cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2015 року Справа № 925/2230/14
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Потапенко В.В., при секретарі судового засідання Голосінській Н.М., за участю старшого прокурора прокуратури Черкаського району - Савченка С.В., від відповідача 2 - Воробйов А.В. - за довіреністю, від відповідача 1 та третіх осіб 1, 2 - не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Черкаси справу
за позовом Черкаського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері
до Свидівоцької сільської ради, Приватного підприємства "Коваль ВН",
треті особи на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства у Черкаській області, Черкаське регіональне управління водних ресурсів Дніпровського басейного управління
про визнання незаконними та скасування рішення Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку, -
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов, у якому прокурор просить:
- визнати незаконними та скасувати рішення Свидівоцької сільської ради від 25.04.2008 № 20-33 «Про внесення змін до рішення Свидівоцької сільської ради від 27.04.2005 №18-12 «Про надання дозволу приватному підприємцю Ковалю Віктору Никифоровичу на збір матеріалів попереднього погодження по відведенню земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу»; від 06.02.2009 № 27-39 «Про затвердження матеріалів попереднього погодження та надання дозволу ПП «Коваль ВН» на розробку проекту відводу земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу»; від 16.04.2010 № 39-27 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль В.Н.» та надання земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу» ПП «Коваль ВН».
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки нормативною вартістю 95 297,94 грн. загальною площею 2,8618 га із кадастровим номером 7124986000:04:005:0093, яка розташована в адміністративних межах села Свидівок, Свидівоцької сільської ради, Черкаського району Черкаської області, від 27.04.2010, укладений між Свидівоцькою сільською радою, Черкаського району Черкаської області та ПП «Коваль ВН» та зареєстрований у Державному реєстрі земель 12.05.2010 за №041079600005;
- зобов'язати ПП «Коваль ВН» (код ЄДРПОУ 36890946) повернути земельну ділянку загальною площею 2,8618 га із кадастровим номером 7124986000:04:005:0093, яка розташована в адміністративних межах села Свидівок, Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області територіальній громаді села Свидівок - Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 26323479), а також державі в особі Черкаського регіонального управління водних ресурсів Дніпровського басейного управління водних ресурсів Державного агентства водних ресурсів України (код ЄДРПОУ 05510154).
09 лютого 2015 року прокурор подав до суду заяву про зменшення позовних вимог, в якій просить:
- пункт 2 резолютивної частини позову викласти в наступній редакції: «Визнати незаконним та скасувати рішення Свидівоцької сільської ради від 16.04.2010 № 39-27 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» та надання земельної ділянки під розміщення культурно - оздоровчого комплексу та човнового причалу», пункт 4 резолютивної частини позовних вимог виключити.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- відповідно до п. п. 3,4 договору оренди землі від 27.04.2010 на земельній ділянці площею 2,8618 га, яка передавалась в оренду ПП «Коваль ВН», об'єкти нерухомого майна та інфраструктури були відсутні, земельна ділянка була вільна від забудови та надавалась уперше. За таких умов спірна земельна ділянка мала надаватись Черкаською міською радою в користування на загальних засадах як вільна, на підставі ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2008), тобто виключно через проведення аукціону щодо продажу права оренди земельної ділянки. Крім того, відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції на момент прийняття спірного рішення) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Вимогами ст. ст. 6, 16 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що укладання договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону, у разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону. Проте, у порушення вказаних вище норм земельного законодавства, аукціон щодо продажу права оренди на земельну ділянку не проводився;
- відповідно до ст. ст. 123, 124, 151 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Вивченням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду ПП «Коваль «ВН» під розміщення спортивно-оздоровчого комплексу та човнового причалу на земельній ділянці площею 2,8618 га, що по вул. Дахнівській, у с Свиідвок, Черкаського району, Черкаської області встановлено, що у вихідній земельно-кадастровій інформації, затвердженій начальником міськрайонного управлінням Держкомзему у Черкаси та Черкаському районі, визначено, що спірна земельна ділянка перебуває у державній власності. Однак, в порушення вимог ч. З ст. 151 Земельного кодексу України Свидівоцька сільська рада Черкаського району незаконно погодила місце розташування спірної земельної ділянки ПП «Коваль ВН», оскільки, згідно ч. З ст. 122 Земельного кодексу України погодження місця розташування земельних ділянок державної власності та вилучення їх для інших потреб віднесено до компетенції органів виконавчої влади, а не органів місцевого самоврядування. Крім того, «Акт погодження розташування земельної ділянки приватного підприємства «Коваль ВН» під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу в адмінмежах Свидівоцької сільської ради» від 25.04.2008 в частині його погодження головним санітарним лікарем районної санітарно-епідеміологічної станції Чередником В.М. є дійсним лише при наявності офіційного висновку на відведення земельної ділянки, що видається санітарно-епідеміологічною службою по формі №301/0, затвердженої наказом МОЗ України від 11.07.2000 №160. Проте, у даному проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» відсутній висновок санітарно-епідеміологічного органу по формі №301/0;
- вивченням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП Коваль ВН», установлено, що даний проект підлягав обов'язковій експертизі землевпорядної документації. Так, відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення підлягають обов'язковій державній експертизі. Проект відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» містить висновок державної . експертизи землевпорядної документації від 11.12.2009 № 1568-09, щодо відведення спірної земельної ділянки. Згідно вказаного висновку, представлений проект не у повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам та, повертається на доопрацювання, у ході якого необхідно було:
- долучити викопіювання з проекту формування території в масштабі, який забезпечить відображення меж населеного пункту та земельної ділянки запроектованої до відведення, погоджені головним архітектором, та меж прибережної захисної смуги водоохоронної зони Кременчуцького водосховища, затверджених у встановленому порядку, з визначенням правового режиму використання земель в них та урахуванням ст. 61
Земельного кодексу України, ст. 89 Водного кодексу України;
- містобудівне обґрунтування, затвердити у встановленому порядку або надати іншу містобудівну-планувальну документацію, затверджену у встановленому порядку;
- висновок санітарно-епідеміологічного органу надати по формі 301/0, затвердженою наказу МОЗ України від 11.07.2000 № 160;
- набуття права оренди здійснити у відповідності до положень Земельного кодексу України, зокрема ст. 124 Водного кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та умов викладених у висновках погоджувальних служб.
Проте, в порушення вимог ст. 9 вищезгаданого Закону та вимог висновку, вказані у експертизі недоліки виправлені не були, зокрема: не долучено належним чином затверджену містобудівну-планувальну документацію, не забезпечено виконання вимог Закону України «Про оренду землі» та ст. 124 Земельного кодексу в частині проведення аукціону, не долучено висновок санітарно-епідеміологічного органу по формі 301/0, затвердженої наказом МОЗ України від 11.07.2000 № 160;
- крім того, під час надання спірної земельної ділянки у користування не усунуто зауваження державної експертизи землевпорядної документації щодо встановлення меж прибережної захисної смуги водоохоронної зони Кременчуцького водосховища, затверджених у встановленому порядку, та не визначено правового режиму використання цих земель з урахуванням ст. 61 Земельного кодексу України, ст. 89 Водного кодексу України. Так, згідно положень ст. 60 Земельного кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) для великих річок, водосховищ на них та озер, шириною - 100 метрів, а при крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Кременчуцьке водосховище річки Дніпро, є штучно створеною зрегульованою водоймою, ширина прибережної захисної смуги для нього повинна складати 100 метрів. Згідно ДБН 360-92** «Планування і забудова міських і сільських населених пунктів» уздовж берегів водойм прибережні смуги установлюються завширшки не менше 20 м від різу води, що відповідає нормальному підпертому рівню водойми. Нормальний підпертий рівень Кременчуцького водосховища відповідає відмітці 81.00 м Бс. Таким чином і встановлення прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища річки Дніпро на земельній ділянці, яка передана у користування ПП «Коваль ЗН», повинно було бути встановлено саме від зазначеної відмітки 81.00 м Бс. Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них» від 8 травня 1996 року № 486 визначено, що даний Порядок встановлює єдиний правовий механізм визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них. Водоохоронні зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер. водосховищ і інших водойм. До складу водоохоронних зон обов'язково входять заплава річки, перша надзаплавна тераса, бровки і круті схили берегів, а також прилеглі балки та яри. У межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання відповідно до статей 88-91 Водного кодексу України. Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації. Проекти цих зон розробляються на замовлення органів водного господарства та інших спеціально уповноважених органів, узгоджуються з органами Мінекоресурсів, Держводгоспу, Держкомзему, власниками землі, землекористувачами і затверджуються відповідними місцевими органами державної виконавчої влади та виконавчими комітетами Рад. Проте, усупереч вимогам чинного на той час законодавства проект встановлення водоохоронної зони та прибережної захисної смуги на земельній ділянці із кадастровим номером 7124986000:04:005:0093, площею 2,8618 га, яка передана в довгострокову оренду ПП «Коваль ВН» не розроблявся, із органами Мінекоресурсів, Держводгоспу, Держкомзему, власниками землі межі прибережної захисної смуги річки Дніпро, на спірній ділянці, не узгоджувалися, виконавчим органом державної влади не затверджувалися, межі водоохоронної зони та прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища на цій земельній ділянці не визначались та в натурі на місцевості не виносились. Таким чином, зауваження вказані у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2009 № 1568-09, щодо врахування обмежень на земельну ділянку, встановлення меж прибережної захисної смуги водоохоронної зони Кременчуцького водосховища та затвердження їх встановленому порядку, а також щодо визначення правового режиму використання цих земель, не усунуто, в порушення ст. 61 Земельного кодексу України, ст. 89 Водного кодексу України;
- відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» частина земельної ділянки, яка передається в оренду вказаному підприємству, розташована в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району на верхньому укосі Будище-Свидівоцької захисної дамби, та знаходиться у межах прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища. Відповідно до ст. 85 Водного кодексу України (тут і надалі норми законодавства використовуються в редакції на час виникнення спірних правовідносин), у тимчасове користування за погодженням з постійними користувачами земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об'єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт. Користування цими ділянками у зазначених цілях здійснюється з урахуванням вимог щодо охорони річок і водойм від забруднення, засмічення та замулення, а також з додержанням правил архітектури планування приміських зон та санітарних вимог у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Статтею 91 Водного кодексу України встановлено, що для потреб експлуатації та захисту від забруднення, пошкодження і руйнування магістральних, міжгосподарських та інших каналів на зрошувальних і осушувальних системах, гідротехнічних та гідрометричних споруд, а також водойм і гребель на річках встановлюються смуги відведення з особливим режимом користування. Земельні ділянки в межах смуг відведення надаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, та іншим організаціям для спеціальних потреб і можуть використовуватися ними для створення водоохоронних лісонасаджень, берегоукріплювальних та протиерозійних гідротехнічних споруд, будівництва переправ, виробничих приміщень. Крім того, відповідно до положень п.2.5 Методичних рекомендацій стосовно визначення нерухомого майна, що знаходиться на земельних ділянках, право власності на які підлягає державній реєстрації, затверджених наказом Мін'юсту №660/5 від 14.04.2013, такий об'єкт як дамба є нерухомим майном, оскільки вона нерозривно пов'язана із землею та її переміщення в інше місце може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Будище-Свидівоцька захисна дамба як об'єкт нерухомості знаходиться у державній власності та перебуває на балансі Черкаського регіонального управління водних ресурсів Дніпровського басейного управління водних ресурсів Державного агентства водних ресурсів України, яке є її обслуговуючою організацією. Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», не можуть бути об'єктами оренди акваторії портів, гідрографічні споруди, захисні гідроспоруди (греблі, дамби, вали, моли, насипи) та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури і споруди зв'язку, енерговодопостачання та водовідведення, залізничні колії (до першого розгалуження за межами території порту), навчальний та гідрографічний флоти; водосховища та водогосподарські канали комплексного призначення, міжгосподарські меліоративні системи, гідротехнічні захисні споруди. Передачею в оренду ПП «Коваль ВН» земельної ділянки в адміністративних межах села Свидівок Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області, на якій розташована гідротехнічна споруда (частина Будище-Свидівоцької захисної дамби), фактично передано частину вказаного об'єкту в користування. Разом з тим, ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки, у зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення та додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, а також письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Спірним рішенням сільської ради фактично вилучено у постійного користувача, а саме - Черкаського регіонального управління водних ресурсів земельну ділянку водного фонду (прибережну захисну смугу Кременчуцького водосховища та частину гідротехнічної споруди - Будище-Свидівоцької захисної дамби). Проте, у проекті землеустрою щодо її відведення лише міститься письмова згода Черкаського регіонального управління водних ресурсів від 12.10.2009 № 651, яка не засвідчена нотаріально. Вказаний факт порушення законодавства зазначений в якості зауваження у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2009 №1568-09, який не доопрацьований та не усунутий. За таких умов, порушено право власності держави, в особі Черкаського регіонального управління водних ресурсів, на захисну гідроспоруду - частину Будище - Свидівоцької дамби;
- крім того, висновки по проекту відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» не передбачають зміни цільового призначення земельної ділянки, а саме: висновок Служби охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації від 21.09.2009 № 1617, висновок Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області від 27.10.2009 № 1712, Черкаського регіонального управління водних ресурсів від 12.10.2009 №651, Управління Держкомзему у Черкаському районі від 21.09.2009 Л°5385/01-04 видані за умови збереження категорії земель водного фонду, та при умові дотримання обмежень, які застосовуються до земель водного фонду, прибережних захисних смуг річки Дніпро та гідротехнічних споруд. Незважаючи на наявність таких висновків, Свидівоцькою сільською радою, Черкаського району, Черкаської області прийнято спірне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль ВН» загальною площею 2,8618 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу за рахунок земель загального користування (зелені насадження Віднесення вказаної земельної ділянки до категорії земель рекреаційного призначення також додатково підтверджується п. 16 Договору оренди землі, укладеного між Свидівоцькою сільською радою та ПП «Коваль ВН» від 27.04.2010, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 12.05.2010 за № 04107900005. При цьому, ні у рішенні, ні у договорі не враховано обмеження щодо використання земель водного фонду, а саме те, що гідротехнічні споруди будуються на землях водного фонду та призначені для охорони вод та окремих територій від шкідливої дії вод, а тому не може бути змінено цільове призначення земельної ділянки, на якій розташована така споруда;
-крім того, в порушення вимог ст. ст. 86, 91 Водного кодексу України, Декрету Кабінету міністрів України від 31.12.92 «Про перелік майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів основного виробництва, приватизація або передача в оренду яких не допускається», ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного і комунального майна» ні у рішенні, ні у договорі не враховано, що спірна земельна ділянка на відстані 100 метрів від краю дорожнього покриття в сторону Кременчуцького водосховища є техніко-експлуатаційною зоною гідроспоруди (Будище- Свидівоцької захисної дамби) з обмеженим режимом експлуатації. Розміщення будь-яких споруд в її межах забороняється. За таких умов, Свидівоцькою сільською радою Черкаського району Черкаської області проігноровано положення Закону України «Про оренду землі», щодо обмеження (обтяження) використання земельної ділянки, які передбачені вказаними вище висновками органів державної влади, постійного землекористувача - Черкаського регіонального управління водних ресурсів та є істотними умовами спірного договору оренди землі. Таким чином у договорі оренди в порушення вимог ст. 15 Закону України «Про оренду землі» відсутня істотна умова щодо існуючих обмеження (обтяження) використання земельної ділянки, визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону;
- як вбачається із вихідної земельно-кадастровій інформації затвердженої начальником міськрайонного управлінням Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі, спірна земельна ділянка кадастровим номером 7124986000:04:005:0093 перебуває у державній власності. Таким чином, у порушення ст. 122, Земельного кодексу України ч. З ст. 4 Закону України «Про оренду землі», Свидівоцька сільська рада, Черкаського району Черкаської області, не вправі була передавати вказану земельну ділянку у користування ПП «Коваль ВН» під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, оскільки це явно виходило за межі наданих їй повноважень. Дана позиція узгоджується із правовими висновками, які викладені у Постанові Верховного Суду України від 26 березня 2012 № 3-18гс12, відповідно до яких за змістом ст. 16, ч. 2, 3 ст. 84, ч. З, 4 ст. 142, ч. 8 ст. 149 та п. 12 Розділу X "Перехідні положення" ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розпорядження земельною ділянкою державної форми власності здійснюється власником земельної ділянки - державним органом виконавчої влади, а не органом місцевого самоврядування. При цьому враховується місцезнаходження земельної ділянки - в межах міста чи за його межами.
Свидівоцька сільська рада направила до суду письмовий відзив на позов, у якому проти позову заперечує посилаючись на те, що ПП Коваль В.Н. прийняв в оренду у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу в межах населеного пункту с. Свидівок по вул. Дахнівській, уклавши договір оренди землі. До орендаря сільська рада претензій не має, оскільки земельна ділянка використовується за цільовим призначенням згідно з умовами надання, визначеними у договорі, дотримуються державні стандарти, додержується екологічна безпека землекористування, режим водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, режим санітарно-захисних зон, орендна плата сплачується.
У відзиві на позовну заяву відповідач 2 просить у задоволенні позову відмовити повністю з огляду на наступне:
- згідно акту погодження розташування земельної ділянки від 25.04.2008 року та висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2009 року спірна земельна ділянка знаходиться в межах Свидівоцької сільської ради;
- проект землеустрою був зроблений та погоджений відповідно до вимог чинного законодавства;
- прокурором не надано доказів, що спірна земельна ділянка була у постійному користуванні у Черкаського регіонального управління водних ресурсів;
- прокурором пропущено строк позовної давності.
Третя особа 2 - Черкаське регіональне управління водних ресурсів у письмових поясненнях від 25.12.2014 року просила справу розглядати без участі її представника. У вказаних поясненнях третя особа зазначила, що висновком від 12.10.2009 року №651 було погоджено проект землеустрою при виконанні умов, зазначених у ньому, зокрема, заборонялася зміна цільового призначення земельної ділянки, розміщення будь-яких споруд в межах технічно-екплуатаційної зони Будище-Свидівської захисної дамби.
У судове засідання 19 лютого 2015 року не з'явились представники першого відповідача та представники першої та другої третьої особи.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача 2 проти позову заперечував, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши доводи та пояснення прокурора, представника відповідача 2, дослідивши наявні в справі матеріали, суд виходить з наступного:
Рішенням Свидівоцької сільської ради від 16.04.2010 №39-27 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Коваль В.Н.» та надання земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ілянки площею 2, 8618 га ПП «Коваль ВН» під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, що знаходиться по вулиці Дахнівській в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району та надано відповідачу 2 земельну ділянку в межах населеного пункту села Свидівок по вул. Дахнівській площею 2,8618 га, за рахунок земель загального користування (зелені насадження) в довгострокову оренду на 49 років.
27.04.2010 року між Свидівоцькою сільською радою (орендодавець) та ПП „Коваль ВН" (орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір), який 12.05.2010 року зареєстрований у Черкаському міськрайонному відділі регіональної філії ДП «Центр ДЗК за №041079600005.
За умовами Договору орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу за рахунок земель загального користування, яка знаходиться в адмінмежах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок, вул. Дахнівська загальною площею 2, 8618 га (зелені насадження).
Згідно пунктів 15, 16 Договору земельна ділянка передається в оренду під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу без зміни її цільового призначення. Цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення. За функціональним призначенням - під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу.
Спірна земельна ділянка була передана відповідачу 2 згідно акту приймання-передачі земельної ділянки від 12 травня 2010 року.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 04.02.2010 року, складену міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, спірна земельна ділянка знаходиться в адмінмежах Свидівоцької сільської ради.
У проекті землеустрою вказано, що межа та площа земельної ділянки, що проектується до відведення в оренду на 49 років відповідачу 2 визначені згідно з генпланом, погодженим головним архітектором Черкаської області, розроблено містобудівне обґрунтування по розміщенню культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, земельна ділянка розташована в північно-східній частині землекористування Свидівоцької сільської ради, з усіх сторін межує з землями загального користування Свидівоцької сільської ради. Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі земельна ділянка віднесена до земель загального користування (код цільового використання - 1.17 рекреаційне призначення).
Проект землеустрою погоджений відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської райдержадміністрації, Управлінням Держкомзему у Черкаському районі, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області, службою охорони культурної спадщини Черкаської обласної державної адміністрації, Черкаською райсанепідстанцією.
Проект землеустрою також був погоджений Черкаським регіональним управлінням водних ресурсів (висновок від 12 жовтня 2009 року за №651) при умові:
-земельна ділянка надається у тимчасове користування;
-забороняється здійснення проектів господарської ті іншої діяльності без оцінки їх впливу на водойми;
-дотримуватись вимог статей 88,89 Водного кодексу та статті 59 Земельного кодексу щодо господарювання в прибережних захисних смугах річок та водойм;
-дотримуватись статей 98,99 Водного кодексу України щодо введення в дію підприємств, споруд та інших об»єктів, що впливають на стан вод. Забороняється скидання у водні об»єкти відходів і сміття;
Забороняється розміщення будь-яких споруд в межах Будище-Свидівської захисної дамби. При необхідності виконання ремонтних робіт повинен бути забезпечений доступ до гідроспоруди;
-не перешкоджати доступ громадян до води та вільного проходу по береговій зоні;
-проведення будь-яких робіт повинно здійснюватися після розробки проекту, погодження в установленому порядку та отримання відповідного дозволу;
-капітальне будівництво забороняється;
-користування здійснювати тільки відповідно до цільового призначення;
-забороняється зміна цільового призначення, відчуження та передача в суборенду.
Суду не надано прокурором доказів тог, що якась із вказаних умов була порушена відповідачем 2.
У висновку зазначено, що земельна ділянка розташована в адмінмежах Свидівоцької сільської ради в межах населеного пункту с. Свидівок.
Згідно акту погодження розташування земельної ділянки від 25 квітня 2008 року вона розташована в північно-східній частині Свидівоцької сільської ради. Акт погоджено всіма вищеназваними службами.
Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбаченому Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" та договором оренди.
Згідно з ч. 4 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем, який укладається в письмовій формі.
Згідно зі ст. 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Частина 3 ст. 215 Цивільного кодексу України передбачає, що у разі якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його недійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.
Договір, який прокурор просить визнати недійсним, за правовою природою є договором оренди землі, положення стосовно якого врегульовані спеціальним Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 №161-ХІУ, із змінами і доповненнями (далі вживається скорочено - ЗУ "Про оренду землі").
Відповідно до ст. 1 ЗУ "Про оренду землі" - оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст.2 ЗУ "Про оренду землі").
Відповідно до ст.152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, у тому числі, визнання угоди недійсною.
З огляду на вищевикладене, судом у процесі судового розгляду справи не встановлені обставини, які б давали підстави для скасування рішення Свидівоцької сільської ради від 16.04.2010 року №39-27 та визнання недійсним спірного договору оренди землі.
Спірний договір оренди землі, укладений сторонами у письмовій формі, на підставі рішення належного органу виконавчої влади - орендодавця (відповідача 1), прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, пройшов державну реєстрацію у встановленому законом порядку, а тому за змістом ст.ст.210, 640 ЦК України, ст.ст.18, 20 ЗУ "Про оренду землі" (у редакції на дату укладення спірного договору оренди землі), є укладеним і набрав чинності.
З матеріалів справи вбачається, що спірний договір виконується належним чином, земля використовується за цільовим призначенням, сплачується орендна плата, заборгованість з орендної плати за землю відсутня, орендарем не порушуються умови, викладені у висновках контролюючих органів до проекту землеустрою. Ефективність використання землі не перевірялась ні прокурором, ні іншими контролюючими органами.
У спірному договорі наявні всі передбачені законом істотні умови і відповідно законні підстави для його визнання недійсним з причини невідповідності договору нормам чинного законодавства відсутні. Свидівоцька сільська рада на момент укладання договору мала необхідні повноваження для вчинення дій, направлених на передачу земельної ділянки в оренду і для видачі спірного рішення та укладення договору оренди земельної ділянки. Спірний договір цілком відповідає вимогам чинного законодавства щодо дотримання його письмової форми та державної реєстрації.
З огляду на викладені вище обставини, суд вважає недоведеним позивачем порушення ухваленням оспорюваного рішення та укладенням спірного договору оренди землі інтересів держави і приходить до висновку про безпідставність позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
У позові відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду.
СУДДЯ В.В. Потапенко
Повне судове рішення складено 04 червня 2015 року.
Суддя В.В. Потапенко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2015 |
Оприлюднено | 10.06.2015 |
Номер документу | 44664117 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Потапенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні