cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" березня 2015 р. Справа № 913/632/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Медуниця О.Є., суддя Черленяк М.І.
при секретарі Деппа-Крівіч А.О.
за участю представників:
позивача - Башкатов М.І. за дорученням № 4 від 06.03.2015 року
3-ї особи - не з'явився
відповідача - Дмитрієва Т.В. за дорученням № 414 від 15.12.2014 року
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Первомайської сільської ради (вх.№ 949 Л/1-32) на рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року у справі
за позовом Первомайської сільської ради, с.Первомайськ, Сватівського району, Луганської області
3-тя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сватівська районна державна адміністрація, м.Сватове, Луганської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства «Нібулон», м.Миколаїв
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИЛА:
Первомайська сільська ради звернулась до господарського суду Луганської області з позовом про внесення змін до Договору оренди землі від 10.06.2005 (державна реєстрація від 22.06.2005 № 240850/040541700224), який укладено між Сватівською районною державною адміністрацією та ТОВ сільськогосподарським підприємством «Нібулон», відносно земельної ділянки площею 1,7069 га, що знаходиться в межах земель Первомайської сільської ради, а саме: вступну частину змін викласти: «Сватівська районна державна адміністрація Луганської області (код ЄДРПОУ 21758385, юридична адреса: м. Сватове, м-н Злагоди, буд. 25) в особі голови Мормуля Володимира Володимировича, який діє на підставі Закону України «Про місцеві державні адміністрації», далі по тексту - «Сторона-1», Первомайська сільська рада Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04337140, юридична адреса: 92643, Луганська обл., Сватівський р- он, с. Первомайськ, вул. Будьоного, буд. ) в особі сільського голови Кушнарьова Миколи Платоновича, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», далі по тексту - «Сторона - 2» з однієї сторони, та Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «НІБУЛОН» (код ЄДРПОУ 14291113, юридична адреса: 54002, місто Миколаїв, Каботажний спуск, буд.1, Статут зареєстрований Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради 23.04.2010 року за реєстровим № 15221050048001033, із змінами від 29.12.2011 року за реєстровим № 15221050067001033) в особі регіонального директора з сільськогосподарського виробництва ТОВ СП «НІБУЛОН» у Луганській, Полтавській, Сумській та Харківській області - Сироватки Андрія Юрійовича, який діє на підставі довіреності від 14.11.2011 року № 1525, далі по тексту - «Сторона-3», разом - «Сторони». Уклали цей договір про внесення змін про наступне: У зв'язку зі зміною адміністративних меж с. Первомайськ, Сватівського району Луганської області відповідно до рішення Луганської обласної ради від 22 травня 2012 року № 12/15 «Щодо зміни та встановлення меж села Первомайськ Сватівського району Луганської області» і включенням в межі населеного пункту села Первомайськ земельної ділянки площею 1,7069 га (кадастровий номер 4424085000:06:004:0011), керуючись ст.173 Земельного кодексу України, ст.ст. 651,652,653,654 Цивільного кодексу України, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» Сторони за взаємною згодою домовилися внести зміни в Договір оренди землі від 10 червня 2005 року, зареєстрований у Сватівському районному комплексному відділі Луганської регіональної філії центру державного земельного кадастру при Держкомземі України за № 240850/040541700224, загальною площею 1,7069 га., яка розташована на території Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області, шляхом заміни Орендодавця земельної ділянки за Договором оренди землі - Сватівської районної державної адміністрації на Первомайську сільську раду Сватівського району Луганської області.»; викласти п. 2.1 договору оренди землі в наступній редакції: «В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,7069 га в тому числі: 0,1183 га - під будівлями та спорудами і 1,5886 га - під дорогами, під'їздами, перехрестями, майданами, кадастровий номер 4424085500:06:004:0011, яка розташована в межах населеного пункту, на території Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області»; пункт 2.4 договору оренди землі викласти в наступній редакції: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.10.2013 року становить 853190,55 грн. (вісімсот п'ятдесят три тисячі сто дев'яносто гривень п'ятдесят п'ять копійок)»; пункт 4.4 договору оренди землі викласти в наступній редакції: «Оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі - 85319,06 грн. (вісімдесят п'ять тисяч триста дев'ятнадцять гривень 06 копійок) у рік; 7109,92 (сім тисяч сто дев'ять гривень дев'яносто дві копійки) щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останніми календарним днем звітного (податкового) місяця згідно статей 287, 288, 289 Податкового Кодексу України». Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, згідно законодавства; розділ 8 зазначеного вище договору оренди землі доповнити пунктом 8.3 такого змісту: «Право оренди земельної ділянки може передаватися у заставу за письмовою згодою Сторін та не може вноситися до статутного фонду»; даний договір про внесення змін є невід'ємною частиною договору оренди землі. Інші умови Договору оренди землі, до яких не внесені зміни, зберігають чинність; даний договір про внесення змін набирає чинності з моменту підписання його сторонами, скріплення печатками та внесення даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; даний договір про внесення змін укладений у чотирьох примірниках на трьох сторінках машинописного тексту, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Сторони -1, другий в Сторони -2, третій в Сторони -3, четвертий в Реєстраційній службі Сватівського районного управління юстиції; 2.9. Реквізити сторін викласти: Сторона - 1 Сватівська районна державна адміністрація код ЄДРПОУ 21758385 юридична адреса: м. Сватове, м-н Злагоди, б.25 Сторона - 2 Первомайська сільська рада Сватівського району Луганської області код ЄДРПОУ 04337140 юридична адреса: 92643, с. Первомайськ, Сватівського району, Луганської області Сторона 3 - Товариство з обмеженою відповідальністю «НІБУЛОН» код ЄДРПОУ 14291113 р/р 260070162188 в МФ ВАТ «Державного експертно-імпортного банку України» м. Миколаїв, МФО 326739 юридична адреса: 54002, м. Миколаїв. вул. Каботажний спуск, 1 поштова адреса: 54030, м. Миколаїв, вул. Фалеєвська, 9-б (а.с.28-35).
08.04.2014 року позивач подав Заяву про зміну предмет позову та просив задовольнити позов; внести зміни до Договору оренди землі між Сватівською районною державною адміністрацією та ТОВ сільськогосподарським підприємством «Нібулон», зареєстрований у Сватівському районному комплексному відділі Луганської регіональної філії центру державного земельного кадастру при Держкомземі України вчинено запис 22 червня 2005 року за № 240850/040541700224, відносно земельної ділянки площею 1,7069 га, що знаходиться в межах земель Первомайської сільської ради, а саме: пункт 2.4. Договору оренди землі викласти в наступній редакції: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.10.2013 року становить 853190,55 грн. (вісімсот п'ятдесят три тисячі сто дев'яносто гривень п'ятдесят п'ять копійок).»; пункт 4.2. Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі - 85319,06 грн. (вісімдесят п'ять тисяч триста дев'ятнадцять гривень 06 копійок) у рік; 7109,92 (сім тисяч сто дев'ять гривень дев'яносто дві копійки) щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця згідно статей 287, 288, 289 Податкового кодексу України.» (а.с.70,71).
Рішенням господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року (суддя Корнієнко В.В.) позов задоволено частково. Внесено зміни до Договору оренди землі від 10.06.2005 року (державна реєстрація від 22.06.2005 року № 240850/040541700224), який укладено між Сватівською районною державною адміністрацією (м.Сватове, Луганської області) та Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарським підприємством «Нібулон» (м. Миколаїв), зокрема: пункт 2.4. договору викладено в наступній редакції: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.10.2013 року становить 853190,55 грн. (вісімсот п'ятдесят три тисячі сто дев'яносто гривень п'ятдесят п'ять копійок).». В решті позову відмовлено. Стягнуто з ТОВ СП «Нібулон» на користь Первомайської сільської ради судовий збір в сумі 609,00 грн. (а.с.74-77).
Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі. Вказує на те, що судом першої інстанції не взято до уваги норми ч.2 ст.21 Закону України «Про оренду землі», якими визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної: плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для перегляду умов Договору оренди земельної ділянки, а нормами п.3 ст.275 Податкового кодексу України визначено, що ставки податку за земельні ділянки затверджують відповідні сільські ради (а.с.5-7).
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що оскаржене рішення ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності і прийнято з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги позбавлені будь-якого фактичного та правового обґрунтування. Вказує на те, що до повноважень сільських рад, визначених чинним законодавством, відноситься виключно вирішення питання щодо затвердження ставок земельного податку, а не встановлення розмірів орендної плати. Відповідач вважає, що Рішення сільської ради від 30.12.2011 №19/4 «Про встановлення розміру орендної плати за землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Первомайської сільської ради» та Рішення сільської ради від 18.02.2014 №61/1 «Про встановлення розміру орендної плати за землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Первомайської сільської ради» не відповідають чинному законодавству України та прийнятті сільською радою з перевищенням повноважень, наданих їй чинним законодавством. На цій підставі просить рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення (а.с.87-95).
3-тя особа у судове засідання не з'явилась, про причини неявки суд не повідомила, прол час та місце проведення судового засідання повідомлена належним чином , про що в матеріалах справи є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду (а.с.82).
04 березня 2015 року через канцелярію суду 3-тя особа подала відзив на апеляційну скаргу, в якому висловила свою позицію по апеляційній скарзі та просила апеляційну скаргу слухати без участі її представника (а.с.84,85).
Приймаючи до уваги належне повідомлення 3-ї особи про час та місце проведення судового засідання та клопотання 3-ї особи, колегія суддів з урахуванням думки сторін, вважає можливим розглядати апеляційну скаргу у справі відповідно до ст.75 ГПК України без участі представника 3-ї особи за наявними в матеріалах справи документами.
Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Луганської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, колегія суддів встановила наступне.
Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 10.06.2005 року між Сватівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарським підприємством «Нібулон» (орендар) укладено Договір оренди землі, який зареєстрований у Сватівському районному комплексному відділі Луганської регіональної філії центру державного земельного кадастру при Держкомземі України вчинено запис 22 червня 2005 року за № 240850/040541700224 (а.с.45-48).
У п. 1 Договору зазначено, що згідно Розпорядження голови райдержадміністрації № 446 від 09 серпня 2004 року Орендодавець - Сватівська районна державна адміністрація передає в оренду Орендарю земельну ділянку сільського господарського призначення, для розміщення та обслуговування токового господарства, що знаходиться на землях запасу Первомайської сільської ради.
Відповідно до п.2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,7069 га, в тому числі: 0,1183 га - під будівлями та спорудами і 1,5886 га - під дорогами, під'їздами, перехрестями, маданами.
Згідно п. 2.4. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 13249,02 грн.
У п. 4.2. Договору зазначено, що розмір орендної плати становить 927,43 грн. за рік.
В обґрунтування позовних вимог щодо внесення змін до вказаних п.п. 2.4. та 4.2 Договору оренди позивач посилається на те, що у 2010 році була розроблена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Первомайськ Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області, однак, відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації від 08.11.2010 № 265, використовувати цю нормативну грошову оцінку земель можливо лише після встановлення та затвердження меж населених пунктів. Рішенням Луганської обласної ради від 22.05.2012 № 12/15 встановлені межі села Первомайськ Сватівського району Луганської області, у зв'язку з чим, надана в оренду відповідачу вищевказана земельна ділянка, увійшла у межі села Первомайське. У зв'язку із змінами орендодавця, розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за землю, позивач, як новий власник землі, листом від 20.11.2013 року № 224 звернувся до відповідача з пропозицією внести відповідні зміни у Договір шляхом підписання Договору про внесення змін у договір оренди землі. Проте, відповідач листом від 02.12.2013 № 12577/3-13/56 погодився частково на внесення змін у Договір оренди землі в частині зміни власника земельної ділянки - орендодавця та в частині зміни місцезнаходження орендованої земельної ділянки. Щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач вказав, що він погоджується з такими змінами але при наявності відповідного витягу відділу Держземагентства. Щодо зміни розміру орендної плати (встановити річну орендну плату в сумі 85310,86 грн., тобто у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 853108,62) відповідач не погодився з позивачем та запропонував останньому встановити орендну плату у розмірі 3-х процентів від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, але чомусь у сумі 255,93 грн. (тоді як 3 % від 853108,62 складає 25593,26 грн.). У зв'язку з недосягненням згоди, позивач звернувся до суду з даним позовом (а.с.37).
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з ч.5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
У ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
У п. 2 ст. 20, п. З ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" зазначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку населеного пункту с. Первомайськ Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області від 14.03.2014 року, який надавався суду відділом Держземагенства у Сватівському районі Луганської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що орендується відповідачем за спірним Договором оренди складає 853190,55 грн.(а.с.55-57).
З матеріалів справи вбачається, що Рішенням 38 сесії 6 скликання Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області № 37/1 від 12 грудня 2012 року затверджено нормативну грошову оцінку земель Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області (а.с.23).
Відповідно до абз. 1 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідач не надав ні суду першої інстанції доказів оскарження та скасування суду доказів скасування Рішення Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області № 37/1 від 12 грудня 2012 року про затвердження нормативної грошової оцінки земель.
Приймаючи до уваги, що у п. 2.4. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 13249,02 грн., колегія суддів вважає, що господарський суд Луганської області дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог щодо викладення пункту 2.4 Договору оренди землі у новій редакції наступного змісту: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.10.2013 року становить 853190,55 грн. (вісімсот п'ятдесят три тисячі сто дев'яносто гривень п'ятдесят п'ять копійок)».
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, про те, що рішення господарського суду Луганської області у даній справі в частині задоволення позовних вимог обґрунтоване та відповідає нормам чинного законодавства.
Проте, колегія суддів не погоджується з рішенням суду щодо відмови у задоволенні позовних вимог щодо внесення змін до п.4.2 Договору оренди.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в цій частині, господарський суд Луганської області зазначив, що відповідно до ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Згідно ч. 5 ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання. Позивач своїми рішеннями від 30.12.2011 року № 19/4 та від 18.02.2014 року № 61/1 встановив орендну плату за землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Первомайської сільської ради 10% від нормативної грошової оцінки землі. На вимогу суду позивач подав письмові пояснення від 15.04.2014 року б/н, у яких зазначив, що проект рішення Первомайської сільської ради був опубліковано на офіційному сайті сільської ради. Доказів щодо офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації вищевказаних рішень позивач суду не подав. Враховуючи, що рішення позивача від 30.12.2011 № 19/4 та від 18.02.2014 № 61/1 не набрали чинності (так як не було опрелюднено в друкованих засобах масової інформації), у задоволенні вимоги про внесення змін до пункту 4.2. Договору щодо орендної плата у грошовій формі - 85319,06 грн. (що складає 10% від нормативної грошової оцінки землі, яка орендується відповідачем) суд першої інстанції відмовив.
Колегія суддів не погоджується з позицією суду першої інстанції з наступних підстав.
У п. 4.2. спірного Договору оренди землі зазначено, що розмір орендної плати становить 927,43 грн. за рік.
З метою забезпечення економічного регулювання земельних відносин на території Первомайської сільської ради, Рішенням 38 сесії 6 скликання № 37/1 від 12 грудня 2012 року сільська рада затвердила нормативну грошову оцінку земель Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області та рекомендувала виконкому Первомайської сільської ради керуватися даними нормативної грошової оцінки земель с.Первомайськ при передачі землі у власність, у спадщину, під заставу, при даруванні,купівлі-продажу земельної ділянки, здійсненні оренди, ціноутворенні, визначенні ставок земельного податку та при рішенні інших питань економічного регулювання земельних відноскн в населеному пункті Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області (а.с.23).
З Рішення 61 сесії 6 скликання Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області № 61/1 від 18 лютого 2014 року вбачається, що вирішено встановити орендну плату за землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Первомайської сільської ради 10% від нормативної грошової оцінки землі. Землевпоряднику провести перерахунок орендної плати згідно даного рішення (а.с.42).
Колегія суддів ставиться критично до тверджень суду першої інстанції та відповідача про те, що вказане рішення не було опрелюднено в друкованих засобах масової інформації, оскільки до матеріалів справи надано витяг з комунального видання Сватівської районної ради газети «Новини сватівщіни» з якого вбачається, що Первомайська сільська рада Сватівського району Луганської області керуючись ст. 9 Закону України від 11.09.2003 року № 1160 «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» повідомила про оприлюднення Рішення 61 сесії 6 скликання Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області № 61/1 від 18 лютого 2014 року «Про встановлення розміру орендної плати на землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Первомайської сільської ради» (а.с.14).
Крім того, під час розгляду апеляційної скарги у судовому засіданні представник позивача зазначив, що вказане рішення Первомайської сільської ради також було опубліковано на офіційному сайті сільської ради.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до п. 1 ст. 73 Закону України № 280/97-ВР від 21.05.1997 р. "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно із ст. 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
У ст. 648 Цивільного кодексу України зазначено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 1 січня 2011 року (від 2 грудня 2010 року за №2755-VІ), Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Ст. 289 Податкового кодексу України передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно із ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органам.
Наведене свідчить про те, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України у справі №53/245-10 від 06.04.2013 року та постанові Верховного суду України від 20 листопада 2012 року у справі № 28/5005/640/2012.
Положеннями ч.1 ст.651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
З матеріалів справи також вбачається, що у зв'язку зі зміною згаданими вище рішеннями базової вартості 1 кв.м. земель та запровадженням нового порядку визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель, з метою досягнення взаємної згоди позивач Листом від 20.11.2013 року № 224 звернувся до відповідача з пропозицією внести відповідні зміни у Договір шляхом підписання Договору про внесення змін у договір оренди землі (а.с.39).
Додатком до вказаної пропозиції позивач надав Договір про внесення змін до Договору оренди землі від 10 червня 2005 року (а.с.39,40).
З Листа від 02.12.2013 № 12577/3-13/56 вбачається, що відповідач частково погодився на внесення змін у Договір оренди землі в частині зміни власника земельної ділянки - орендодавця та в частині зміни місцезнаходження орендованої земельної ділянки, проте, не погодився щодо зміни розміру орендної плати (а.с.37).
Відповідно до ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.
Приймаючи до уваги, що сторони не дійшли згоди щодо зміни умов Договору оренди землі від 10 червня 2005 року стосовно розміру орендної плати, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про внесення змін до пункт 4.2. Договору, шляхом викладення в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі - 85319,06 грн. (вісімдесят п'ять тисяч триста дев'ятнадцять гривень 06 копійок) у рік; 7109,92 (сім тисяч сто дев'ять гривень дев'яносто дві копійки) щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця згідно статей 287, 288, 289 Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати на землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, згідно законодавства.» обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
На підставі наведеного колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року прийняте при неповному з'ясуванні обставин справи, у зв'язку з чим підлягає скасуванню частково, а апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 101, п. 2 ст. 103, п. 1, 4 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу позивача задовольнити.
Рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року у справі № 913/632/14 скасувати частково в частині відмови в задоволенні позову про внесення змін до п.4.2 Договору оренди землі від 10 червня 2005 року та прийняти в цій частині нове рішення. Позовні вимоги задовольнити.
Внести зміни до Договору оренди землі між Сватівською районною державною адміністрацією та ТОВ сільськогосподарським підприємством «Нібулон», зареєстрованого у Сватівському районному комплексному відділі Луганської регіональної філії центру державного земельного кадастру при Держкомземі України вчинено запис 22 червня 2005 року за № 240850/040541700224, відносно земельної ділянки площею 1,7069 га, що знаходиться в межах земель Первомайської сільської ради, а саме: пункт 4.2. Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі - 85319,06 грн. (вісімдесят п'ять тисяч триста дев'ятнадцять гривень 06 копійок) у рік; 7109,92 (сім тисяч сто дев'ять гривень дев'яносто дві копійки) щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця згідно статей 287, 288, 289 Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати на землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, згідно законодавства.».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства «Нібулон» (м. Миколаїв, Каботажний спуск, 1, ідентифікаційний код 12491113) на користь Первомайської сільської ради Сватівського району Луганської області (с. Первомайськ, Сватівського району, Луганської області, ідентифікаційний код 04337140) судовий збір за розгляд справи у суді першої інстанції у розмірі 609,00 грн. та за розгляд апеляційної скарги у розмірі 609,00 грн.
Доручити господарському суду Луганської області видати відповідні накази.
В іншій частині рішення господарського суду Луганської області від 15 квітня 2014 року у справі № 913/632/14 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Постанову складено 16.03.2015 року.
Головуючий суддя Шепітько І.І.
Суддя Медуниця О.Є.
Суддя Черленяк О.Є.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2015 |
Оприлюднено | 19.03.2015 |
Номер документу | 43099717 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні