ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2015 року Справа № 876/11801/14
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Хобор Р.Б.
суддів Попка Я.С., Сеника Р.П.,
за участю секретаря судового засідання Мартинишина Р.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу приватного підприємства «Ріал» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2014 року у справі №813/6777/14 за позовом ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ Міндоходів у Львівській області до приватного підприємства «Ріал» про накладення арешту на кошти на рахунках підприємства, -
В С Т А Н О В И В :
02.10.2014р. ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ Міндоходів у Львівській області (далі позивач - ДПІ у Франківському районі), звернулось в суд із позовом до приватного підприємства «Ріал», (далі - ПП «Ріал»), про винесення постанови про накладення арешту на кошти на рахунках № 2600101459923 (українська гривня), № 26005970459923 (українська гривня) у ПАТ «Кредобанк» (МФО 325365), які відкриті ПП «Ріал» (код 13818222) м. Львів, вул. Лазаренка, 1-А.
Позовні вимоги мотивовані тим, що працівниками ДПІ виконано законодавчі вимоги, які регламентують порядок та умови допуску посадових осіб органів Міністерства доходів і зборів України до проведення перевірки, відмова посадових осіб ПП «Ріал» у допуску до проведення перевірки є необґрунтованою, однією з обставин, яка є підставою для застосування адміністративного арешту майна згідно із приписами пп. 94.2.3 п.94 ст. 94 Податкового кодексу України, є відмова платника податків від допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки.
Постановою суду першої інстанції позов задоволено повністю.
Накладено арешт на кошти на рахунках № 2600101459923 (українська гривня), № 26005970459923 (українська гривня) відкриті у ПАТ «Кредобанк» (МФО 325365), які відкриті ПП «Ріал» (код 13818222) м. Львів, вул. Лазаренка, 1-А.
Постанову суду першої інстанції оскаржив Відповідач ПП «Ріал», подавши на неї апеляційну скаргу.
В обґрунтування апеляційної скарги покликається на постанову головного слідчого управління Генеральної прокуратури про призначення перевірки ПП «РІАЛ», яка винесена 01.07.2014 року, а постанова Кабінету Міністрів України №408 набрала чинності 13.08.2014 року. Оскільки перевірка ініційована 01.07.2014 року то призначатись вона мала лише за наявності дозволу Кабінету міністрів України, а постанова КМУ №408 від 13.08.2014 року в даному випадку братись до уваги не може.
Статтею 31 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет на 2014 рік» (далі - Закон) установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід задовольнити, оскаржувану постанову суду скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Судом встановлено, що на виконання постанови старшого слідчого в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України, старшого радника юстиції Барабаша А. про призначення позапланової перевірки дотримання податкового та іншого законодавства від 01.07.2014 р., ДПІ у Франківському районі 24.07.2014 р. видано наказ № 550 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки», згідно якого ПП «Ріал» підлягало перевірці з питань повноти декларування, нарахування та своєчасності сплати до бюджету податків, зборів і обов'язкових платежів за період з 01.01.2013 р. по 30.06.2014 р.
Перевірка не була проведена у зв'язку з перебуванням директора підприємства у відрядженні.
09.09.2014 р. ДПІ у Франківському районі повторно видано наказ № 631 на проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Ріал».
ПП «Ріал» листом вих. № 37 від 11.09.2014 р. відмовлено у проведенні позапланової виїзної документальної перевірки посилаючись на ст. 31 Закону «України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік».
02.10.2014 р. ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків ПП «Ріал», що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Лазаренка,1-А.
Перевірку ПП «Ріал» призначено на виконання постанови старшого слідчого в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України, старшого радника юстиції Барабаша А. про призначення позапланової перевірки дотримання податкового та іншого законодавства від 01.07.2014 р.
Згідно з постановою № 408 отримання дозволу на проведення перевірки ПП «Ріал» не є необхідним. Визначені законом підстави для проведення перевірки відповідача наявні, відмова ПП «Ріал» від проведення перевірки не обґрунтована. Наказ № 550 від 24.07.2014 р. та наказ № 631 від 09.09.2014 р. на проведення перевірки ПП «Ріал» не скасовано. Перевірка повинна була бути проведена ще у липні 2014р., однак відповідач ухилився від її проведення.
Суд першої інстанції при вирішенні справи дійшов до висновку про правомірність дій Позивача. Проте колегія суддів апеляційного суду з таким висновком не погоджується з огляду на наступні обставини.
Як вбачається з оскаржуваної постанови єдиною підставою для задоволення позову стали приписи зазначені в постанові Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року №408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» ПП «РІАЛ».
Статтею 31 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет на 2014 рік» (далі - Закон) установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
ДПІ у Франківському районі діє на підставі Положення про Головне управління Міндоходів у Львівській області, затвердженого наказом Міністерств доходів і зборів України від 17.04.2013 року №55.
Відповідно до п.1 вищевказаного Положення, ДПІ у Франківському районі є територіальним органом Міндоходів, який підпорядковується Міндоходів.
Відповідно до відомостей з єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців (станом на 09.09.2014р.) ДПІ у Франківському районі не є Територіальним органом Державної фіскальної служби України.
Окрім того, з Наказу не вбачається що Кабінетом Міністрів України надано дозвіл на проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Ріал».
На думку колегії суддів, ПП «Ріал» не зверталось до ДПІ у Франківському районі із заявою про проведення позапланової виїзної документальної перевірки.
Отже, позивач не є територіальним органом Державної фіскальної служби України, дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Ріал» відсутній, ПП «Ріал» не зверталось до Позивача із заявою про проведення перевірки.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року №408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
На думку колегії суддів, судом першої інстанції не враховано те, що постанова головного слідчого управління Генеральної прокуратури про призначення перевірки ПП «Ріал» винесена 01.07.2014 року, а постанова Кабінету Міністрів України №408 набрала чинності 13.08.2014 року.
Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Оскільки перевірка ініційована 01.07.2014 року то призначатись вона мала лише за наявності дозволу Кабінету міністрів України, а постанова КМУ №408 від 13.08.2014 року в даному випадку братись до уваги не може.
Судом першої інстанції не досліджені повно та об'єктивно докази і обставини прави, які мають суттєве значення для прийняття законного рішення у справі.
Як вбачається з Наказу ДПІ у Франківському районі від 09.09.2014 року №631 (далі - Наказ) позапланову виїзну документальну перевірку ПП «РІАЛ» призначено відповідно до постанови головного слідчого управління Генеральної прокуратури України від 01 липня 2014 року (далі - Постанова).
Відповідно до Постанови перевірку необхідно провести: «за період з 01.01.2013 року по даний час» (тобто, по 01.07.2014 року - дата винесення Постанови).
Однак, відповідно до оскаржуваного Наказу перевірку необхідно провести: «за період з 01.01.2013 року по 30.07.2014 року».
Згідно п. 78.1.11 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону.
Відповідно до п. 81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку.
Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;
копії наказу про проведення перевірки;
службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред'явлення або не надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред'явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної у виїзної або фактичної перевірки.
Оскільки, ДПІ у Франківському районі, безпідставно, не маючи для цього законних підстав, збільшило період, який мав бути перевірений, у ПП «Ріал», то були законні підстави для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної перевірки з огляду на таке.
Відповідно до п. 81.2. ст.. 81 ПК України у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови.
Згідно з п. 1.4.6. Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної податкової служби України від 31.10.2012 року №948, у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови, та вживаються заходи, передбачені пунктом 81.2 статті 81 та статтею 94 розділу II Кодексу.
Як вбачається із матеріалів справи, 11.09.2014 року працівниками ДПІ у Франківському районі складено акт відмови від допуску перевірки №33/13-01-22-11/13818222 (далі - акт).
Відповідно до акту, перевірка була призначена Наказом ДПІ у Франківському районі від 24.07.2014 року №550, проте, як вбачається з матеріалів справи, перевірка призначена наказом від 09.09.2014 року №631.
В матеріалах справи є звернення про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 30.09.2014 року, винесене за результатами розгляду, зокрема, акту про відмову, в якому також зазначений наказ від 24.07.2014 року №550.
Окрім цього, як вбачається із матеріалів справи, з метою виконання вимог постанови Генеральної прокуратури України від 01.07.2014 року ГУ Міндоходів у Львівській області прийнято наказ від 24.07.2-14 року №550 про проведення позапланової перевірки документальної виїзної перевірки ПП «РІАЛ» з питань повноти декларування, нарахування та своєчасності сплати до бюджету податків, зборів і обов'язкових платежів за період з 01.01.2013 року по 30.07.2014 року та направлення на проведення такої перевірки від 24.07.2014 року №№ 943-946. 25.07.2014 року працівниками, які уповноважені на проведення перевірки було складено акт, що вручити вищевказані документи немає можливості, оскільки працівники ПП «РІАЛ» надали копію наказу №28 від 24.07.2014 про відрядження директора Рапіти П.М. до м. Києва, Маріуполя, Ужгорода з 24.07.2014 року по 28.07.2014 року включно та наказ №29 від 24.07.2014 року про відрядження Рапіти П,М. до м. Києва з 28.07.2014 року по 31.07.2014 року включно».
Тобто, ДПІ у Франківському районі вже було винесено наказ від 24.07.2014 року №550 про проведення позапланової перевірки документальної виїзної перевірки ПП «Ріал» з метою виконання вимог постанови Генеральною прокуратури України від 01.07.2014 року.
Згідно з п. 1.4.6. Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної податкової служби України від 31.10.2012 року №948, у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови, та вживаються заходи, передбачені пунктом 81.2 статті 81 та статтею 94 розділу Податкового Кодексу.
Відповідно до п. 81.2. ст. 81 ПК України у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови.
Відповідно до ст. 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків (далі-арешт_ майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.
Відповідно до п.п. 16.1.13 ст. 16 Податкового кодексу України, платники податків зобов'язані допускати посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірок з питань обчислення і сплати податків та зборів.
Відповідно до п.4.1. наказу Міністерства доходів і зборів України «Про затвердження порядку застосування адміністративного арешту майна платника податків» від 10.10.2013 року №568 Керівник органу доходів і зборів (його заступник) за наявності однієї з обставин, визначених розділом III цього Порядку, та на підставі звернення про застосування адміністративного арешту майна платника податків (додаток 1) відповідного підрозділу, який у межах своїх повноважень встановлює такі обставини, приймає рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків.
Відповідно до п.4.2. наказу Міністерства доходів і зборів України «Про затвердження порядку застосування адміністративного арешту майна платника податків» від 10.10.2013 року №568 Обґрунтованість арешту майна, накладеного рішенням керівника (його заступника) органу доходів і зборів, має бути перевірена судом протягом 96 годин.
У такому випадку рішення керівника (його заступника) органу доходів і зборів подається до суду протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють таке звернення до суду.
З огляду на вказані обставини, після ніби-то недопущення працівників ДПІ у Франківському районі до проведення перевірки на підставі наказу №550 від 24.07.2014 року позивач в особі ДПІ у Франківському районі безпідставно не вжили заходів, передбачених пунктом 81.2 статті 81 та статтею 94 розділу Податкового Кодексу та Порядком застосування адміністративного арешту майна платника податків, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 року №568, а протиправно винесли новий наказ №631 від 09.09.2014 року.
Таким чином у ПП «Ріал» були законні підстави для недопущення посадових осіб контролюючого органу в особі ДПІ для проведення документальної виїзної перевірки.
Отже підстави для накладення арешту на кошти на рахунках ПП «Ріал», на думку колегії суддів, відсутні.
Відповідно до ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та ухвалює нове, коли має місце, зокрема, неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність таких обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи чи питання.
З огляду на те, що судом першої інстанції рішення прийняте з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що оскаржувану постанову слід скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Керуючись ч.3 ст. 160, ст.ст. 195, 196, п.4 ч.1 ст.202, ст.ст. 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Ріал» - задовольнити.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2014 року у справі №813/6777/14 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ Міндоходів у Львівській області до приватного підприємства «Ріал» про накладення арешту на кошти на рахунках підприємства - відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуюча суддя Р.Б. Хобор
Судді Я.С. Попко
Р.П. Сеник
Повний текст постанови виготовлено 25.03.2015р.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2015 |
Оприлюднено | 31.03.2015 |
Номер документу | 43269292 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Хобор Р.Б.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні