Постанова
від 10.02.2015 по справі 910/12515/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" лютого 2015 р. Справа№ 910/12515/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Гаврилюка О.М.

суддів: Коротун О.М.

Суліма В.В.

за участю секретаря судового засідання Шалівського В.О.

в судове засідання з'явився прокурор Скляр Д.Ю. - посв. від 01.10.2014 року № 029382

за участю представників

від відповідача 1: не з'явилися

від відповідача 2: не з'явилися

від відповідача 3: Кравчик Р.М. - дов. від 18.09.2014 року б/н

від відповідача 4: не з'явилися

розглянувши апеляційну скаргу Заступника прокурора Житомирської області на рішення господарського суду міста Києва від 20.10.2014 року

у справі № 910/12515/14

за позовом Коростенського міжрайонного прокурора Житомирської області (м. Коростень Житомирської області) в інтересах держави

до 1. Житомирської обласної державної адміністрації (м. Житомир)

2. Коростенської районної державної адміністрації (м. Коростень Житомирської області)

3. Товариства з обмеженою відповідальністю „Омелянівський кар'єр" (с. Горщик Коростенського району Житомирської області)

4. Реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області (м. Коростень Житомирської області)

про визнання протиправними та скасування розпоряджень голови Житомирської обласної державної адміністрації, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права оренди, зобов'язання повернути земельну ділянку

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду міста Києва звернувся Коростенський міжрайонний прокурор Житомирської області в інтересах держави до Житомирської обласної державної адміністрації, Коростенської районної державної адміністрації, Товариства з обмеженою відповідальністю „Омелянівський кар'єр" та Реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області про визнання протиправним та скасування розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 04.03.2011 року №74 в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,0 га товариству з обмеженою відповідальністю „Омелянівський кар'єр" під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району; про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Житомирської ОДА від 12.03.2013 року № 74 в частині затвердження ТОВ "Омелянівський кар'єр" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 2,7289 га під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району; про визнання недійсним договору оренди землі від 02.10.2013 року, укладеного між Житомирською ОДА в особі уповноваженого представника голови Коростенської районної державної адміністрації Нагорняка В.В. та ТОВ „Омелянівський кар'єр" на земельну ділянку загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, право оренди якої зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна 17.10.2013 року; про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, набутого ТОВ „Омелянівський кар'єр" згідно з договором оренди землі від 02.10.2013 року; про зобов'язання Реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, набутого ТОВ „Омелянівський кар'єр" згідно договору оренди землі від 02.10.2013 рокуна земельну ділянку площею 2,7289 га кадастровий номер 1822381200:04:000:0050; про зобов'язання ТОВ „Омелянівський кар'єр" повернути у придатному для використання стані згідно акту прийому-передачі земельну ділянку площею 2,7289 га (землі промисловості) нормативною грошовою оцінкою 469 643 грн. 69 коп. до земель запасу Горщиківської сільської ради Коростенського району.

Рішенням від 20.10.2014 року господарський суд міста Києва прийняв відмову виконувача обов'язків Коростенського міжрайонного прокурора молодшого радника юстиції Грищенка Ю. від позову в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, та зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди. Припинив провадження у справі № 910/12515/14 в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, та зобов'язання реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області внести запис до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації права оренди. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Не погоджуючись з зазначеним рішенням місцевого господарського суду Заступника прокурора Житомирської області звернувся до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить поновити строк на апеляційне оскарження, скасувати рішення господарського суду міста Києва від 20.10.2014 року по справі № 910/12515/14 і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити в тій частині, в якій прокурор не відмовився від нього.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2014 року Заступнику прокурора Житомирської області було відновлено строк на апеляційне оскарження, його апеляційна скарга була прийнята до провадження та призначено розгляд справи № 910/12515/14 у судовому засіданні за участю прокурора та представників сторін.

В судове засідання 10.02.2015 року повноважні представники відповідачів 1, 2, 4 не з'явилися та про причини неявки суд не повідомили, хоча про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином. Після обговорення судова колегія дійшла висновку, що неявка повноважних представників відповідачів 1, 2, 4 не перешкоджає розгляду апеляційної скарги по суті.

В судовому засіданні 10.02.2015 року прокурор підтримав вимоги своєї апеляційної скарги. Представник відповідача 3 проти вимог апеляційної скарги заперечував з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу.

Дослідивши докази, що є у справі, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача 3, перевіривши застосування норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги судова колегія апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду має бути залишено без змін, виходячи з наступного.

Як вірно встановлено місцевим господарським судом та підтверджується матеріалами справи розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації „Про надання земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердження технічної документації із землеустрою та поновлення договору оренди землі" від 04.03.2011 року № 74 було надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою відведення земельних ділянок підприємствам та фізичним особам-підприємцям за переліком згідно з додатком № 3.

Відповідно до витягу з додатку № 3 до розпорядження від 04.03.2011 року № 74 „Перелік підприємств та фізичних осіб-підприємців, яким надається дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" Товариству з обмеженою відповідальністю „Омелянівський кар'єр" затверджувалися матеріали вибору земельних ділянок під розміщення відвалів розкривних порід площею 3,0 га із земель запасу в межах Горщиківської сільської ради Коростенського району для надання земельної ділянки в оренду.

Також розпорядженням голови Житомирської ОДА „Про надання в оренду земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та продаж земельних ділянок" від 12.03.2013 № 74 було надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення фізичним особам-підприємцям за переліком згідно з додатком № 4.

Відповідно до витягу з додатку № 4 до розпорядження від 12.03.2013 року № 74 „Перелік підприємств, яким затверджуються проекти землеустрою і надаються в оренду земельні ділянки" ТОВ „Омелянівський кар'єр" було надано земельну ділянку під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) площею 2,7289 га відкритих земель без рослинного покриву із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі в межах Горщиківської сільської ради Коростенського району для надання земельної ділянки в оренду строком до 09.06.2019 року.

02.10.2013 року Житомирська ОДА (орендодавець) і ТОВ „Омелянівський кар'єр" (орендар) уклали договір оренди землі, відповідно до умов якого на підставі розпорядження голови Житомирської ОДА „Про надання в оренду земельних ділянок, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки, продаж земельних ділянок та погодження надання в довгострокове тимчасове користування лісів без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів" від 26.03.2013 року № 85 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку розміром 2,7289 га земля, під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту землі, під розміщення відвалів розкривних порід (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горщиківської сільської ради (землі запасу) (п. 1 договору).

В оренду передається земельна ділянка, яка має кадастровий номер 1822381200:04:000:0050 загальною площею 2,7289 га (п. 2 договору).

Договір укладено терміном до 09.06.2019 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

Орендна ділянка передається в оренду для розміщення відвалів розкривних порід (землі, промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) (п. 15 договору).

Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами (п. 16 договору).

Земельна ділянка, що надається в оренду, вважається переданою орендарю за актом приймання-передачі об'єкту земельної ділянки в користування на умовах договору (п. 20 договору).

Договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації (п. 41 договору).

Житомирською ОДА та ТОВ „Омелянівський кар'єр" було оформлено акт приймання-передачі земельної ділянки за договором від 02.10.2013 року відповідно до якого орендодавець передає земельну ділянку, кадастровий №1822381200:04:000:0050 загальною площею 2,7289 га, розташовану на території Горщиківської сільської ради Коростенського району (за межами населених пунктів, землі запасу), а орендар приймає вказану земельну ділянку в оренду.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України „Про оренду землі" від 06.10.1998 року № 161-XIV орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Ч. 4 ст. 4 Закону України „Про оренду землі" встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Ч. 1 ст. 15 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Місцевим господарським судом вірно встановлено, що договір від 02.10.2013 року оформлений сторонами належним чином та містить всі умови, передбачені частиною першою статті 15 Закону України „Про оренду землі".

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Так, Коростенська РДА, уклавши від імені Житомирської ОДА з ТОВ „Омелянівський кар'єр" договір оренди землі від 02.10.2013 року, у повному обсязі виконала розпорядження органу виконавчої влади вищого рівня.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Прокурор як на підставу визнання спірного Договору недійсним посилався на порушення процедури передачі земельної ділянки в оренду.

Прокурор стверджує що, земельна ділянка мала бути передана відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, тобто шляхом проведення земельних торгів, а не в порядку, передбаченому статтею 134 Земельного кодексу України.

Прокурор надав схему розташування земельних ділянок ТОВ „Омелянівський кар'єр" від 13.05.2014 № 06-33/1771 вих.-14, якою встановлено, що земельна ділянка площею 2,7289 га розташована поза межами спеціального дозволу на користування надрами.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу.

Згідно із ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій).

Відповідно до спеціального дозволу від 09.06.2006 року реєстраційний № 3891, переоформленого замість дозволу від 24.01.1997 № 768 ТОВ „Омелянівський кар'єр" надано дозвіл на 13 років на видобування граніту - каменя будівельного на території Березівського родовища (3 км на захід від с. Березівка Коростенського району Житомирської області) загальною площею 53,0 га.

Крім того, акт Житомирської обласної ради від 08.09.2010 року № 61 про надання гірничого відводу, переоформлений замість акта від 14.05.2004 року № 25, засвідчує надання гірничого відводу ТОВ „Омелянівський кар'єр" з метою розробки Березівського родовища граніту; гірничий відвід знаходиться 3,0 км на захід від с. Березівка Коростенського району Житомирської області; площа проекції гірничого відводу - 76,15 гектарів; термін чинності вказаного акта 8 років та 9 місяців.

Надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння (ст. 1 Кодексу України про надра).

П. 2 ч. 1 ст. 14 та ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою збагаченою надрами. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно із ч. 1 ст. 17 Кодексу України про надра гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.

Ч. 1 та 2 ст. 18 Кодексу України про надра встановлено, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених ст. 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

Видобування корисних копалин - це, безпосередньо, процес добування корисних копалин з надр в результаті їхньої розробки. Тобто, видобування корисних копалин - це фактичне вилучення корисних копалин з надр.

Нерозривно з видобуванням корисних копалин пов'язані розкривні роботи, тобто, роботи щодо виймання та переміщення порід (розкриву), що покривають та/або вміщують корисну копалину.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що саме по собі влаштування відвалів розкривних порід не є вилученням копалин з надр та, відповідно може здійснюватись за межами території, зазначеної у спеціальному дозволі (від 09.06.2006 року реєстраційний № 3891), однак видобування ТОВ „Омелянівський кар'єр" корисних копалин в межах території згідно зазначеного спеціального дозволу неможливе без влаштування відвалів розкривних порід.

Таким чином, земельна ділянка загальною площею 2,7289 га, кадастровий номер 1822381200:04:000:0050, що відведена для розміщення відвалу розкривних порід, прямо використовується для потреб, пов'язаних з видобуванням корисних копалин відповідно до спеціального дозволу від 09.06.2006 року реєстраційний № 3891 та акту про надання гірничого відводу від 08.09.2010 року № 61, тобто використовується для потреб, пов'язаних із користуванням надрами відповідно до отриманого спеціального дозволу.

У ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України зазначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Ч. 1-3, 5 та 6 статті 203 ЦК України передбачено, що: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно з ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що оспорюваний договір від 02.10.2013 року укладений згідно з вимогами чинного законодавства і визнанню недійсним не підлягає.

Також колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що прокурор не надав суду доказів, які б підтверджували протиправність спірних розпоряджень та наявність підстав для їх скасування в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою та його затвердження.

За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що доводи прокурора, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків господарського суду першої інстанції, а тому відсутні підстави для скасування рішення господарського суду.

Колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, належним чином дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, а тому, рішення підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України Київський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Заступника прокурора Житомирської області на рішення господарського суду міста Києва від 20.10.2014 року по справі № 910/12515/14 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду міста Києва від 20.10.2014 року по справі № 910/12515/14 залишити без змін.

3. Справу № 910/12515/14 повернути до господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Повний текст постанови підписано__13.02.2015 р.__

Головуючий суддя О.М. Гаврилюк

Судді О.М. Коротун

В.В. Сулім

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.02.2015
Оприлюднено19.02.2015
Номер документу42765446
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/12515/14

Постанова від 10.02.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 28.11.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 20.10.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 01.09.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 25.06.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні