Постанова
від 05.03.2015 по справі 2а-10547/11/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

05 березня 2015 року 08:52 № 2а-10547/11/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Амельохіна В.В., суддів Аблова Є.В., Шулежка В.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві

до Державної реєстраційної служби України,

Печерської районної в місті Києві державної адміністрації

треті особи Міністерство юстиції України,

Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "Спорт ХХІ Століття"

про визнання недійним запису про припинення юридичної особи,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного упраління Міндоходів у м. Києві (далі по тексту - позивач) звернулась з позовом до Державної реєстраційної служби України (далі по тексту - відповідач) та Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, треті особи Міністерство юстиції України, Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "Спорт ХХІ Століття" про визнання недійсним запису від 24.05.11р за №10701110002037559 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Міжнарожний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (код 21685918) та зобов'язання відповідача внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи Міжнарожний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (код 21685918).

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2011, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2012, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.11.2014 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2011 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2012 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем державна реєстрація припинення юридичної особи Міжнародного фонду сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" здійснена без дотримання встановленого чинним законодавством порядку зняття з обліку цієї юридичної особи як платника податків та без пред'явлення довідки про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежів) за формою №22-ОПП.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав.

Представники відповідача та третіх осіб в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце проведення проведення слухання справи були повідомлені належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

В судовому засіданні 04.02.2015р. суд по справі перейшов в письмове провадження на підставі статті 128 КАС України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Державним реєстратором Печерської районної в м. Києві державної адміністрації внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 24.05.11 №10701110002037559 про державну реєстрацію припинення юридичної особи Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" в результаті її ліквідації за рішенням засновників.

Податковий орган вважає вказану реєстраційну дію незаконною з таких підстав.

Відповідно до частини 1 ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (Закон № 755-IV) для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією; свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи; оригінал установчих документів; акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, який затверджено рішенням засновників (учасників) або уповноваженого ними органу; довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах); довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Фактичною підставою для звернення податкового органу до суду стало те, що державним реєстратором державна реєстрація припинення юридичної особи - Міжнародного фонду сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" здійснена без дотримання встановленого чинним законодавством порядку зняття з обліку цієї юридичної особи як платника податків та без пред'явлення довідки про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах) за формою № 22-ОПП.

Отже, враховуючи доводи сторін та беручи до уваги посилання Вищого адміністративного суду України щодо розгляду даного спору, суд виходить з наступного.

Правовідносини з питання зняття з обліку платників податків регулюються Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.10 р. №979, та наказом ДПА України від 28.02.07 р. №110 "Про затвердження Порядку взаємодії між структурними підрозділами органів державної податкової служби з питань реєстрації та обліку платників податків".

Відповідно до пункту 11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 № 979 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 грудня 2010 р. за № 1439/18734 (втратив чинність згідно з наказом Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1588, далі - Порядок № 979) з метою оподаткування під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або зупинення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.

Згідно з абзацом першим підпункту 11.1.1 цього Порядку у 3-денний строк від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, ця юридична особа - платник податків зобов'язана подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, такі документи: заяву про припинення платника податків за ф. N 8-ОПП (додаток 17), дата якої фіксується в журналі за ф. N 6-ОПП; оригінал довідки за ф. N 4-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).

Якщо платником податків подавалась заява за ф. N 8-ОПП, то після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів та спливу законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів у разі встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи державної податкової служби, та за умови дотримання вимог підпунктів 11.5.1, 11.5.2 цього пункту, орган державної податкової служби складає довідку за ф. N 22-ОПП (пункт 11.5 Порядку № 979).

Таким чином, довідкою про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах) у розумінні ст. 36 Закону № 755-IV є відповідна довідка податкового органу за формою № 22-ОПП, видачі якої передує низка дій з боку податкового органу щодо перевірки платника податків, засновниками якого прийнято рішення про ліквідацію, та зняття його з податкового обліку.

Запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи здійснюється державним реєстратором, а не Міністерством юстиції України, яке веде, зокрема Реєстр благодійних організацій, свідоцтво про реєстрацію як такої було видано Міжнародному фонду сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (а.с.123). Тому, державний реєстратор при внесенні відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців повинен керуватися нормативно-правовими актами, у тому числі і нормами Порядку № 979, зокрема щодо форми довідки про відсутність заборгованості по податках та зборах , яка є підтвердженням факту відсутності заборгованості, оскільки саме відповідність довідки про це вказаній формі є підтвердженням факту зняття юридичної особи з податкового обліку з дотриманням встановленої правовими нормами процедури.

11.08.10 р. до позивача надійшли відомості від державного реєстратора Печерської районної в м. Києві державної адміністрації про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про рішення засновників юридичної особи щодо припинення юридичної особи.

23.02.11 р. Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" до позивача надано заяву про припинення платника податків за формою №8-ОПП.

У зв'язку з надходженням цієї заяви юридична особа включена до плану-графіка проведення позапланових перевірок ліквідацій суб'єктів господарської діяльності на І квартал 2011 р.

Лист позивача з запрошенням з'явитися посадових осіб юридичної особи з первинними бухгалтерськими документами для проведення позапланової перевірки дотримання вимог податкового та валютного законодавства, повернувся до інспекції з поміткою "за адресою не знаходиться".

05.04.11р. позивачем складено акт про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням №2293/23-3/21685918.

25.05.11 р. до позивача надійшли відомості від державного реєстратора про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за рішенням засновників.

10.06.11 р. позивач звернувся з листом до державного реєстратора про надання роз'яснень стосовно внесення вказаного запису всупереч вимогам ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

17.06.11 р. Печерською районною в м. Києві державною адміністрацією надано відповідь №4345/5/11, згідно якої повідомлено про внесення запису на підставі листа Міністерства юстиції України від 20.05.11 р. №1150/32/352, яким державному реєстратору надано пакет документів, необхідних для внесення запису, зокрема, довідка за формою №22-ОПП від 21.02.11 р., видана ДПІ у Печерському районі м. Києва.

Проте, як вказує позивач, вказана довідка не є довідкою за формою №22-ОПП, яка є підставою для внесення запису про припинення юридичної особи, а є довідкою про відсутність заборгованості по податках, зборах, що видається органом податкової служби за заявою платника для отримання дозволу на відкриття магазину безмитної торгівлі, участі в тендерних торгах, митного оформлення імпортованого товару, тощо.

Згідно ч. 1 ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа повинен подати державному реєстратору перелік документів, серед яких довідка відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах).

Відповідно до пункту 68.1 ст. 68 ПК орган державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у день державної реєстрації такої особи, державної реєстрації припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, внесення будь-яких інших записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повинен передати відповідному контролюючому органу повідомлення та відомості з реєстраційної картки про вчинення реєстраційних дій, передбачених законом.

Відповідно до п.11.5 Порядку № 979 якщо платником податків подавалась заява за ф. N 8-ОПП, то після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів та спливу законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів у разі встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи державної податкової служби, та за умови дотримання вимог підпунктів 11.5.1, 11.5.2 цього пункту, орган державної податкової служби складає довідку за ф. N 22-ОПП.

Така довідка направляється відповідальній особі платника податків за поштовою адресою, указаною у заяві за ф. N 8-ОПП. За зверненням комісії з припинення (ліквідаційної комісії), ліквідатора, платника податків (фізичної особи), іншої особи, яку за даними Єдиного державного реєстру (згідно з рішенням про припинення) призначено відповідальною за проведення процедур припинення платника податків, довідка за ф. N 22-ОПП може бути видана такій особі безпосередньо в органі державної податкової служби, але не пізніше третього робочого дня, наступного за днем реєстрації довідки в органі державної податкової служби. Після закінчення триденного строку довідка направляється поштою.

Відповідно до частини 7 стаття 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону; ліквідаційний баланс не відповідає вимогам абзацу другого частини другої цієї статті; документи подані не у повному обсязі; документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті.

Отже, колегія суддів бере до уваги доводи позивача, що податковим органом не видавалась Міжнародному фонду сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" довідка про відсутність заборгованості по податках та зборах за формою № 22-ОПП як підтвердження зняття цієї юридичної особи з податкового обліку.

Обов'язковість отримання платником податків саме цієї довідки як підтвердження зняття цього платника з податкового обліку обов'язково має передувати припиненню. При цьому, вказана довідка не була видана вказаній юридичній особі з підстав не проведення перевірки наявності або відсутності такої заборгованості у цього платника податків.

Крім цього, податковий орган звертає увагу на те, що надіслана Міністерством юстиції України довідка від 21.02.2011 № 1340/24-016 (термін дії якої 10 днів до 03.03.2011 року) була надана Міжнародному фонду сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" для подачі її Міністерству економіки України, а не державному реєстратору для вчинення реєстраційних дій.

Враховуючи те, що відповідачем було використано вищезазначену довідку, суд приходить до висновку, що в діях державного реєстратора міститься порушення вимог ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» щодо прийняття документів для державної реєстрації припинення юридичної особи за наявності довідки про відсутність податкової заборгованості невстановленої форми, перед видачею якої платнику не передує комплекс заходів контрольно-перевірочної роботи перед державною реєстрацією припинення юридичної особи.

За таких обставин державний реєстратор мав безумовно враховувати вимоги ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» відповідно до яких відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, яким безумовно є Порядок № 979 з питань обліку платників, яким врегульовано, зокрема, питання зняття з обліку платників в контролюючих органах з метою здійснення органами державної реєстрації припинення юридичних осіб, на чому наголосив також і Вищий адміністративний суд України.

При надходженні до державного реєстратора документів, що передбачені ч. 1 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», у т.ч. довідки податкового органу про відсутність заборгованості з податків та зборів не встановленої форми, що передбачена Порядком №979, державний реєстратор мав безумовно керуючись положеннями ст. 2, ч. 7 ст. 36 вказаного Закону залишити без розгляду документи, які отримані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, про що на виконання положень ч. 8 повідомити заінтересовану особу, що подала такі документи. В подальшому, після усунення обставин, що зумовили вказані дії державного реєстратора, особа не позбавлена права повторно звернутися до державного реєстратора за вчиненням дій, передбачених ч. 9 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Враховуючи вищевикладене, позовна вимога щодо визнання недійсним запису від 24.05.11р за №10701110002037559 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (код 21685918) є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Щодо зобов'язання відповідача внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (код 21685918) колегія суддів виходить з наступного.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність встановленим частиною третьою статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Відповідно до вимог статті 17 та пунктів 1, 2 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України зазначене питання не віднесено до компетенції суду, а віднесене до виключеної компетенції відповідача, тобто є її дискреційними повноваженнями.

Отже, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 КАС України.

Відтак, така позовна вимога не підлягає задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Доказів, які б повністю спростовували доводи позивача, відповідач суду не надав.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 128, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві задовольнити частково.

Визнати недійсним та скасувати запис від 24.05.11р за №10701110002037559 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Міжнародний фонд сприяння розвитку спорту "СПОРТ-XXI СТОЛІТТЯ" (код 21685918).

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Головуючий суддя В.В. Амельохін

Судді: Є.В. Аблов

В.П. Шулежко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.03.2015
Оприлюднено13.03.2015
Номер документу43028477
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10547/11/2670

Ухвала від 11.10.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 31.08.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 22.07.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Постанова від 05.03.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 22.01.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 22.12.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 19.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 05.04.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Постанова від 09.12.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні