cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" лютого 2015 р.Справа № 916/456/14
Господарський суд Одеської області у складі:
Суддя Зайцев Ю.О.
при секретарі судового засідання Ошарін Д.С.
За участю представників сторін:
Від прокурора: Закернична І.П. (посвідчення №00671 від 27.09.2012р.)
Від позивача : не з'явився;
Від відповідача: не з'явився;
Від третьої особи: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс-2", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, суд -
ВСТАНОВИВ :
Суть спору : 10.02.2014р. заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс-2" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 13.02.2014р. було порушено провадження у справі №916/456/14 із призначенням її до розгляду в судовому засіданні.
25.02.2014р. до канцелярії господарського суду Одеської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки з підтверджуючими документами, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
28.03.2014р. до канцелярії господарського суду Одеської області надійшло клопотання відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області відповідно до якого, просить суд розглядати справу за наявними матеріалами без участі його представника.
31.03.2014р. до канцелярії господарського суду Одеської області від заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора надійшла уточнена позовна заява.
07.04.2014 р. представником відповідача було подано клопотання (вх.№2-1339/14), згідно якого, у звязку з розглядом Білгород-Дністровським міськрайонним судом Одеської області адміністративного позову ТОВ "Комплекс-2" до Білгород-Дністровської районної ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Білгород-Дністровської районної ради №123-VI від 18.03.2011 р., яким введено в дію нову нормативно-грошову оцінку орендованої товариством земельної ділянки, просить суд зупинити провадження по справі в порядку ч. 1 ст. 79 ГПК.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 11.04.2014р. зупинено провадження у справі №916/456/14 до вирішення пов'язаної з нею справи №495/2093/14-а за адміністративним позовом ТОВ "Комплекс-2" до Білгород-Дністровської районної ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Білгород-Дністровської районної ради №123-VI від 18.03.2011 р., яка знаходиться в провадженні Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області та зобов'язано сторони надати до суду письмове повідомлення про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі №916/456/14.
12.01.2014р. до канцелярії господарського суду Одеської області від заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора надійшло клопотання про поновлення провадження у справі № 916/456/14 з підтверджуючими документами. До вказаного клопотання додана копія рішення Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 26.08.2014р. у справі № 495/2093/14-а та копія ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.12.2014 № 495/2093/14-а.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.01.2015р. поновлено провадження у справі №916/456/14 з 04.02.2015 р. та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.
04.02.2015р. у судовому засіданні після повернення з нарадчої кімнати було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду в порядку статті 85 ГПК України.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення, суд встановив:
В обґрунтування поданої позовної заяви прокурор посилається на те, що Білгород-Дністровською міжрайонною прокуратурою проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди на території міста Білгород-Дністровського та Білгород-Дністровського району.
Позивач вказує, що проведеною перевіркою встановлено, що розпорядженням Білгород-Дністровської районної державної адміністрації №177/2007 від 02.10.2007 р. товариству з обмеженою відповідальністю "Комплес-2" надано земельну ділянку загальною площею 32.0 га, в тому числі 19,53 інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення та 1,34 га ярів, 2,19 га пісків, 8,94 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду, яка розташована на території Миколаївської сільської ради за межами населеного пункту, Білгород-Дністровського району, Одеської області, в довгострокову оренду строком на 25 років, для розміщення спортивно-оздоровчих і соціально-культурних об'єктів, туристичних баз і дачного будівництва.
На підставі зазначеного розпорядження між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією та ТОВ "Комплекс-2" 30.11.2007 р. укладено договір оренди ділянки загальною площею 32,0 га, в тому числі 19,53 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення, 1,34 га ярів, 2,19 га пісків, 8,94 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду, яка знаходиться на території Миколаївської сільської ради, Білгород-Дністровського району, Одеської області, за межами населених пунктів, строком на 25 років.
Відповідний договір зареєстрований 30.11.2007р. у Білгород-Дністровському районному відділі Одеської регіональної філії Центр державного земельного кадастру за №040751500435.
Пунктом 2. Договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 32,00 га. у тому числі:19,53 га інші відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення, 1,34 га ярів, 2,19 га пісків, 8,94 га інші відкриті землі без рослинного покриву, або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду.
Як зазначено у п.3. Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:
- земельна ділянка зайнята поточним будівництвом та відведена під майбутнє будівництво: нормативна грошова оцінка 1 кв.м. площі складає 25,79 грн., а в цілому - 8 253 204,96 (вісім мільйонів двісті п'ятдесят три тисячі двісті чотири та 96 копійок) гривні.
- земельна ділянка для будівництва за винятком будівельних майданчиків: нормативна грошова оцінка 1 кв.м. площі складає 61,90 грн., а в цілому 19 807 691,90 (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот сім тисяч шістсот дев'яносто один та 90 копійок) гривню.
Згідно п. 6. Договору, договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом 7. Договору, передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4,0% нормативної грошової оцінки, що складає:
- за земельну ділянку зайняту поточним будівництвом та відведену під майбутнє будівництво, нормативна грошова оцінка 1 кв.м. площі складає 25,79 грн., а в цілому - 8 253 204,96 (вісім мільйонів двісті п'ятдесят три тисячі двісті чотири та 96 копійок) гривні.
- за земельну ділянку для будівництва за винятком будівельних майданчиків нормативна грошова оцінка 1 кв.м. площі складає 61,90 грн., а в цілому 19 807 691,90 (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот сім тисяч шістсот дев'яносто один та 90 копійок) гривня.
Відповідно до п. 8 Договору, підписуючи цей договір сторони домовились про те, що з моменту підписання договору та його державної реєстрації до моменту завершення будівництва та введення комплексу будівель та споруд до експлуатації розмір орендної плати за використання вищезазначеної земельної ділянки буде вираховуватись виходячи з нормативної грошової оцінки 1 кв.м. площі складає 25,79 грн., а в цілому - 8 253 204,96 (вісім мільйонів двісті п'ятдесят три тисячі двісті чотири та 96 копійок) гривні. При цьому річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки буде складати 330 128,20 (триста тридцять тисяч сто двадцять вісім та 20 копійок) гривень, а місячний - 27 510,68 (двадцять сім тисяч п'ятсот десять та 68 копійок) гривень.
Відповідно до п. 11 Договору, розмір орендної плати може переглядатись у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Після завершення будівництва та введення комплексу будівель та споруд до експлуатації розмір орендної плати за використання вищезазначеної земельної ділянки буде вираховуватись виходячи з нормативної грошової оцінки 1 кв.м. площі у 61,90 грн., а в цілому з суми у 19 807 691,90 (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот сім тисяч шістсот дев'яносто один та 90 копійок) гривні. При цьому річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки буде складати 792 307,68 (сімсот дев'яносто дві тисячі триста сім та 68 копійок) гривень, а місячний 66 025,64 (шістдесят шість тисяч двадцять п'ять та 64 копійок) гривень.
Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією, в особі голови районної державної адміністрації Зінченко В.М., було передано та прийнято ТОВ «Комплекс-2» в оренду земельну ділянку загальною площею 32,00 га., дані відомості підтверджуються наявною в матеріалах справи належним чином засвідченою копією акту приймання передачі земельної ділянки в оренду.
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради № 123-УІ від 18.03.2011 затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, площею 32,0. га, товариства з обмеженою відповідальністю "Комплес-2", для розміщення спортивно - оздоровчих і соціально - культурних об'єктів, туристичних баз і дачного будівництва, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород - Дністровський район, Миколаївська сільська рада, (за межами населених пунктів).
Відповідно до наявного в матеріалах справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 5120885100:01:003:0225) від 15.01.2014р. №859, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 32000 кв.м., за 1 кв.м. складає 77,62 грн., а загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 24 838 845,65 (двадцять чотири мільйони, вісімсот тридцять вісім тисяч вісімсот сорок п'ять гривень, 65 копійок).
30.09.2013р. головою Білгород-Дністровської районної державною адміністрації, надіслано пропозицію з проектом додаткової угоди до договору, яку пропонував розглянути у двадцятиденний строк з моменту отримання та повідомити райдержадміністрацію про результати її розгляду.
Проте, відповідач на вищезазначений лист належним чином не відреагував.
Таким чином, позивач, посилаючись на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 5120885100:01:003:0225) від 15.01.2014р. №859, звернувся з відповідним позовом до суду та з урахуванням поданого 31.03.2014р. уточнення до позовної, заяви просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007р., укладеного між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю «Комплекс-2», зареєстрованого 30.11.2007р. у Білгород-Дністровському районному відділі Одеської регіональної філії Центр державного земельного кадастру за №040751500435, яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну загальною площею 32,0 га, в тому числі 19,53 га інших відкритих земель без рослинного покриву, або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення, 1,34 га ярів, 2,19га пісків, 8,94 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду, яка знаходиться на території Миколаївської сільської ради, Білгород-Дністровського району, Одеської області, за межами населених пунктів, а саме, просить суд:
- викласти п. З у наступній редакції: «Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 24 838 845,65 грн. - (двадцять чотири мільйони, вісімсот тридцять вісім тисяч вісімсот сорок п'ять гривень, шістдесят п'ять копійок)».
- викласти п. 7 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 4,0 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 993 553,83 грн. на рік».
- п. 8 - виключити.
25.02.2014р. до канцелярії господарського суду Одеської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки з підтверджуючими документами, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.
Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є
представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави, відповідно до ст. 2 ГПК України.
Відповідно до статті 14 Конституції України, частини 1 статті 148 Господарського кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави та об'єктом прана власності Українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і Законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Ізмаїльська міська рада є представницьким виборним органом місцевого самоврядування, який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення. Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
За вимогами пункту 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідна ради.
Згідно до статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є поряд з іншим земля й природні ресурси, що є у власності територіальних громад.
Відповідно до статті 143 основного Закону України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Статтею 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам міст є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності.
Підставою для набуття територіальною громадою в особі Приморської сільської ради права комунальної власності на землю є безоплатна передача їй землі державою. Оскільки право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів, кожне порушення закону щодо безпідставного заволодіння комунальною власністю є порушенням державних інтересів.
Згідно до статті 145 Конституції України права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
У даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Приморська сільська рада, оскільки згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільський, селищних та міських рад відноситься вирішення питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язаний вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.
Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов.
За таких обставин, між сторонами за договором виникли правовідносини щодо користування зазначеною у договорі земельною ділянкою, які, у першу чергу, регулюються умовами договору, нормами земельного законодавства, а також загальними нормами матеріального права.
Встановлено, що ТОВ "Комплекс-2"на підставі договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007 року, укладеного з Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією , використовується земельна ділянка загальною площею 32,0 га, в тому числі 19,53 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення, 1,34 га ярів, 2,19 га пісків, 8,94 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду, яка знаходиться на території Миколаївської сільської ради, Білгород-Дністровського району, Одеської області, за межами населених пунктів.
Згідно з вимогами ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" також встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до вимог ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендареві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
У статтях 5,13,15,18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Положенням статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 5120885100:01:003:0225) від 15.01.2014р. №859, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 32000 кв.м. складає 24 838 845,65 (двадцять чотири мільйони, вісімсот тридцять вісім тисяч вісімсот сорок п'ять гривень, 65 копійок).
У ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12% нормативно грошової оцінки.
У ст. 274.1. Податкового кодексу України ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до п.4.5. Договору, розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках передбачених законом.
Таким чином, внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 11 ГПК України визначено, що підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організація не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді в установлений строк з урахуванням поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
У своєму відзиві на позовну заяву відповідач посилається на те що, докази підготовки додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 30.11.07р. в матеріалах справи відсутні, докази надання ТОВ "Комплес-2" проекту додаткової угоди на розгляд відсутні та посилається на те що така додаткова угода не складалась, не направлялась і відповідно не могла бути розглянута ТОВ "Комплес-2".
Проте, дані посилання позивача не заслуговують на увагу з огляду на наступне.
Як вище встановлено, головою Білгород-Дністровської районної державною адміністрації було надіслано товариству з обмеженою відповідальністю "Комплес-2" пропозицію від 30.11.2013р, до якої додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки. Вказану пропозицію голова Білгород-Дністровської районної державної адміністрації пропонував розглянути у двадцятиденний строк з моменту отримання та повідомити райдержадміністрацію про результати її розгляду. Вказану пропозицію з додатками до неї було надіслано на адресу товариства з обмеженою відповідальністю "Комплес-2" та отримано уповноваженим представником ТОВ "Комплес-2" 17.10.2013р. про що свідчить наявна в матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.
В свою чергу ТОВ "Комплес-2" не надіслало Білгород-Дністровської районної державної адміністрації відповіді про результат розгляду пропозиції щодо укладання додаткової угоди до договору оренди.
Таким чином, на момент звернення прокуратури в інтересах держави в особі Приморської сільської ради до суду з даним позовом, між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди, що свідчить про наявність між сторонами відповідного спору.
Статтею 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Приймаючи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог прокурора в повному обсязі.
Решту доводів і поданих сторонами доказів, відхилення яких не обґрунтовано вище, суд відхиляє як такі, що не мають значення для вирішення спору.
Рішення прийнято на підставі наданих сторонами доказів, оскільки згідно із ст.33, 38 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона: повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; самостійно визначити і надати суду ті докази на підтвердження своїх доводів, які вважає необхідними, належними і достатніми. Докази витребовуються судом у ході розгляду справи лише у разі подання відповідного клопотання - на суд не покладено обов'язку вказувати стороні, які докази вона повинна подати на підтвердження свої вимог чи заперечень, або проводити розшук тих чи інших доказів з власної ініціативи.
При цьому суд приймає до уваги строк розгляду справи, достатність часу у будь-якої із сторін для надання доказів на підтвердження власних доводів, для спростування обставин чи доводів протилежної сторони та для подання суду клопотання про витребування таких доказів у інших осіб.
За при приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Відповідно до ст.44, 49 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст. 32,33,34,38,43,44,49,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
1.Позов заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс-2" - задовольнити.
2.Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007р., укладеного між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю «Комплекс-2», зареєстрованого 30.11.2007р. у Білгород-Дністровському районному відділі Одеської регіональної філії Центр державного земельного кадастру за №040751500435, яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну загальною площею 32,0 га, в тому числі 19,53 га інших відкритих земель без рослинного покриву, або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу рекреаційного призначення, 1,34 га ярів, 2,19га пісків, 8,94 га інших відкритих земель без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом за рахунок земель запасу водного фонду, яка знаходиться на території Миколаївської сільської ради, Білгород-Дністровського району, Одеської області, за межами населених пунктів.
Викласти п. З у наступній редакції: «Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 24 838 845,65 грн. - (двадцять чотири мільйони, вісімсот тридцять вісім тисяч вісімсот сорок п'ять гривень, шістдесят п'ять копійок)».
Викласти п. 7 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 4,0 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 993 553,83 грн. на рік».
Пункт 8 - виключити.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс-2" (65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Сабанєєв міст, буд. 5/7, кв. 2; код ЄДРПОУ 31277721) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) судові витрати в розмірі 1 218,00 грн. /одна тисяча двісті вісімнадцять грн./
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст складено та підписано 09 лютого 2015 р.
Суддя Ю.О. Зайцев
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2015 |
Оприлюднено | 14.02.2015 |
Номер документу | 42684821 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Зайцев Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні