cpg1251
Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
Іменем України
РІШЕННЯ
" 19 " березня 2015 року справа № 927/92/15
Позивач: Прокурор Срібнянського району Чернігівської області в інтересах держави 17300, Чернігівська обл., смт. Срібне, вул. Леніна, 43 В особі: Гриціївської сільської ради Срібнянського району Чернігівської області 17321, Чернігівська обл., Срібнянський район, с. Гриціївка, вул. Незалежності, 14 Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна екологічна інспекція в Чернігівській області 14017, м. Чернігів, вул. Малясова, 12 Відповідач: Дочірнє підприємство Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво" 17300, Чернігівська обл., смт. Срібне, вул. Б.Хмельницького, 2 про стягнення збитків заподіяних самовільною вирубкою дерев 56107,74 грн. Суддя В.М.Репех
Представники сторін:
від позивача: не з"явився
від третьої особи: Амельченко Ю.В.-зав.юр.сектором, дов. від 20.01.2015 р. № 11-08/87
від відповідача: Дубін В.І.-представник, дов. від 02.02.2015 р. № 12
в судовому засіданні прийняла участь ст. прокурор прокуратури Чернігівської області Трутень О.О. посв. від 29.01.2013 р. № 014933
В судовому засіданні 19.03.2015р., на підставі ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Срібнянського району Чернігівської області в інтересах держави в особі Гриціївської сільської ради Срібнянського району Чернігівської області (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна екологічна інспекція в Чернігівській області) заявлено позов до Дочірнього підприємства Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво" про стягнення 56107,74 грн. шкоди заподіяної самовільною вирубкою лісових насаджень на території Гриціївської сільської ради Срібнянського району.
В обґрунтування заявленого позову прокурор посилається на п. 1 ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України відповідно до якого постійні лісокористувачі забов"язані забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів. Вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку.
Основними вимогами щодо ведення лісового господарства визначено, що підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов"язані здійснювати охорону від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
Так, в кварталі 31 виділі 1 на території Гриціївської сільської ради Срібнянського району невстановленими особами було здійснено вирубку дерев у кількості 22 дерева породи "Ясень".
В своїх додаткових письмових поясненнях прокуратура вказує на те, що згідно матеріалів кримінального провадження № 12014270250000216, а саме у протоколах допитів в якості свідків посадових осіб підприємства, вказано, що повідомлення про порубку лісу надійшло від невідомої особи, після чого здійснено виїзд на місце та складено акт про лісопорушення. Зазначене в черговий раз засвідчує про безвідповідальне ставлення до охорони лісів посадовими особами підприємства, що і призвело до скоєння самовільної порубки.
З приводу розрахунків розміру шкоди, завданої незаконною порубкою дерев прокуратура зазначає, що вказаний розрахунок проведено державною екологічною інспекцією у Чернігівській області, як органом контролю у відповідності до п.п. 4.2, 6.11 Положення, затвердженого наказом Держекоінспекції України від 12.12.2011 року № 136, та на підставі акту про лісопорушення від 20.11.2014 року, складеного лісовою охороною ДП "Срібнерайагролісництво"
Третя особа надала письмові пояснення по справі в яких вважає вимоги прокурора законними, обґрунтованими та такими, що відповідають законодавству. Так, ДП "Срібнерайагролісництво" є постійним лісокористувачем, якому відповідно до рішення Чернігівської обласної ради від 27.03.2001 року передано у постійне користування земельні ділянки лісового фонду загальною площею 112,18 га для ведення лісового господарства, розташовані на землях Гриціївської сільської ради Срібнянського району.
20.11.2014 року представниками ДП "Срібнерайагролісництво" було виявлено незаконну порубку дерев породи ясен невідомими особами у кварталі 31 виділі 1 у кількості 22 дерева на території Гриціївської сільської ради Срібнянського району, про що лісником обходу № 3 Сивочком В.В. складено акт про лісо порушення.
Проведений Державною екологічною інспекцією в Чернігівській області розрахунок заподіяної шкоди в лісових насадженнях на території сільської ради був здійснений на підставі листа Слідчого відділення Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області № 5612 від 25.11.2014 року з проханням провести розрахунок збитків, завданих незаконною порубкою дерев породи ясен. У вказаному листі було вказано діаметри пнів незаконно зрубаних дерев. Так, відповідно до п. 6.11 Положення зазначено, що Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право розрахувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред"являти претензії.
Держінспектор ОНПС Чернігівської області Коломієць А.А. на підставі вказаних вихідних даних для розрахунку збитків, керуючись таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами організаціями та громадянами (додаток № 1), затвердженими постановою КМУ від 23.07.2008 року № 665 провів розрахунок розміру шкоди.
Відповідач надав відзив на позовну заяву в якому проти позовних вимог заперечує в повному обсязі виходячи з наступного. Так, 21.11.2014 року до Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області була направлена заява ДП "Срібнерайагролісництво" від 21.11.2014 року про виявлене правопорушення самовільну вирубку невідомими особами 22 дерев в кварталі 29 вид. 4 та 31 вид. 1 на території Подільської та Гриціївської сільської ради Срібнянського району.
Факт вчинення правопорушення внесено в ЄРДР за № 12014260250000216 від 21.11.2014 року .
Постановою СВ Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області від 30.12.2014 року зазначене кримінальне провадження закрито. Осіб винних у скоєнні незаконної рубки не встановлено.
Відповідач також зазначає, що на підприємстві створено та функціонує лісова охорона у складі керівника підприємства, помічника лісничого, майстрів лісу та лісників. За кожним лісником закріплені ділянки обходу, визначені межі.
Тому, виявивши факт вчинення незаконної порубки, відповідач в межах наданих повноважень, звернувся до Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області із відповідною заявою про злочин та надав відповідні матеріали, зокрема, акт фіксації правопорушення від 20.11.2014 року з примірними показниками діаметрів пнів. Відповідач одразу після виявлення факту порушення лісового законодавства вжив всіх необхідних заходів реагування з метою інформування правоохоронних органів про виявлення ним же правопорушення.
Позивачем та прокуратурою не доведено факту притягнення посадових осіб відповідача до адміністративної чи кримінальної відповідальності за фактом неналежного виконання ними своїх службових обов"язків чи службову недбалість.
Крім того, відсутні докази з приводу проведення державною екологічною інспекцією в Чернігівській області перевірки за вказаним фактом незаконної порубки дерев та як, наслідок видачі відповідачу приписів про усунення порушень лісового законодавства.
Таким чином, позивачем та прокурором не доведено вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу.
Відповідач зазначає, що листом від 21.01.2015 року № 7 звернувся до Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області з проханням повідомити про вжиті заходи щодо встановлення винних у незаконній рубці дерев.
Також, відповідачем оскаржено постанову про закриття кримінального провадження № 12014260250000216 від 30.11.2014 року до прокуратури Чернігівської області.
09.02.2015 року від Гриціївської сільської ради Срібнянського району надійшло письмове клопотання від 06.02.2015 р. про розгляд справи за відсутності повноважного представника.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників прокурора, Державної екологічної інспекції в Чернігівській області та відповідача, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
Відповідно до п. 2.2.1 Статуту предметом діяльності Дочірнього підприємства Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво" є спеціалізоване ведення лісового господарства, зокрема, охорона і захист лісів від самовільних рубок та лісових пожеж, боротьба зі шкідниками та хворобами лісу.
У пункті 3.5 Статуту зазначено, що підприємство є лісокористувачем згідно рішення обласної ради від 27 березня 2001 року „Про надання у постійне користування земель лісового фонду" та здійснює його повноваження згідно з положеннями Лісового кодексу України.
Розпорядженням Срібнянської райдержадміністрації № 12 від 12.01.2005 року Дочірньому підприємству Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво" видано державний акт ЯЯ №370222 на право постійного користування земельною ділянкою площею 112,18 га на території Гриціївської сільської ради Срібнянського району для ведення лісового господарства. Даний державний акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 0308853000002.
20.11.2014 року лісником ДП "Срібнерайагролісництво" Сивочкою В.В. складено Акт про лісопорушення, згідно якого при обході лісу було виявлено самовільну порубку дерев невідомими особами в кв. 31, вид. 1, в кількості 22 дерева породи "Ясен". Крім того, лісником складений перелік діаметрів пнів незаконно зрубаних дерев та назва породи.
20.11.2014 року листом № 74 ДП "Срібнерайагролісництво" звернулось до начальника Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області яким повідомляє про лісопорушення виявлене на території Подільської та Гриціївської сільської ради Срібнянського району в кварталах 29 виділ 4 та 31 виділ 1 скоєне невідомими особами.
Відомості по факту незаконної порубки дерев були внесені слідчим відділом Срібнснького РВ УМВС України в Чернігівській області до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 21.11.2014 року № 12014260250000216.
Постановою старшого слідчого СВ Срібнянського РВ УМВС України в Чернігівській області від 30.12.2014 року зазначене кримінальне провадження закрите у зв"язку з відсутністю в діянні невстановленої особи складу кримінального правопорушення.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Коломієць А.А. складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної лісу у кв. 31 вид.1 на території Гриціївської сільської ради Срібнянського району, згідно з Актом про лісопорушення від 20.11.2014 року. Розрахунок виконано по таксах для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами пошкодженням дерев і чагарників до ступеня припинення та неприпинення росту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 року №665.
Згідно розрахунку загальна сума заподіяної шкоди становить 56107,74 грн., про стягнення якої і подано прокурором Срібнянського району даний позов.
Вирішуючи даний спір щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого невстановленими особами, суд виходить з того, що обов'язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, дотримання правил і норм використання лісових ресурсів, ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до статті 19 Лісового кодексу України покладено на відповідача як на постійного лісокористувача.
Так, згідно п. 1 ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку.
Відповідно до п. 5 ст. 64 Лісового кодексу України, яка регулює основні вимогами щодо ведення лісового господарства, підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
За приписами статей 86, 89, 90 Лісового кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема, від незаконних рубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.
В порушення зазначених нормативних приписів відповідач не забезпечив охорону і збереження лісу від незаконної рубки, що підтверджується матеріалами справи.
Згідно з п.1 ч.2 статті 105 Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону. Відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників.
Статтею 107 Лісового кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Факт незаконної порубки дерев на підвідомчій відповідачеві території, внаслідок чого лісу завдано шкоду в загальній сумі 56107,74 грн., підтверджено актом про лісопорушення від 20.11.2014 р. року та доданими до нього переліком діаметрів пнів та розрахунком розміру шкоди, заподіяної лісу порушенням природоохоронного законодавства внаслідок незаконної порубки дерев, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 N 665 „Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу".
Даний акт є чинним на час вирішення спору, відповідачем відомості, зазначені в акті, за допомогою належних і допустимих доказів не спростовані, контррозрахунок шкоди не подано, відтак, суд дійшов висновку, що він є належним і допустимим доказом в розумінні статті 34 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст. 2 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" №1264 від 25.06.1991р. (далі - ЗУ №1264 від 25.06.91р. ) відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (стаття 5 ЗУ №1264 від 25.06.91р.).
Згідно частин четвертої ст. 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Частиною першою ст. 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно положень ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Пунктом 1.6. Роз'яснення Вищого арбітражного суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" №02-5/744 від 27.06.2001р. (з наступними змінами) визначено, що вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника, отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.
За загальним правилом застосування як договірної, так і деліктної відповідальності, що передбачено нормами ч. 2 статті 614, ч. 2 статті 1166 Цивільного кодексу України, встановлюється презумпція вини правопорушника, втім, відповідач під час розгляду справи в порушення вимог статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України не довів, що він на виконання вимог лісового та природоохоронного законодавства забезпечив охорону і збереження лісу на підвідомчій території від незаконної рубки, не надав належних і допустимих доказів щодо відсутності його вини або доказів відшкодування заподіяної шкоди.
З огляду на зазначене, суд доходить висновку про те, що відповідач за шкоду, заподіяну внаслідок незаконної порубки дерев на підвідомчій йому території, повинен нести деліктну відповідальність в повному обсязі без застосування зниження її розміру згідно зі статтями 68, 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища".
Аналогічна думка з даного питання висловлена в постанові Вищого Господарського суду України від 12 листопада 2014 року № 914/1138/14.
Зважаючи на вищевикладене, враховуючи доведеність позивачем та прокурором факту порушення відповідачем чинного законодавства, суд доходить висновку, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Суд не приймає заперечення відповідача до уваги як такі, що спростовуються матеріалами справи та не відповідають чинному законодавству, оскільки відповідач не довів, що він на виконання вимог лісового та природоохоронного законодавства забезпечив охорону і збереження лісу на підвідомчій території від незаконної вирубки, а також відсутності вини у такій бездіяльності його працівників.
Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
За таких обставин судовий збір підлягає стягненню з відповідача в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Дочірнього підприємства Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво", (17300, Чернігівська обл., смт. Срібне, вул. Б.Хмельницького, 2, р/р 26006301102448 в ЧОУ ВАТ "Ощадбанк" код ЄДРПОУ 30875441, МФО 353553) в дохід Державного бюджету України, (р/р 33118331700499 одержувач: УК у Срібнянському районі/с. Гриціївка/24062100 код ЄДРПОУ 37331218, ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 56107,74 грн
Стягнути з Дочірнього підприємства Срібнянське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство "Срібнерайагролісництво" , (17300, Чернігівська обл., смт. Срібне, вул. Б.Хмельницького, 2, р/р 26006301102448 в ЧОУ ВАТ "Ощадбанк" код ЄДРПОУ 30875441, МФО 353553) в доход державного бюджету (р/р 31217206783002, отримувач -УК у м. Чернігові 22030001, МФО 853592, код 38054398, Банк -ГУДКСУ у Чернігівській області) судовий збір в сумі 1827,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя В.М.Репех
Повний текст рішення підписано 24.03.2015 року.
Суддя В.М.Репех
.
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2015 |
Оприлюднено | 27.03.2015 |
Номер документу | 43224430 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Репех В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні