ВАСИЛЬКІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 362/5155/14-ц
Провадження № 2/362/279/15
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 березня 2015 року Васильківський міськрайонний суд Київської області в складі:
головуючого - судді Ковбеля М.М.,
при секретарі - Сілецькій М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Василькові цивільну справу за позовом Заступника прокурора області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства "Київське лісове господарство" до Київської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, треті особи: ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання недійсними розпоряджень, державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок,-
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора Київської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства "Київське лісове господарство"з вищезазначеним позовом, обгрунтовуючи свої вимоги тим, що відповідно до розпоряджень голови Київської районної державної адміністрації від 12.12.2007 року №№1368-1372 "Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок у власність громадянам" вилучено із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею 4,995 га в межах Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено їх цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення та передано у власність громадян ОСОБА_7, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_8
Позивач стверджує, що вищезазначені розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації є недійсними, оскільки їх видано в один день 12.12.2007 року та які прийняті на підставі заяв, які надійшли до обласної адміністрації також упродовж 1 дня, крім того, позивач стверджує, що ними вилучено ліси загальною площею 4,995 га, які знаходилися в одному кварталі лісництва і є єдиним лісовим масивом, а тому Київська обласна державна адміністрацію розпорядилась землями лісового фонду у вигляді єдиного масиві площею, яка перевищує 1 га, що свідчить про перевищення головою обласної державної адміністрації передбачених законом повноважень.
Отже, на думку позивача спірні розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації є недійсними, тому державні акти на право власності на земельні ділянки відповідачів видано з порушенням чинного законодавства. А відтак, передача згаданих земель у власність фізичним особам порушує поновлені права позивача і ці землі мають бути повернуті у користування ДП "Київське лісове господарство" шляхом витребування земельних ділянок на користь позивача та визнання за ним права користування на них.
Прокурор позов підтримав, просив його задовольнити.
Представник позивача Кабінету Міністрів України в судовому засіданні позовні вимоги підтримав
Представник позивача ДП "Київське обласне господарство" просив слухати справу без його участі.
Представник відповідача Київської обласної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, просив слухати справу за його відсутності, надіславши до суду свої заперечення, та просив застосувати строк позовної давності.
Представник відповідачів в судове засідання не з'явився, однак в попередніх засіданнях висловив свою думку відносно позову, надавав письмові заперечення та просив суд відмовити в задоволенні позову за їх необгрунтованістю та застосувати строк позовної давності.
Треті особи про судовий розгляд повідомлені належним чином, в судове засідання не з'явилися, про причини неявки в суд не повідомили.
Суд, вислухавши думку сторін, дослідивши письмові матеріали справи приходить до наступного висновку.
Відповідно до вимог статей 1 та 3 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, за захистом яких кожна особа має право звернутися до суду.
Частиною 1 ст. 11 Цивільно-процесуального кодексу України встановлено, що суд розглядає цивільну справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до ч.1 ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.
Судом встановлено, що відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації №1368 від 12 грудня 2007 року, вилучено земельну ділянку площею 0,99 га (ліси) із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" (Васильківське лісництво, квартал 16), розташовану на території Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено її цільове призначення із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення та передано у власність громадянці ОСОБА_7
Відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації №1369 від 12 грудня 2007 року, вилучено земельну ділянку площею 0,99 га (ліси) із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" (Васильківське лісництво, квартал 16), розташовану на території Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено її цільове призначення із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення та передано у власність громадянці ОСОБА_3
Відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації №1370 від 12 грудня 2007 року, вилучено земельну ділянку площею 0,99 га (ліси) із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" (Васильківське лісництво, квартал 16), розташовану на території Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено її цільове призначення із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення та передано у власність громадянину ОСОБА_4
Відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації №1371 від 12 грудня 2007 року, вилучено земельну ділянку площею 0,99 га (ліси) із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" (Васильківське лісництво, квартал 16), розташовану на території Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено її цільове призначення із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення та передано у власність громадянці ОСОБА_5
Відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації №1372 від 12 грудня 2007 року, вилучено земельну ділянку площею 0,99 га (ліси) із постійного користування ДП "Київське лісове господарство" (Васильківське лісництво, квартал 16), розташовану на території Іванковичівської сільської ради Васильківського району Київської області, змінено її цільове призначення із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення та передано у власність громадянці ОСОБА_8
На підставі вказаних розпоряджень Київської обласної державної адміністрації №1368-1372 від 12 грудня 2007 року, вищевказаним громадянам видано державні акти на право приватної власності на земельні ділянки, із них:
- ОСОБА_3 отримала державний акт на право приватної власності на землю серії ЯЖ №046028, площею 0,9999 га, кадастровий номер 3221483300:02:003:0013, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010832600186;
- ОСОБА_4 отримав державний акт на право приватної власності на землю серії ЯЖ №046027, площею 0,9999 га, кадастровий номер 3221483300:02:003:0012, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010832600185;
-ОСОБА_5 отримала державний акт на право приватної власності на землю серії ЯЖ №046030, площею 0,9999 га, кадастровий номер 3221483300:02:003:0015, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010832600184.
Відповідно до листа Управління Держземагенства у Васильківському районі №1396/01-1 від 18.03.2014 року, зареєстровано перехід права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3221483300:02:003:0011 та 3221483300:02:003:0014, правовстановлюючі документи на дані земельні ділянки на ім'я ОСОБА_6
З листа Державного підприємства "Київське лісове господарство" №02-650 від 12.09.2014 року, вбачається, що вилучені в межах Іванковичівської сільської ради на підставі розпоряджень Київської обласної державної адміністрації від 12.12.2007 року №№1368-1372 земельні ділянки (кадастрові номера 3221483300:02:003:0011-3221483300:02:003:0015) є єдиним лісовим масивом, який відноситься до лісового фонду Васильківського лісництва, квартал 16.
З листа ДП "Київське лісове господарство" №141 від 17 липня 2013 року вбачається, що ДП "Київський лісгосп" підтверджує сплату ОСОБА_3 збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучену земельну ділянку лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16 площею 0,9999 га в сумі 62 610,61 гривень.
З листа ДП "Київське лісове господарство" №140 від 17 липня 2013 року вбачається, що ДП "Київський лісгосп" підтверджує сплату ОСОБА_4 збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучену земельну ділянку лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16 площею 0,9999 га в сумі 66090,39 гривень.
З листа ДП "Київське лісове господарство" №139 від 17 липня 2013 року вбачається, що ДП "Київський лісгосп" підтверджує сплату ОСОБА_5 збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучену земельну ділянку лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16 площею 0,9999 га в сумі 62 875,24 гривень.
З листа ДП "Київське лісове господарство" №143 від 17 липня 2013 року вбачається, що ДП "Київський лісгосп" підтверджує сплату ОСОБА_6 збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучену земельну ділянку лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16 площею 0,9999 га в сумі 47 122,61 гривень.
З листа ДП "Київське лісове господарство" №142 від 17 липня 2013 року вбачається, що ДП "Київський лісгосп" підтверджує сплату ОСОБА_6 збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучену земельну ділянку лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16 площею 0,9999 га в сумі 64 112,27 гривень.
Факт сплати вищезазначеними особами збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу за вилучені вищезазначені земельні ділянки лісового фонду Васильківського лісництва в кварталі 16, підтверджується також листом Дяп "Київське лісове господарство" №02-79 від 04.02.2015 року, листом управління Держземагенства у Васильківському районі від 24.02.2015 року та копіями квитанцій, що містяться в матеріалах справи.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. б ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Таким органом виконавчої влади, виходячи зі змісту ст. 17 Земельного кодексу України, є Київська обласна державна адміністрація.
Відповідно до вимог ст. 31 Лісового кодексу України (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) до повноважень державних адміністрацій у сфері лісових відносин віднесено, у тому числі, передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею до 1 га, що перебувають у державній власності, на відповідній території та припинення права користування ними
Також, у відповідності до вимог ч. 1 ст. 57 Лісового кодексу України, зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Згідно п. "а" ст. 21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.
Як вбачається з положень ст.1 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини та основних свобод, яка відповідно до ч.1 ст.9 Конституції України, п.1 ст.17 Закону України „Про міжнародні договори України" є частиною національного законодавства, та ст.41 Конституції України та ст.ст. 321, 328 ЦК України, кожна фізична особа має право мирно володіти своїм майном, право власності набувається із підстав не заборонених законом, зокрема правочинів. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений в його здійсненні крім у випадках і в порядку, встановлених законом.
У відповідності до положень ст.ст. 316, 319 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Відповідно до ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Сама передача земельних лісових ділянок у приватну власність передбачає проведення певної процедури, яка в даному випадку була повністю витримана. Крім того доказів перевищення головою обласної державної адміністрації повноважень чи притягнення останнього до відповідальності у встановлено законом порядку , позивачем не надано.
Згідно правової позиції Верховного Суду України, висловленій у постанові від 20.03.2013 року у цивільній справі 20 березня 2013 року № 6-13цс13 «… необхідно було визначитись чи не спрямовані правові акти індивідуальної дії голови обласної державної адміністрації на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка значно перевищувала 1 га і в зв'язку з цим чи не свідчать ці дії про перевищення головою обласної державної адміністрації передбачених законом його повноважень.
З матеріалів справи вбачається, що оспорювані розпорядження, якими вилучено земельні ділянки лісогосподарського призначення з постійного користування одного й того самого постійного користувача, видано в один день, ними вилучено окремі земельні ділянки, які використовувалися для ведення лісового господарства, змінено їх цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення і ці земельні ділянки передано у власність окремим громадянам для ведення особистого селянського господарства.
Сам факт розпорядження земельними ділянками не є порушенням законодавства, оскільки таких заборон законодавство України не містить. Щодо видання оспорюваних розпоряджень в один день, то це залежить від організації роботи голови державної адміністрації, і законодавство України не містить відповідних норм або обмежень чи заборон щодо цього.
Посилання прокурора про те, що земельні ділянки вибули з постійного користування ДП «Київське лісове господарство» та Київського обласного управління лісового та мисливського господарства поза їх волею відмови не відповідає дійсності, оскільки громадяни звернулися до органу державної влади за отриманням земельної ділянки у власність, для чого замовили оплатили виготовлення необхідної документації. І орган державної влади отримавши відповідні погодження, висновки та проекти прийняв рішення, яким надав громадянам земельні ділянки, а громадяни земельні ділянки отримали та сплатили кошти на відшкодування збитків лісового господарства за вилучення лісової ділянки, відповідно до вимог ч. 2 ст. 207 ЗК України, якою передбачено, що відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.
Отже, держава отримала плату на відшкодування збитків лісового господарства за вилучення лісової ділянки і не стояло питання про те, що дії органу влади були спрямовані проти інтересів суспільства чи що порушувалися інтереси якоїсь третьої сторони, або що надання земельних ділянок могло бути всупереч з якою-небудь передбаченою законом функцією органу влади. Оскільки сама держава при наданні земельних ділянок вважала, що вона має право їх передати у власність громадянам, то громадяни, що отримали земельні ділянки за оспорюваними розпорядженнями могли на розумних підставах сподіватися на отримання відповідних земельних ділянок. Вони не тільки мали право законного очікування отримання земельних ділянок, але можливість в подальшому ними розпорядитися, що було важливим елементом їх правомочностей по здійсненню права власності.
З огляду на це, вимоги прокурора про визнання протиправними та скасування розпоряджень Київської обласної державної адміністрації від 12.12.2007 року №№1368-1372 є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Вимоги прокурора про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки видані ОСОБА_4 ОСОБА_5, ОСОБА_3, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 є похідними вимогами від вимоги про визнання протиправними та скасування оспорюваних розпоряджень, а отже за необґрунтованості вимог про визнання протиправними та скасування оспорюваних розпоряджень Київської обласної державної адміністрації, вказані вимоги також є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Щодо позовних вимог прокурора про витребування з незаконного володіння на користь ДП «Київське лісове господарство» спірних земельних ділянок, на підставі ст. 388 ЦК України то вказані вимоги задоволенню не підлягають виходячи з наступного.
Згідно ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Як встановлено вище, спірні земельні ділянки вибули з власності держави за наявності необхідних висновків та погоджень за рішенням уповноваженого органу держави, який мав право відчужувати спірні земельні ділянки, а отже, вимоги позивача є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Щодо вимоги прокурора про визнання за державним підприємством «Київське лісове господарство» право користування на спірні земельні ділянки, то вказана вимога є похідної від інших вимог, а за відсутності підстав для задоволення вказаних інших вимог, відсутні підстави і для задоволення вимоги про визнання права користування.
Крім того, судом взято до уваги, що відповідачі просили застосувати сплив позовної давності, оскільки листом від 20.01.2005 року №07/1-185 прокурор Київської області зобов'язав Київську облдержадміністрацію невідкладно після видання обласною державною адміністрацією розпоряджень їх копії надсилати на адресу прокуратури Київської області, а тому прокуратурі Київської області про прийняття оспорюваних розпоряджень було відомо в грудні 2007 року.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 19, 41 Конституції України, ст. 15, 16, 21, 316, 319, 321, 328, 388 ЦК України, ст. 12, 17, 21, 116, 207 ЗК України, ст. 31, 57 Лісового кодексу України, ст.ст. ст.ст. 10, 11, 60, 79, 88, 208, 209, 212-215, 223, 224-226, 294 ЦПК України, суд-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову - відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Київської області через Васильківський міськрайонний суд Київської області шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя М.М. Ковбель
Суд | Васильківський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2015 |
Оприлюднено | 19.03.2015 |
Номер документу | 43094795 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Лідовець Руслан Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні