Рішення
від 10.12.2014 по справі 907/951/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10.12.2014 Справа № 907/951/14

За позовом прокурора Тячівського району в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради, смт. Тересва Тячівського району

до товариства з обмеженою відповідальністю „Успіх", с. Руська Мокра Тячівського району

про зміну пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1602701,80 грн.";

зміну пункту 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48081,05 грн. в рік".

Суддя господарського суду - В.В.Мокану

представники :

Позивача - не з'явився

Відповідача - Ковальова М.В., довіреність № 1 від 20.09.2014 року

В судовому засіданні взяв участь Губаль О.В., прокурор відділу прокуратури м. Ужгорода.

СУТЬ СПОРУ: прокурором Тячівського району заявлено позов в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради, смт. Тересва Тячівського району до товариства з обмеженою відповідальністю „Успіх", с. Руська Мокра Тячівського району про зміну пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1602701,80 грн."; зміну пункту 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення його у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48081,05 грн. в рік" .

В судовому засіданні 05.12.2014 року брали участь вищевказані представники, оголошувалась перерва відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, оскільки позивач листом № 295/02-27 від 21.10.2014 року повідомив про підтримку позову та клопотав про розгляд справи без участі його представника.

Прокурор позовні вимоги підтримав та наполягає на задоволенні позову. Стверджує, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Представник відповідача проти позову заперечила з підстав, наведених у відзиві та додаткових поясненнях. Зокрема, стверджує про недотримання орендодавцем встановленого ст. ст. 181, 188 ГК України та ст. 641 ЦК України порядку внесення змін до господарського договору, оскільки надісланий орендарю лист від 25.11.2013 року № 380 не може вважатися належною пропозицією про зміну умов договору, товариству не був наданий проект договору про внесення змін до

продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14

договору оренди, що не надає підстави стверджувати про існування спору між сторонами. Вважає, що позивачем не дотримано встановлений законом порядок перегляду орендної плати, оскільки ініціювання внесення змін до договору оренди землі має здійснюватись шляхом прийняття відповідного рішення, за відсутності такого позивач не має права на позов.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши прокурора та представника відповідача, суд встановив:

Між Тересвянською селищною радою як орендодавцем та товариством з обмеженою відповідальністю „Успіх" як орендарем 17.03.2006 року укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер: 2124456200:03:005:0042 загальною площею 2,6810 га, розташованої за адресою: смт. Тересва Тячівського району Закарпатської області, вул. Миру, 8/г для здійснення підприємницької діяльності (обслуговування виробничої бази). Договір зареєстровано у Тячівському відділі ЗРФДП „Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2006 року за № 2124456200-0406070900004. Відповідно до п. 7 договору строк його дії складає 49 років. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 671322,30 грн.

Пунктом 8 договору визначено, що орендна плата за користування об'єктом оренди вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, що становить 20139,67 грн. в рік.

Сторонами погоджено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 31).

Умовами п. 11 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, які передбачені законом, за сталих соціально - економічних умов розмір орендної плати переглядається раз у два роки.

Рішенням Тересвянської селищної ради від 26.06.2012 року № 275 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель селища Тересва, створено три економіко - планувальні зони в селищі Тересва, вартість одного квадратного метра земель яких становить: І зона - 66,38 грн. /м кв., ІІ зона - 58,60 грн. /м кв., ІІІ зона - 46,05 грн. /м кв., затверджено локальні коефіцієнти на місце розташування земельних ділянок згідно додатку та грошові оцінки сільськогосподарських угідь та земель різного функціонального призначення у розрізі економіко - планувальних зон.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 19-708-0.6-1045/2-14 від 27.06.2014 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом спірного договору оренди, складає 1602701,80 грн.

Листом від 25.11.2013 року № 380/02-27 Тересвянська селищна рада запропонувала відповідачу переглянути договір оренди у зв'язку з проведеною нормативно - грошовою оцінкою земель смт. Тересва.

Виходячи зі ставки 3% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди в сумі 1602701,80 грн., розмір орендної плати, на встановленні якого наполягають прокурор і позивач, становить 48081 грн. 05 коп. в рік.

продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14

Дослідивши позиції сторін спору, проаналізувавши нормативну регламентацію правовідносин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Положеннями ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Положеннями ст. ст. 126, 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" закріплено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року внесені зміни до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008 року.

01.11.2011 року, у зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно Податковим кодексом України.

продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14

Приписами пункту 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, водночас, згідно п. 288.5.2. така сума не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених

продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14

договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїх постановах від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008, від 27.12.2010 N 27/15-10, від 04.07.2011 року у справі № 41/81 та Вищий господарський суд України у постановах від 10.01.2011 року у справі № 41/153пд, від 02.07.2013 року у справі № 36/5005/10143/2012.

Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому акцентовано, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору). Судом в процесі розгляду справи констатована відсутність згоди відповідача на внесення змін до договору.

З врахуванням наведеного вимога про внесення змін до пунктів 5 та 8 договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року та викладення їх у запропонованій редакції підлягає задоволенню.

Заперечення відповідачем факту чинності рішення Тересвянської селищної ради № 275 від 26.06.2012 року, наведене у додаткових поясненнях до відзиву, судом відхиляються. Долученою прокурором до матеріалів справи копією аркушу з № 103-104 (8766-8767) газети „Дружба" Тячівської РДА за 08.09.2012 року підтверджено факт оприлюднення рішення Тересвянської селищної ради від 26.06.2012 року № 275 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту селища Тересва. Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України „Про оцінку земель" рішення сільської, селищної та міської рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, який передбачає, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Отже, застосування позивачем зазначеного рішення у 2014 році відповідає наведеним положенням законодавства. Щодо твердження про відсутність доказів дотримання процедури прийняття рішення Тересвянської селищної ради від 26.06.2012 року № 275, визначеної Законом України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", суд керується п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6, яким наголошено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної

продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 10.12.2014 року у справі № 907/951/14

плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому порядку. Відповідачем доказів скасування вищевказаного рішення не надано. Безпідставним є і твердження про відсутність підстави для внесення змін до договору, зважаючи на те, що виготовлення витягу з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки (27.06.2014 року) було здійснено після надіслання листа з пропозицією внести зміни до договору (25.11.2013 року), адже витяг датовано датою його надання Управлінням Держземагенства у Тячівському районі, яка не відповідає даті виготовлення та затвердження технічної документації. Посилання відповідача на відсутність рішення селищної ради про встановлення розмірів орендної плати судом відхиляється, оскільки в даному випадку умова пункту 8 договору про визначення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не змінилась, іншою стала сума орендної плати внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1218 грн. у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 33, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд вирішив:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 року, укладеного між Тересвянською селищною радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Успіх", виклавши пункт 5 у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1602701,80 грн."; пункт 8 у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 48081,05 грн. в рік".

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Успіх", с. Руська Мокра Тячівського району, вул. Миру, 182, код ЄДРПОУ 20447523 в доход Державного бюджету України (банк отримувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 12.12.2014 року.

Суддя В.В.Мокану

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення10.12.2014
Оприлюднено15.12.2014
Номер документу41889449
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/951/14

Постанова від 24.02.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 12.01.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 10.12.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 26.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

Ухвала від 29.09.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Мокану В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні