Постанова
від 19.08.2009 по справі 20/357
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

20/357

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

17.08.2009 р.                                                                         справа №20/357

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: М'ясищева  А.М.

суддів Алєєвої  І.В. , Величко  Н.Л.

При секретарі Жильцовій О.В.  

За участю представників сторін:

від позивача : Татусь О.А.-довіреність №36/10 від 29.07.2009р.

від відповідача: Бікєзіна О.В.-довіреність №юр/1107 від 06.04.2009р.

від Департаменту ДВС-Климова Г.Г.-довіреність №9-5-768 від 14.08.2009р.

Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України м.Київ

на ухвалу господарського суду Донецької області від 23.06.2009 року

у справі № 20/357 (судді Новікова Р.Г., Чернота Л.Ф., Приходько І.В.)

розглянувши скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м.Донецьк

на дії Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, щодо накладення арешту на майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м.Донецьк

у справі №20/357

за позовом Дочірньої компанії "Газ України" НАК "Нафтогаз України" м.Київ

до відповідача Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м.Донецьк

про стягнення 81064969грн.44коп.

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарський суд Донецької області від 23.06.2009р. по справі №20/357 відновив ОКП "Донецьктеплокомуненерго" строк на звернення до суду із скаргою на дії органу державної виконавчої служби. Скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м.Донецьк про визнання неправомірними дій Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо накладення арешту на майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"; скасування постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. в частині накладення арешту на все майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"; зобов'язання Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України зняти арешт з усього майна Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"-задовольнив частково.  Визнав неправомірними дії Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо накладення арешту на майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго". Скасував постанову про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. в частині накладення арешту на все майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго". У задоволенні решти вимог відмовив.

Ухвала господарського суду  мотивована тим, що протягом періоду квітень 2008р.-квітень 2009р. справа неодноразово розглядалась судами першої, апеляційної та касаційної інстанцій. Посилаючись на норми ст.6  Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини, ратифікованої згідно з Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997р., господарський суд погоджується з твердженням скаржника про те, що вказані обставини унеможливлювали розгляд скарги на дії органів державної виконавчої служби та поновив строк на подання скарги в порядку ст.121-2 ГПК України.

Відповідно до ст.24 Закону України "Про виконавче провадження", за заявою стягувача, з метою забезпечення виконання рішення про майнові стягнення, державний виконавець постановою про відкриття виконавчого провадження вправі накласти арешт на майно боржника (крім коштів) та оголосити заборону на його відчуження. Разом з тим, повноваження державного виконавця, в тому числі , право накладати арешт на майно боржника, перелічені в ст.5 Закону України "Про виконавче провадження", дія якої зупиняється на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу". ОКП "Донецьктеплокомуненерго" входить до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу. Згідно з положеннями ч.2 глави 11 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження" №606-ХIV від 21.04.1999р. встановлено, що на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", щодо таких підприємств зупиняється дія статей 4, 5 цього Закону. Перебування ОКП "Донецьктеплокомуненерго" у вищезгаданому реєстрі, стало підставою для винесення державним виконавцем постанови від 11.07.2008р. про зупинення виконавчого провадження. Крім того, платіжним дорученням №18 від 07.11.2008р. ОКП "Донецьктеплокомуненерго" було перераховано на користь ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" м.Київ 63364366грн.99коп. в рахунок погашення основної суми боргу, про що було повідомлено листом від 15.12.2008р. Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України. Тобто, державним виконавцем не були внесені відповідні зміни щодо зменшення загальної суми боргу, в межах якої накладено арешт. Тому дії Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо накладення арешту на майно ОКП "Донецьктеплокомуненерго" є неправомірними та п.4 постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. в частині накладення арешту на майно ОКП "Донецьктеплокомуненерго" підлягає скасуванню. Такі дії згідно з Законом України "Про виконавче провадження" може здійснювати державний виконавець або відповідна посадова особа державної виконавчої служби. Накладення або зняття арешту з рахунків або майна підприємства в процесі виконання судового рішення є виключною компетенцією органу державної виконавчої служби. Тому, господарський суд відмовив у задоволенні скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" щодо зобовґязання Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України зняти арешт з всього майна ОКП "Донецьктеплокомуненерго".     

Оскаржуючи ухвалу суду, скаржник просить її скасувати щодо накладання арешту на майно "Донецьктеплокомуненерго"  та відмовити ОКП "Донецьктеплокомуненерго" у задоволенні скарги про визнання неправомірними дій Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо накладення арешту на майно ОКП "Донецьктеплокомуненерго" та скасування постанови державного виконавця ДВС від 15.05.2008р. Заявник вважає, що ухвала винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права. В апеляційній скарзі заявник посилається на норми ст.124, ч.2 ст.19 Конституції України, ст.ст.2,3,18,24 Закону України "Про державну виконавчу службу", на виконання яких, державний виконавець 15.05.2008р. виніс постанову про відкриття виконавчого провадження, якою встановив боржнику 7-денний строк на добровільне виконання рішення з моменту отримання вказаної постанови. Одночасно з відкриттям виконавчого провадження, на вимогу стягувача, відповідно до положень ст.ст.24,50,55 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець постановою від 15.05.2008р. про відкриття виконавчого провадження наклав арешт на все майно боржника в межах суми звернення стягнення. Відповідно до вимог ст.27 Закону України "Про виконавче провадження", копія постанови від 16.05.2008р. була направлена сторонам виконавчого провадження та до суду. Незважаючи на положення ч.2 глави 11 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження", дія ст.24 цього ж Закону не зупиняється. На момент винесення постанови державний виконавець  не мав відомостей стосовно знаходження боржника у Реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу. Виписка із Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу надійшла після відкриття виконавчого провадження та накладення арешту на майно боржника. На підставі цих відомостей державним виконавцем було зупинено виконавче провадження постановою від 11.07.2008р. Державний виконавець дотримався норм ст.36 Закону України "Про виконавче провадження". Постанова від 15.05.2008р. про відкриття виконавчого провадження сторонами не оскаржувалась, не скасована та підлягає обовґязковому виконанню. Стосовно того, що державний виконавець повинен був внести відповідні зміни щодо зменшення загальної суми боргу, в межах якої накладено арешт, після сплати боржником-07.11.2008р. частини боргу, то на теперішній час законом не визначено процесуальний порядок щодо внесення змін  державним виконавцем у постанову про виконавче провадження у разі сплати частини боргу. Відповідно до вимог ст.59 Закону України "Про виконавче провадження", заборона на відчуження майна боржника може бути знята у разі коли боржник виконав рішення суду у повному обсязі. Також Департамент ДВС Міністерства юстиції України не погоджується з висновком господарського суду щодо поновлення ОКП "Донецьктеплокомуненерго"  строку на оскарження постанови державного виконавця від 15.05.2008р., оскільки боржник отримав постанову державного виконавця від 15.05.2008р.-13.06.2008р. і згідно з законом вона могла бути оскаржена у строк до 23.06.2008р. Однак, боржник подав скаргу на вказані постанови лише 10.11.2008р., тобто через 5 місяців після сплину терміну оскарження. Заявник посилається на ст.ст.50,53 ГПК України.

ОКП "Донецьктеплокомуненерго" у відзиві на апеляційну скаргу просить ухвалу господарського суду залишити без змін, оскільки судом першої інстанції всебічно та повно зґясовані обставини справи, при вирішенні справи не порушено норм матеріального та процесуального права. Вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, враховуючи наступне: згідно з п.4 резолютивної частини постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. державним виконавцем накладено арешт на все майно, що належить ОКП "Донецьктеплокомуненерго" у межах суми звернення стягнення 83078075,82грн. Заявником у рахунок погашення заборгованості за виконавчим провадженням проведено сплату основного боргу у розмірі 63364366,99грн. Отже сума боргу за виконавчим провадженням з урахуванням проведеної заявником сплати складає 19713708,81грн. Але, державний виконавець не вніс відповідні зміни щодо зменшення загальної суми боргу, в межах якої накладений арешт. Відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження" на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" щодо таких підприємств зупиняється дія ст.ст.4,5 Закону України "Про виконавче провадження". ОКП "Донецьктеплокомуненерго" у відзиві на апеляційну скаргу посилається на Закон України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" від 23.06.2005р. №2711-IV. ОКП "Донецьктеплокомуненерго" з листопада 2005р. по червень 2009р. перебуває у Реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу. Отже, на момент винесення постанови про відкриття виконавчого провадження 15.05.2008р. так і на момент розгляду скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" перебувало у реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу, тому спірна постанова є незаконною в частині накладення арешту на все майно заявника.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія встановила:

Рішенням господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. по справі №20/357 позовні вимоги ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" м.Київ до Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" м.Донецьк  задоволені частково: присуджено до стягнення 63364367грн.01коп. –суму основного боргу за природний газ, 51244грн.03коп. –суму пені, 16514250грн.72коп. –суму на яку збільшився борг внаслідок інфляційних процесів, 3122596грн.06коп. –суму 3% річних.

На виконання рішення суду господарським судом Донецької області 11.04.2008р. виданий відповідний наказ.

Державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту Державної виконавчої служби 15.05.2008р.  винесена постанова про відкриття виконавчого провадження, накладення арешту на все майно в межах суми звернення стягнення 83078075грн.82коп. та заборону здійснювати відчудження будь- якого майна, яке належить боржнику в межах суми боргу, яка отримана скаржником 05.06.2008р.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 02.06.2008р. по справі №20/357 рішення господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. залишено без змін. Постановою Вищого господарського суду України від 18.09.2008р. по справі №20/357 рішення господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 02.06.208р. залишено без змін.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 22.10.2008р. заяву Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" про відстрочення виконання рішення господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. у сумі 83052457грн.82коп. до 15.04.2009р. та розстрочення його виконання рівними частинами по 3460519грн.08коп. в місяць, починаючи з 15.04.2009р. на протязі 24 місяців у справі №20/357 задоволено частково.

Відстрочено виконання рішення господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. по справі №20/357 до 15.04.2009р. та залишено без задоволення вимогу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" про розстрочення виконання рішення господарського суду Донецької області від 25.03.2008р. по справі №20/357 рівними частинами по 3460519грн.08коп. в місяць, починаючи з 15.04.2009р. на протязі 24 місяців.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 07.04.2009р. по справі №20/357, ухвалу господарського суду Донецької області від 22.10.2008р. залишено без змін.

Таким чином, протягом періоду квітень 2008р. –квітень 2009р. справа неодноразово розглядалась судами першої, апеляційної та касаційних інстанцій.

Тобто, враховуючи вищевикладені обставини, розгляд скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" на дії органів державної виконавчої служби був неможливий.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини, ратифікованої згідно з Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997р. кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру. Право на справедливий судовий розгляд включає в себе право на доступ до суду та право на доступ до правосуддя в широкому розумінні.

Таким чином, господарський суд з огляду на приписи ст.121-2 ГПК України правомірно поновив строк на подання скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" на дії органів державної виконавчої служби .

ОКП "Донецьктеплокомуненерго" з листопада 2005р. по червень 2009р. перебуває у Реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу. Отже, на момент винесення постанови про відкриття виконавчого провадження 15.05.2008р. ОКП "Донецьктеплокомуненерго" перебувало у реєстрі  підприємств паливно-енергетичного комплексу, що підтверджено наявними виписками з цього реєстру.

Відповідно до п.п.6 п.3.7. ст.3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", на строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо цього підприємства, що підлягають виконанню в порядку встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Положеннями частини 2 глави 11 Прикінцевих положень Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", щодо таких підприємств зупиняється дія статей 4, 5 цього Закону.

Стаття 24 Закону України "Про виконавче провадження" містить положення про те, що за заявою стягувача, з метою забезпечення виконання рішення про майнові стягнення, державний виконавець постановою про відкриття виконавчого провадження вправі накласти арешт на майно боржника (крім коштів) та оголосити заборону на його відчуження.

Разом з тим, повноваження державного виконавця, у тому числі, право накладати арешт на майно боржника, перелічені саме в статті 5 Закону України "Про виконавче провадження", дія якої зупиняється на строк участі підприємств паливно-енергетичного комплексу, які внесені до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу та беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

Згідно Статуту ОКП "Донецьктеплокомуненерго", підприємство є обласним теплопостачальним підприємством, заснованим на спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що знаходяться в управлінні Донецької обласної ради.

Додатково слід зазначити, що саме перебування ОКП “Донецьктеплокомуненерго”в вищезгаданому реєстрі, в подальшому, стало підставою для винесення державним виконавцем постанови від 11.07.2008р. про зупинення виконавчого провадження.

Тому доводи викладені у скарзі є правомірними, а  господарський суд обгрунтовано задовольнив скаргу ОКП "Донецьктеплокомуненерго" в частині визнання неправомірними дії Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України щодо накладення арешту на майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" та скасування пункту 4 постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. в частині накладення арешту на все майно Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго".

При цьому скасування пункту 4 постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.05.2008р. в частині накладення арешту на все майно підприємства-скаржника тягне за собою зняття арешту з  майна Обласного комунального підприємства “Донецьктеплокомуненерго”.

Як зазначено в пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження" №14 від 26.12.2003р. у разі визнання неправомірними рішення, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби суд зобов'язує їх усунути допущені порушення або іншим шляхом поновлює порушені права чи свободи заявника.

При цьому суд не вправі зобов'язувати зазначених осіб до вчинення тих дій, які згідно із Законом України "Про виконавче провадження" можуть здійснюватися тільки державним виконавцем або відповідною посадовою особою державної виконавчої служби.

Накладення або зняття арешту з рахунків або майна підприємства в процесі виконання судового рішення є виключною компетенцією органу державної виконавчої служби.

Тому, господарський суд правомірно відмовив у задоволенні скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" щодо зобов'язання Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України зняти арешт з усього майна Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго".

Посилання скаржника на те, що на момент винесення постанови державний виконавець  не мав відомостей стосовно знаходження боржника у Реєстрі підприємств паливно-енергетичного комплексу необґрунтоване та не може бути прийнято до уваги, оскільки відносно боржника державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби на підставі п.15.ст.34 Закону України "Про виконавче провадження"  зупинене виконавче провадження наказу № 20/6 від 01.06.2006р. до закінчення терміну дії процедури погашення заборгованості підприємствами паливно- енергетичного комплексу, визначеного Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".( т.8. а.с.16, 20) .

З огляду на наведене, ухвала господарського суду  відповідає приписам чинного законодавства, матеріалам справи та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст. ст. 103, 104, 105, 106 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія,-

                                        ПОСТАНОВИЛА:

Ухвалу господарського суду Донецької області від 23.06.2009р. по справі №20/357 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Головуючий          А.М.  М'ясищев

Судді:          І.В.  Алєєва

          Н.Л.  Величко

          Надруковано: 6 прим.

          1. позивачу

          1. відповідачу

                                                                                                                                                                   1.Деп-ту ДВС Мін-ва юст-ції

          1 у справу

          1 ДАГС

                                                                                                                                               1.госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.08.2009
Оприлюднено26.08.2009
Номер документу4430796
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/357

Ухвала від 01.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Палій В.В.

Ухвала від 18.08.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Пархоменко Н.В.

Постанова від 19.08.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 08.07.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 23.06.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Новікова Р.Г.

Ухвала від 19.05.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Новікова Р.Г.

Постанова від 13.04.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Волков Р.В.

Ухвала від 28.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Новікова Р.Г.

Ухвала від 26.03.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Волков Р.В.

Рішення від 10.03.2009

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні