ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2010 року м. Запоріжжя Справа № 2а-6251/10/0870
Запорізький окружний адміністративний суд
у складі колегії: головуючого судді Нечипуренко О.М.,
суддів Прасова О.О.,
ОСОБА_1,
при секретарі Бриль А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Запоріжжя
справу за адміністративним позовом: Кредитної спілки В«Слов'янськаВ» , м. Запоріжжя
до: Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, м. Київ
про визнання дій протиправними та скасування рішення № 1600-КС від 22.06.2010, -
за участі представників сторін:
від позивача - ОСОБА_2 (голова правління, рішення № 1 від 23.08.2008)
від відповідача - не прибув
ВСТАНОВИВ:
Кредитна спілка В«Слов'янськаВ» (далі - КС «Слов'янська») звернулась до суду з адміністративним позовом до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (Держфінпослуг) про визнання її дій протиправними та скасування рішення № 1600-КС від 22.06.2010 про відмову у внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ.
10.08.2010 відкрито провадження у адміністративній справі №2а-6251/10/0870, закінчено підготовче провадження у справі та справу призначено до судового розгляду на 06.09.2010. У зв'язку із перебуванням, станом на 06.09.2010, головуючого судді О.М. Нечипуренко на лікарняному, засідання суду було перенесено на 20.10.2010.
В судовому засіданні 20.10.2010 представник позивача підтримала заявлені вимоги, які просить задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування вимог представник позивача, зазначила, що КС «Слов'янська» були надані усі необхідні та достовірні документи для внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ та підстави відмови Держфінпослуг у такій реєстрації є надуманими.
Представник відповідача в судові засідання не прибув. Направив на адресу суду клопотання про розгляд справи за його відсутності та письмове заперечення проти позову та пояснив, що КС «Слов'янська» неодноразово порушувала чинне законодавство при поданні документів, необхідних для внесення інформації до Державного реєстру фінансових установ, що стало підставою для прийняття Держфінпослуг двох рішень, а саме: рішення Держфінпослуг від 30.09.2008р. № 1256 та від 28.04.2009 № 317 про залишення без розгляду заяви про внесення інформації про кредитну спілку «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ та рішення про відмову у внесенні інформації про кредитну спілку «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ від 22.06.2010 № 1600-КС.
Таким чином, зазначає, що Держфінпослуг діяла правомірно і мала достатні підстави для того, щоб звернути увагу КС «Слов'янська» на те, що при підготовці пакету документів для внесення інформації в Державний реєстр фінансових установ, Спілка не дотримувалась положень чинного законодавства.
Зважаючи на приписи ст. 122 КАС України, згідно якої особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності, суд вважає клопотання відповідача таким, що не суперечить приписам чинного законодавства, не порушує чиї-небудь права та охоронювані законом інтереси, а, відтак, справу розглянув за відсутності представника відповідача.
У засіданні 20.10.2010, судом, відповідно до ст. 160 КАС України, проголошено вступну та резолютивну частини постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
За приписами ст. 41 КАС України, під час судового розгляду здійснювалось повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: комплексу «Камертон».
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази, вислухавши пояснення представника позивача, суд вважає заявлені вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне:
Відповідно до ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, звернення до суду є обґрунтованим у разі порушення рішенням суб'єкта владних повноважень прав та свобод юридичних осіб.
Підставами для визнання незаконними (нечинними) актів в судовому порядку та їх скасування є невідповідність їх вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним (його скасування) є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів фізичної особи, підприємства чи організації - позивача у справі.
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України - є юридичною особою, що підтверджується статутними документами та довідкою № 21990/06 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
Пунктом 1 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 03.02.2010 № 157 (далі - Положення) визначено, що Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом.
Згідно п. 4 зазначеного Положення, ДКзРРФПУ відповідно до покладених на неї завдань та у межах своєї компетенції здійснює згідно із законами України державне регулювання і нагляд за діяльністю страхових компаній та страхових брокерів, установ накопичувального пенсійного забезпечення, довірчих товариств, кредитних спілок, лізингових та факторингових компаній, кредитно-гарантійних установ, ломбардів, інших учасників ринків фінансових послуг (крім банків, професійних учасників фондового ринку, інститутів спільного інвестування в частині їх діяльності на фондовому ринку, фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій, Державного казначейства України та державних цільових фондів).
20.06.2004р. розпорядженням ДКзРРФПУ було затверджене Положення про внесення інформації про кредитні спілки до Державного реєстру фінансових установ № 1099, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07. 2004 р. за N 847/9446 (далі - Положення № 1099), яке визначає вимоги до кредитної спілки та об'єднаної кредитної спілки для набуття нею статусу фінансової установи та порядок унесення ДКзРРФПУ відповідної інформації про кредитну спілку до Державного реєстру фінансових установ.
Так, відповідності до підпункту 10.10 пункту 10 розділу III Положення № 1099, для набуття статусу фінансової установи кредитна спілка повинна подати до ДКзРРФПУ, зокрема, довідку за підписами керівника та головного бухгалтера кредитної спілки про їх відповідність професійним вимогам установленим ДКзРРФПУ, засвідчену печаткою кредитної спілки. Довідка повинна містити:
відомості про освіту (найменування навчального закладу, рік закінчення, освітньо-кваліфікаційний рівень, серію, номер та дату видачі диплому);
інформацію про стаж роботи (загальний стаж роботи, стаж роботи на керівних посадах (для керівника кредитної спілки), стаж роботи на посадах, пов'язаних з фінансовою або бухгалтерською діяльністю (для головного бухгалтера);
інформацію про проходження підвищення кваліфікації та складання екзамену на відповідність знань професійним вимогам за програмами підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів кредитної спілки (найменування навчального закладу, номер та дата відповідного свідоцтва);
інформацію про відповідність вимогам підпунктів "г" та "ґ" пунктів 2.1 та 3.1 Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням ДКзРРФПУ від 13.07.2004 N 1590, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02.08.2004 за N 955/9554;
згоду на перевірку наданої інформації у відповідних органах державної влади.
Як свідчать матеріали справи, на виконання приписів Положення, 24.02.2010 КС «Слов'янська» подала заяву про внесення інформації до ДКзРРФПУ та необхідні документи, передбачені Положенням.
Однак, 22.03.2010 Членом комісії - директором департаменту реєстрації, ліцензування та дозвільних процедур було прийняте рішення про залишення без розгляду заяви позивача про внесення інформації про КС «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ від 23.03.10 № 621-КС у зв'язку з тим, що документи, нібито, подані в неповному обсязі (копія рішення додається), а саме:
- неподана довідка за підписами керівника та головного бухгалтера кредитної спілки про їх відповідність професійним вимогам установленим ДКзРРФПУ, засвідчену печаткою кредитної спілки, що не відповідає п. 10.10. Положення.
Рішення про залишення без розгляду заяви про внесення інформації про КС «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ від 23.03.10 № 621-КС було оскаржено до апеляційної комісії Держфінпослуг. Рішенням Голови Держфінпослуг від 03.06.2010 № 6969/47-9 було скасовано оскаржуване Спілкою рішення, на підставі того, що інформація викладена в рішенні про залишення заяви Позивача про внесення інформації до реєстру фінансових установ без розгляду, належним чином не доведена.
Згідно п. 16 Положення, за відсутності підстав для залишення заяви про внесення інформації до Державного реєстру фінансових установ без розгляду Держфінпослуг не пізніше 30 календарних днів з дати її надходження приймає рішення про внесення інформації про заявника до Реєстру, яке підлягає подальшому схваленню Держфінпослуг як колегіальним органом, або про відмову в унесенні інформації про заявника до Реєстру.
Держфінпослуг було повторно розглянуто заяву КС «Слов'янська» від 18.02.2010 та документи, подані Спілкою для внесення в Державний реєстр фінансових установ.
За результатами повторного розгляду заяви КС «Слов'янська», Держфінпослуг було прийняте рішення щодо відмови у внесені інформації про кредитну спілку «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ від 22.06.2010 № 1600-КС, у зв'язку із недостовірністю інформації в документах, поданих кредитною спілкою для внесення інформації про неї до Державного реєстру фінансових установ та невідповідністю поданих документів кредитної спілки вимогам законодавства.
Відповідно до п. 18 Положення, підставами для прийняття рішення про відмову щодо внесення інформації про кредитну спілку до Реєстру є:
- невідповідність поданих документів кредитної спілки, що додаються до заяви, вимогам законодавства.
- порушення порядку створення кредитної спілки.
- недостовірність інформації в документах, поданих кредитною спілкою для внесення інформації про неї до Реєстру.
- невідповідність кредитної спілки згідно з поданими документами вимогам законодавства, у тому числі цього Положення.
Мотивуючи відмову у внесенні інформації про кредитну спілку «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ, відповідач вказав, що замість довідки за підписами керівника та головного бухгалтера кредитної спілки про їх відповідність професійним вимогам установленим Держфінпослуг подана довідка про відповідність голови правління Позивача вимогам підпунктів «г» та «ґ» пунктів 2.1. та 3.1. Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 13.07.2004 N 1590, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02.08.2004 за N 955/9554.
Однак, суд не погоджується із такими висновками Держфінпослуг, з огляду на наступне:
Як свідчать матеріали справи, подана до Держфінпослуг довідка, згідно з описом документів, за підписами керівника - голови правління КС «Слов'янська» ОСОБА_2 та головного бухгалтера КС «Слов'янська» ОСОБА_3 про їх відповідність професійним вимогам установленим Держфінпослуг, засвідчена печаткою Кредитної спілки «Слов'янська» та містить всю необхідну інформацію передбачену п. 10.10. Положення
Крім того, ані при винесенні рішення від 22.03.2010 про залишення заяви КС «Слов'янська» без розгляду, ані при винесенні рішення від 22.06.2010 про відмову у внесені інформації про кредитну спілку «Слов'янська» до Державного реєстру фінансових установ, Держфінпослуг не вказано у чому саме полягає недостовірність інформації та невідповідність поданих документів приписам п. 10.10. Положення.
Відтак у суду не має підстав вважати, що позивачем до Держфінпослуг була надана недостовірна інформація.
Отже, дії КС «Слов'янська» є такими, що вчинені у відповідності до приписів чинного законодавства, а інформація подана до Держфінпослуг такою, що відповідає вимогам п. 10.10. Положення.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2, 4 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене суд вважає, що відповідач не довів обґрунтованості відмови у у внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ, а тому такі дії суб'єкта владних повноважень - Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України є протиправними.
Відповідно до ст.162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправним рішення субєкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень...
Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших субєктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку субєктів владних повноважень.
Зважаючи на зазначене вище, суд вважає за необхідне позов Кредитної спілки В«Слов'янськаВ» задовольнити та за результатами розгляду зобов'язати відповідача вчинити необхідні дії, визначені чинним законодавством України.
Керуючись ст. ст. 94, 158, 160, 162, 163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Позов Кредитної спілки В«Слов'янськаВ» до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України про визнання протиправними дій та скасування рішення №1600-КС від 22.06.2010 про відмову у внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ - задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України щодо відмову у внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ.
3. Скасувати рішення Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 22.06.2010 №1600-КС про відмову у внесенні інформації про Кредитну спілку В«Слов'янськаВ» до Державного реєстру фінансових установ.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Кредитної спілки В«Слов'янськаВ» (код ЄДРПОУ36014699) 3,40 грн. (три грн. 40 коп.) судового збору. Видати виконавчий лист.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня складення її в повному обсязі, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова в повному обсязі у відповідності до вимог ст. 160 КАС України оформлена і підписана 29.10.2010.
Головуючий суддя (підпис) О.М. Нечипуренко
Суддя (підпис) О.О. Прасов
Суддя (підпис) О.С. Янюк
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2010 |
Оприлюднено | 10.02.2015 |
Номер документу | 42577098 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нечипуренко Олександр Михайлович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нечипуренко Олександр Михайлович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Нечипуренко Олександр Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні