cpg1251
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2015 року м. ПолтаваСправа № 816/1029/15-а
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Довгопол М.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Кулик-Куличок О.Л.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" до Головного управління Держземагентства у Полтавській області, третя особа - ОСОБА_3, про скасування наказів, -
В С Т А Н О В И В:
30 березня 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у Полтавській області про скасування наказів від 12.09.2014 №3203-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" орієнтовною площею 42,6213 громадянину ОСОБА_3 та від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу головного управління від 11.08.2014 № 54".
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що наказ від 12.09.2014 №3203-СГ, згідно із яким відповідач надав гр. ОСОБА_3 дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки із кадастровим номером 5323483200:008:0188, суперечить вимогам частини 3 статті 136 Земельного кодексу України, оскільки вказана земельна ділянка була включена до Переліку земельних ділянок, які виставляються на торги. Також вважає, що наказом від 24.09.2014 №74 відповідач безпідставно виключив цю земельну ділянку із Переліку земельних ділянок, які виставляються на торги.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, мотивуючи правомірність спірних наказів тим, що дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки надано гр. ОСОБА_3 за результатами розгляду його клопотання від 06.08.2014, у відповідності до вимог чинного законодавства, а підставою виключення земельної ділянки 5323483200:008:0188 із Переліку земельних ділянок, які виставляються на торги, послугував лист Відділу Держземагентства у Новосанжарському районі від 24.09.2014 № 3131/04-01 з проханням виключити земельну ділянку із вказаного Переліку, у зв'язку з тим, що Відділом були направлені інформації від 27.07.2014 № 2406/03-04 та від 27.08.2014 № 2771/01-01 щодо передачі даної земельної ділянки гр. ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства в оренду.
Ухвалою суду від 19.05.2015 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, залучено ОСОБА_3.
У судове засідання третя особа ОСОБА_3 не з'явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце розгляду справи, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, а також заяву, в якій зазначив, що з позовом погоджується та не заперечує проти його задоволення /а.с. 85 - 86/.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 22.07.2014 ТОВ Агрофірма В«ДобробутВ» звернулось до Головного управління Держземагентства у Полтавській області з листом від 18.07.2014 №03-175-07/14 щодо включення земельних ділянок загальною площею 116,6718 га, в тому числі ділянки із кадастровим номером 5323483200:00:008:0188 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області, за межами населеного пункту, які відносяться до земель сільськогосподарського призначення державної власності, до переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляються на земельних торгах /а.с.48/.
Листом від 07.08.2014 №32-16-0.6-5479/2-14 Головне управління Держземагентства у Полтавській області повідомило ТОВ АФ В«ДобробутВ» про включення до переліку земельних ділянок державної власності, права на які можуть бути продані на земельних торгах, земельних ділянок загальною площею 116,6718 га, із кадастровими номерами 5323483200:00:008:0186; 5323483200:00:008:0187; 5323483200:00:003:0205; 5323483200:00:003:0206; 5323483200:00:008:0188 /а.с. 49/.
11.08.2014 Головним управлінням Держземагентства у Полтавській області видано наказ № 54 "Про організаційні заходи щодо підготовки лотів до проведення земельних торгів", яким визначено земельні ділянки сільськогосподарського призначення не надані у власність або користування, які є державною власністю, орієнтовною площею 378,2602 га до продажу на земельних торгах у формі аукціону права оренди на них згідно з додатком /а.с. 52-55/.
До Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, який є додатком до наказу від 11.08.2014 № 54, включено, зокрема, земельну ділянку із кадастровим номером 5323483200:00:008:0188 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
В подальшому наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області від 12.09.2014 № 3203-сг В«Про надання дозволу на розроблення документації із землеустроюВ» надано дозвіл громадянину ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 42,6213 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташованої в межах Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 47/.
24.09.2014 Головним управлінням Держземагентства у Полтавській області видано наказ № 74 "Про внесення змін до наказу головного управління від 11.08.2014 № 54", яким внесено зміни у додаток до наказу Головного управління від 11.08.2014 № 54 щодо Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, а саме: виключено із Переліку земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 42,6213 га, кадастровий номер 5323483200:00:008:0188, розташованої в межах Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 56/.
Позивач не погодився із наказами від 12.09.2014 №3203-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" та від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54", у зв'язку із чим оскаржив їх до суду.
Оцінюючи правомірність спірних наказів та обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.
Порядок продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах регламентовано главою 21 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ.
Згідно з частинами 1, 2 статті 134 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
В силу приписів частини 3 статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки , або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгів здійснюється згідно із статтею 136 Земельного кодексу України.
Відповідно до положень частин 1, 2 статті 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Частиною 3 статті 136 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області № 54 від 11.08.2014 затверджено Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, до якого за заявою позивача включено, зокрема, земельну ділянку із кадастровим номером 5323483200:00:008:0188 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 52-55/.
Водночас наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області від 12.09.2014 № 3203-сг надано дозвіл громадянину ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї ж земельної ділянки в оренду /а.с. 47/ за результатами розгляду клопотання останнього від 06.08.2014 /а.с. 40/.
Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування регламентований статтею 123 Земельного кодексу України, відповідно до норм якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
При цьому згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав .
Судом встановлено, що на час розгляду справи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_3 не затверджений, земельна ділянка площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області, в оренду гр. ОСОБА_3 не передана.
Суд зауважує, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не тягне виникнення будь-яких прав особи на земельну ділянку. Право оренди земельної ділянки виникає лише після державної реєстрації такого права.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що наказ Головного управління Держземагентства у Полтавській області від 12.09.2014 № 3203-сг щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_3 не свідчить про надання у користування земельної ділянки площею 42,6213 га, кадастровий номер 5323483200:00:008:0188, а відтак не суперечить вимогам частини 3 статті 136 Земельного кодексу України та не порушує права та інтереси позивача.
За таких обставин позовні вимоги про скасування наказу від 12.09.2014 №3203-СГ є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Відносно позовних вимог про скасування наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що наказ від 24.09.2014 №74, яким виключено земельну ділянку 5323483200:008:0188 із Переліку земельних ділянок, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону /а.с. 56/ не містить обґрунтування обставин, що зумовили його прийняття.
Згідно пояснень представника відповідача підставою для прийняття наказу від 24.09.2014 №74, послугував лист Відділу Держземагентства у Новосанжарському районі від 24.09.2014 № 3131/04-01 з проханням виключити земельну ділянку із вказаного Переліку, у зв'язку з тим, що Відділом були направлені інформації від 27.07.2014 № 2406/03-04 та від 27.08.2014 № 2771/01-01 щодо передачі даної земельної ділянки гр. ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства в оренду /а.с. 57 - 58/.
Однак ані статтею 136, ані іншими нормами Земельного кодексу України, які регламентують порядок підготовки та проведення земельних торгів, підстави для виключення земельної ділянки із Переліку земельних державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, в тому числі ті, на які послався відповідач, не передбачені.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що наказ від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" не ґрунтується на вимогах законодавства.
Разом з тим, судом встановлено, що на підставі наказу від 11.08.2014 № 54 відповідачем організовано та проведено земельні торги, зокрема: наказом від 22.09.2014 № 71 обрано виконавця земельних торгів, виконавця послуг з виконання робіт із землеустрою та оцінки земель /а.с.122/, наказом від 02.10.2014 № 76 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок /а.с. 116/, укладено договір на розроблення землевпорядної документації, наказом від 25.11.2014 № 98 затверджено документацію із землеустрою відносно земельних ділянок /а.с. 104 - 106/, наказом від 10.02.2015 № 5ПСГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", призначено земельні торги у формі аукціону в приміщенні Головного управління Держземагентства у Полтавській області на 30.03.2015 /а.с. 100 - 103/, та 30.03.2015 проведено земельні торги, що не заперечується позивачем, який брав участь у цих торгах, а також підтверджується інформацією на офіційному сайті Держземагентства України.
Таким чином наказ від 11.08.2014 № 54 вичерпав свою дію фактом реалізації (проведення земельних торгів). Відтак скасування наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" не відновить порушених прав та інтересів позивача.
З огляду на викладене, обираючи належний спосіб захисту прав позивача, керуючись частиною 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою повного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог і зобов'язати Головне управління Держземагентства у Полтавській області включити до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, земельну ділянку із кадастровим номером 5323483200:00:008:0188, розташовану за межами населеного пункту на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
Отже, позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 36 грн. 54 коп.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" до Головного управління Держземагентства у Полтавській області, третя особа - ОСОБА_3, про скасування наказів задовольнити частково.
Зобов'язати Головне управління Держземагентства у Полтавській області включити до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, земельну ділянку із кадастровим номером 5323483200:00:008:0188, розташовану за межами населеного пункту на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути із Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 36 грн. 54 коп. (тридцять шість гривень п'ятдесят чотири копійки).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 10 червня 2015 року.
Суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2015 |
Оприлюднено | 22.06.2015 |
Номер документу | 45104677 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні