Постанова
від 09.06.2015 по справі 815/1900/15
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1900/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2015 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Саратської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області до Дочірнього підприємства «Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України», третя особа на стороні відповідача філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» Дочірнього підприємства«Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України», про стягнення заборгованості, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду з позовом (а.с.3-6) звернулась Саратська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів в Одеській області (далі ОДПІ) до Дочірнього підприємства «Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України» (далі ДП «Одеській облавтодор»), в якому позивач,уточнивши позовні вимоги (а.с.37-38), просив стягнути з розрахункових рахунків відповідача суму заборгованості по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 15952,96 гривен.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на податковому обліку з 09.09.2005 року в ОДПІ знаходиться філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» Дочірнього підприємства«Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України» (далі філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця»), яка є відокремленим підрозділом ДП «Одеській облавтодор».

Станом на 28.12.2015 року згідно облікових карток податкова заборгованість філії «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» перед бюджетом по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності становить 15952,96грн., яка виникла на підставі поданого філією розрахунку щодо сплати консолідованого податку на прибуток підприємств.

У зв'язку з несплатою заборгованості філії Саратською ОДПІ направлена податкова вимога №79-13 від 14.01.2015 року, проте борг філією не сплачений.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги до відповідача ДП «Одеській облавтодор» позивач зазначив, що філія не є юридичною особою та відповідно не має адміністративною процесуальною правоздатності. Згідно Положення про філію вона є відокремленим підрозділом ДП «Одеській облавтодор», яке несе відповідальність по зобов'язанням філії.

На виконання ухвали суду від 23.04.2015 року щодо надання відомостей про направлення податкової вимоги відповідачу ДП «Одеській облавтодор» позивач надав до суду письмові пояснення, згідно яких вважає, що на обліку знаходиться платник податку - філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця», яка проводить діяльність, що є об'єктом оподаткування, у зв'язку з чим в рамках вимог ст.59 ПКУ податкова вимога направляється лише платнику податків, у якого виник борг. Жодного обов'язку щодо направлення вимоги (її копії) контролюючим органом до головного підприємства - у даному випадку ДП «Одеській облавтодор» з питань існування податкового боргу у його відокремленого підрозділу, законодавством не передбачено (а.с.51-52)

Ухвалою суду від 23.04.2015 року до участі у справі у якості третьої особи на стороні відповідача притягнуто філію «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» (а.с.46)

Згідно ч. 4, 6 ст.128 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Спірні правовідносини стосуються порядку сплати консолідованого податку на прибуток та стягнення заборгованості по цьому податку.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців (а.с.7-9), Положення філії «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» (а.с.12-15), філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» (код ЄДРПОУ 33720681) є відокремленим підрозділом ДП «Одеській облавтодор», не є юридичною особою. Філія здійснює свою діяльність на принципах внутрішнього господарського розрахунку, підпорядкованості та підзвітності органам управління Підприємства. Підприємство несе відповідальність по зобов'язанням Філії.

Судом встановлено, що філію «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» на податковому обліку в ОДПІ знаходиться з 2005 року (а.с.10).

Згідно зі ст.2 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», якій діяв до набрання чинності ПКУ, платниками податку на прибуток є з числа резидентів - суб'єкти господарської діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку як на території України, так і за її межами (пп.2.1.1); з числа нерезидентів - фізичні чи юридичні особи, створені у будь-якій організаційно-правовій формі, які отримують доходи з джерелом їх походження з України(пп.2.1.2).

Підпунктом 2.1.3 п.2.1 ст.2 Закону було визначено, що філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку (далі філії), зазначених у підпункті 2.1.1 цього пункту, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж такий платник податку, територіальної громади. Платник податку, який має такі філії, може прийняти рішення щодо сплати консолідованого податку та сплачувати податок до бюджетів територіальних громад за місцезнаходженням філій, а також до бюджету територіальної громади за своїм місцезнаходженням, визначений згідно з нормами цього Закону та зменшений на суму податку, сплаченого до бюджетів територіальних громад за місцезнаходженням філій. Сума податку на прибуток філій за відповідний звітний (податковий) період визначається розрахунково виходячи із загальної суми податку, нарахованого платником податку, розподіленого пропорційно питомій вазі суми валових витрат філій та амортизаційних відрахувань, нарахованих по основних фондах такого платника податку, які розташовані за місцезнаходженням філії, у загальній сумі валових витрат та амортизаційних відрахувань цього платника податку.

Вибір порядку сплати податку на прибуток, визначеного цим підпунктом, здійснюється платником податку самостійно до 1 липня року, що передує звітному, про що повідомляються податкові органи за місцезнаходженням такого платника податку та його філій (відокремлених підрозділів). Зміна порядку сплати податку протягом звітного року не дозволяється. При цьому філії (відокремлені підрозділи) подають податковому органу за своїм місцезнаходженням розрахунок податкових зобов'язань щодо сплати консолідованого податку, форма якого встановлюється центральним органом державної податкової служби України, виходячи з положень цього підпункту.

Відповідальність за своєчасне та повне внесення сум податку до бюджету територіальної громади за місцезнаходженням філії несе платник податку, у складі якого знаходиться така філія.

Такий же порядок сплати консолідованого податку на прибуток був визначений у п.152.4 ст.152 ПКУ до внесення змін в ПКУ Законом України від 28.12.2014 року №71- VIII « Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», якій набрав чинності з 01.01.2015 року.

Зазначеним п.152.4 ст.152 ПКУ також було визначено, що відповідальність за своєчасне та повне внесення сум податку до бюджету за місцезнаходженням відокремлених підрозділів несе платник податку, у складі якого знаходяться такі відокремлені підрозділи.

Таким чином, відповідальність за своєчасне та повне внесення сум консолідованого податку на прибуток до бюджету несе платник податку, у складі якого знаходяться відокремлені підрозділи, тобто по даній справі таким платником податку є юридична особа ДП «Одеській облавтодор».

Крім того, згідно вищезазначеної норми відокремлені підрозділи подають контролюючому органу за своїм місцезнаходженням розрахунок податкових зобов'язань щодо сплати консолідованого податку, форма якого встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, виходячи з положень цього пункту.

Форма такого розрахунку затверджена наказом Мінфіна України №39 від 28.01.2013 року.

Розрахунок, який був поданий філією «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» до ОДПІ та прийнятий нею, поданий за встановленою формою, але заповнений з порушеннями щодо графи 3 «Повне найменування юридичної особи-платника консолідованого податку на прибуток згідно з реєстраційними документами та його місцезнаходження», в якій значиться не юридична особа, а філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця», та графи 4 «Найменування відокремленого підрозділу юридичної особи-платника консолідованого податку на прибуток та його місцезнаходження», якій не заповнений (а.с.16-17).

Згідно вказаного розрахунку прийнятого ОДПІ були визначені податкові зобов'язання щодо сплати консолідованого податку на прибуток філією згідно питомої ваги витрат підрозділу зазначених в цьому розрахунку. Податкові зобов'язання філії зазначені у сумі 97678грн.

Статтею 16 ПК України визначено, що платник податків зобов'язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений Податком Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання відповідно до пп. 14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України є податковим боргом платника податків.

У зв'язку з несплатою узгодженого податкового зобов'язання зазначено у розрахунку у філії станом на 13.01.2015 року виникла заборгованість зі сплати консолідованого податку на прибуток у сумі 15227,28грн.

Проте незважаючи на встановлення наявного у відповідача податкового боргу, суд вважає, що позовні вимоги позивача про стягнення вказаного податкового боргу задоволенню не підлягають. При цьому суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України

Статтею 20 ПК України визначені права органів державної податкової служби, які, зокрема мають право: - звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини (пп.20.1.34).

Порядок стягнення податкового боргу встановлений ст.95-99 ПК України.

Пунктами 95.1,95.2 ст.95 визначено, що орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Таким чином, право на стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності виникає у контролюючого органу на наступний день після закінчення 60 днів з дня надіслання цьому платнику податків податкової вимоги.

Згідно зі ст.59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов'язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Відповідно до статей 59 та 60 ПКУ наказом Міндоходів №576 від 10.10.2013 року затверджений Порядок направлення органами доходів і зборів податкових вимог платникам податків, якій згідно його п.1.1. визначає механізм формування, надсилання, вручення та відкликання податкових вимог органами доходів і зборів. У п.3.5 порядку зазначено, що форма податкової вимоги для платника податків - юридичної особи наведена в додатку 1 до цього Порядку, а для платника податків - фізичної особи - у додатку 2 до цього Порядку.

У формі податкової вимоги наявні попередження платнику податків, які настають при не сплаті податкового боргу, у тому числі щодо опису майна в податкову заставу.

Зазначений Порядок та форми податкових вимог також визначає необхідність направлення податкової вимоги юридичній особі - платнику податків.

Таким чином, з урахуванням положень законодавства щодо відповідальності за своєчасне та повне внесення сум консолідованого податку на прибуток до бюджету платника податку, у складі якого знаходяться відокремлені підрозділи, податкову вимогу по податкової заборгованості зі сплати консолідованого податку на прибуток, яка виникла у філії «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця», ОДПІ повинно було направити юридичній особі - платнику консолідованого податку на прибуток ДП «Одеській облавтодор».

Судом встановлено, що ОДПІ направило податкову вимогу форми «Ю» філії «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» на її адресу, незважаючи на те, що у самій формі, затвердженої наказом Міндоходів №576 від 10.10.2013 року, зазначено про необхідність направлення її на адресу юридичної особи - платника податків за місцезнаходженням платника податків (а.с.18).

Таким чином, судом достовірно встановлено, що податкова вимога про сплату податкового боргу юридичній особі платнику податків - ДП «Одеській облавтодор», яке зазначено відповідачем по справі, ОДПІ не направлена, що виключає право ОДПІ на звернення до суду про стягнення податкового боргу у зв'язку з недотриманням встановленого ПКУ порядку стягнення податкового боргу з платників податку.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

З урахуванням встановлених фактів, суд вважає, що на час розгляду справи відсутні підстави для задоволення позову, оскільки позивач діяв не на підстав та у спосіб передбачений законодавством України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-164 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Саратської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області до Дочірнього підприємства «Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України», третя особа на стороні відповідача філія «Саратська дорожна експлуатаційна дільниця» Дочірнього підприємства«Одеській облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України», про стягнення заборгованості

Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання у порядку ст.160,167,185-187 КАС України.

Суддя Катаєва Е.В.

Дата ухвалення рішення09.06.2015
Оприлюднено16.06.2015
Номер документу44789550
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1900/15

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 09.09.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 07.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 07.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Постанова від 09.06.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 23.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 23.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 03.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні