1 - не з'явився;
відповідача-2 - не з'явився;
відповідача-3 - Прокопця О.М. (довіреність від 24.10.2013 №б/н);
відповідача-4 - не з'явився.
Коростенський міжрайонний прокурор Житомирської області звернувся до господарського суду міста Києва в інтересах держави з позовом про:
- визнання протиправним та скасування розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації (далі - Житомирська ОДА) від 04.03.2011 №74 в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,0 га товариству з обмеженою відповідальністю "Омелянівський кар'єр" (далі - ТОВ "Омелянівський кар'єр") під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району;
- визнання протиправним та скасування розпорядження голови Житомирської ОДА від 12.03.2013 №74 в частині затвердження ТОВ "Омелянівський кар'єр" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 2,7289 га під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району;
- визнання недійсним договору оренди землі від 02.10.2013 (далі - Договір), укладеного Житомирською ОДА в особі уповноваженого представника голови Коростенської районної державної адміністрації (далі - Коростенська РДА) Нагорняка В.В. та ТОВ "Омелянівський кар'єр", на земельну ділянку загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна 17.10.2013;
- скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, набутого ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором;
- зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, набутого ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050;
- зобов'язання ТОВ "Омелянівський кар'єр" повернути за актом приймання-передачі у придатному для використання стані земельну ділянку площею 2,7289 га (землі промисловості) нормативною грошовою оцінкою 469 643,69 грн. до земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 25.06.2014 порушено провадження у справі.
11.07.2014 Житомирська ОДА та Коростенська РДА подали суду відзиви на позовну заяву, в яких заперечують щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі з таких підстав: розпорядженням голови Житомирської ОДА від 04.03.2013 № 74 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,0 га ТОВ "Омелянівський кар'єр" під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району; у подальшому розпорядженням голови Житомирської ОДА від 12.03.2013 №74 затверджено ТОВ "Омелянівський кар'єр" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 2,7289 га під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району; на підставі даного розпорядження 02.10.2013 Житомирською ОДА в особі уповноваженого представника голови Коростенської РДА Нагорняка В.В. та ТОВ "Омелянівський кар'єр" укладено Договір з терміном дії до 09.06.2019, який зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.10.2013; Договір передбачає, що земельна ділянка передається в оренду для розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами; обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують діяльність районних державних адміністрацій та здійснюють контроль за їх діяльністю відповідно до статті 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації"; разом з тим, відповідно до частини другої статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами; таким чином, Коростенська РДА, уклавши від імені Житомирської ОДА з ТОВ "Омелянівський кар'єр" Договір, виконала в обов'язковому порядку розпорядження органу виконавчої влади вищого рівня; отже, Договір є таким, що укладений з додержанням вимог законодавства, а саме статей 17, 122, 124, 134 Земельного кодексу України.
21.07.2014 та 05.08.2014 реєстраційна служба Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області подала відзиви, в яких просила суд відмовити позивачу в частині задоволення позовних вимог до реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області з огляду на таке: відповідно до чинного законодавства України у разі скасування рішення про державну реєстрацію прав на підставі рішення суду до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав; у разі подачі до органу державної реєстрації прав рішення суду про скасування державної реєстрації прав, державна реєстрація скасовується, без зобов'язання, проте наведене дає підстави вважати, що реєстраційна служба, залучена до участі в даній справі як відповідач, не є суб'єктом спірного правовідношення, не є тією особою, яка має відповідати за пред'явленим позовом, а тому є неналежним відповідачем у справі.
ТОВ "Омелянівський кар'єр" 01.08.2014 подано відзив, відповідно до якого ТОВ "Омелянівський кар'єр" просить суд припинити провадження у справі в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, набуте ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором, та про зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди з огляду на таке: відповідно до спеціального дозволу від 09.06.2006 № 3891, переоформленого замість дозволу від 24.01.1997 № 768, ТОВ "Омелянівський кар'єр" надано дозвіл на 13 років на видобування граніту - каменя будівельного на території Березівського родовища (Житомирська область, Коростенський район, 3,0 км на захід від с. Березівка) загальною площею 53,0 га; актом про надання гірничого відводу від 08.09.2010 № 61, переоформленого замість акта від 14.05.2004 № 25, ТОВ "Омелянівський кар'єр" було надано гірничий відвід з метою розробки Березівського родовища граніту; граничний відвід знаходиться 3 км. на захід від с. Березівка Коростенського району Житомирської області, площа проекції гірничого відводу становить 76,15 га; термін чинності акта про надання гірничого відводу - 8 років та 9 місяців; саме по собі влаштування відвалів розкривних порід не є вилученням копалин з надр та, відповідно, може здійснюватись за межами території, зазначеної у спеціальному дозволі від 09.06.2006 № 3891, переоформленого замість дозволу від 24.01.1997 № 768, однак, видобування ТОВ "Омелянівський кар'єр" корисних копалин в межах території згідно з зазначеним спеціальним дозволом неможливе без влаштування відвалів розкривних порід; земельна ділянка загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, що відведена для розміщення відвалу розкривних порід, прямо використовується для потреб, пов'язаних з видобуванням корисних копалин відповідно до спеціального дозволу, реєстраційний від 09.06.2006 № 3891, та акта про надання гірничого відводу від 08.09.2010 № 61, тобто, використовується для потреб, пов'язаних із користуванням надрами відповідно до отриманого спеціального дозволу; виходячи з визначеного цільового призначення земельної ділянки загальною площею 4,4046 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050 - "розміщення відвалу розкривних порід" вона не може використовуватись для будь-яких інших цілей, окрім як цілей, пов'язаних з видобуванням корисних копалин; земельна ділянка загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, була правомірно надана ТОВ "Омелянівський кар'єр" для розміщення відвалу розкривних порід на підставі затвердженого розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 12.03.2013 № 74 проекту землеустрою та без проведення земельних торгів.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 01.09.2014 ухвалено розгляд справи здійснювати колегіально у складі трьох суддів.
Розпорядженням заступника голови господарського суду міста Києва від 01.09.2014 для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Марченко О.В., судді Босий В.П. і Нечай О.В.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 01.09.2014 вказаною колегією прийнято справу №910/12515/14 до свого провадження.
Прокуратура 26.09.2014 подала суду заяву про часткову відмову від позову, мотивовану тим, що: пунктом 4 позовних вимог визначено скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, набутої ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором; відповідно до частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спір про оскарження рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації на земельну ділянку площею 2,7289 га кадастровий номер 1822381200:04:000:0050 та право оренди вказаної ділянки, набуте ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором, підлягає розгляду згідно з вимогами адміністративного судочинства, а не господарського; в пункті 5 позовних вимог зазначено зобов'язати реєстраційну службу Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, набутого ТОВ "Омелянівський кар'єр" згідно з Договором, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050; відповідно до пункту 2.6 Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 №3502/5, для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу; згідно з підпунктом 2.11 Порядку державний реєстратор на підставі прийнятого рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав або скасування записів Державного реєстру прав вносить зміни до записів, вносить записи про скасування державної реєстрації прав або скасовує записи Державного реєстру прав; зважаючи на це позовна вимога щодо зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди є помилковою.
Також Прокуратурою 26.09.2014 подано суду пояснення, в яких зазначено таке: пунктом 21 Договору передбачено, що після припинення дії Договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду; складання акта приймання-передачі земельної ділянки є важливим моментом припинення орендних земельних відносин; співставлення актів приймання-передачі земельної ділянки, складених при передачі земельної ділянки орендареві й при поверненні її орендодавцеві, дасть можливість чітко визначити стан земельної ділянки, в який вона була приведена під час дії договору оренди землі, оскільки передача в оренду спірної земельної ділянки здійснювалася згідно з актом приймання-передачі, то її повернення також повинно оформлюватися актом приймання-передачі.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 29.09.2014 відкладено розгляд справи на 20.10.2014.
У судовому засіданні 20.10.2014 представник прокуратури надав пояснення по справі, позовні вимоги підтримав позов у повному обсязі; представник реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області надав пояснення по суті спору, щодо задоволення позовних вимог заперечив. Представники відповідачів -1,2,4 у судове засідання не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.
Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають значення для розгляду справи по суті, проаналізувавши встановлені фактичні обставини справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-3, господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням від 04.03.2011 №74 голови Житомирської ОДА «Про надання земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердження технічної документації із землеустрою та поновлення договору оренди землі» (далі - Розпорядження від 04.03.2011), зокрема, надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою відведення земельних ділянок підприємствам та фізичним особам-підприємцям за переліком згідно з додатком №3 до Розпорядження від 04.03.2011.
Відповідно до витягу з додатку №3 до Розпорядження від 04.03.2011 «Перелік підприємств та фізичних осіб-підприємців, яким надається дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» ТОВ «Омелянівський кар'єр» затверджуються матеріали вибору земельних ділянок під розміщення відвалів розкривних порід площею 3,0 га із земель запасу в межах Горщиківської сільської ради Коростенського району для надання земельної ділянки в оренду.
Розпорядженням від 12.03.2013 №74 голови Житомирської ОДА «Про надання в оренду земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельних ділянок» (далі - Розпорядження від 12.03.2013), зокрема, надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення фізичним особам-підприємцям за переліком згідно з додатком №4 до Розпорядження від 12.03.2013.
Відповідно до витягу з додатку №4 до Розпорядження від 12.03.2013 «Перелік підприємств, яким затверджуються проекти землеустрою і надаються в оренду земельні ділянки» ТОВ «Омелянівський кар'єр» надається земельна ділянка під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) площею 2,7289 га відкриті землі без рослинного покриву із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі в межах Горщиківської сільської ради Коростенського району для надання земельної ділянки в оренду строком до 09.06.2019.
02.10.2013 Житомирською ОДА (орендодавець) і ТОВ «Омелянівський кар'єр» (орендар) укладено Договір, за умовами якого:
- на підставі розпорядження голови Житомирської ОДА від 26.03.2013 № 85 «Про надання в оренду земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки, продаж земельних ділянок та погодження надання в довгострокове тимчасове користування лісів без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів» орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку розміром 2,7289 га земля, під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту землі, під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горщиківської сільської ради (землі запасу) (пункт 1 Договору);
- в оренду передається земельна ділянка, яка має кадастровий номер 1822381200:04:000:0050 загальною площею 2,7289 гектарів (пункт 2 Договору);
- Договір укладено терміном до 09.06.2019. Після закінчення строку Договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8 Договору);
- орендна ділянка передається в оренду для розміщення відвалів розкривних порід (землі, промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) (пункт 15 Договору);
- цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами (пункт 16 Договору);
- земельна ділянка, що надається в оренду, вважається переданою орендарю за актом приймання-передачі об'єкту земельної ділянки в користування на умовах Договору (пункт 20 Договору);
- Договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації (пункт 41 Договору).
Житомирською ОДА та ТОВ «Омелянівський кар'єр» було оформлено акт від 02.10.2013 приймання-передачі земельної ділянки за Договором відповідно до якого орендодавець передає земельну ділянку, кадастровий №1822381200:04:000:0050 загальною площею 2,7289 га, розташовану на території Горщиківської сільської ради Коростенського району (за межами населених пунктів, землі запасу), а орендар приймає вказану земельну ділянку в оренду.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Частиною четвертою статті 4 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Судом встановлено, що Договір оформлений сторонами належним чином та містить всі умови, передбачені частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі».
Відповідно до частини другої статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Так, Коростенська РДА, уклавши від імені Житомирської ОДА з ТОВ «Омелянівський кар'єр» Договір, у повному обсязі виконала розпорядження органу виконавчої влади вищого рівня.
Відповідно до частини першої статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Позивач як на підставу визнання спірного Договору недійсним посилався на порушення процедури передачі земельної ділянки в оренду.
На думку позивача, земельна ділянка мала бути передана відповідно до частини другої статті 124 ЗК України, тобто шляхом проведення земельних торгів, а не в порядку, передбаченому статтею 134 ЗК України.
Позивач надав суду схему розташування земельних ділянок ТОВ «Омелянівський кар'єр» від 13.05.2014 № 06-33/1771 вих.-14, якою встановлено, що земельна ділянка площею 2,7289 га розташована поза межами спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до частини другої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно із частиною другою статті 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій).
Разом з тим, судом встановлено, що відповідно до спеціального дозволу від 09.06.2006 реєстраційний № 3891, переоформленого замість дозволу від 24.01.1997 № 768 ТОВ «Омелянівський кар'єр» надано дозвіл на 13 років на видобування граніту - каменя будівельного на території Березівського родовища (3 км. на захід від с. Березівка Коростенського району Житомирської області) загальною площею 53,0 га.
Крім того, акт Житомирської обласної ради від 08.09.2010 № 61 про надання гірничого відводу, переоформлений замість акта від 14.05.2004 № 25, засвідчує надання гірничого відводу ТОВ «Омелянівський кар'єр» з метою розробки Березівського родовища граніту; гірничий відвід знаходиться 3,0 км на захід від с. Березівка Коростенського району Житомирської області; площа проекції гірничого відводу - 76,15 гектарів; термін чинності вказаного акта 8 років та 9 місяців.
Надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння (стаття 1 Кодексу України про надра).
Пунктом 2 частини першої статті 14 та частиною першою статті 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою збагаченою надрами. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Згідно із частиною першою статті 17 Кодексу України про надра гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.
Частинами першою та другою статті 18 Кодексу України про надра встановлено, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
Видобування корисних копалин - це, безпосередньо, процес добування корисних копалин з надр в результаті їхньої розробки. Тобто, видобування корисних копалин - це фактичне вилучення корисних копалин з надр.
Нерозривно з видобуванням корисних копалин пов'язані розкривні роботи, тобто, роботи щодо виймання та переміщення порід (розкриву), що покривають та/або вміщують корисну копалину.
Саме по собі влаштування відвалів розкривних порід не є вилученням копалин з надр та, відповідно може здійснюватись за межами території, зазначеної у спеціальному дозволі (від 09.06.2006 реєстраційний № 3891), однак видобування ТОВ «Омелянівський кар'єр» корисних копалин в межах території згідно зазначеного спеціального дозволу неможливе без влаштування відвалів розкривних порід.
Таким чином, земельна ділянка загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, що відведена для розміщення відвалу розкривних порід, прямо використовується для потреб, пов'язаних з видобуванням корисних копалин відповідно до спеціального дозволу від 09.06.2006 реєстраційний № 3891 та акту про надання гірничого відводу від 08.09.2010 № 61, тобто використовується для потреб, пов'язаних із користуванням надрами відповідно до отриманого спеціального дозволу.
У частині першій статті 215 ЦК України зазначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України передбачено, що:
зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам;
особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності;
волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі;
правочин має вчинятися у формі, встановленій законом;
правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно з частиною першою статті 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Господарський суд міста Києва вважає, що Договір укладений згідно з вимогами чинного законодавства і визнанню недійсним не підлягає.
Що ж до вимог позивача про визнання протиправними та скасування розпорядження від 04.03.2011 в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою і розпорядження від 12.03.2013 в частині затвердження проекту землеустрою слід зазначити таке.
Відповідно до частини першої статті 32 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово (частина друга статті 32 ГПК України).
Позивач не надав суду доказів (у розумінні статті 32 ГПК України), які б підтверджували протиправність спірних розпоряджень та наявність підстав для їх скасування в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою та його затвердження.
Прокуратура 26.09.2014 подала суду заяву про часткову відмову від позову, в якій відмовилася від позовних вимог щодо скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га кадастровий номер 1822381200:04:000:0050 та зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди.
Відповідно до частин четвертої і шостої статті 22 ГПК України позивач вправі до прийняття рішення по справі відмовитись від позову; господарський суд не приймає відмови від позову, якщо ці дії суперечать законодавству або порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси.
У пункті 4.6 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.11.2011 № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначено, що у випадках відмови позивача від позову господарському суду слід керуватись частиною шостою статті 22 ГПК України, тобто перевіряти, чи не суперечить ця відмова законодавству та чи не порушує вона інтереси інших осіб.
Судом встановлено, що відмова позивача від зазначених позовних вимог не суперечить законодавству, не порушує чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси.
Згідно зі статтею 78 ГПК України заява про відмову від позову повинна бути підписана позивачем; до прийняття такої відмови господарський суд, зокрема, перевіряє, чи є повноваження на вчинення цих дій у представників сторін.
Подана суду заява про часткову відмову від позовних вимог підписана виконувачем обов'язків Коростенського міжрайонного прокурора молодшим радником юстиції Грищенком Ю.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято господарським судом.
Враховуючи викладене, господарський суд міста Києва вважає за можливе прийняти відмову позивача від позовних вимог в частині скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди та припинити провадження у справі в наведеній частині.
Беручи до уваги наведене, господарський суд міста Києва дійшов висновку про відмову у задоволенні решти позовних вимог.
Відповідно до статті 49 ГПК України у разі відмови у задоволенні позову витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
У пункті 4.5 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» зазначено, що у випадках, коли позивач звільнений від сплати судового збору, якщо позов залишено без задоволення, судовий збір не стягується.
Керуючись статтями 49, 80, 82 - 85 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Прийняти відмову виконувача обов'язків Коростенського міжрайонного прокурора молодшого радника юстиції Грищенка Ю. від позову в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, та зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди.
2. Припинити провадження у справі № 910/12515/14 в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, та зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 28.10.2014.
Суддя О. Марченко
Суддя В. Босий
Суддя О. Нечай
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2014 |
Оприлюднено | 04.11.2014 |
Номер документу | 41132199 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні