Рішення
від 10.11.2014 по справі 907/845/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10.11.2014 Справа № 907/845/14

За позовом Прокурора Виноградівського району в інтересах держави в особі Виноградівської райдержадміністрації, м. Виноградів

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на стороні позивача - Управління Держземагенства у Виноградівському районі, м. Виноргадів

до Фермерського господарства „Ренет", с. Пийтерфолво

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (позовні вимоги викладені з урахуванням заяви в порядку ст. 22 ГПК України від 10.11.2014 року)

Суддя Русняк В.С.

Представники, присутні в судовому засіданні:

від прокуратури - Домніцький Ю.В.

від позивача - Кіш О.М., довіреність №0110/2300 від 08.09.2014 року;

від третьої особи - не з'явився;

від відповідача - не з'явився;

СУТЬ СПОРУ: Прокурором Виноградівського району в інтересах держави в особі Виноградівської райдержадміністрації, м. Виноградів за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на стороні позивача -Управління Держземагенства у Виноградівському районі, м. Виноградів заявлено позов до Фермерського господарства „Ренет", с. Пийтерфолво про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (позовні вимоги викладені з урахуванням заяви в порядку ст. 22 ГПК України від 10.11.2014 року).

У судовому засіданні 05.11.2014 року судом оголошувались перерва відповідно до ст. 77 ГПК України до 10.11.2014 року для забезпечення реалізації процесуальних прав сторін на реальну можливість врегулювання спору в позасудовому порядку. За клопотанням прокурора, з аналогічних мотивів, ухвалою суду від 21.10.2014 року, згідно положень ст. 69 ГПК України строк розгляду справи було продовжено на 15 днів.

Позовні вимоги було вмотивовано тим, що у зв'язку з набранням чинності Податкового кодексу України, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, визначений у Договорі оренди земельної ділянки від 14.11.2007 року, укладеного між Виноградівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством „Ренет" - суперечить чинному законодавству. Зважаючи на це, покликаючись на умови договору та закону заявник просить внести зміни до спірного договору, виклавши його п. 6 у наступній редакції: „нормативна грошова оцінка земельних ділянок в контурах 690, та 682, кадастрові номери: 2121281200:04001:0004, 2121281200:02001:0141, 2121281200:02001:0142, 2121281200:04:001:0003 становить 913976,24 грн. (дев'ятсот тринадцять тисяч дев'ятсот сімдесят шість грн. 24 коп.)"; а також викласти п.8 в такій редакції: „8. Орендна плата вноситься у формі та розмірі: 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, та становить 27419,28 грн. (двадцять сім тисяч чотириста дев'ятнадцять грн. 28 коп.)в рік".

У ході судового розгляду уповноважений представник позивача та прокуратури подали спільну письмову заяву, в порядку ст. 22 ГПК України, в якій просять заявлені вимоги в частині внесення змін у спірний договір, а саме до п. 6 договору оренди земельної ділянки від 27.10.2005 року щодо розміру нормативної грошової оцінки землі не розглядати. Решту вимог (щодо внесення змін до п. 8 Договору) підтримали, і просять винести рішення по суті заявлених вимог у зазначеній частині. За таких обставин, суд розглядає зменшені (уточнені) позовні вимоги.

Відповідач проти позовних вимог заперечив, з підстав, наведених у поданих письмових поясненнях по суті спору. В судове засідання 10.11.2014 року явку уповноваженого представника не забезпечив та клопотав провести судове засідання призначене на 10.11.2014 року без уповноваженого представника, про що надіслав на адресу суду відповідну заяву №81 від 10.11.2014 року.

Третя особа на адресу господарського суду надіслала письмовий відзив по суті спору № 9-703-0.5-4213/2-14 від 28.10.14р. в якому заявлені прокурором вимоги вважає обґрунтованими, тому позов підлягає задоволенню.

Під час судового розгляду даної справи судом неодноразово забезпечувались процесуальні права сторін на врегулювання спору в позасудовому порядку, проте сторонами такої домовленості станом на 10.11.2014 року досягнуто не було. З огляду на це та положення ст. 69 ГПК України (присічність строку розгляду справи), спір вирішується по суті заявлених вимог, з урахуванням поданої прокурором та позивачем заяви в порядку ст. 22 ГПК України, за наявними у справі матеріалами.

У судовому засіданні 10.11.2014р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно ст.85 ГПК України .

Вивчивши матеріали справи, заслухавши представника позивача та прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

14 листопада 2007 року між Виноградівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством „Ренет" було укладено Договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 37,3570 га-рілля, в тому числі: контур 690-13,7267 га, контур 682-23,6303 га (далі - об'єкт оренди).

Згідно узгодженого сторонами Договору (п. 6) нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 301 191,61 грн.

Відповідно до п. 7 договору договір укладено на 49 років.

Пунктом 8 договору, визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі : 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 3011,9 грн. в рік . Орендна плата вноситься виключно в грошовій формі на відповідний рахунок орендодавця. Пунктом 9 зазначається обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженими кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. При цьому, пунктом 12 Договору сторони також обумовили, що розмір орендної плати переглядається 1 раз в три роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У зв'язку з внесення змін до Податкового кодексу України та необхідністю приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства Виноградівська РДА неодноразово зверталася до відповідача про необхідність укладення додаткової угоди щодо зміни орендної плати та приведення договору у відповідність з чинним законодавством (рекомендовані листи № 01-08.1/1453 від 30.05.2014 року та № 01-08.1/1628 від 24.06.2014 року,). Проте, як стверджує позивач, такі відповідачем були залишені без належного реагування - для укладення додаткової угоди останній не з'явився, будь-яких письмових відповідей чи заперечень на адресу позивача не надходило, не досягнуто між сторонами згоди щодо приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства та укладення додаткової угоди і під час розгляду даної справи судом.

Проаналізувавши матеріали справи суд дійшов наступних висновків .

Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону .

Відповідно до ч.ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом .

Згідно ст. 15 Закону України „Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації , форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Частинами 1, 2 ст. 21 Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до підпунктів 14.1.136 та 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. При цьому відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації , визначеного згідно з порядком, встановленим розділом XIII Кодексу.

Відповідно до п. 288.1. Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Згідно п. 289.1. для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок . При цьому, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.1, пункту 288.5, ст.288 Податкового кодексу)

Як вбачається з приписів ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Згідно довідки про грошову оцінку сільськогосподарських угідь №14-703-0.3-2704/2-14 від 10.06.2014 року вартість земельної ділянки 23,6303 в контурі 682 складає - 578138,84 грн., та земельної ділянки в контурі 690, площею 13,7267 га складає - 335837,40 грн.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п.12 договору оренди розмір орендної плати переглядається 1 раз в три роки у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції.

Статтею 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому акцентовано, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

За таких обставин, суд дійшов висновку про підставність вимоги прокурора та позивача про зміну договору оренди у п.8 та викладення його у запропонованій редакції: „8. Орендна плата вноситься у формі та розмірі: 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, та становить 27419,28 грн. (двадцять сім тисяч чотириста дев'ятнадцять грн. 28 коп.) в рік ".

Заперечення відповідача по суті заявлених вимог судом до уваги не приймаються, оскільки, спростовуються вищенаведеними положеннями законодавства.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 року №7 судовий збір покладається на відповідача, становить 1 218 грн. і підлягає стягненню до державного бюджету.

Керуючись ст.ст. 4 3 , 32, 33, 34, 36, 43, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України,

СУД ВИРІШИВ :

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.11.2007 року, укладеного між Виноградівською районною державною адміністрацією Закарпатської області та Фермерським господарством „Ренет", виклавши п. 8 його у наступній редакції: „ 8. Орендна плата вноситься у формі та розмірі: 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, та становить 27 419,28 грн. (двадцять сім тисяч чотириста дев'ятнадцять грн. 28 коп.) в рік".

3. Стягнути з Фермерського господарства „Ренет", вул. Ф. Ракоці, 75, с. Пийтерфолво, Виноградівський район Закарпатська обл. (код ЄДРПОУ 33129934) в доход Державного бюджету України, а саме (банк отримувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) судового збору.

Повне рішення складено 14.11.2014 року.

Суддя Русняк В.С.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення10.11.2014
Оприлюднено20.11.2014
Номер документу41391775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/845/14

Постанова від 23.03.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 10.03.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 17.02.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Марко Р.І.

Ухвала від 27.01.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Ухвала від 23.12.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Рішення від 10.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Русняк В.С.

Ухвала від 21.10.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Русняк В.С.

Ухвала від 01.10.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Русняк В.С.

Ухвала від 16.09.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Русняк В.С.

Ухвала від 27.08.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Русняк В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні