Ухвала
від 30.01.2015 по справі 906/172/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, http://zt.arbitr.gov.ua

ОКРЕМА УХВАЛА

"30" січня 2015 р. Справа № 906/172/14.

Господарський суд Житомирської області у складі:

Судді: Лозинської І.В.

За позовом: Прокурора Андрушівського району в інтересах держави

До відповідача - 1): Волицької сільської ради (с. Волиця, Андрушівський район)

відповідача - 2) Фермерського господарства "Добробут 2008" (с. Волиця, Андрушівський район, Житомирська область)

про визнання протиправним та скасування рішення сесії Волицької сільської ради, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки

Господарським судом Житомирської області розглядався позов прокурора Андрушівського району про визнання незаконним та скасування рішення Волицької сільської ради Андрушівського району від 18.09.2013; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.12.2013, укладеного між відповідачами, зареєстрованого в реєстраційній службі Андрушівського РУЮ за №3635608 від 02.12.2013; зобов'язання ФГ "Добробут 2008" повернути земельну ділянку площею 14,0 га, нормативною грошовою оцінкою в розмірі 395739,40 грн (кадастровий номер 1820381600:01:004:0051), що знаходиться на території Волицької сільської ради, до земель запасу органу місцевого самоврядування (а. с. 54, 55).

Рішенням від 11.04.2014 господарський суд Житомирської області в позові відмовив (а. с. 114 - 117).

Постановою від 11.06.2014 Рівненський апеляційний господарський суд рішення господарського суду Житомирської області від 11.04.2014 у справі №906/172/14 залишив без змін (а. с. 144 - 151).

Постановою від 07.10.2014 ВГСУ постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.06.2014 та рішення господарського суду Житомирської області від 11.04.2014 у справі № 906/172/14 скасував, справу направив на новий розгляд до господарського суду Житомирської області (а. с. 169 - 174).

Ухвалою від 12.10.2014 господарський суд прийняв до провадження справу № 906/172/14, призначив засідання суду, зобов'язав надати: сторони - необхідні документи, Головне управління Держземагенства у Житомирській області, в порядку ст. 30 ГПК України - письмове пояснення щодо повноважень Волицької сільської ради Андрушівського району стосовно укладення договору оренди земельної ділянки з фермерським господарством "Добробут 2008" без врахування вимог ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, якою передбачено передачу в оренду земельних ділянок за результатами проведення земельних торгів.

Рішенням господарського суду від 30.01.2015 у позові відмовлено.

При розгляді вказаного позову господарським судом виявлено порушення в діяльності Волицької сільської ради Андрушівського району.

Так, Рішенням Волицької сільської ради від 18.09.2013 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 14,0 га та передано її в оренду СФ "Добробут 2008" для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 1820381600:01:004:0051, із земель запасу на території села Волиця Андрушівського району; встановлено термін оренди земельної ділянки 15 років та орендну плату у формі та розмірі 3 % від вартості земельної ділянки та 11872,18 грн в рік; зобов'язано гр. Клименка В.Б. звернутися в реєстраційну службу Андрушівського районного управління юстиції щодо оформлення речових прав на дану земельну ділянку (а. с. 11).

02.12.2013 між Волицькою сільською радою як орендодавцем (у справі відповідач-1) та Фермерським господарством "Добробут 2008" як орендарем (у справі відповідач-2) було укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір, а. с. 40 - 43), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування терміном на 15 років земельну ділянку для ведення фермерського господарства на підставі рішення Волицької сільської ради від 18.09.2013, яка знаходиться на території с. Волиця Волицької сільської ради Андрушівського району Житомирської області (п. 1.1 Договору).

Згідно з п. п. 2,3,5,8 вказаного Договору в оренду передається земельна ділянка за рахунок земель запасу Волицької сільської ради, кадастровий номер земельної ділянки: 1820381600:01:004:0051 площею 14,0 га, у тому числі: ріллі - 14,0 га; на земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна та інші об'єкти інфраструктури; вартість вказаної земельної ділянки станом на 2013 рік становить 395739,40 грн, з урахуванням коефіцієнта індексації 1,0.

Відповідно до п. 16 Договору цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення. Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства (п. 15 Договору).

На виконання Договору оренди, 02.12.2013 між сторонами було здійснено розрахунок розміру орендної плати (а. с. 18), складено акт визначення меж земельної ділянки, що передається в оренду, та кадастровий план земельної ділянки (а. с. 20, 21), підписано акт прийому передачі земельної ділянки (а. с. 19).

Договір зареєстровано в реєстраційній службі Андрушівського РУЮ за № 3635608 від 02.12.2015 (а. с. 43).

Згідно з матеріалами перевірки дотримання вимог законодавства при прийнятті рішень Волицькою сільською радою у сфері земельних відносин на предмет їх відповідності вимогам законодавства, яке регулює земельні відносини, прокуратурою Андрушівського району встановлено, що земельна ділянка площею 14,0 га, розташована на території Волицької сільської ради, була надана в оренду ФГ "Добробут 2008" для ведення фермерського господарства всупереч вимогам чинного законодавства, а саме без проведення процедури земельних торгів.

Розглядаючи вимогу прокурора про визнання незаконним і скасування рішення Волицької сільської ради від 18.09.2013 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду ФГ "Добробут 2008" для ведення фермерського господарства", зважаючи на наведене прокурором обґрунтування цієї вимоги, господарський суд врахував таке.

За приписами ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл належить: розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно із ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно зі статтями 121 -123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок у постійне чи тимчасове користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за клопотанням зацікавленої особи, за проектами відведення цих ділянок.

Статтею 124 Земельного кодексу України визначено порядок передачі земельних ділянок в оренду, згідно з положеннями ч. 1 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Зокрема, ними є випадки, коли земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) та коли при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам земельні торги не проводяться.

Відтак, зокрема, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

В той же час механізм надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства визначений ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", якою передбачено, що для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду орган місцевого самоврядування розглядає у місячний строк і в разі її задоволення дає згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Отже, вказаною статтею обмежено коло суб'єктів публічно - правових відносин, які наділені правом на отримання земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства і юридична особа таким правом не наділена.

Довідкою АБ № 085582 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) від 01.10.2008 (а. с. 45) підтверджено правовий статус Фермерського господарства "Добробут 2008" - юридична особа.

Матеріали справи свідчать, що саме в якості самостійного суб'єкта публічно -правових відносин - юридичної особи Фермерське господарство "Добробут 2008" звернулося з заявами до Волицької сільської ради про надання дозволу на розробку та затвердження проекту із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки в оренду, а остання висловила своє волевиявлення стосовно передачі ФГ "Добробут 2008" в оренду земельної ділянки площею 14,0 га - для ведення фермерського господарства із земель запасу на території Волицької сільської ради шляхом прийняття, зокрема, оспорюваного рішення від 18.09.2013, що в свою чергу, суперечить ч. 15 п. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", та виходить за межі наданих сільській раді законом повноважень.

Зважаючи на відсутність правових норм, які б містили заборону на включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, суд дійшов висновку, що при прийнятті оспорюваного рішення від 18.09.2013 Волицька сільська рада діяла неправомірно, за межами процедури проведення земельних торгів та за відсутності встановлених ч. ч. 2, 3 ст. 134 Земельного кодексу України, підстав, з огляду на технічну можливість вжиття заходів до проведення аукціону (як вбачається з пояснення Волицької сільської ради, викладеного в листі від 27.01.205, вих. №8 (а. с. 238)) .

При цьому, посилання Волицької сільської ради стосовно погодження з боку відділу Держземагентства в Андрушівському районі землевпорядної документації, відсутності у сільській раді юриста станом на момент виділення ФГ "Добробут 2008" спірної земельної ділянки та прийняття у зв'язку з цим рішень про передачу в оренду для ведення фермерського господарства землі без дотримання ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, суд оцінює критично з огляду на ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та таким чином, вбачає в діях Волицької сільської ради недоліки в роботі щодо розпорядження землями комунальної власності, що вимагає реагування господарського суду та є підставою для винесення окремої ухвали з метою усунення виявлених порушень та недопущення їх в подальшому в порядку ст. 90 ГПК України, якою передбачено таке.

Господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.

Керуючись ст. ст. 86, 90 ГПК України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Зобов'язати Волицьку сільську раду Андрушівського району:

- розглянути окрему ухвалу та не допускати порушень приписів діючого законодавства в подальшому:

- про результати розгляду окремої ухвали повідомити господарський суд Житомирської області у місячний строк з дати винесення даної окремої ухвали.

2. Окрему ухвалу надіслати н адресу Волицької сільської ради Андрушівського району (13424, Андрушівський район, с. Волиця, вул. Житомирська, 105/10).

Суддя Лозинська І.В.

Друк:

1 - в справу

2 Волицькій сільській раді (13424, Андрушівський район, с. Волиця, вул. Житомирська, 105/10)

3 - в наряд

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення30.01.2015
Оприлюднено04.02.2015
Номер документу42540651
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/172/14

Постанова від 14.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 06.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 25.03.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Постанова від 20.05.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 22.04.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 25.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Рішення від 30.01.2015

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 30.01.2015

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 29.10.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Постанова від 07.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні