ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"22" грудня 2014 р.Справа № 916/1535/14
За позовом : Прокурора Ананьївського району в інтересах держави в особі Ананьївської районної державної адміністрації ;
До відповідача: Фізичної особи підприємця - ОСОБА_1;
про внесення змін до договору оренди
Головуючий - Оборотова О.Ю.
Судді - Гут С.Ф.
Літвінов С.В.
За участю представників:
від прокуратури: Зінюта М.С - посвідчення №025787 від 23.04.14р.; Петрова Г.В. на підставі посвідчення №029770 від 20.10.2014р.; Доброжан Н.І. на підставі посвідчення 17.10.2012р.
від позивача: не з'явився;
від відповідача: ОСОБА_6 - довіреність від 16.06.14р.;
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Ананьївського району в інтересах держави в особі Ананьївської районної державної адміністрації звернувся до господарського суду Одеської області із позовною заявою до Фізичної особи підприємця - ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі від 08 січня 2008р., укладеного з Ананьївською районною державною адміністрацією, на підставі якого фізична особа - підприємець ОСОБА_1 використовує земельну ділянку площею 38,766 га на території Коханівської сільської ради Ананьївського району Одеської області для риборозведення та водогосподарського використання. Викласти п. 5 договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 726 807,54грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, складеного відділом Держземагенства в Ананьївському районі Одеської області. Викласти п. 9 договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку площею 38,766га розрахована у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 21804,22грн. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі".
Ухвалою господарського суду Одеської області від 23.04.2014 року порушено провадження за даним позовом у справі № 916/1535/14.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.06.2014р. призначено справу №916/1535/14 до колегіального розгляду у складі трьох суддів господарського суду Одеської області.
Розпорядженням керівника апарату суду від 16.06.2014р. та відповідно до рішення зборів суддів господарського суду Одеської області ( протокол № 17-8/24 від 17.04.2014р.) було призначено автоматичний розподіл справи та визначено наступний склад колегії для розгляду даної справи: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Цісельський О.В., Щавинська Ю.М.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.06.2014р. прийнятои справу №916/1535/14 на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Цісельський О.В., Щавинська Ю.М.
04.08.2014р. до господарського суду Одеської області від відповідача надійшло заперечення на позовну заяву.
Розпорядженням заступника керівника апарату суду від 11.08.2014р. та відповідно до рішення зборів суддів господарського суду Одеської області ( протокол № 17-8/24 від 17.04.2014р.) було призначено повторний автоматичний розподіл справи, у зв'язку з тим, що суддя Цісельський О.В.перебуває у відпустці та визначено наступний склад колегії для розгляду даної справи: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Мостепаненко Ю.І., Щавинська Ю.М.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 11.08.2014р. прийнято справу №916/1535/14 на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Мостепаненко Ю.І., Щавинська Ю.М.
Розпорядженням керівника апарату суду від 22.09.2014р. та відповідно до рішення зборів суддів господарського суду Одеської області ( протокол № 17-8/24 від 17.04.2014р.) було призначено повторний автоматичний розподіл справи, у зв'язку з тим, що суддя Мостепаненко Ю.М. перебуває у відпустці та визначено наступний склад колегії для розгляду даної справи: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Літвінов С.В., Щавинська Ю.М.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 11.08.2014р. прийнято справу №916/1535/14 на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Літвінов С.В., Щавинська Ю.М.
13.10.2014р. до господарського суду Одеської області від позивача надійшла заява на заперечення відповідача на позовну заяву.
Розпорядженням керівника апарату суду від 05.11.2014р. та відповідно до рішення зборів суддів господарського суду Одеської області ( протокол № 17-8/24 від 17.04.2014р.) було призначено повторний автоматичний розподіл справи, у зв'язку з тим, що суддя Щавинська Ю.М. знаходиться на лікарняному та визначено наступний склад колегії для розгляду даної справи: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Літвінов С.В., Гут С.Ф.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.11.2014р. прийнято справу №916/1535/14 на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Оборотова О.Ю., судді - Літвінов С.В., Гут С.Ф.
У судовому засіданні 22.12.2014р. після виходу судді з нарадчої кімнати було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури та представника позивача, суд встановив:
Проведеною Прокуратрою Ананьївського району Одеської області перевіркою за інформацією Ананьївської районної державної адміністрації Одеської області додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок суб'єктами предприємницької діяльності на умовах оренди на території Ананьївського району.
Фізична особа підприємець ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 06.01.2008р., укладеного з Ананьївською районною державною адміністрацією, використовує земельну ділянку площею 38,766 га, у тому числі під ставком 22,9 га, на території Коханівської сільської ради Ананьївського району Одеської області для риборозведення та водогосподарського використання. Кадастровий номер вказаною земельної ділянки 5120282600:01:002:0202.
Згідно п.5 договору від 06.01.2008р. передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 299 049 грн. 60 коп.
Згідно п. 9 договору від 06.01.2008р. передбачено, що орендна плата на період експлуатації складає 2990,49 грн. на рік.
Відповідно до п. 13 договору від 06.01.2008р. передбачено, що умови щодо розміру орендної плати можуть бути змінені у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.36 договору від 06.01.2008р. передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Ананьївської районної ради Одеської області № 67-VI від 16.02.2011р. затверджено нову нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, яка становить 726 807,54 грн., коефіцієнт індексації за 2012 та 2013 роки становить 1,0.
Статею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади, або органами місцевого самоврядування. При цьому зміни ціни після укладення договору допускаються лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до вимог ст. 288 п.288.5 п.п. 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативно грошової оцінки (ст.188 п.288.5 п.п.2885.2).
Пунктом 13 типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.
Враховуючи, що ставка земельного податку, згідно п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України, за земельніділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, затвердженої нової нормативної грошової оцінки земель призвело до зміни розміру земельного податку.
Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду землі" розмір, форми і строки орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі.
Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України правочин, спрямований на зміну або розірвання договору, здійснюється в такій самій формі, що й сам договір.
З урахуванням викладеного та у порядку ч.2.ст.188 Господарського кодексу України, ч.1 ст. 11 Господарського процесуального кодексу України Ананьївською районною державною адміністрацією фізичній особі підприємцю ОСОБА_1 направлено листи протягом 2012-2013 років, а також 04.02.2014 за № 01\23\256, 11.02.2014 за № 01\23\333, 25.02.2014 за № 01\23\438 з пропозицією перегляду розміру орендної плати на підставі змін вимог чинного законодавства.
Згідно ч.ч. 3, 4 ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у 20-денний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результат її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержаної відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно ст. 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Прокуратурою зазначено, що Фізична особа підприємець ОСОБА_1 не проінформував про згоду або про відмову від добровільного внесення змін до договору оренди та підписання розрахунку орендної плати за земельну ділянку. Таким чином, керуючись вищевикладеними нормами закону, у договір оренди землі підлягають внесенню зміни в частині розміру орендної плати.
Згідно ст. 5 Закону України „Про оцінку земель" для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Положенням ст.ст. 20, 23 Закону України „Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Вказаний витяг видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 726807,54 грн. Таким чином, орендна плата за земельну ділянку площею 38,766 га повинна складати за 2011 рік - 21804,22 грн., за 2012 рік - 21804,22 грн., за 2013 рік - 21804,22грн.(1 %дорівнює- 7268,0754 грн., 3% дорівнює - 21804, 2262 грн.).
Згідно ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішення суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Вищий господарський суд України узагальнюючи судову практику розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами 01.01.2010 зазначив, що згідно з приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому, прийнятті відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, які застосовуються у розрахунку орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
В пункті 2.18 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 №6 зазначено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини 1 статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення змін до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Згідно з статтею 121 Конституції України держава покладає на прокуратуру представництво інтересів держави у суді, а пред'явлення прокурором позовів регламентується статтею 2, 29 ГПК України, статтею 36-1 Закону України „Про прокуратуру".
Відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави. Частиною 2 цією статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до пункту 6 частини 2 статті 20, статті 36-1 Закону України „Про прокуратуру", є необхідність звернутися з позовом в інтересах держави в особі Ананьївської районної державної адміністрації Одеської області, відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 року зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 14 Конституції України, частини 1 статті 148 Господарського кодексу України земляє основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави та об'єктом права власності Українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Згідно ст. 13 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: 7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Згідно ст.14. Закону України „Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.
Згідно ст. 21 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності відповідно до закону.
Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;
б) участь у розробленні та забезпеченнівиконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель;
в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель;
г) підготовка висновків щодо наданняабо вилучення (викупу)земельних ділянок;
ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом;
Пункт "ґ" частини першої статті 17 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1559-VI від 17.11-2009
д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст;
е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельнихділянок;
є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів;
ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до вимог ст. 80 Земельного кодексу України суб'єктами права на землю є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, -на землі державної власності.
Згідно ст.84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. 2. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У даному випадку органом, який здійснює відповідні функції у спірних правовідносинах є Ананьївська районна державна адміністрація Одеської області.
Відповідач посилається у своїх запереченнях на позовну заяву на те, що відповідно до п. 13 договору, умови щодо розміру орендної плати можуть бути змінені у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, ціни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, в інших випадках, передбачених законом. Відповідно до п. 36 договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Позивачем не було враховано той факт, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки була розрахована відділом Держземагенства в Ананьївському районі Одеської області за Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Державного комітету лісового господарства України. Державного комітету України по водному господарству. Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 19/16/22/11/17/12 „Про Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів)", що на момент подачі позову втратив чинність, а отже, зміни до договору оренди землі від 08.01.2008 року стосовно орендної плати не зможуть бути внесені. На сьогодні діє Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013 року №236 „Про затвердження Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти". Відповідно до пунктів 1-3 Наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013 року №236 „Про затверджена, Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти" - методика встановлюй єдиний механізм розрахунку орендної плати за надані в оренду зодні об'єкти; дія методики поширюється на такі водні об'єкти: водосховища (крім водосховиш комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми; методика є обов'язковою для застосування органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування при укладенні ними договорів оренди водних об'єктів. Відповідач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає перерахунку за Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013 року №236 „Про затвердження Методики визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти". Отже, зміни до договору про оренду землі від 08.01.2008 року щодо орендної плати не можуть бути внесені, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент пред'явлення позову була розрахована не за належною методикою.
Представник прокуратури зазначає, що відповідачем не враховано, що в оренду надано не тільки земельну ділянку під ставком. Також, відповідачем не враховано, що наказ № 236 28.05.2013 набирає чинності з дня набрання чинності Законом України від вересня 2012 року № 5293-VІ „Про аквакультуру", але не раніше дня його офіційного опублікування. Крім того, у позовній заяві ставиться питання про внесення змін договору оренди землі за період 2011-2013 рік, тобто час, коли розрахунок здійснювався за іншою методикою, визначеною у позовній заяві. Також, не враховано, що в оренду надавався не водний об'єкт, а земельна ділянка.
Відповідно до вимог ст.ст.32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За при приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
Відповідно до частини третьої статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Керуючись ст.ст. 33,34,43,44-49,50,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 08 січня 2008р., укладеного з Ананьївською районною державною адміністрацією, на підставі якого фізична особа - підприємець ОСОБА_1 використовує земельну ділянку площею 38,766 га на території Коханівської сільської ради Ананьївського району Одеської області для риборозведення та водогосподарського використання:
- викласти п. 5 договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 726 807,54грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, складеного відділом Держземагенства в Ананьївському районі Одеської області.
- викласти п. 9 договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку площею 38,766га розрахована у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 21804,22грн. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі".
3. Стягнути з Фізичної особи підприємця - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) на користь державного бюджету України (р/р 31210206783008 одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 37607526, код бюджетної класифікації 22030001) - 1218грн. сума судового збору.
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 26.12.2014р.
Головуючий - О.Ю. Оборотова
Суддя С.Ф. Гут
Суддя С.В. Літвінов
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2014 |
Оприлюднено | 05.01.2015 |
Номер документу | 42074550 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Оборотова О.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні