ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
11 березня 2015 року 08:05 №826/20518/14
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі головуючого судді Саніна Б.В., при секретарі судового засідання Дмитрієвій В.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держземагентства у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся ОСОБА_1 (надалі-позивач/ОСОБА_1) з адміністративним позовом до Головного управління Держземагенства у Київській області (надалі-відповідач/ГУ Держземагенства у Київській обл.), в якому просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держземагенства у Київській обл. за №10-7381/15-14-сг від 15.10.2014 р. «Про скасування наказів» (надалі-Наказ №10-7381/15-14-сг), відповідно до якого було скасовано накази ГУ Держземагенства у Київській обл. «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та «Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду» позивачу за №10-5820/15-14сг, №10-5821/15-14сг, №10-5824/15-14сг, №10-5825/15-14сг, №10-5826/15-14сг, №10-5827/15-14сг, №10-5823/15-14сг, №10-5828/15-14сг, №10-5829/15-14сг, №10-5830/15-14сг, №10-6197/15-14сг, №10-6198/15-14сг, №10-6199/15-14сг.
2. Усі судові витрати покласти на відповідача.
Ухвалою окружного адміністративного суду м. Києва від 26.12.2014 р. відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду.
В судове засідання з'явився представник позивача, який позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить суд його задовольнити з підстав викладених в адміністративному позові, зокрема зазначає, що оскаржуваний Наказ №10-7381/15-14-сг є протиправним та таким, що прийнятий відповідачем з порушенням норм чинного законодавства.
В судове засідання відповідач не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був належним чином повідомлений, заяв щодо перенесення розгляду справи або слухання справи за його відсутності до суду не подавав, про причини неявки суду не повідомляв. В той же час, через відділ документального обігу та контролю суду, відповідачем були подані письмові заперечення, в яких останній просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, зокрема зазначає про те, що оскаржуваний Наказ №10-7381/15-14-сг, було прийнято ГУ Держземагентства у Київській обл. на підставі подання прокуратури Київської області про усунення порушень вимог Земельного Кодексу України (надалі-ЗК України), іншого законодавства у сфері земельних відносин, причин і умов, що їм сприяли №05/3-3466-вих.14 від 10.10.2014 р. (надалі-Подання №05/3-3466-вих.14), винесеного за результатами перевірки додержання вимог земельного законодавства ГУ Держземагенства у Київській обл. під час передачі земельних ділянок в оренду для сільськогосподарських потреб, зокрема за результатами якої було встановлено, що ГУ Держземагенства у Київській обл. були прийняті накази про надання дозволів ОСОБА_1 на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства на території Миронівського району Київської області, розташованих не єдиним масивом, на значній відстані одна від одного та без обґрунтування розміру земельних ділянок із врахуванням перспектив ведення фермерського господарства, а також наказів про затвердження ОСОБА_1 документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок.
Зважаючи на неявку в судове засідання відповідача та приймаючи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, на підставі ст.3 та ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі-КАС України), суд дійшов висновку про можливість перейти до розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.
Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтується позов, оцінивши докази які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.08.2014 р. ГУ Держземагенства у Київській обл. були винесені накази про надання ОСОБА_1 дозволів на розробку документації із землеустрою, зокрема:
- №10-4542/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 1,5400 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4543/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 3,4575 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4544/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 3,5776 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4545/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 4,4682 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4546/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 14,5655 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4547/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 8,7345 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4548/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 7,9889 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4549/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 5,2004 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-5312/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 43,2 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-5429/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 17,3 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-5430/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 17,2387 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4539/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 61,5513 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4540/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 4,8624 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності;
- №10-4541/15-14-сг, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області, орієнтований розмір земельної ділянки 18,0692 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Водночас, на замовлення позивача, ФОП ОСОБА_3 були розроблені проекти із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02), зокрема:
- на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області (кадастровий номер земельної ділянки: 3222983400:02:004:0030; 3222983400:03:003:0010; 322983400:03:003:0011; 3222983400:02:003:0012; 3222983400:03:001:0005; 3222983400:02:008:0002; 3222983400:02:008:0002; 3222983400:00:02:009:0003; 3222983400:02:004:0031);
- за межами населеного пункту с. Зеленьки, території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області (кадастровий номер земельної ділянки: 3222982200:01:027:0001; 3222982200:01:011:0003; 3222982200:02:002:0001);
- за межами населеного пункту с. Польове, на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області (кадастровий номер земельної ділянки: 3222985700:03:004:0003; 3222985700:04:007:0002; 3222985700:04:011:0006;3222985700:04:011:0006).
В подальшому, на підставі вищезазначених наказів, ГУ Держземагенства у Київській обл. були прийняті накази про затвердження документації із землеустрою та передачі ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок, зокрема:
- №10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 1,5400 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0030) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 14,5655 га (кадастровий номер 3222983400:03:001:0005) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 4,4684 га (кадастровий номер 3222983400:02:003:0012) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5823/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 5,2004 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0031) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 3,5776 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0011) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 3,4575 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0010) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 8,7345 га (кадастровий номер 3222983400:02:008:0002) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 7,9889 га (кадастровий номер 3222983400:02:009:0003) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5822/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 61,5513 га (кадастровий номер 3222985700:04:007:0002) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5821/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 17,1692 га (кадастровий номер 3222985700:03:004:0003) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-5820/15-14-сг від 22.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 4,8624 га (кадастровий номер 3222985700:04:011:0006) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-6199/15-14-сг від 30.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 43,1998 га (кадастровий номер 3222982200:01:027:0001) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-6198/15-14-сг від 30.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 17,2387 га (кадастровий номер 3222982200:01:011:0003) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
- №10-6197/15-14-сг від 30.09.2014 р., яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області та надано в оренду позивачу земельну ділянку, загальною площею 15,0001 га (кадастровий номер 3222982200:02:002:0001) для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленківської сільської ради, Миронівського району, Київської області;
Прокуратурою Київської області було винесено подання про усунення порушень вимог Земельного кодексу України (надалі-ЗК України) у сфері земельних відносин, причин і умов, що їм сприяли №05/3-3466вих.14 від 10.10.2014 р. (надалі-Подання №05/3-3466-вих.14), відповідно до якого вимагалося скасувати накази ГУ Держзеагенства у Київській обл. від 22.09.2014 р. №10-5830/15-14-сг, №10-5829/15-14-сг, №10-5828/15-14-сг, №10-5823/15-14-сг, №10-5827/15-14-сг, №10-5826/15-14-сг, №10-5825/15-14-сг, №10-5824/15-14-сг, №10-5822/15-14-сг, №10-5821/15-14-сг, №10-5820/15-14-сг та від 30.09.2014 р. №10-6199/15-14-сг, №10-6198/15-14-сг, №10-6197/15-14-сг про затвердження ОСОБА_1. документації із землеустрою щодо передачі в оренду земельних ділянок та всіх наказів відповідача про надання дозволів на розробку вказаної вище документації із землеустрою.
Так, 15.10.2014 р. на виконання Подання №05/3-3466-вих.14 винесеного прокуратурою Київської області, відповідачем було винесено оскаржуваний Наказ №10-7381/15-14-сг, відповідно до якого були скасовані накази ГУ Держземагенства у Київській обл. про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення документації із землеустрою №10-4542/15-14-сг, №10-4543/15-14-сг, №10-4544/15-14-сг, №10-4545/15-14-сг, №10-4546/15-14-сг, №10-4547/15-14-сг, №10-4548/15-14-сг, №10-4549/15-14-сг, №10-5312/15-14-сг, №10-5429/15-14-сг, №10-5430/15-14-сг, №10-4539/15-14-сг, №10-4540/15-14-сг, №10-4541/15-14-сг та накази про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду позивачу від 22.09.2014 р. №10-5830/15-14-сг, №10-5829/15-14-сг, №10-5828/15-14-сг, №10-5823/15-14-сг, №10-5827/15-14-сг, №10-5826/15-14-сг, №10-5825/15-14-сг, №10-5824/15-14-сг, №10-5822/15-14-сг, №10-5821/15-14-сг, №10-5820/15-14-сг та від 30.09.2014 р. №10-6199/15-14-сг, №10-6198/15-14-сг, №10-6197/15-14-сг.
Не погоджуючись з винесеним ГУ Декржземагенства у Київській обл. Наказом №10-7381/15-14-сг, вважаючи його протиправним та таким, що порушує законні права та інтереси позивача, останній звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про фермерське господарство» (надалі-Закон №973) (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відносини, пов'язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, ЗК України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України (ч.1 ст.2 Закону №973).
Зокрема, ч.1 ст.116 ЗК України визначено громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Водночас, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 ЗК України).
При цьому, ч.1 ст.123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Так ч.2 ст.123 ЗК України визначено, що особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Водночас, в ч.1 ст.124 ЗК України зафіксовано, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Зокрема, абз.1 ч.1 ст.7 Закону №973 визначено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
При цьому, ч.3 ст.7 Закону №973 визначено, що земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Згідно ч.7 ст.7 Закону №973 земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.
Як вбачається з матеріалів справи, що не заперечується сторонами, ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держземагентства у Київській обл. з відповідними клопотаннями про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення в оренду для ведення фермерського господарства, розташованих на території Коритищенської, Полівської, Зеленківської сільських рад Миронівського району Київської області, розглянувши які, ГУ Держземагенства у Київській обл. були винесені накази про надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою, відповідно до яких, в подальшому було винесено накази про затвердження позивачу документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок, а саме: №10-5820/15-14-сг, №10-5821/15-14-сг, №10-5822/15-14-сг на території Полівської сільської ради загальною площею 83,5829 га (3 масиви); №10-5824/15-14-сг, №10-5825/15-14-сг, №10-5826/15-14-сг, №10-5827/15-14-сг, №10-5823/15-14-сг, №10-5828/15-14-сг, №10-5829/15-14-сг, №10-5830/15-14-сг на території Коритищенської сільської ради загальною площею 49,5328 га (8 масивів); №10-6197/15-14-сг, №10-6198/15-14-сг, №10-6199/15-14-сг на території Зеленківської сільської ради загальною площею 75,4386 га (3 масиви).
В той же час, як встановлено судом під час розгляду адміністративної справи, на виконання подання прокуратури Київської області №05/3-3466-вих.14, відповідачем було винесено оскаржуваний Наказ №10-7381/15-14-сг, відповідно до якого ГУ Держземагенства у Київській обл. були скасовані вищезазначені накази про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та про затвердження ОСОБА_1 документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок, розташованих на території Коритищенської, Полівської, Зеленківської сільських рад Миронівського району Київської області.
Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника позивача, суд погоджується з доводами останнього щодо протиправності дій ГУ Держземагенства у Київській обл. щодо винесення оскаржуваного Наказу №10-7381/15-14-сг, на підставі якого скасовано накази про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення документації із землеустрою та накази про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду позивачу земельних ділянок, розташованих на території Коритищенської, Полівської, Зеленківської сільських рад Миронівського району Київської області, з огляду на наступне.
Відповідно до п.1 Положення про ГУ Держземагентства у Київській обл., затвердженого Наказом Державного агентства земельних ресурсів України №242 від 05.06.2013 р. (надалі-Положення №242) Головне управління Держземагентства у Київській обл. є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.
Голова місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.
Пунктом п.2 Положення №242 визначено, що Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, наказами Держземагентства України, дорученнями Голови Держземагентства України та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Згідно п.3 Положення №242 завданням Головного управління є реалізація повноважень Держземагентcтва України на території Київської області.
Разом з тим, відповідно до положень п.4 Положення №242 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: здійснює землеустрій відповідно до Закону України «Про землеустрій», у тому числі забезпечує проведення інвентаризації земель; передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області; здійснює у випадках, передбачених законодавством, державнимй нагляд у сфері землеустрою; здійснює інші повноваження, визначені законодавством України.
В той же час, п.9 Положення №242 визначено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Акти Головного управління можуть бути скасовані Головою Держземагентства України повністю чи в окремій частині, у тому числі за дорученням Міністра, а також Міністром у разі відмови Голови Держземагентства України скасувати такий акт.
Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що відповідач, з поміж іншого, в межах власних повноважень наділений правом видавати накази організаційно-розпорядчого характеру, разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що Положенням №242 не передбачено права ГУ Держземагентства у Київській обл. скасовувати власні накази, таке право належить виключно до компетенції Голови Держземагентства України, внаслідок чого, суд погоджується з доводами позивача на рахунок відсутності у ГУ Держземагентства у Київській обл. компетенції на скасування власних наказів про надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою №10-4542/15-14-сг, №10-4543/15-14-сг, №10-4544/15-14-сг, №10-4545/15-14-сг, №10-4546/15-14-сг, №10-4547/15-14-сг, №10-4548/15-14-сг, №10-4549/15-14-сг, №10-5312/15-14-сг, №10-5429/15-14-сг, №10-5430/15-14-сг, №10-4539/15-14-сг, №10-4540/15-14-сг, №10-4541/15-14-сг та накази про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду позивачу від 22.09.2014 р. №10-5830/15-14-сг, №10-5829/15-14-сг, №10-5828/15-14-сг, №10-5823/15-14-сг, №10-5827/15-14-сг, №10-5826/15-14-сг, №10-5825/15-14-сг, №10-5824/15-14-сг, №10-5822/15-14-сг, №10-5821/15-14-сг, №10-5820/15-14-сг та від 30.09.2014 р. №10-6199/15-14-сг, №10-6198/15-14-сг, №10-6197/15-14-сг.
Крім того, рішенням від 16.04.2009 р. №7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст. 19, ст.144 Конституції України, ст.25, ч.14 ст.46, ч.1, ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Так, суд вважає за необхідне зазначити, що повноваження, права та обов'язки відповідача, а також порядок, спосіб їх реалізації щодо надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства врегульовані ЗК України, Законом №973, Положенням 242, проте жоден з вищезазначених нормативно-правових актів не наділяє відповідача повноваженнями щодо визнання своїх наказів нечинними або їх скасування.
Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, оскільки у відповідача відсутні повноваження для скасування власних наказів, суд вважає дії відповідача щодо винесення оскаржуваного Наказу №10-7381/15-14-сг, яким було скасовано накази про надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою №10-4542/15-14-сг, №10-4543/15-14-сг, №10-4544/15-14-сг, №10-4545/15-14-сг, №10-4546/15-14-сг, №10-4547/15-14-сг, №10-4548/15-14-сг, №10-4549/15-14-сг, №10-5312/15-14-сг, №10-5429/15-14-сг, №10-5430/15-14-сг, №10-4539/15-14-сг, №10-4540/15-14-сг, №10-4541/15-14-сг та накази про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду позивачу від 22.09.2014 р. №10-5830/15-14-сг, №10-5829/15-14-сг, №10-5828/15-14-сг, №10-5823/15-14-сг, №10-5827/15-14-сг, №10-5826/15-14-сг, №10-5825/15-14-сг, №10-5824/15-14-сг, №10-5822/15-14-сг, №10-5821/15-14-сг, №10-5820/15-14-сг та від 30.09.2014 р. №10-6199/15-14-сг, №10-6198/15-14-сг, №10-6197/15-14-сг, а сам наказ таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною1 ст.6 КАС України гарантовано, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Таким чином, завданням адміністративного судочинства є захист саме порушених прав, свобод та інтересів фізичної особи.
Частиною 1 ст.11 КАС України, визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У ч.1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Крім того, в ч.2 ст.72 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
З огляду на вищевказане суд, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог позивача. Відповідно до положень ст.94 КАС України, судовий збір не відшкодовується.
Керуючись положеннями ст.ст. 2, 17, 71, 86, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держземагенства у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Київській області за №10-7381/15-14-сг від 15.10.2014 р. «Про скасування наказів», відповідно до якого було скасовано накази Головного управління Держземагенства у Київській області про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення документації із землеустрою №10-4542/15-14-сг, №10-4543/15-14-сг, №10-4544/15-14-сг, №10-4545/15-14-сг, №10-4546/15-14-сг, №10-4547/15-14-сг, №10-4548/15-14-сг, №10-4549/15-14-сг, №10-5312/15-14-сг, №10-5429/15-14-сг, №10-5430/15-14-сг, №10-4539/15-14-сг, №10-4540/15-14-сг, №10-4541/15-14-сг та накази про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 за №10-5820/15-14сг, №10-5821/15-14сг, №10-5824/15-14сг, №10-5825/15-14сг, №10-5826/15-14сг, №10-5827/15-14сг, №10-5823/15-14сг, №10-5828/15-14сг, №10-5829/15-14сг, №10-5830/15-14сг, №10-6197/15-14сг, №10-6198/15-14сг, №10-6199/15-14сг.
3. Стягнути на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати в розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. із Державного бюджету України.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.254 КАС України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.185-187 КАС України.
Суддя Б.В. Санін
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2015 |
Оприлюднено | 19.03.2015 |
Номер документу | 43094548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Санін Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні