Справа № 370/1173/14-ц Головуючий у І інстанції Тандир О.В. Провадження № 22-ц/780/116/15 Доповідач у 2 інстанції Кашперська Категорія 1 27.01.2015
РІШЕННЯ
Іменем України
27 січня 2015 року колегія суддів судової палати в цивільних справах Апеляційного суду Київської області в складі:
головуючого судді Кашперської Т.Ц.,
суддів Фінагєєва В.О., Яворського М.А.,
за участю секретаря Бевзюк М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Апеляційного суду Київської області цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Київської області на рішення Макарівського районного суду Київської області від 15 вересня 2014 року у справі за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства «Макарівське лісове господарство» до Київської обласної державної адміністрації, Макарівської районної державної адміністрації, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, Товариства з обмеженою відповідальністю «Карон Парон», Товариства з обмеженою відповідальністю «Ландін», ОСОБА_28 про визнання незаконними і скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння,
заслухавши доповідь судді апеляційного суду, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів, -
в с т а н о в и л а :
В травні 2014 року заступник прокурора Київської області звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, ДП «Макарівське лісове господарство» про визнання незаконними і скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння. Заявлені вимоги мотивував тим, що на виконання судових рішень розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року було затверджено 27 проектів землеустрою щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою ДП «Макарівське лісове господарство» в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району, вилучено із постійного користування ДП «Макарівське лісове господарство» (Макарівське лісництво, квартал НОМЕР_1 виділи 3, 4, 5, 6, 9) 27 земельних ділянок пл. 0,99 га. кожна (ліси), змінено цільове призначення земельних ділянок із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та віднесено їх до земель запасу. У подальшому розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації № 760 від 14 травня 2009 року вказані земельні ділянки передані у власність 27 осіб та видано їм державні акти на право власності на земельні ділянки площею 0,99 га. кожна для ведення особистого селянського господарства. В подальшому земельні ділянки на підставі договорів купівлі-продажу перейшли до ОСОБА_27, ОСОБА_28, а також увійшли до статутних фондів ТОВ «Карон Парон» та ТОВ «Ландін». Судові рішення, які стали підставою для винесення первинних розпоряджень Київської обласної державної адміністрації про припинення права постійного користування були скасовані, відповідно на даний час підстави для прийняття спірних розпоряджень Київською обласною державною адмінітсрацією відпали, а тому спірні рішення та державні акти мають бути скасовані та визнані недійсними як такі, що прийняті і видані на підставі незаконного судового рішення. Крім того, безвідносно до наявності факту скасування судових рішень, сама процедура вилучення та відведення земельних ділянок відповідачам суперечила вимогам чинного законодавства, оскільки лише Кабінет Міністрів України мав право вилучати лісові ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, площею понад 1 га. для нелісогосподарських потреб, а адміністрацією в один день вилучено лісові землі, які знаходяться в одному кварталі Макарівського лісництва, загальною площею 27,38 га. Також порушено вимоги законодавства при зміні цільового призначення земельних ділянок, оскільки втрати лісогосподарського виробництва у зв'язку з вилученням лісових земель для нелісогосподарських потреб не нараховувались та не сплачувались. Просив визнати незаконними і скасувати 27 розпоряджень голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року, розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 про безоплатну передачу у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року та 11 грудня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ТОВ «Карон Парон» 23 травня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ТОВ «Ландін» 23 травня 2012 року та 11 грудня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані 05 серпня 2009 року ОСОБА_27 з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_28, витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України спірні земельні ділянки та визнати за державою в особі Кабінету Міністрів України право державної власності та за ДП «Макарівське лісове господарство» право користування земельними ділянками.
В ході розгляду справи відповідача ОСОБА_29 було замінено на його правонаступників ОСОБА_20, ОСОБА_21, а відповідачі ОСОБА_30, ОСОБА_31 вибули і після їх смерті правонаступники відсутні.
Рішенням Макарівського районного суду Київської області від 15 вересня 2014 року в задоволенні позову відмовлено.
Заступник прокурора Київської області, не погоджуючись із рішенням Макарівського районного суду Київської області від 15 вересня 2014 року, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд вважав встановленими, порушення та неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представники відповідачів ОСОБА_32, ОСОБА_33 подали заперечення проти апеляційної скарги та просили відхилити апеляційну скаргу, а рішення Макарівського районного суду Київської області від 15 вересня 2014 року залишити без змін.
Заслухавши доповідь судді апеляційного суду, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає до задоволення щодо вимог про визнання недійсними та скасування розпоряджень, державних актів та витребування майна, виходячи із наступного.
Відповідно до вимог ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Разом із тим рішення суду першої інстанції даним вимогам закону не відповідає.
З матеріалів справи колегія суддів вбачає, що постановою Макарівського районного суду Київської області від 10 вересня 2008 року у справі № 2-а-347 задоволено позов ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_30, ОСОБА_17, ОСОБА_14, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_2, ОСОБА_19, ОСОБА_1, ОСОБА_13, ОСОБА_12, визнано протиправною відмову Київської обласної державної адміністрації в затвердженні проекту землеустрою та зміни цільвого призначення земельних лісових ділянок площею 0,99 га. для кожного із вказаних громадян (всього двадцять одна земельна ділянка) в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області. Зобов'язано Київську обласну державну адміністрацію прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо припинення права постійного користування земельної ділянки ДП «Макарівське лісове господарство» та переведення зазначених земельних ділянок до земель запасу Гавронщинської сільської ради із земель лісогосподарського призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області. Макарівську районну державну адміністрацію також зобов'язано після прийняття відповідного рішення Київською обласною державною адміністрацією надати дозвіл вищезазначеним громадянам на розробку проекту землевідведення по приватизації земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.
Аналогічно постановами Макарівського районного суду Київської області від 10 вересня 2008 року у справах № 2-а-325, № 2-а-327, № 2-а-321, від 24 вересня 2008 року у справах № 2-а-333, № 2-а-335, від 18 вересня 2008 року у справі № 2-а-329 задоволено позови ОСОБА_22, ОСОБА_31, ОСОБА_24, ОСОБА_23, ОСОБА_26, ОСОБА_25
В подальшому Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 22 вересня 2010 року у справі № 2-а-347, від 21 листопада 2012 року у справі № 2-а-325, від 04 грудня 2013 року у справі № 2-а-329 змінено постанови Макарівського районного суду Київської області та зобов'язано Київську обласну державну адміністрацію розглянути питання щодо можливого затвердження проекту землеустрою про припинення права постійного користування земельної ділянки державного підприємства «Макарівське лісове господарство» та переведення зазначених земельних ділянок до земель запасу Гавронщинської сільської ради із земель лісогосподарського призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району.
Так само постановами Київського апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2011 року у справі № 2-а-327, від 24 листопада 2011 року у справі № 2-а-333, від 17 лютого 2011 року у справі № 2-а-335 були змінені постанови Макарівського районного суду.
На виконання постанов Макарівського районного суду Київської області розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 «Про припинення права постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки» затверджено 27 Проектів землеустрою щодо припинення права постійного користування земельої ділянки ДП «Макарівське лісове господарство» в межах Гавронщинської сільської ради (Макарівське лісництво, квартал НОМЕР_1 виділи 3, 4, 5, 6, 9) 27 земельних ділянок площею 0,99 га. кожна (ліси), розташованих на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області; змінено цільове призначення зазначених земельних ділянок, із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та віднесено їх до земель запасу.
У подальшому розпорядженням голови Макарівської районної державної адміністрації № 760 від 14 травня 2009 року вищевказані земельні ділянки передані у власність ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_30, ОСОБА_17, ОСОБА_14, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_2, ОСОБА_19, ОСОБА_1, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_22, ОСОБА_31, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26
На підставі зазначеного розпорядження вказані вище громадяни отримали державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯИ № 370908, ЯИ № 370898, ЯИ № 370881, ЯИ № 370891, ЯИ № 370890, ЯИ № 370901, ЯИ № 370883, ЯИ № 370878, ЯИ № 370897, ЯИ № 370904, ЯИ № 370882, ЯИ № 370885, ЯИ № 370888, ЯИ № 370902, ЯИ № 370889, ЯИ № 370877, ЯИ № 370899, ЯИ № 370886, ЯИ № 370884, ЯИ № 370887, ЯИ № 370905, ЯИ № 370895, ЯИ № 370879, ЯИ № 370876, ЯИ № 370894, ЯИ № 370896, ЯИ № 370906 відповідно на земельні ділянки площею 0,99 га. кожна в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району для ведення особистого селянського господарства.
На підставі договорів купівлі-продажу від 02 липня 2009 року та від 03 липня 2009 року № 1771, № 1762, № 1869, № 1764, № 1765, № 1773, № 1871, № 1872, № 1775, № 1758, № 1760, № 1761, № 1875, № 1877, № 1868, № 1866, № 1867, № 1876, № 1873, № 1769, № 1768, № 1863, № 1772, № 1774, № 1763, № 1870, № 1766 право власності на спірні земельні ділянки перейшло до ОСОБА_27, про що на вищевказаних державних актах зроблені відповідні відмітки.
У подальшому ОСОБА_27 об'єднано земельні ділянки та 05 серпня 2009 року отримано нові державні акти на право власності на земельні ділянки площею 2,970 га. серія ЯД № 924046 (на підставі договорів № № 1758, 1876, 1763), площею 2,421 га. серія ЯД № 924047 (на підставі договору № 1762, у тому числі увійшла і земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_18.), площею 2,970 га. серія ЯД № 924049 (на підставі договорів № № 1775, 1869, у тому числі увійшли і земельні ділянки площами по 0,99 га. кожна, що належали ОСОБА_14 і ОСОБА_15), площею 1,98 га. серія ЯД № 924040 (на підставі договорів № № 1761, 1764), площею 1,980 га. серія ЯД № 924048 (на підставі договорів № № 1872, 1771), площею 2,634 га. серія ЯД № 924050 (на підставі договорів № № 1868, 1768), площею 1,98 га. серія ЯД № 924106 (на підставі договорів № № 1866, 1769), площею 1,98 га. серія ЯД № 924102 (на підставі договору № 1765, у тому числі увійшла і земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_9.), площею 1,98 га. серія ЯД № 924104 (на підставі договорів № № 1760, 1877), площею 1,98 га. серія ЯД № 924103 (на підставі договорів № № 1875, 1863), площею 1,98 га. серія ЯД № 924041 (на підставі договорів № № 1873, 1774), площею 1,98 га. серія ЯД № 924043 (на підставі договорів № № 1867, 1871), площею 1,98 га. серія ЯД № 924044 (на підставі договорів № № 1766, 1773), площею 1,98 га. серія ЯД № 924045 (на підставі договору № 1772, у тому числі увійшла і земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_31.), площею 1,98 га. серія ЯД № 924042 (на підставі договору № 1870, у тому числі увійшла і земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_25.).
У подальшому вищевказані земельні ділянки з кадастровими номерами 3222781800:02:002:0223 (увійшли дві земельні ділянки площами по 0,99 га. кожна, що належали ОСОБА_14 і ОСОБА_15); 3222781800:02:001:0216 площею 1,9815 га.; 3222781800:02:001:0217 площею 1,9811 га., 3222781800:02:002:0219 (увійшла земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_25.); 3222781800:02:001:0221 площею 1,9818 га. згідно протоколу загальних зборів учасників ТОВ «Карон Парон» № 21/12-11 від 21 грудня 2011 року перейшли до статутного фонду цього товариства і воно отримало нові державні акти на право власності на земельні ділянки 23 травня 2012 року серії ЯМ № 543443, ЯМ № 583641, 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938775, ЯЙ № 938774, ЯЙ № 938776.
Земельні ділянки із кадастровими номерами 3222781800:02:001:0224 площею 1,9808 га., 3222781800:02:001:0225 площею 1,9814 га., 3222781800:02:001:0226 площею 2,6271 га., 3222781800:02:002:0031 (увійшла земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_9.); 3222781800:02:000:0032 площею 1,9803 га.; 3222781800:02:001:0218 площею 1,9811 га., 3222781800:02:001:0220 площею 1,9810 га., 3222781800:02:001:0222 (увійшла земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_31.) згідно протоколів загальних зборів учасників ТОВ «Ландін» № 5 від 20 жовтня 2011 року та № 6 від 14 грудня 2011 року перейшли до статутного фонду цього товариства. Відповідно ТОВ «Ландін» видано нові державні акти на право власності на земельні ділянки 23 травня 2012 року серії ЯМ № 583642, 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938783, ЯЙ № 938784, ЯЙ № 938786, ЯЙ № 938788, ЯЙ № 938785, ЯЙ № 938789, ЯЙ № 938782.
Земельні ділянки із кадастровими номерами 3222781800:02:002:0034 площею 2,970 га. та 3222781800:02:002:0033 (увійшла земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_18.), за інформацією Управління Держземагентства у Макарівському районі від 24 лютого 2014 року № 01-12/343, на підставі договорів купівлі-продажу від 20 грудня 2011 року № № 3065, 3066 ОСОБА_27 відчужено на користь ОСОБА_28, про що на державних актах на право власності серії ЯД № 924046, ЯД № 924047 31 січня 2012 року проставлено відмітку про перехід права власності.
Вказані обставини підтверджуються наявними в справі доказами.
Згідно ст. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст. 11 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Згідно ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст. 61 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 212 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. ч. 1, 2, 5, 6 ст. 149 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті. Обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті.
Частиною 9 ст. 149 ЗК України було визначено, що Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси - площею понад 1 га для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених чч. 5-8 цієї статті, та у випадках, визначених ст. 150 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 31 Лісового кодексу України до повноважень обласної державної адміністрації у сфері лісових відносин віднесено, у тому числі, передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею до 1 га, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також у межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення та припинення права користування ними.
Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин визначені ст. 13 ЗК України, ст. 27 Лісового кодексу України, до яких, зокрема, належить передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більше як 1 гектар, що перебувають у державній власності.
Відповідно до ст. 57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Оспорювані розпорядження, якими вилучено земельні ділянки лісогосподарського призначення з постійного користування одого й того самого постійного користувача ДП «Макарівське лісове господарство», видано в один день - 27 листопада 2008 року, ними вилучено ліси загальною площею 26,73 га., які знаходилися в межах одного кварталу лісництва та використовувалися для ведення лісового господарства, змінено їх цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення й передано у власність для ведення особистого селянського господарства.
Зважаючи на ці обставини, суду першої інстанції необхідно було визначитись, чи не спрямовані правові акти індивідуальної дії голови обласної державної адміністрації та голови районної державної адміністрації на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка значно перевищувала 1 га., і у зв'язку із цим, чи не свідчать ці дії про перевищення державними адміністраціями своїх повноважень, передбачених законом.
Однак суд першої інстанції від перевірки доводів прокурора про те, що відчужені земельні ділянки складають єдиний масив, усунувся і таким чином неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, та прийшов до передчасного висновку про відмову в задоволенні позову.
Згідно зведеного кадастрового плану земельних ділянок, що розташовані в межах Гавронщинської сільської ради Київської області, наданого Управлінням Держземагентства у Макарівського району, земельні ділянки, належні ТОВ «Карон Парон» із кадастровими номерами 3222781800:02:002:0219, 3222781800:02:001:0221, 3222781800:02:001:0216, 3222781800:02:001:0217, 3222781800:02:002:0223, належні ТОВ «Ландін» із кадастровими номерами 3222781800:02:001:0220, 3222781800:02:001:0222, 3222781800:02:002:0030, 3222781800:02:002:0031, 3222781800:02:002:0032, 3222781800:02:001:0218, 3222781800:02:001:0226, 3222781800:02:001:0224, 3222781800:02:001:0225; належні ОСОБА_28 із кадастровими номерами 3222781800:02:002:0034, 3222781800:02:002:0033 дійсно розташовані суміжно і складають єдиний масив (а. с. 133 т. 3).
З врахуванням встановлених обставин справи, вимог закону, які регулюють спірні правовідносини, колегія суддів приходить до висновку, що правові акти індивідуальної дії голови обласної державної адміністрації і голови районної державної адміністрації були спрямовані на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка значно перевищувала 1 га., тобто головою обласної державної адміністрації і головою районної державної адміністрації при прийнятті оскаржуваних розпоряджень перевищені надані їм законом повноваження, а саме порушено вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, пунктів 1, 2, 5, 6, 9 ст. 149 Земельного кодексу України, статей 27, 31, 57 Лісового кодексу України.
При цьому колегія суддів також відповідно до положень ст.360-7 ЦПК України враховує правову позицію щодо застосування одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, висловлену у Постанові Верховного Суду України від 20 березня 2013 року у справі №6-20цс 13.
Колегія суддів враховує, що суд першої інстанції, помилково встановивши правомірність дій державних адміністрацій при прийнятті ними оспорюваних розпоряджень, відмовив у задоволенні інших позовних вимог про визнання недійсними державних актів та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння, як похідних від позовної вимоги про визнання незаконними і скасування розпоряджень державних адміністрацій.
Таким чином, оскільки рішення суду ухвалене в результаті неповно встановлених обставин, що мають значення для справи, воно підлягає скасуванню.
Вирішуючи заявлені позивачем позовні вимоги, колегія суддів враховує наступне.
Частиною першою статті 155 ЗК України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Приймаючи до уваги встановлені при апеляційному розгляді обставини, з врахуванням вказаних вимог закону колегія суддів приходить до висновку, що оспорювані розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації і розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації прийняті з порушенням вимог Закону, а тому ці розпорядження та видані на їх підставі державні акти на право приватної власності на землю підлягають визнанню недійсними.
Разом із тим, оспорювані державні акти на право приватної власності на землю, видані ТОВ «Карон Парон» 23 травня 2012 року серії ЯМ № 543443 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0223), ЯМ № 583641 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0219), 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938775 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0216), ЯЙ № 938774 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0217), ЯЙ № 938776 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0221), ТОВ «Ландін» 23 травня 2012 року серії ЯМ № 583642 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0032), 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938783 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0224), ЯЙ № 938784 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0225), ЯЙ № 938786 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0226), ЯЙ № 938788 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0031), ЯЙ № 938785 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0218), ЯЙ № 938789 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0220), ЯЙ № 938782 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0222), ОСОБА_27 05 серпня 2009 року серії ЯД № 924046 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0034), ЯД № 924047 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0033) з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_28, на підставі договорів про їх відчуження, не можуть бути визнані недійсними із наступних підстав.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 81, ст. 131 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами. Укладення таких угод здійснюється відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього Кодексу.
Згідно ст. 126 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою.
За змістом вказаних норм правовою підставою набуття права власності на земельну ділянку є укладення ним цивільно-правової угоди, а державний акт, що видається на підставі такої угоди, лише посвідчує право особи на земельну ділянку. Отже, без встановлення судом недійсності (невідповідності вимогам закону) правочину, як правової підстави придбання громадянином або юридичною особою земельної ділянки, визнання недійсним державного акту, виданого на підставі цього правочину, як правопосвідчувального документа, в даному випадку є необґрунтованим.
Оцінюючи позовні вимоги про витребування земельних ділянок із володіння їх власників і визнання за державою права користування земельними ділянками, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Відповідно до п.п. 21, 22 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07 лютого 2014 року № 5 «Про судову практику в справах про захист права власності та інших речових прав», спір про повернення майна, що виникає з договірних відносин або відносин, пов'язаних із застосуванням наслідків недійсності правочину, підлягає вирішенню відповідно до законодавства, яке регулює ці відносини. У разі коли між особами відсутні договірні відносини або відносини, пов'язані із застосуванням наслідків недійсності правочину, спір про повернення майна власнику підлягає вирішенню за правилами статей 387, 388 ЦК. Якщо власник вимагає повернення свого майна з володіння особи, яка незаконно ним заволоділа, така позовна вимога підлягає розгляду та вирішенню також за правилами статей 387, 388 ЦК. Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати це майно з незаконного володіння набувача (статті 387, 388 ЦК). Якщо в такій ситуації (саме так обґрунтовано підставу позову) пред'явлений позов про визнання недійсними договорів про відчуження майна, суду під час розгляду справи слід мати на увазі правила, встановлені статтями 387, 388 ЦК.
У зв'язку із цим суди повинні розмежовувати, що коли майно придбано за договором в особи, яка не мала права його відчужувати, то власник має право на підставі статті 388 ЦК звернутися до суду з позовом про витребування майна у добросовісного набувача, а не з позовом про визнання договору про відчуження майна недійсним. Це стосується не лише випадків, коли укладено один договір із порушенням закону, а й випадків, коли спірне майно відчужено на підставі наступних договорів.
Саме з такого розуміння зазначених норм матеріального права виходить суд апеляційної інстанції, оскільки при розгляді вказаної справи встановлено, що рішення про відчуження спірної земельної ділянки, що перебувала в державній власності, було прийняте обласною та районною державними адміністраціями з перевищенням повноважень, оскільки жодних дій щодо розпорядження цією земельною ділянкою Кабінетом Міністрів України не вчинялось, тобто спірна земельна ділянка вибула з володіння власника держави поза його волею, а тому колегія суддів приходить до висновку про наявність правових підстав для витребування зазначеної земельної ділянки від добросовісного набувача в порядку статті 388 ЦК України.
Отже, оскільки земельні ділянки, що відносяться до земель лісогосподарського призначення, віднесені до категорії лісів, вибули із володіння власника - держави в особі Кабінету Міністрів України та користувача ДП «Макарівське лісове господарство» не з їхньої волі іншим шляхом, то вказані земельні ділянки підлягають витребуванню від ТОВ «Карон Парон», ТОВ «Ландін», ОСОБА_28 на користь держави і законного користувача, при цьому за державою на земельні ділянки має бути визнано право власності, а за ДП «Макарівське лісове господарство» - право користування.
Колегією суддів відхиляються доводи представника відповідачів щодо пропуску позивачем строку позовної давності для звернення до суду із даним позовом.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України, який діяв на момент прийняття розпорядження в.о. голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року та розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 14 травня 2009 року, позовна давність не поширювалась на вимоги власника або іншої особи про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення порядку здійснення судочинства» від 20 грудня 2011 року, яким виключено п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України, та згідно з п. 5 Прикінцевих та Перехідних положень цього Закону, відповідно до якого протягом трьох років з дня набрання ним чинності (тобто до 15 січня 2015 року) особа має право звернутися до суду з позовом про визнання незаконним правового акта органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи.
Отже, звернувшись до суду 19 травня 2014 року, прокурор позовної давності не пропустив, у звязку з чим колегія суддів не приймає до уваги заяви відповідачів про пропуск строку позовної давності.
Крім того, колегія суддів враховує, що підставою для прийняття Київською обласною державною адміністрацією оскаржуваних розпоряджень стали судові рішення у адміністративних справах, якими задоволено вимоги 27 позивачів про зобов?язання прийняти розпорядження визначеного рішенням змісту. Отже, підстави для пред'явлення позову в інтересах держави у прокурора виникли лише після оскарження даних постанов, які було змінено судами вищих інстанцій.
За таких обставин рішення суду першої інстанції ухвалене за неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи та зроблені із порушенням та неправильним застосуванням судом норм матеріального та процесуального права, що відповідно до вимог ст. 309 ЦПК України є підставами для його скасування із ухваленням нового рішення про задоволення позову, яким визнаються незаконними і скасовуються розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 від 27 листопада 2008 року, розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 в частині передачі земельних ділянок у власність ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_30, ОСОБА_17, ОСОБА_14, ОСОБА_29, ОСОБА_7, ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_2, ОСОБА_19, ОСОБА_34, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_22, ОСОБА_31, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26; визнаються недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року, видані вказаним громадянам, витребовуються спірні земельні ділянки на користь держави і визнається за державою право власності, а за ДП «Макарівське лісове господарство» право користування спірними земельними ділянками.
В частині визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, видані ТОВ «Карон Парон» 23 травня 2012 року серії ЯМ № 543443 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0223), ЯМ № 583641 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0219), 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938775 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0216), ЯЙ № 938774 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0217), ЯЙ № 938776 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0221), ТОВ «Ландін» 23 травня 2012 року серії ЯМ № 583642 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0032), 11 грудня 2012 року серії ЯЙ № 938783 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0224), ЯЙ № 938784 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0225), ЯЙ № 938786 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0226), ЯЙ № 938788 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0031), ЯЙ № 938785 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0218), ЯЙ № 938789 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0220), ЯЙ № 938782 (кадастровий номер 3222781800:02:001:0222), ОСОБА_27 05 серпня 2009 року серії ЯД № 924046 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0034), ЯД № 924047 (кадастровий номер 3222781800:02:002:0033) з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_28, позов заступника прокурора Київської області залишається без задоволення.
Керуючись ст. ст. 303, 307, 309, 313, 314, 316 ЦПК України, колегія суддів, -
в и р і ш и л а:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Київської області задовольнити.
Рішення Макарівського районного суду Київської області від 15 вересня 2014 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов заступника прокурора Київської області задовольнити.
Визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 від 27 листопада 2008 року «Про припинення права постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки».
Визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 «Про безоплатну передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Гавронщинської сільської ради» в частині передачі земельних ділянок у власність ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_25, ОСОБА_17, ОСОБА_14, ОСОБА_29, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_19, ОСОБА_1, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_22, ОСОБА_31, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26.
Визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року серії ЯИ № 370908, ЯИ № 370898, ЯИ № 370881, ЯИ № 370891, ЯИ № 370890, ЯИ № 370901, ЯИ № 370883, ЯИ № 370878, ЯИ № 370897, ЯИ № 370904, ЯИ № 370882, ЯИ № 370885, ЯИ № 370888, ЯИ № 370902, ЯИ № 370889, ЯИ № 370877, ЯИ № 370899, ЯИ № 370886, ЯИ № 370884, ЯИ № 370887, ЯИ № 370905, ЯИ № 370895, ЯИ № 370879, ЯИ № 370876, ЯИ № 370894, ЯИ № 370896, ЯИ № 370906, кадастрові номери 3222781800:02:001:0193, 3222781800:02:002:0022, 3222781800:02:001:0199, 3222781800:02:001:0204, 3222781800:02:002:0024, 3222781800:02:001:0210, 3222781800:02:001:0212, 3222781800:02:001:0192, 3222781800:02:001:0194, 3222781800:02:002:0018, 3222781800:02:001:0202, 3222781800:02:001:0203, 3222781800:02:002:0026, 3222781800:02:001:0201, 3222781800:02:001:0200, 3222781800:02:001:0195, 3222781800:02:001:0211, 3222781800:02:002:0020, 3222781800:02:001:0205, 3222781800:02:001:0196, 3222781800:02:001:0197, 3222781800:02:002:0025, 3222781800:02:001:0208, 3222781800:02:001:0206, 3222781800:02:002:0019, 3222781800:02:001:0213, 3222781800:02:001:0209, видані на ім?я ОСОБА_16, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_25, ОСОБА_17, ОСОБА_14, ОСОБА_29, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_10, ОСОБА_19, ОСОБА_1, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_22, ОСОБА_31, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння Товариства з обмеженою відповідальністю «Карон Парон» земельні ділянки: пл. 1,9815 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0216; пл. 1,9818 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0221; пл. 1,9811 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0217; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_14 та пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_15 і які є частинами земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0223; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_25 та є частиною земельної ділянки із кадастровим номером 3222781800:02:002:0219, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння Товариства з обмеженою відповідальністю «Ландін» земельні ділянки: пл. 1,9808 га. з кадастровим номером 3222781800:02:001:0224; пл. 1,9814 га. з кадастровим номером 3222781800:02:001:0225; пл. 2,6271 га. з кадастровим номером 3222781800:02:001:0226; пл. 1,9803 га. з кадастровим номером 3222781800:02:002:0032; пл. 1,9811 га. з кадастровим номером 3222781800:02:001:0218; пл. 1,9810 га. з кадастровим номером 3222781800:02:001:0220; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_9 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0031; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_31 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:001:0222, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння ОСОБА_28 земельні ділянки пл. 2,970 га. з кадастровим номером 3222781800:02:002:0034; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_18 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0033, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Визнати за державою в особі Кабінету Міністрів України право власності та за Державним підприємством «Макарівське лісове господарство» право користування на земельні ділянки пл. 1,9815 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0216; пл. 1,9818 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0221; пл. 1,9811 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0217; пл. 1,9808 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0224; пл. 1,9814 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0225; пл. 2,6271 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0226; пл. 1,9803 га. кадастровий номер 3222781800:02:002:0032; пл. 1,9811 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0218; пл. 1,9810 га. кадастровий номер 3222781800:02:001:0220; пл. 2,970 га. кадастровий номер 3222781800:02:002:0034; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_18 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0033; площею 0,99 га., що належала ОСОБА_9 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0031; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_31 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:001:0222; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_14 та пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_15 і які є частинами земельної ділянки з кадастровим номером 3222781800:02:002:0223; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_25 та є частиною земельної ділянки із кадастровим номером 3222781800:02:002:0219, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржене в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий : Кашперська Т.Ц.
Судді : Фінагєєв В.О.
Яворський М.А.
Суд | Апеляційний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2015 |
Оприлюднено | 02.02.2015 |
Номер документу | 42501254 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні