Постанова
від 13.11.2014 по справі 908/75/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2014 року Справа № 908/75/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Добролюбової Т.В. (доповідач) суддівГоголь Т.Г., Швеця В.О. розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.06.14 у справі№908/75/14 Господарського суду Запорізької області за позовомЗапорізької міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД провнесення змін до договору оренди землі Розпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 11.11.14, у зв'язку з виходом із відпустки судді Швеця В.О., для розгляду даної справи, сформовано колегію суддів у її постійному складі: головуючий - Добролюбова Т.В., судді - Гоголь Т.Г., Швець В.О. В судовому засіданні взяли участь представники:

від позивача: не з'явилися, проте належно повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги;

від відповідача: Самойленко І.І. - за дов. від 10.11.14.

Запорізькою міською радою у грудні 2013 року заявлений позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки"ЛТД" про внесення змін до договору оренди землі від 03.06.03 №293, а саме: 1) змінити пункт 1.6 вказаного договору виклавши його в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 558 859,25 грн в цінах 2013 року"; 2) змінити пункт 3.1 цього ж договору, виклавши його в наступній редакції: " Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 46 765,78 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами упродовж 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного, податкового, місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя 33215812700007, отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025409, код 13050200". Обґрунтовуючи свої вимоги позивач вказував на те, що рішенням Запорізької міської ради від 26.06.12 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" запроваджено новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, у зв'язку з чим, позивачем скеровувався на адресу відповідача лист з проханням внести зміни до договору оренди шляхом підписання додаткової угоди, однак останнім такі вимоги залишені без задоволення. При цьому, позивач посилався на приписи статей 142, 144 Конституції України, статей 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, статті 188 Господарського кодексу України, статей 18, 20 Закону України "Про оцінку землі", статей 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 10, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Рішенням Господарського суду Запорізької області від 11.03.14, ухваленим суддею Топчій О.А., позовні вимоги задоволено повністю. Суд першої інстанції виходячи з того, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, та враховуючи те, що пропозиція позивача про внесення змін до договору оренди землі залишена відповідачем без задоволення, вказав на наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди за рішенням суду. Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: Кододової О.В. - головуючого, Гези Т.Д., Діброва Г.І., постановою від 17.06.14, перевірене рішення у справі залишив без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишив без задоволення. Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову у справі скасувати, а матеріали справи просить скерувати на новий розгляд до суду першої інстанції. Обґрунтовуючи свої вимоги скаржник вказує на порушення судами приписів статті 22 Господарського процесуального кодексу України та незадоволення його клопотань про відкладення розгляд справи, у зв'язку з чим розгляд справи в суді першої та апеляційної інстанції відбувся за відсутності його представника. Скаржник, посилаючись на приписи статей 19, 58 Конституції України, статей 1, 2, 4, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статті 2 Закону України "Про плату за змелю", статей 288.1, 288.4, 289 Податкового кодексу України, наголошує на відсутності підстав для внесення змін до договору за рішенням суду, оскільки зміна нормативної оцінки не призведе до перегляду істотної умови договору щодо орендної плати, окрім цього, позивачем до листа не було додано додаткову угоду, яку він просить підписати. Водночас, скаржник зауважує на неврахуванні судами того, що окремі положення рішення Запорізької міської ради від 26.06.12 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" є предметом судового розгляду у іншій справі №335/10532/13- а(2а/335/272/2013). Водночас, скаржником на виконання вимог ухвали Вищого господарського суду України від 27.10.14, надано оригінал доказу скерування копії касаційної скарги позивачеві у справі та надано заяву про залучення його до розгляду справи №335/10532/13- а(2а/335/272/2013). Від Запорізької міської ради отримано відзив на касаційну скаргу, в якому останній просить судові рішення у справі залишити без змін, а касаційну скаргу залишити без задоволення. Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Добролюбової Т.В., та пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповідача, переглянувши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами приписів чинного законодавства відзначає наступне. Відповідно до частини 1 статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами норм матеріального і процесуального права. Судами попередніх інстанцій установлено, і це підтверджується матеріалами справи, що 29.05.03 між Запорізькою міською радою - орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД" - орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець, відповідно до рішення восьмої сесії двадцять четвертого скликання Запорізької міської ради від 25.04.03 № 28 та рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 30.09.02 № 303/63 передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку загальною площею 0,1313 га, яка знаходиться в місті Запоріжжя на вул. Рекордна, 37-а, для розміщення кафе "Чебуречна" з літнім торговельним майданчиком. Грошова оцінка земельної ділянки 1209606,24 грн в цінах 2002 року. Розділом 3 вказаного договору сторони визначили, що орендна плата встановлюється за один календарний рік у розмірі 12 096, 06 грн за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Орджонікідзевського району, упродовж 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і умови договору про розмір орендної плати можуть переглядатись за угодою сторін; орендна плата підлягає індексації відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством. Пунктом 2.1 цього ж договору сторони погодили, що договір укладається на термін до 30.09.2051. Згідно з пунктом 7.1 договору, зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку. Судами також установлено, що рішенням Запорізької міської ради від 03.03.08 № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 кв.м землі у розмірі 190,18 грн із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08, значення коефіцієнтів місцярозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки. Установлено судами і те, що 27.07.11 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати, а 26.06.12 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя", яким затверджено коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати, за усі земельні ділянки міста Запоріжжя. Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області надано витяг щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом договору оренди від 03.06.03, і відповідно до цього витягу станом на 15.02.13 нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 1 558 859,25 грн, отже, розмір орендної плати складає 46756,78 грн. Судами попередніх інстанцій також установлено, що 26.03.13 Запорізька міська рада у відповідності до вимог статті 188 Господарського кодексу України, звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД " з пропозицією внести зміни в пункти 1.6, 3.1 договору оренди землі від 03.06.03, при цьому, до вказаного листа було долучено розрахунок орендної плати за земельну ділянку та додатковий договір до договору оренди від 03.06.03 № 293. Судами установлено і те, що вказана пропозиція отримана відповідачем 22.04.13, проте останнім залишена без задоволення. Як убачається з матеріалів справи, предметом судового розгляду є вимога Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки"ЛТД" про внесення змін до договору оренди землі від 03.06.03 №293, наступним шляхом: 1) змінити пункт 1.6 вказаного договору виклавши його в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 558 859,25 грн в цінах 2013 року"; 2) змінити пункт 3.1 цього ж договору, виклавши його в наступній редакції: " Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 46 765,78 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного, податкового, місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя 33215812700007, отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025409, код 13050200". Підставою позову міськрадою визначено наявність підстав для зміни розміру орендної плати на підставі чинного законодавства через прийняття органом місцевого самоврядування відповідного рішення. За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. За приписами статті 188 Господарського кодексу України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Статтею 654 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту. Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону. Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата. За приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, чинним законодавством, як і умовами договору, передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати визначена підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Суди попередніх інстанцій дослідили умови змін, запропонованих позивачем до внесення та розмір орендної плати і визнали їх такими, що відповідають вимогам законодавства. Таким чином, враховуючи дотримання позивачем порядку внесення змін до договору оренди, висновок судів попередніх інстанцій про наявність підстав для задоволення позову щодо внесення змін до договору оренди через законодавчу зміну граничного розміру орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування визнається правомірним. Щодо доводу скаржника про те, що позивачем до пропозиції про внесення змін до договору не було долучено проект додаткової угоди, то, по - перше, це твердження спростовується матеріалами справи, а саме скерованою відповідачеві пропозицією Запорізької міської ради від 26.03.13 до якої було долучено примірних додаткового договору, по-друге, навіть за умови не направлення відповідачеві примірника самої додаткової угоди, це не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом подання позову до відповідача про внесення змін до договору. Довід скаржника про те, що зміна нормативно грошової оцінки землі не є підставою для внесення змін до вже укладеного договору, не може бути підставою для скасування постанови у справі, адже нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею, при цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати. Посилання скаржника на безпідставне незадоволення судами його клопотань про відкладення розгляд справи у зв'язку з чим розгляд справи відбувся за відсутності його представника визнаються неспроможними, оскільки, як убачається з матеріалів справи, відповідач був обізнаний про розгляд даної справи, суд першої інстанції, задовольняючи клопотання відповідача про відкладення розгляду справи через хворобу директора і відсутність в штаті товариства юриста, неодноразово ухвалами від 11.02.14, від 27.02.14, від 04.03.14 відкладав розгляд цієї справи, водночас, як вірно зазначив суд апеляційної інстанції учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами. Довід скаржника про неврахування судами того, що окремі положення рішення Запорізької міської ради від 26.06.12 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" є предметом іншого судового розгляду також не може бути підставою для скасування постанови у справі, оскільки суд касаційної інстанції здійснює перевірку судових рішень попередніх інстанцій виходячи з наявних в матеріалах справи документів та обставин установлених судами на момент вирішення спору, втім, як убачається з матеріалів справи, рішення Запорізької міської ради від 26.06.12 на момент вирішення даного спору в порядку встановленого законодавством не скасовано, тобто є чинним і підлягає виконанню. Згідно з частиною 2 статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. Отже, з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції підстав для скасування постанови у справі та задоволення касаційної скарги не вбачається. Витрати за розгляд касаційної скарги покладаються на скаржника. Враховуючи викладене та керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.06.14 у справі № 908/75/14 залишити без змін.

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Берізки" ЛТД залишити без задоволення.

Головуючий суддя: Т. Добролюбова

Судді: Т. Гоголь

В.Швець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення13.11.2014
Оприлюднено19.11.2014
Номер документу41429186
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/75/14

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Ухвала від 27.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Ухвала від 11.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Постанова від 13.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Ухвала від 27.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Ухвала від 22.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Постанова від 18.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 13.05.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 10.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Рішення від 11.03.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні