справа № 815/1566/13-а
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2014 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Стеценко О.О.
за участю секретаря - Царькової К.Д.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за адміністративним позовом Малого приватного підприємства у вигляді ТОВ «Полімікс» до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, за участю прокуратури м. Одеси, про визнання протиправними дій щодо проведення перевірки та скасування припису,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Мале підприємство у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю «Полімікс» (далі - Позивач, або МП ТОВ «Полімікс») з адміністративним позовом (а.с.2-5) до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області (далі - Відповідач), в якому з врахуванням уточнень (а.с.126-128) остаточно просить: визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Одеській області щодо проведення 04.12.2012 року перевірки МП ТОВ «Полімікс» з питань дотримання вимог земельного законодавства, скасувати припис №000487 від 04.12.2012 року, виданий державним інспектором сільського господарства в Одеській області ОСОБА_1
Свої вимоги Позивач обґрунтував наступними доводами.
04.12.2012 року Управлінням контролю за використанням та охороною земель м. Одеси Державної інспекції сільського господарства в Одеській області була проведена перевірка Малого підприємства у вигляді TOB «Полімікс» з питання дотримання вимог земельного законодавства України.
За результатами проведеної перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.12.2012 року (далі - Акт перевірки). Згідно Акту перевірки МП ТОВ «Полімікс» використовує земельну ділянку площею 5291 кв.м із земель комунальної власності, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, пр-т. Маршала Жукова 32Б. Правовою підставою користування вказаною земельною ділянкою є договір оренди землі від 16.04.2004 року, укладений між МП TOB «Полімікс» та Одеською міською радою, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_3
Із Акту перевірки також вбачається, що земельна ділянка площею 0,2988 га, яка є прилеглою до земельної ділянки МП TOB «Полімікс», використовується останнім без правовстановлюючих документів на землекористування, що є самовільним заняттям земельної ділянки та порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
У зв'язку з цим 04.12.2012 року Відповідачем було видано припис № 000487, яким МП TOB «Полімікс» було зобов'язано у 30-ти денний термін усунути виявлені порушення земельного законодавства.
Позивач вважає, що його перевірка була проведена Відповідачем без належних правових підстав, передбачених Законом України «Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Також Позивач зазначає, що висновки Акту перевірки відносно використання ним земельної ділянки площею 0,2988 га без правовстановлюючих документів є необґрунтованими і не підтверджується жодними доказами. МП TOB «Полімікс» правомірно на законних підставах використовує земельну ділянку загальною площею 5291 кв.м, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, пр-т. Маршала Жукова, 32Б. Окрім вказаної земельної ділянки Позивач жодної іншої земельної ділянки не використовує. Той факт, що земельна ділянка площею 0.2988 га прилягає до земельної ділянки МП TOB «Полімікс» жодним чином не свідчить та не може бути доказом самовільного її зайняття саме МП TOB «Полімікс».
В судовому засіданні представник Позивача заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, вказаних у позові та письмових поясненнях (а.с.129-131, 177-180). В судовому засіданні представник Позивача зазначив, що висновки Акту перевірки відносно використання МП TOB «Полімікс» земельної ділянки площею 0,2988 га без правовстановлюючих документів є необґрунтованими і не підтверджується жодними доказами. На думку представника Позивача вказані обставини підтверджуються постановою Малиновського районного суду міста Одеси від 18.12.2013 року по справі № 521/132/13-а, яка набрала законної сили.
Крім того, представник Позивача у судовому засіданні зазначив, що МП ТОВ «Полімікс» на момент проведення перевірки застосовувало спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, і його діяльність не була віднесена до високого ступеня ризику. Це у свою чергу, означає, що на МП ТОВ «Полімікс» поширюється дія закону України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» №4448-VI від 23.02.2012 року. Таким чином, після набрання чинності вказаним законом (після 07.04.2012 року) у Відповідача були відсутні правові підстави для здійснення позапланової перевірки Позивача.
Представник Відповідача заперечував проти задоволення позову в повному обсязі з підстав, вказаних у письмових запереченнях на адміністративний позов (а.с.54-57) та додаткових письмових поясненнях (а.с. 148-149). В судовому засіданні представник Відповідача, зокрема, зазначив, що на виконання листа Управління СБУ в Одеській області №3/3/1-5001 нт від 01.08.2012 року Держсільгоспінспекцією в Одеській області було видано наказ №119-пр від 20.09.2012 року про проведення позапланової перевірки. На підстав наказу було оформлено посвідчення (направлення) на проведення перевірки з 30.11.012 року по 13.12.2012 року щодо дотримання вимог земельного законодавства України при використанні ТОВ «Полімікс» земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, пр. Маршала Жукова, 32-Б.
04.12.2012 року державними інспекторами сільського господарства в Одеській області за участю співробітників Управління державної служби боротьби з економічною злочинністю ГУМВС України в Одеській області у присутності директора МП TOB «Полімікс» ОСОБА_5 була проведена перевірка дотримання Позивачем земельного законодавства та складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протокол про адміністративне правопорушення №00083 від 04.12.2012 року та надано припис № 000487 від 04.12.2012 року на усунення виявленого порушення земельного законодавства у 30-ти денний термін. Але в зазначений термін, вимоги припису не виконано.
Оскільки вимоги припису у встановлений термін не виконані, Держсільгоспінспекцією в Одеській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.01.2013 року та повторний припис 000480 від 04.01.2013 року.
В зв'язку з цим, на думку представника Відповідача, позапланова перевірка МП ТОВ «Полімікс» проводилась на законних підставах - згідно вимоги СБУ щодо проведення перевірки, тому інформування Позивача про проведення перевірки не здійснювалось.
Відносно факту самовільного зайняття Позивачем земельної ділянки площею 0,3 га представник Відповідача зазначив, що вказане також підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.02.2013 року, складеного Одеським міським управлінням земельних ресурсів. В акті перевірки вказується про користування земельною ділянкою ТОВ «Полімікс», яка прилягає до її земельної ділянки загальною площею 0,3 га без правовстановлюючих документів. На думку представника Відповідача, доказом самовільного заняття Позивачем вищевказаної земельної ділянки також є план-схема встановлення меж земельної ділянки в натурі на місцевості, що використовує МП ТОВ «Полімікс» за адресою: м. Одеса, просп. М.Жукова, 32-Б, яка складена МПП «Лідер» на замовлення Державної інспекції сільського господарства в Одеській області.
Представник прокуратури міста Одеси, в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову в повному обсязі з підстав, зазначених у письмових поясненнях (а.с.170-175). В судовому засіданні, зокрема зазначив, що перевірка МП ТОВ «Полімікс» була проведена Відповідачем згідно вимог діючого законодавства на підставі листа УСБУ в Одеській області, наказу та направлення на перевірку. В зв'язку з цим відсутні підстави для визнання протиправними дій Відповідача щодо проведення перевірки МП ТОВ «Полімікс». Факт самовільного заняття земельної ділянки площею 0,3 га підтверджується актом перевірки, показаннями свідків, а також відсутністю заперечень на відомості акту перевірки з боку директора МП ТОВ «Полімікс». Враховуючи це, Відповідачем законно і обґрунтовано було видано МП ТОВ «Полімікс» припис №000487 від 04.12.2012 року про усунення виявлених порушень земельного законодавства України.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши та проаналізувавши надані сторонами докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Мале підприємство у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю «Полімікс» зареєстровано 14.08.1992 року, ідентифікаційний код 01465209 (а.с.6-7).
Судом встановлено, що МП ТОВ «Полімікс» здійснює користування земельною ділянкою площею 5291 кв.м., розташованою за адресою: місто Одеса, проспект Маршала Жукова, 32б на підставі договору оренди землі, укладеного 16.04.2004 року між Одеською міською радою (Орендодавцем) та МП у вигляді ТОВ «Полімікс» (орендарем), посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_3 (а.с. 8-13).
01.08.2012 року Управління Служби Безпеки України в Одеській області звернулось з листом №3/3/1-50001нт до начальника Державної інспекції сільського господарства в Одеській області Демчука О.Б., в якому просило провести перевірку інформації відносно використання ТОВ «Полимикс» (код ЄДРПОУ 3120420) без правоустановчих документів земельної ділянки площею близько 0,6 га, яка належить авіаремонтному заводу «Авіаремсервіс» (а.с.59).
На підставі вказаного листа УСБУ в Одеській області Державною інспекцією сільського господарства в Одеській області було видано наказ №119-пр від 20.09.2012 року «Про проведення позапланової перевірки». Згідно вказаного наказу державному інспектору з контролю за використанням та охороною земель-заступнику начальника відділу оперативного контролю за дотриманням земельного законодавства ОСОБА_1 було доручено провести позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства України при використанні ТОВ «Полімікс» земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Одеса, проспект Маршала Жукова, 32-Б (а.с.60).
На підставі наказу №119-пр від 20.09.2012 року державному інспектору ОСОБА_1. було видано посвідчення (направлення) на проведення перевірки при використанні ТОВ «Полімікс» земельної ділянки, розташованої за адресою: місто Одеса, проспект Маршала Жукова, 32-Б (а.с.61).
04.12.2012 року державними інспекторами сільського господарства в Одеській області ОСОБА_1 та ОСОБА_7 у присутності співробітників УДСБЕЗ ГУМВС України в Одеській області ОСОБА_8 та ОСОБА_9 була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства Малим підприємством у вигляді TOB «Полімікс», за результатами якої було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.12.2012 року.
Відповідно до висновків Акту перевірки МП ТОВ «Полімікс» використовує земельну ділянку площею 5291 кв.м. із земель комунальної власності, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, пр-т. Маршала Жукова. 32Б. Правовою підставою користування вказаною земельною ділянкою є договір оренди землі від 16.04.2004 року, укладений між МП у вигляді TOB «Полімікс» та Одеською міською радою, який посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_3 Також згідно вказаного Акту перевірки земельна ділянка площею 0.2988 га, яка є прилеглою до земельної ділянки МП у вигляді TOB «Полімікс», використовується останнім без правовстановлюючих документів на землекористування, чим являє собою самовільне заняття земельної ділянки та є порушенням ст.ст. 125. 126 Земельного кодексу України (а.с.16).
У зв'язку з виявленим порушенням земельного законодавства 04.12.2012 року Державною інспекцією сільського господарства в Одеські області було видано МП ТОВ «Полімікс» припис № 000487, яким МП у вигляді TOB «Полімікс» було зобов'язано у 30-ти денний термін усунути виявлені порушення земельного законодавства (а.с.17).
Крім того, 04.12.2012 року державним інспектором сільського господарства в Одеській області ОСОБА_1 було складено протокол про адміністративне правопорушення № 000083, з якого вбачається, що директор МП TOB «Полімікс» ОСОБА_5 вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ст. 53-1 та п.«б» ч. ст. 211 Земельного кодексу України (а.с.64).
18.12.2012 року Державною інспекцією сільського господарства в Одеській області в особі державного інспектора ОСОБА_1 була складена постанова про накладення адміністративного стягнення № 000246, якою директора МП TOB «Полімікс» ОСОБА_5 було визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700 грн. (а.с.65).
Не погоджуючись з вищевказаною постановою про накладення адміністративного стягнення, директор МП TOB «Полімікс» ОСОБА_5 звернулась до Малиновського районного суду міста Одеси з адміністративним позовом про її скасування. Постановою Малиновського районного суду міста Одеси від 18.12.2013 року по справі № 521/132/13-а адміністративний позов задоволено, постанову про накладення адміністративного стягнення №000246 від 18.12.2012 року, ухвалену державним інспектором сільського господарства в Одеській області ОСОБА_1 про притягнення до відповідальності ОСОБА_5, передбаченої ст.53-1 КУпАП - скасовано (а.с.132-134). Вказана постанова набрала законної сили, у відкритті апеляційного провадження по вказаній справі Одеським апеляційним адміністративним судом - відмовлено (а.с. 114-115).
З метою перевірки виконання МП ТОВ «Полімікс» припису від 04.12.2012 року Державною інспекцією сільського господарства України була проведена повторна перевірка МП ТОВ «Полімікс», за результатами якої був складений акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.01.2013 року, висновки якого аналогічні висновкам акту перевірки від 04.12.2012 року (а.с. 79). На підставі акту перевірки Відповідачем було видано МП ТОВ «Полімікс» припис №000480 від 04.01.2013 року, яким останнє було зобов'язано у 30-денний термін усунути виявлене порушення земельного законодавства (а.с.80).
Допитаний в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_1 пояснив, що в грудні 2012 року він займав посаду державного інспектора сільського господарства Державної інспекції сільського господарства в Одеській області. 04.12.2012 року ним та державним інспектором сільського господарства ОСОБА_7 за участю двох співробітників Управління Державної служби боротьби з економічною злочинністю ГУМВС України в Одеській області, була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства МП ТОВ «Полімікс». При проведенні перевірки була присутня директор МП ТОВ «Полімікс» ОСОБА_5, яка підписала Акт перевірки без зауважень, однак в подальшому МП ТОВ «Полімікс» були надані до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області заперечення на Акт перевірки. В ході перевірки було встановлено факт самовільного захоплення МП ТОВ «Полімікс» земельної ділянки площею приблизно 0,3 га, яка була суміжною із земельною ділянкою, яка знаходилась в оренді у Позивача на підставі договору. Площа самовільно захопленої земельної ділянки була визначена фахівцями МПП «Лідер», які були присутні під час проведення перевірки. Згідно показань ОСОБА_1 територія орендованої та самовільно захопленої земельних ділянок по всьому периметру була огороджена спільним парканом. На в'їзді на вказані земельні ділянки був розташований контрольно-пропускний пункт на якому знаходився охоронець. Самовільно зайнята земельна ділянка мала форму прямокутника. За словами свідка ОСОБА_1 були усі ознаки того, що земельна ділянка, огороджена парканом використовується саме МП ТОВ «Полімікс». Що саме знаходилось на самовільно зайняті земельній ділянці свідок не пам'ятає. Під час проведення перевірки її фото та відео фіксація не здійснювались.
Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_9 та ОСОБА_8 пояснили, що в грудні 2012 року вони, як співробітники Управління Державної служби боротьби з економічною злочинністю ГУМВС України в Одеській області, були залучені до проведення перевірки МП ТОВ «Полімікс» з метою забезпечення громадського порядку. Директор МП ТОВ «Полімікс» була присутня під час проведення перевірки, надала доступ до земельної ділянки і не заперечувала проти проведення перевірки. Вказана земельна ділянка знаходилась в місті Одеса на вулиці Маршала Жукова. По всьому периметру земельна ділянка була огороджена суцільним парканом, який мав один вхід. З якої саме сторони земельної ділянки знаходився вхід свідки ОСОБА_9 та ОСОБА_8 не пам'ятають. На вказаній земельній ділянці знаходились декілька транспортних засобів, непридатних до експлуатації. Під час допиту ОСОБА_9 та ОСОБА_8 зазначили, що не можуть стверджувати про самовільне заняття МП ТОВ «Полімікс» вищевказаної земельної ділянки, оскільки безпосередньо не проводили перевірку, а тільки виконували функцію по забезпеченню громадського порядку.
Надаючи оцінку правомірності дій Державної інспекції сільського господарства в Одеській області щодо проведення 04.12.2012 року перевірки МП ТОВ «Полімікс» з питань дотримання вимог земельного законодавства суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ст.1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення , навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст.2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно абзацу 5 ч.1 ст.6 Закону №877-V підставою для здійснення позапланового заходу є звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення;
Судом встановлено, що Державна інспекція сільського господарства в Одеські області, отримавши звернення від УСБУ в Одеській області відносно порушення земельного законодавства збоку МП у вигляді ТОВ «Полімікс», видала наказ №119-пр від 20.09.2012 року та здійснила позапланову перевірку Позивача. При цьому, Відповідачем всупереч вимогам абзацу 5 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади держаного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не було отримано згоду відповідного центрального органу виконавчої влади на проведення позапланової перевірки МП у вигляді ТОВ «Полімікс».
Відповідно до ст.2 Закону України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування обліку та звітності» №4448-VI від 23.02.2012 року (далі - Закон №4448-VI) дія цього Закону поширюється на фізичних осіб-підприємців, які не зареєстровані платниками ПДВ, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - фізичні особи-підприємці), та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, що передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - юридичні особи).
Згідно ст.3 вказаного Закону здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб здійснюють: органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства; органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів. Щодо фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, органи Пенсійного фонду України проводять планові та позапланові перевірки. Відповідно до ч.3 ст.3 Закону №4448-VI органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом.
Судом встановлено, що МП ТОВ «Полімікс» з 01.01.2012 року є платником єдиного податку 4 групи зі ставкою 5 %, що підтверджується свідоцтвом платника єдиного податку серія А №531747 (а.с.181). Відповідно до п.п.293.3.1 п.293 ст.293 Податкового Кодексу України відсоткова ставка єдиного податку встановлюється у розмірі: для третьої і четвертої груп платників єдиного податку: 3 відсотки доходу - у разі сплати ПДВ згідно з цим Кодексом; 5 відсотків доходу - у разі включення ПДВ до складу єдиного податку.
Згідно вказаного свідоцтва платника єдиного податку МП ТОВ «Полімікс» здійснює господарську діяльність з: ремонту та технічного обслуговування іншого електричного устаткування не віднесеного до інших групувань, організацію перевезень вантажів, діяльність автомобільного регулярного транспорту, посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту, технічне обслуговування та ремонт автомобілів. Доказів того, що вказані види господарської діяльності відносяться до високого ступеня ризику згідно критеріїв, за якими оцінюється ступень ризику від провадження господарської діяльності, пов'язаної з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1164 від 27.12.2008 року Відповідачем суду не надано.
Таким чином, на момент проведення перевірки 04.12.2012 року МП ТОВ «Полімікс» перебував на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, діяльність Позивача не була віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». В зв'язку з цим суд вважає, що на МП ТОВ «Полімікс» поширювалась дія закону №4448-VI і Відповідач не мав права проводити позапланову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Враховуючи наявність заборони на проведення позапланової перевірки МП ТОВ «Полімікс» з питань дотримання вимог земельного законодавства та не отримання Відповідачем згоди центрального органу виконавчої влади на її проведення, суд вважає такими, що вчинені без відповідної правової підстави і як наслідок - протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Одеській області щодо проведення 04.12.2012 року позапланової перевірки МП у вигляді ТОВ «Полімікс» з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Надаючи оцінку правомірності припису Державної інспекції сільського господарства в Одеській області №000487 від 04.12.2012 року про усунення виявлених порушень земельного законодавства України суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V в редакції на час проведення перевірки та складання оскаржуваного припису на підставі акта, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно абзацу 3 ч.1 ст.10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» в редакції на час виникнення спірних правовідносин державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель мають право давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
З викладеного вбачається, що державний інспектор сільського господарства має право складати припис про усунення порушень вимог земельного законодавства виключно за умови належної фіксації в Акті перевірки відповідних порушень земельного законодавства, допущених суб'єктом господарювання.
Згідно вищевказаного Акту перевірки та оскаржуваного припису від 04.12.2012 року МП ТОВ «Полімікс» здійснило самовільне зайняття земельної ділянки площею 0,2988 га.
Згідно зі ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до п.5.6 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам №312 від 12.12.2003 року в акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо).
Дослідивши Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.12.2012 року на підставі якого Відповідачем було винесено оскаржуваний припис №000487 суд зазначає, що вказаний акт взагалі не містить відомостей про особу, якою нібито здійснено самовільне захоплення земельної ділянки площею 0,2988 га. У Акті перевірки не вказано в чому саме полягає самовільне захоплення вказаної земельної ділянки і яким чином вона використовується Позивачем.
Також на порушення вимог п.5.6 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам № 312 від 12.12.2003 року план - схема земельної ділянки, яка міститься в акті перевірки складена без прив'язки до місцевості та зазначення суміжних землекористувачів. Також суд зазначає, що під час проведення перевірки державними інспекторами не здійснювалась фото та відео фіксація порушення, хоча таке право надано згідно статті 10 Закону «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
Суд вважає, що сам по собі факт наявності спільної межі у земельної ділянки, яка використовується Позивачем на підставі договору оренди та спірної земельної ділянки площею 0,2988 га не може бути доказом її самовільного заняття Позивачем станом на 04.12.2012 року.
На підставі ч.1 ст.72 КАС України суд враховує, що вищевказаною постановою Малиновського районного суду міста Одеси від 18.12.2013 року по справі № 521/132/13-а задоволено адміністративний позов директора МП ТОВ «Полімікс» ОСОБА_5 до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення. Малиновський районний суд м.Одеси скасовуючи постанову про накладення адміністративного стягнення №000246 від 18.12.2012 року, ухвалену державним інспектором сільського господарства в Одеській області ОСОБА_1 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_5, яка передбачена ст.53-1 КУпАП зазначив, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.12.2012 року не містить доказів фактичного використання МП ТОВ «Полімікс» земельної ділянки площею 0,2988 га. (а.с.132-134). Вказана постанова набрала законної сили.
Згідно ст.72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Відповідно до ч.1 ст.69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів
Згідно з ч.4 ст.70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Враховуючи викладене суд вважає, що факт самовільного заняття земельної ділянки МП ТОВ «Полімікс» повинен бути підтверджений відомостями акту перевірки. В зв'язку з цим суд не приймає до уваги посилання Відповідача на показання свідків ОСОБА_1, ОСОБА_9, ОСОБА_8, оскільки на підставі ч.4 ст.70 КАС вважає такі показання недопустимим доказом.
Суд вважає необґрунтованими посилання Відповідача на план-схему земельної ділянки, що фактично знаходиться в користуванні ТОВ «Полімікс», яка складена МПП «Лідер» (а.с. 71-75), оскільки з листа МПП «Лідер» №67 від 22.11.2012 року на адресу в.о. начальника Державної інспекції сільського господарства в Одеській області вбачається, що вказана план-схема була виготовлена до 22.11.2012 року, тобто до проведення 04.12.2012 року Відповідачем вищевказаної перевірки (а.с. 70). Також згідно вказаного листа МПП «Лідер» межі встановлювалися по існуючій огорожі з зовнішньої сторони земельної ділянки у зв'язку з неможливістю доступу до території МП ТОВ «Полімікс». Враховуючи складання план-схеми по зовнішній стороні паркану земельної ділянки, на думку суду, таку план-схему не можна вважати належним доказом, оскільки з її змісту незрозуміло на підставі яких відомостей фахівці МПП «Лідер» дійшли висновку про зайняття вказаної земельної ділянки саме МП ТОВ «Полімікс».
Суд не приймає до уваги посилання Відповідача на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №397 від 07.02.2013 року, складений спеціалістами Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради (а.с.82), оскільки вказаний акт було складено після проведення 04.12.2012 року Відповідачем вищевказаної перевірки і він не був підставою для прийняття оскаржуваного припису від 04.12.2012 року.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.
Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Згідно зі ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
З огляду на викладене, суд вважає, що Відповідач у судовому засіданні не довів правомірності та обґрунтованості своїх дій по проведенню 04.12.2012 року перевірки МП у вигляді ТОВ «Полімікс» та видачі припису №000487 від 04.12.2012 року в зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Малого приватного підприємства у вигляді ТОВ «Полімікс» до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, за участю прокуратури м. Одеси, про визнання протиправними дій щодо проведення перевірки та скасування припису - задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Одеській області щодо проведення 04.12.2012 року перевірки Малого приватного підприємства у вигляді ТОВ «Полімікс» з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в Одеській області №000487 від 04.12.2012 року про усунення виявлених порушень земельного законодавства України.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання в десятиденний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Стеценко О.О.
24 листопада 2014 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2014 |
Оприлюднено | 04.12.2014 |
Номер документу | 41635542 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні