cpg1251
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2014 року Справа № 876/7853/14
Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Затолочного В.С.,
суддів Каралюса В.М., Матковської З.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Скомекс-Україна» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.07.2014 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Скомекс-Україна» до Сокальської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області про визнання протиправним наказу , -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Скомекс-Україна» звернулось до суду з адміністративним позовом до Сокальської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області про визнання протиправним наказу від 07.07.2014 року № 265 про проведення виїзної позапланової документальної перевірки.
Львівський окружний адміністративний суд постановою від 23.07.2014 року в задоволенні позову відмовив.
Позивач оскаржив дане судове рішення в апеляційному порядку, просить скасувати постанову суду першої інстанції та винести нову про задоволення позову. Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що у податкового органу не було законних підстав для видання наказу про проведення позапланової перевірки.
Справа розглядалася в порядку письмового провадження.
Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що 17.06.2014 року на адресу Сокальської ОДШ надійшов лист від заступника начальника оперативного управління СДПІ з ОВП у м. Львові МГУ Міндоходів від 12.06.2014 року № 1071/07-30 про розгляд питання щодо проведення позапланової документальної перевірки ТзОВ «Скомекс-Україна» (ЄДРПОУ 38991462), в ході якої встановити повноту відображення в бухгалтерському та податковому обліках операцій з придбання молока, виготовлення та реалізації казеїну.
20.06.2014 року Сокальська ОДПІ у зв'язку з отриманням податкової (оперативної) інформації від ОУ СДПІ з ОВП у м. Львові МГУ Міндоходів щодо можливих порушень податкового законодавства ТзОВ «Скомекс-Україна» направила запит № 1410/9/22-00 з вимогою на протязі 10 робочих днів надати інформацію та підтверджуючі документи (копії документів засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою) щодо фінансово-господарської діяльності позивача, які підтверджують податкову звітність за період з 26.11.2013 року по 31.05.2014 року.
02.07.2014 року позивач листом № 33 відповів на запит, покликаючись на те, що такий запит складено з порушенням вимог Податкового кодексу України, а відтак обов'язку виконувати такий він не вбачає.
07.07.2014 року начальником Сокальської ОДПІ з огляду на те, що позивачем не надано пояснень та їх документального підтвердження на обов'язковий письмовий запит Сокальської ОДПІ від 20.06.2014 №1410/9/22-00 протягом 10 робочих днів, у відповідності до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 та керуючись пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України видано наказ № 265 від 07.07.2014 року «Про проведення виїзної позапланової документальної перевірки» ТзОВ «Скомекс-Україна» з 08.07.2014 року тривалістю на 10 робочих днів.
На підставі наказу Сокальської ОДПІ № 265 від 07.07.2014 року та направлень на перевірку від 08.07.2014 року № 240, № 241, № 242 працівниками Сокальської ОДПІ було здійснено вихід на юридичну та фактичну адресу ТзОВ «Скомекс-Україна» для вручення наказу про проведення перевірки та пред'явлення направлень для проведення перевірки.
Направлення на проведення перевірки за №№ 240. 241, 242 пред'явлені 08.07.2014 року директору ТзОВ «Скомекс-Україна» Гребенюку Юрію Анатолійовичу та головному бухгалтеру Гринь Ользі Миколаївні, про що у направленнях головним бухгалтером зроблено відмітку.
Копію наказу Сокальської ОДПІ від 07.07.2014 року № 265 «Про проведення виїзної позапланової документальної перевірки» під розписку вручено директору ТзОВ «Скомекс-Україна» Гребенюку Юрію Миколайовичу, про що останнім здійснено відмітку.
Направлення на проведення перевірки №№ 240, 241, 242 від 08.07.2014 року, копію наказу Сокальської ОДПІ ГУ Міндоходів у Львівській області від 07.07.2014 року № 265 «Про проведення виїзної позапланової документальної перевірки» посадовим особам ТзОВ «Скомекс-Україна» пред'явлено о 10 год. 08.07.2014 року, про що свідчать відмітки на направленнях на перевірку останніх.
ТзОВ «Скомекс-Україна» складено письмову вимогу від 08.07.2014 року про надання вище вказаних документів. Посадовими особами ТзОВ «Скомекс-Україна» відмовлено в отриманні письмової вимоги від 08.07.2014 року.
Письмова вимога від 08.07.2014 року посадовим особам ТзОВ «Скомекс-Україна» надіслана поштою з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 08.07.2014 року.
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим кодексом.
Для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, органи податкової служби мають право отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим кодексом (пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 ПК України).
У ст. 61 ПК України надано визначення податкового контролю відповідно до якої, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби врегульоване Главою 7 Розділу ІІ ПК України.
Згідно ст. 72 ПК України, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла від платників податків, в тому числі і та інформація, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах, а також інформація від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України, зокрема інформація яка надійшла від підрозділів податкової служби та митних органів - за результатами податкового контролю.
Відповідно до п. 73.1 ст. 73 ПК України інформація, визначена у статті 72 цього Кодексу, безоплатно надається органам державної податкової служби періодично або на окремий письмовий запит органу державної податкової служби у терміни, визначені пунктом 73.2 цього Кодексу.
Пунктом 73.3 ст. 73 ПК України надано право органам державної податкової служби звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Порядок отримання інформації контролюючими органами за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України, а саме постановою від 27.12.2010 року № 1245 «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом».
Відповідно до ч. 2 п. 14 вказаного вище Порядку №1245, у разі коли за результатами перевірок інших платників податків або за результатами аналізу податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платник податків зобов'язаний надати пояснення та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня надходження запиту.
З наведених вище правових положень випливає, що податковий орган у порядку визначеному законом наділений правом надсилати платникам податків письмові запити про надання інформації (пояснень) та документальних підтверджень, якщо за результатами аналізу податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Платник податків отримавши такий запит в силу наведених вище норм зобов'язаний надати запитувану податковим органом інформацію та документи у визначений строк.
Аналізуючи передбачені чинним законодавством підстави для витребування податковим органом від суб'єктів господарювання інформації та документів, слід дійти висновку, що вимога про надання відповідної інформації має визначати у запиті саме фактичні дані підстави (тобто наявність конкретних обставин), а не посилання на відповідні норми ПК України.
Тобто у разі наявності обставин для подання інформаційного запиту, що передбачені підпунктом 1) пункту 73.3 статті 73 ПК України, податковим органом має бути вказано в такому запиті, які саме факти, що свідчать про порушення платником податків законодавства, виявлено податковим органом.
Без повідомлення вказаних фактів платник податків не в змозі надати будь-які пояснення та їх документальне підтвердження.
Водночас, витребовування контролюючим органом взагалі певної кількості первинних документів за певний період (в даному випадку, обумовлено певний період у часі, без прив'язки до конкретних обставин, контрагентів та господарських операцій) не відповідає змісту статті 73 ПК України, оскільки знівельовує її зміст в частині обмежень податкового органу при надісланні інформаційних запитів.
У запиті від 20.06.2014 року № 1410/9/22-00 міститься посилання на факт отримання оперативної інформації від ОУ СДПІ з ОВП в м. Львові МГУ Міндоходів щодо можливих порушень податкового законодавства.
Однак не вказується за результатами аналізу якої саме інформації та в який спосіб отримані такі відомості, і взагалі не наведено, які конкретні факти свідчать про порушення ТзОВ «Скомекс-Україна» податкового законодавства, не вказано законність яких саме господарських операцій ставить під сумнів податковий орган і відповідно, які первинні документи та пояснення повинні бути надані на підтвердження останніх.
Посилання суду першої інстанції на обґрунтованість запиту базується на отриманих в ході розгляду справи документах про сумнівність господарських операцій позивача з ТзОВ «Вісмол». Проте таких відомостей у запиті, направленому позивачу не містилося.
Разом з тим, вказуючи на під ставність запиту, суд першої інстанції не дав оцінки тій обставині, що, сумніваючись в реальності господарських операцій позивача та ТзОВ «Вісмол», податковий орган витребував у позивача всі документи за весь період його діяльності, які безпосередньо або взагалі не мають відношення до сумнівних, з точки зору податкового органу, операцій.
Таким чином, запит від 20.06.2014 року № 1410/9/22-00 по своїй суті є вимогою про надання всіх без винятку документів, що стосуються діяльності товариства з моменту його створення по теперішній час і взагалі не пов'язаний з наданням пояснень (їх документальних підтверджень) по певних фактах. Вимагати ж надання всіх документів податковий орган може виключно при проведенні планової документальної перевірки.
Крім того, у запиті є посилання на пп. 78.1.1 ст. 78 ПК України, відповідно до якого документальна позапланова перевірка може проводитися за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються можливі порушення цим платником податків податкового, валютного та іншого законодавства протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
Однак в запиті відсутні посилання на будь-які факти, що можуть свідчити про порушення податкового, валютного та іншого законодавства, не зазначається про здобуття таких фактів внаслідок проведення перевірок інших платників податків.
В силу вимог пп. 73.3 ст. 73 ПК України у разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Оскільки позивач обґрунтовано відмовив податковому органу в наданні витребуваної ним інформації, у останнього були відсутні підстави для призначення позапланової документальної перевірки.
Отже, суд першої інстанції дійшов хибного висновку про законність оскарженого позивачем наказу.
З огляду на викладене, постанову суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, апеляційний суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Скомекс-Україна» задовольнити.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.07.2014 року у справі № 813/4863/14 скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Скомекс-Україна» до Сокальської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області задовольнити повністю.
Визнати протиправним наказ Сокальської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області від 07.07.2014 року № 265 про проведення виїзної позапланової документальної перевірки ТзОВ «Скомекс-Україна».
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В.С. Затолочний
Судді В.М. Каралюс
З.М. Матковська
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2014 |
Оприлюднено | 28.11.2014 |
Номер документу | 41559393 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Затолочний В.С.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні