УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2015 р.Справа № 816/1029/15-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Старостіна В.В.
Суддів: Бегунца А.О. , Рєзнікової С.С.
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держземагентства у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2015р. по справі № 816/1029/15-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми "Добробут"
до Головного управління Держземагентство у Полтавській області третя особа ОСОБА_1
про скасування наказів,
ВСТАНОВИЛА:
30 березня 2015 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у Полтавській області, в якому просив суд:
- визнати дії Головного управлінням Держземагентства в Полтавській області протиправними;
- скасувати наказ Головного управлінням Держземагентства в Полтавській області від 12.09.2014 року № 3203-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» орієнтовною площею 42,6213 га громадянину ОСОБА_2, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташованої в межах Малокобилячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області;
- скасувати Наказ Головного управління Держземагенства у Полтавської області від 24.09.2014 № 74 «Про внесення змін до наказу головного управління від 11.08.2014 № 54» яким виключено з Переліку земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1. права на які можуть бути продані на земельних торгах.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що наказ від 12.09.2014 №3203-СГ, згідно із яким відповідач надав гр. ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки із кадастровим номером НОМЕР_1, суперечить вимогам частини 3 статті 136 Земельного кодексу України, оскільки вказана земельна ділянка була включена до Переліку земельних ділянок, які виставляються на торги. Також вважає, що наказом від 24.09.2014 №74 відповідач безпідставно виключив цю земельну ділянку із Переліку земельних ділянок, які виставляються на торги.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2015 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Добробут" до Головного управління Держземагентства у Полтавській області, третя особа - ОСОБА_1, про скасування наказів задоволено частково.
Зобов'язано Головне управління Держземагентства у Полтавській області включити до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1, розташовану за межами населеного пункту на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Відповідач, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Сторони в судове засідання апеляційної інстанції не з'явилися, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки не повідомили.
Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 22.07.2014 ТОВ Агрофірма "Добробут" звернулось до Головного управління Держземагентства у Полтавській області з листом від 18.07.2014 №03-175-07/14 щодо включення земельних ділянок загальною площею 116,6718 га, в тому числі ділянки із кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області, за межами населеного пункту, які відносяться до земель сільськогосподарського призначення державної власності, до переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляються на земельних торгах /а.с.48/.
Листом від 07.08.2014 №32-16-0.6-5479/2-14 Головне управління Держземагентства у Полтавській області повідомило ТОВ АФ "Добробут" про включення до переліку земельних ділянок державної власності, права на які можуть бути продані на земельних торгах, земельних ділянок загальною площею 116,6718 га, із кадастровими номерами НОМЕР_2; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_3; НОМЕР_1 /а.с. 49/.
11.08.2014 Головним управлінням Держземагентства у Полтавській області видано наказ № 54 "Про організаційні заходи щодо підготовки лотів до проведення земельних торгів", яким визначено земельні ділянки сільськогосподарського призначення не надані у власність або користування, які є державною власністю, орієнтовною площею 378,2602 га до продажу на земельних торгах у формі аукціону права оренди на них згідно з додатком /а.с. 52-55/.
До Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, який є додатком до наказу від 11.08.2014 № 54, включено, зокрема, земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
В подальшому наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області від 12.09.2014 № 3203-сг "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" надано дозвіл громадянину ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 42,6213 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташованої в межах Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 47/.
24.09.2014 Головним управлінням Держземагентства у Полтавській області видано наказ № 74 "Про внесення змін до наказу головного управління від 11.08.2014 № 54", яким внесено зміни у додаток до наказу Головного управління від 11.08.2014 № 54 щодо Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, а саме: виключено із Переліку земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 42,6213 га, кадастровий номер НОМЕР_1, розташованої в межах Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 56/.
Позивач не погодився із наказами від 12.09.2014 №3203-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" та від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54", та звернувся до суду.
Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з того, що при винесенні оскаржуваного наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" суб'єкт владних повноважень діяв всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано, упереджено, без з'ясування необхідних обставин, що мали значення для винесення наказу, чим порушено законні інтереси позивача.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступних підстав.
Згідно з частинами 1, 2 статті 134 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
В силу приписів частини 3 статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгів здійснюється згідно із статтею 136 Земельного кодексу України.
Відповідно до положень частин 1, 2 статті 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Частиною 3 статті 136 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Судом першої інстанції встановлено, що наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області № 54 від 11.08.2014 затверджено Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, до якого за заявою позивача включено, зокрема, земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,6213 га, на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с. 52-55/.
Водночас наказом Головного управління Держземагентства у Полтавській області від 12.09.2014 № 3203-сг надано дозвіл громадянину ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї ж земельної ділянки в оренду /а.с. 47/ за результатами розгляду клопотання останнього від 06.08.2014 /а.с. 40/.
Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування регламентований статтею 123 Земельного кодексу України, відповідно до норм якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
При цьому згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Колегія суддів, надаючи правову оцінку наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" вважає за необхідне зазначити наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що наказ від 24.09.2014 №74, яким виключено земельну ділянку НОМЕР_1 із Переліку земельних ділянок, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону /а.с. 56/ не містить обґрунтування обставин, що зумовили його прийняття.
Як вбачається з матеріалів справи підставою для прийняття наказу від 24.09.2014 №74, послугував лист Відділу Держземагентства у Новосанжарському районі від 24.09.2014 № 3131/04-01 з проханням виключити земельну ділянку із вказаного Переліку, у зв'язку з тим, що Відділом були направлені інформації від 27.07.2014 № 2406/03-04 та від 27.08.2014 № 2771/01-01 щодо передачі даної земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства в оренду /а.с. 57 - 58/.
Однак ані статтею 136, ані іншими нормами Земельного кодексу України, які регламентують порядок підготовки та проведення земельних торгів, підстави для виключення земельної ділянки із Переліку земельних державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, в тому числі ті, на які послався відповідач, не передбачені.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, наказ від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" не є необгрунтованим.
Разом з тим, судом першої інстанції встановлено, що на підставі наказу від 11.08.2014 № 54 відповідачем організовано та проведено земельні торги, зокрема: наказом від 22.09.2014 № 71 обрано виконавця земельних торгів, виконавця послуг з виконання робіт із землеустрою та оцінки земель /а.с.122/, наказом від 02.10.2014 № 76 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок /а.с. 116/, укладено договір на розроблення землевпорядної документації, наказом від 25.11.2014 № 98 затверджено документацію із землеустрою відносно земельних ділянок /а.с. 104 - 106/, наказом від 10.02.2015 № 5ПСГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", призначено земельні торги у формі аукціону в приміщенні Головного управління Держземагентства у Полтавській області на 30.03.2015 /а.с. 100 - 103/, та 30.03.2015 проведено земельні торги, що не заперечується позивачем, який брав участь у цих торгах, а також підтверджується інформацією на офіційному сайті Держземагентства України.
Таким чином наказ від 11.08.2014 № 54 вичерпав свою дію фактом реалізації (проведення земельних торгів). Відтак скасування наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" не відновить порушених прав та інтересів позивача.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при винесенні оскаржуваного наказу від 24.09.2014 №74 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 11.08.2014 №54" суб'єкт владних повноважень діяв всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано, упереджено, без з'ясування необхідних обставин, що мали значення для винесення наказу, чим порушено законні інтереси позивача та для відновлення прав позивача потрібно зобов'язати Головне управління Держземагентства у Полтавській області включити до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення не наданих у власність або користування, які є державною власністю, для підготовки лотів до продажу на земельних торгах у формі аукціону прав оренди на них, земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1, розташовану за межами населеного пункту на території Малокобелячківської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов частково.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2015 року по справі № 816/1029/15-а відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держземагентства у Полтавській області залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2015р. по справі № 816/1029/15-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Старостін В.В. Судді (підпис) (підпис) Бегунц А.О. Рєзнікова С.С. Повний текст ухвали виготовлений 06.08.2015 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2015 |
Оприлюднено | 12.08.2015 |
Номер документу | 48074897 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Старостін В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні