Рішення
від 06.08.2009 по справі 16/1-нм
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/1-НМ

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

————————————————————————————————————————

* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "06" серпня 2009 р. Справа № 16/1-НМ

Господарський суд Житомирської області у складі:

Головуючого судді   Терлецької-Байдюк Н.Я.   

за участю представників сторін

від позивача Кизенко Д.О. - довіреність №3401 від 20.03.2009р

від відповідача Кравченко Н.М. - довіреність №1.20/1-458 від 16.02.2009р.

                             Заворотнюк Л.М. - довіреність №1.20/1-459 від 16.02.2009р.

від третьої особи: Шикерявий С.М. - приватний підприємець (паспорт ВМ 923182 від  

                                                              13.09.00р.)  

 

Розглянув справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фактор Коммерс" (м. Київ)  

до Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (м. Житомир)

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Приватний підприємець Шикерявий С.М. (м. Коростень)  

про визнання недійсним рішення №1.16/-86р від 18.11.2008р.

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання недійсним рішення №1.16/-86р від 18.11.08р. адміністративної колегії Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу, прийнятого за результатами розгляду справи № 4.7.2.-37/2008.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі. Вимоги мотивовані тим, що відповідачем при проведені перевірки 06.08.2008р. порушено порядок її проведення, передбачений Положенням про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, затвердженим розпорядженням Антимонопольного комітету України від 25.12.2001р. №182-р. Також при застосуванні штрафних сакцій допущені порушення вимог Закону України "Про захист економічної конкуренції".  

Відповідач у відзиві на позовну заяву №1.20/6-373 від 09.02.09р. та його представники в судовому засіданні проти позову заперечили, просили у його задоволенні відмовити, посилаючись, зокрема, на те, що оспорюване рішення є законним, обгрунтованим та таким, що відповідає з'ясованим обставинам справи і прийняте з дотриманням норм чинного законодавства.

Третя особа - ПП Шикерявий С.М. підтвердив порушення його прав з боку позивача внаслідок відмови заправити його автомобіль снисненим газом.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

В липні 2008 року ПП Шикерявий С.М. звернувся до Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (відповідач, надалі -Відділення) із заявою про захист його прав як споживача, в якій повідомив, що на газовій заправці по вул.Жовтневій,50 в м.Коростені відмовлено в заправці його автобуса газом з невідомих причин (а.с.48).

З метою підтвердження фактів, викладених в заяві ПП Шикерявого С.М., спеціалістами відділення Антимонопольного комітету та Житомирського обласного управління у справах захисту прав споживачів з виїздом на місце розташування АГНКС № 1 встановлено, що  працівниками АГНКС №1, яка експлуатується ТОВ "Фактор Коммерс", безпідставно відмовлено у реалізації стисненого газу водію маршрутного таксі (реєстраційний № АМ 02-30 АА), яке належить ПП Шикерявому С.М., про що зазначено в акті від 06.08.2008р. (а.с.50).

19.08.2008р. за результатами розгляду заяви ПП Шикерявого С.М. згідно розпорядженням адміністративної колегії Відділення № 1.17/-37р було розпочато розгляд справи проти ТОВ "Фактор Коммерс" за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною 1 та пунктом 5 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання (а.с.15-16).

За результатами перевірки та розгляду справи адміністративною колегією Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" від 18.11.2008 №1.16/-86р по справі № 4.7.2-37/2008 (надалі - Рішення), згідно якого :

1. Визнано, що ТОВ "Фактор Коммерс" (позивач) в особі АГНКС № 1 протягом поточного періоду 2008 року займає монопольне становище на ринку роздрібної торгівлі стисненим газом, який використовується в якості моторного палива, в межах м. Коростеня та Коростенського району з часткою 100%.

2. Визнано дії ТОВ "Фактор Коммерс" в особі АГНКС № 1, які полягають у безпідставній відмові ПП Шикерявому С.М. 06.08.2008р. у заправці його автомобіля стисненим газом, який використовується у якості моторного палива, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 та пунктом 5 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання.

3. Визнано дії ТОВ "Фактор Коммерс" щодо встановлення в 2008 році різних строків оплати, різних знижок та різних штрафних санкцій в діючих договорах купівлі - продажу стисненого газу, який реалізується АГНКС № 1, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 та пунктом 1 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом встановлення таких умов придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що може призвести до обмеження конкуренції.

4. Зобов'язано ТОВ "Фактор Коммерс" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 3 Рішення, шляхом встановлення в договорах з покупцями на АГНКС № 1 однакових умов придбання стисненого газу та однакової відповідальності за порушення зобов'язань за договором.

5,6. За вчинення порушень, зазначених в пунктах 2, 3 Рішення, відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" накладено на ТОВ "Фактор Коммерс" штраф в загальній сумі 34000 гривень.

Не погоджуючись з даним рішенням, позивач оскаржив його до суду.

Дослідивши в сукупності всі обставини та матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює зазначені правовідносини, господарський суд дійшов висновку, що позов задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Відповідно до статей 1, 3 і 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницької діяльності. Особливості цього статусу обумовлюються завданнями та повноваженнями Антимонопольного комітету України та його органів. До завдань, зокрема, належить здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Для реалізації завдань, покладених на Антимонопольний комітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі утворюються територіальні відділення Антимонопольного комітету України, повноваження яких визначаються названим Комітетом у межах його компетенції, цим Законом, іншими актами законодавства (частини перша і друга статті 12 Закону України "Про Антимонопольний комітет України"), Положенням про територіальне відділення Антимонопольного комітету України.

Згідно ст. 59 Закону України „Про захист економічної конкуренції” підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Фактор Коммерс" (позивач) є суб'єктом господарювання у розумінні статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Відповідно до Статуту основними напрямками діяльності ТОВ "Фактор Коммерс" є: здійснення оптової та роздрібної торгівлі нафтопродуктами; здійснення оптової та роздрібної торгівлі газом (метаном); посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту; інші види діяльності.

В м. Коростені Житомирської області ТОВ "Фактор Коммерс" здійснює реалізацію стисненого газу, який використовується в якості моторного палива, через свій структурний підрозділ - АГНКС № 1.

Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України 5 березня 2002 року № 49-р та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 1 квітня 2002 року за № 317/6605 (надалі - Методика), із урахуванням пункту 2.2 цієї Методики, згідно з яким етапи визначення монопольного (домінуючого) становища, їх кількість та послідовність проведення можуть змінюватись залежно від фактичних обставин, зокрема особливостей товару, структури ринку, обсягів наявної інформації щодо ринку тощо, Відділенням проведено дослідження товарних ринків, на яких діє ТОВ "Фактор Коммерс" в особі АГНКС №1.

В результаті проведеного Відділення дослідження встановлено, що ТОВ "Фактор Коммерс" в особі АГНКС №1 діє на ринку роздрібної торгівлі стисненим газом, який використовується у якості моторного палива.

Основними споживачами стисненого газу, який використовується у якості моторного палива, є мешканці м. Коростеня та навколишніх сіл, а також суб'єкти господарювання, розташовані в м. Коростені та на прилеглій території.

Відділенням правомірно встановлено, що протягом поточного періоду 2008 року на ринку роздрібної торгівлі стисненим газом, який використовується в якості моторного палива, в межах м. Коростеня та Коростенського району ТОВ "Фактор Коммерс" о в особі АГНКС № 1 займає монопольне становище з часткою 100%.

Факт відмови працівниками АГНКС №1 заправити автомобіль ПП Шикерявого С.М. знайшов своє підтвердження в ході перевірки заяви підприємця, проведеної Відділенням, а також не заперечується позивачем, про що зазначено в його листі від 07.08.2008 №2319/08 на адресу Відділення, в якому зазначено, що ПП Шикерявому С.М. не надавались послуги по заправці автомобіля стисненим газом в зв'язку з тим, що водієм, який працює у ПП Шикерявого С.М., не було надано посвідчення на право керування автомобілем з газобалонним обладнанням (а.с.51).

Проте, при з'ясуванні факту, викладеного у заяві ПП Шикерявого С.М., представниками Відділення та Управління у справах захисту прав споживачів було виявлено, що посвідчення на право керування автомобілем з газобалонним обладнанням було в наявності у водія, але працівниками АГНКС № 1 не вимагалось. Дані обставини також підтвердив в судовому засіданні ПП Шикерявий С.М.

Отже, дії ТОВ "Фактор Коммерс", які полягають у безпідставній відмові ПП Шикерявому С.М. у заправці його автомобіля стисненим газом, який використовується у якості моторного палива, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 та пунктом 5 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання.

Доводи позивача стосовно того, що Відділенням при проведенні 06.08.2008р. перевірки заяви ПП Шикерявого С.М. порушено Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, затверджене розпорядженням Антимонопольного комітету України від 25.12.2001 № 182-р, не заслуговують на увагу, оскільки акт від 06.08.2008р. складено з метою з'ясування достовірності інформації, викладеної в заяві ПП Шикерявого С.М., не є перевіркою додержання законодавства про захист економічної конкуренції, та не підпадає під дію вказаного Положення.

Також, при проведенні перевірки Відділенням встановлено, що розрахунки за реалізований стиснений газ здійснюються споживачами готівкою та у безготівковій формі, в тому числі за допомогою смарт-карт. При цьому з деякими споживачами ТОВ "Фактор Коммерс " укладені договори.

При вибірковій перевірці договорів купівлі-продажу газу, укладених ТОВ "Фактор Коммерс" з ДП "Малинське лісове господарство" (від 01.01.2006 № 20-01/03), з ВАТ "Олевський хлібозавод" (від 01.01.2007 № 6-01/07), з Комунальним підприємством теплозабезпечення м. Коростеня (від 09.11.2006   № 09-1/11-К), з ПП Московським В.О. (від 01.01.2007          № 01-12/01), з ВАТ "Овруцьке АТП-11847" (від 01.10.2007 № 01/10/7), з ВАТ "Олевське АТП-11846" (від  19.05.2008 № 20-05/08), з ВАТ "Овруцький хлібозавод" (від 17.09.2007          №  170901-ГСМ) встановлено, що не в усіх випадках форма і зміст договорів однакові.

Так, при порівнянні договорів купівлі-продажу газу, укладених з ВАТ "Овруцьке АТП-11847" (від 01.10.2007 № 01/10/7) та з ВАТ "Олевське АТП-11846" (від 19.05.2008 № 20-05/08), виявлено, що в договорі з ВАТ "Овруцьке АТП-11847" у пунктах 2.1 "Ціна, кількість" вказано, що "Постачальник" може надавати "Споживачу" знижку, розмір якої встановлюється ним самостійно відповідно до кон'юктури ринку, що не передбачено договором з ВАТ "Олевське АТП-11846". У пункті 3.1 "Порядок розрахунків" договору з ВАТ "Овруцьке АТП-11847" зазначено, що "Споживач" зобов'язується сплачувати вартість отриманих нафтопродуктів на умовах 100 % оплати протягом 1 (одного) місяця з дати відпуску нафтопродуктів, а в договорі з ВАТ "Олевське АТП-11846" у пункті 3.2 "Порядок розрахунків" зазначено, що "Покупець" розраховується з "Продавцем" шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок "Продавця" і розрахунок здійснюється протягом 2-х (двох) банківських днів з дати отримання рахунку, але у будь-якому разі не пізніше 20 (двадцяти) днів з дати фактичної передачі пального.

При порівнянні договорів купівлі-продажу газу, укладених з ВАТ "ОлевськиІ^ хлібозавод" (від 01.01.2007 № 6-01/07) та з ВАТ "Овруцький хлібозавод" (від 17.09.2008 №170901-ГСМ), виявлено, що в договорі з ВАТ "Олевський хлібозавод" у пункті 3.1 "Порядок розрахунків" зазначено, що "Покупець" розраховується з "Продавцем" шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок "Продавця" шляхом авансового платежу. В той час, як в пункті 4.1 "Порядок розрахунків" договору з ВАТ "Овруцький хлібозавод" передбачено, що "Покупець" здійснює попередню оплату в розмірі 100% вартості товару. У пунктах 6.1 та 6.2 договору з ВАТ "Овруцький хлібозавод" передбачено, що за порушення термінів оплати товару, "Покупець" сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ (на період нарахування) за кожен день просрочки оплати товару, а за просрочку поставки товару "Продавець" сплачує "Покупцю" пеню в розмірі облікової ставки НБУ (на період нарахування) за кожен день просрочки поставки товару і пеня стягується "Покупцем без права на відшкодування збитків", що не передбачено договором з ВАТ "Олевський хлібозавод".

Отже, за таких обставин дії ТОВ "Фактор Коммерс" щодо встановлення різних строків оплати, різних знижок та різних штрафних санкцій в договорах купівлі - продажу стисненого газу, який реалізується АГНКС № 1, правомірно кваліфіковані Відділенням як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною 1 та пунктом 1 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом встановлення таких умов придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що може призвести до обмеження конкуренції.

За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені пунктом 2 статті 50, відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачена відповідальність у вигляді накладення штрафу на суб'єкт господарювання у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Відповідно до "Звіту про фінансові результати за 2007 рік" форми №2 дохід (виручка) ТОВ "Фактор Коммерс" від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за 2007 рік складає 3022183,8 тис.грн. (а.с.52).

Тому розмір застосованого Відділенням штрафу до ТОВ "Фактор Коммерс" також є правомірним.

Рішення адміністративної колегії Відділення "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" від 18.11.2008 №1.16/-86р по справі № 4.7.2-37/2008 прийнято відповідно до статей 7, 12, 12, 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статті 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", пункту 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 № 32-р та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482 (зі змінами та доповненнями), пункту 33 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренту, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 № 5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06.05.1994 за № 90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29.06.1998 року №169-р) (із змінами), а отже, з дотриманням норм законодавства України, є обґрунтованим та відповідає з'ясованим обставинам справи.

Керуючись ст.33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд  

ВИРІШИВ:

 

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України.

Суддя Терлецька-Байдюк Н.Я.

Дата  підписання рішення :  13 серпня 2009 року.

Віддрукувати:  

1 - в справу

2,3 - сторонам

4 - третій особі

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення06.08.2009
Оприлюднено22.08.2009
Номер документу4390428
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/1-нм

Постанова від 02.02.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Харченко В.М.

Ухвала від 21.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Харченко В.М.

Рішення від 06.08.2009

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Терлецька-Байдюк Н.Я.

Постанова від 28.05.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Черпак Ю.К.

Ухвала від 16.03.2009

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Гансецький В.П.

Постанова від 30.03.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Гансецький В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні