41/80
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
23.06.2009 р. справа №41/80
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Алєєвої І.В.
суддів: Акулової Н.В. , Москальової І.В.
за участю представників сторін:
від позивача:Руденко А.О. - за дов. від 13.03.2009р. №02-769,
від відповідача:Купирьов М.Є. - за дов. від 08.12.2008р. б/н,
розглянувши у відкритому судовому засіданні: апеляційну скаргуЗакритого акціонерного товариства "Єнакієвський міський молочний завод" м.Єнакієве
на рішення господарського суду:
Донецької області
від:06.05.2009 року
по справі:№41/80 (Гончаров С.А.)
за позовом:Державної екологічної інспекціі в Донецькій області
до:Закритого акціонерного товариства "Єнакієвський міський молочний завод" м.Єнакієве
про:стягнення шкоди, заподіяноїнавколишньому природному середовищу внаслідокнаднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу в розмірі 2957,19 грн.
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” м.Єнакієве про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу, в розмірі 2957,19 грн.
Рішенням від 06.05.2009р. у справі №41/80 господарський суд Донецької області (суддя: Гончаров С.А.) позовні вимоги задовольнив в повному обсязі.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване положеннями ст.16, ст.20, ст.35, ст.40, ст.47, ст.51, ст.68, ст.69 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями), п.9 ст.5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006р. за №548 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.02.2007р. за №120/13387, ст.10, ч.1, ч.5 ст.11, ст.33, ст.34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями); тим, що в акті перевірки з питань додержання вимог природоохоронного законодавства від 28.11.2008р. №113 фахівцями відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області зафіксовано, що відповідач протягом 2005, 2006 ,2007 року та з початку 2008 року і на момент перевірки здійснює викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря за відсутності дозволу спеціально уповноваженого державного органу у сфері навколишнього природного середовища, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями); тим, що в зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм “Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України №38 від 18.05.1995р. (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за №157/693 від 29.05.1995 року), була розрахована сума збитку, яка дорівнює 2957,19 грн.; тим, що сума збитків в розмірі 2957,19 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову; тим, що сума збитків нанесених державі, розрахунок яких здійснений згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, становить 2957,19 грн., і такі збитки є належним чином доведеними
Відповідач, Закрите акціонерне товариство „Єнакіївський міський молочний завод” м.Єнакієве, з прийнятим рішенням місцевого господарського суду від 06.05.2009р. у справі №41/80 не погодився та подав апеляційну скаргу, посилаючись в обгрунтування вимог про скасування на те, що враховуючи наданий позивачем строк –до 01.03.2009р. для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин, позивач заявив вимогу про стягнення шкоди до спливу встановленого ним строку; на те, що ухвалою господарського суду Донецької області від 08.12.2008р. порушено справу №42/174Б про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; на те, що на теперішній час з дня опублікування справи про банкрутство підприємства –25.12.2008р. позивач будь-яких заяв з вимогами до боржника не направляв; на те, що відповідно до п.2 ст.14 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” від 14.05.1992р. №2343-ХІІ (зі змінами та доповненнями) вимоги конкурсних кредиторів, що заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, - не розглядаються і вважаються погашеними.
Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, у відзиві на апеляційну скаргу заперечення заявника відхилив з огляду на положення ст.5, ст.41, ст.68, ст.69 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями), ч. 1 п.2 ст.22 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями); на те, що усунення відповідачем порушень законодавства шляхом виконання припису не звідьняє Закрите акціонерне товариство „Єнакіївський міський молочний завод” від компенсації шкоди, заподіяної ним навколишньому природному середовищу; на те, що згідно чинного законодавства шкода, заподіяна навколишньому природному середовищу, не є зобов'язанням позивача перед відповідачем, яке могло виникнути в результаті здійснення ним господарської діяльності, а виникла в результаті здійснення відповідачем незаконних дій і повинна бути стягнута у встановленому законом порядку незалежно від порушення провадження у справі про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод”.
Судове засідання апеляційної інстанції фіксувалось за допомогою технічних засобів фіксації відповідно до положень ст.4 4, ст.811, ст.99, ст.101 ГПК України.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши доводи та заперечення учасників процесу, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду встановила:
Згідно п.4.7 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 18.05.1995р. №38 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.05.1995р. за №157/693 (зі змінами та доповненнями) контроль за відшкодуванням збитків, які заподіяні державі підприємствами в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, здійснюють органи Державної екологічної інспекції Мінекобезпеки України.
За матеріалами справи, Горлівським міжрайонним відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції в Донецькій області було проведено перевірку з питань додержання Закритим акціонерним товариством „Єнакіївський міський молочний завод” вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, результати якої відображені в акті перевірки від 28.11.2008р. №113.
В акті перевірки від 28.11.2008р. №113 перевіряючими констатовано, що відповідач протягом 2005р., 2006р., 2007р. та з початку 2008р. і на момент перевірки здійснював викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря за відсутності дозволу спеціально уповноваженого державного органу у сфері навколишнього природного середовища, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями).
Як свідчать матеріали справи, вищезазначений акт перевірки підписаний головою правління Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” без заперечень.
Відповідно до ч.1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями) для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.
Частиною 5 ст.11 вищезазначеного Закону передбачено, що икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
За результатами перевірки був складений акт відбору проб викидів стаціонарних джерел від 17.11.2008р. №56, протокол вимірювань параметрів газопилового потоку від 17.11.2008р., протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 27.11.2008р. №56.
Перевіряючими при здійсненні вимірювань потужності викидів забруднюючих речовин від джерела викиду в атмосферу №0001 (труба, що відводить викиди від котла Е-2,5-0,9 ГМ котельні) зафіксована середня витрата азоту оксидів (сума у перерахунку на азоту діоксид) –0,064 г/с, вуглецю оксиду –0,164 г/с.
28.11.2008р. Горлівським міжрайонним відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції в Донецькій області було винесено припис щодо усунення порушень природоохоронного законодавства №113 та надано строк на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підприємства терміном до 01.03.2009р.
15.01.2009р. на адресу позивача Закритим акціонерним товариством „Єнакіївський міський молочний завод” направлено лист №12, згідно якого за період з 17.11.2008р. по 31.12.2008р. стаціонарним джерелом викиду (котельня ЗАТ „ЕГМЗ”) відпрацьовано 270 годин, на 15.01.2009р. дозвіл на викиди в атмосферу не отримано. Таким чином, дані фактичні обставини, що були встановлені місцевим господарським судом, підтверджені і відповідачем.
Сума збитку, заподіяного відповідачем природному середовищу в результаті викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелом викиду №0001 (труба, що відводить викиди від котла Е-2,5-0,9 ГМ котельні) за період - з 17.11.2008р. по 31.12.2008р. складає 2957,19грн.
Згідно із ст.68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями) передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря” від 25.06.1991р. №1264-ХІІ (зі змінами та доповненнями), шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Місцевий господарський суд обгрунтовано дійшов висновку про належне встановлення факту порушення відповідачем природоохоронного законодавства.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” зазначив, що ухвалою господарського суду Донецької області від 08.12.2008р. порушено справу №42/174Б про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Крім того, в апеляційній скарзі заявник посилається на те, що на теперішній час з дня опублікування справи про банкрутство підприємства –25.12.2008р. позивач будь-яких заяв з вимогами до боржника не направляв, в зв'язку з чим відповідно до п.2 ст.14 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” від 14.05.1992р. №2343-ХІІ (зі змінами та доповненнями) вимоги конкурсних кредиторів, що заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, - не розглядаються і вважаються погашеними.
Апеляційна інстанція відхиляє вищезазначені доводи заявника апеляційної скарги з огляду на наступне.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 08.12.2008р. порушено справу №42/174Б про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” та якою:
- введено мораторій на задоволення вимог кредиторів:
- введено процедуру розпорядження майном та призначення розпорядником майна боржника арбітражного керуючого;
- введено процедуру санації боржника строком на 6 місяців до 05.06.2009р.
В газеті “Урядовий кур'єр” №243 від 25.12.2008р. заявником опублікувано оголошення про порушення справи про банкрутство.
Судова колегія апеляційної інстанції зазначає, що на теперішній час по справі №42/174Б не затверджено реєстр вимог кредиторів.
Ухвалою господарського суду від 10.03.2009р. зупинено провадження у справі №42/174Б про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” м. Єнакієве до розгляду Донецьким окружним адміністративним судом адміністративної справи №2-а-14751/08.
За таких обставин, подання позивачем в квітні 2009р. позову про стягнення шкоди, що був розглянутий місцевим господарським судом по даній справі, не суперечить вимогам ст.1, ст.14 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” від 14.05.1992р. №2343-ХІІ (зі змінами та доповненнями).
При цьому апеляційна інстанція зазначає, що місцевим господарським судом справа розглянута за наявними матеріалами та поданими сторонами доказами.
В процесі слухання справи в місцевому господарському суді відповідач не надавав суду засвідченої копії ухвали господарського суду Донецької області від 08.12.2008р. про порушення справи №42/174Б про банкрутство Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод”, а лише посилався на це у відзиві на апеляційну скаргу.
Посилання відповідача на передчасність звернення з позовом до господарського суду Донецької області в зв'язку із наявністю припису від 28.11.2008р. про усунення порушення до 01.03.2009р. безпідставні, оскільки право на звернення позивача до суду згідно чинного законодавства не обумовлено збігом термінів зазначених перевіряючими у відповідному приписі. Крім того, на момент спірних правовідносин, так і в подальшому відповідач не мав та не отримав дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що не заперечується відповідачем.
Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обгрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 ГПК України.
З огляду на вищезазначене, вимоги апеляційної скарги Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” м.Єнакієве не підлягають задоволенню, оскільки рішення господарського суду Донецької області від 06.05.2009р. у справі №41/80 відповідає фактичним обставинам, нормам матеріального та процесуального права і з заявлених підстав не підлягає скасуванню.
Результати апеляційного провадження у справі №41/80 оголошені в судовому засіданні.
Беручи до уваги викладене, керуючись ст.50-51, ст.811, ст.91, ст.92, ст.93, ст.99, ст.101, ст.102, ст.103, ст.105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарського суду Донецької області від 06.05.2009р. у справі №41/80 - залишити без зміни.
Апеляційну скаргу Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” м.Єнакієве від 06.05.2009р. у справі №41/80 - залишити без задоволення.
Постанова складена та підписана в повному обсязі 30.06.2009р.
Головуючий: І.В. Алєєва
Судді: Н.В. Акулова
І.В. Москальова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2009 |
Оприлюднено | 15.08.2009 |
Номер документу | 4329265 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Алєєва І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні