Постанова
від 08.06.2015 по справі 2а-3614/10/2570
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2015 року Чернігів Справа № 2а-3614/10/2570

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Поліщук Л.О.,

за участі секретаря Сірого І.О.,

за участі представника позивача Гломозди Т.І.,

за участі представника відповідача Буряка О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Фірма"Україна-Холдінг-Лізинг-Варва" про стягнення заборгованості з доходів фізичних осіб, -

В С Т А Н О В И В:

Варвинська міжрайонна державна податкова інспекція Чернігівської області (далі - Варвинська МДПІ) звернулась до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "фірма "Україна-Холдінг-Лізинг-Варва" (далі - ТОВ "фірма "Україна-Холдінг-Лізинг-Варва") про стягнення заборгованості з податку з доходів фізичних осіб в розмірі 231998,96 грн. Свої вимоги обґрунтовують тим, що відповідно до підпункту 8.1.2 пункту 8.1. статті 8 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податок з доходів фізичних осіб підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Згідно п. 4 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування" податок на доходи фізичних осіб належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів). Платники податків, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону України "Про систему оподаткування", зобов'язані сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язкових платежів) у встановлені законами терміни. В порушення вказаної норми Закону податок з доходів фізичних осіб до бюджету перераховувався не в повному обсязі.

Представник позивача позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з огляду на те, що процедура примусового стягнення податкового боргу передбачає надсилання податковим органом платникові податків першої податкової вимоги, а у разі непогашення суми податкового боргу, визначеного у першій податковій вимозі, у встановлені строки - другої податкової вимоги. Таким чином, відповідач вважає, що оскільки податковим органом не було здійснено надсилання відповідачем податкових вимог, у податкового органу не виникло права на подання до суду позову про стягнення податкового боргу.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Фірма"Україна-Холдінг-Лізинг-Варва" зареєстровано Варвинською районною державною адміністрацією Чернігівської області 21.03.1997 та взято на податковий облік до Варвинської МДПІ 26.03.1997 за № 6, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 27.07.2010 та довідкою Варвинської МДПІ про взяття на облік платника податків (а.с.8,50-52).

Відповідно до п.3 ч.1 ст. 9 Закону України „Про систему оподаткування" від 25.06.1991 № 1251-XII (норми якого діяли на момент виникнення правовідносин) платник податків зобов'язаний сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язкових платежів) у встановлені законодавством терміни.

Відповідно до п. 1.2, 1.3 ст. 1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 № 2181-ІІІ (норми якого діяли на момент виникнення правовідносин), податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів. Податковий борг (недоїмка) - це податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.

При цьому пп. 8.1.2 п. 8.1 ст. 8 Закону України від 22.05.2003 № 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" (норми якого діяли на момент виникнення правовідносин) визначено, що податок з доходів фізичних осіб підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.

Відповідач несвоєчасно і не в повному обсязі вносить податки до бюджету. Згідно розрахунку позивача відповідач має податковий борг з доходів фізичних осіб в розмірі 231998,96 грн.

Зазначена сума боргу підтверджується податковими розрахунками сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків і сум утриманого з них податку 2 квартал 2010 року - 650,70 грн., за 3 квартал 2009 - 650,70 грн., за 4 квартал 2009 року - 49455,84 грн., за 1 квартал 2010 року - 650,70 грн. (а.с.10-18).

Згідно особового рахунку відповідачем перераховано до бюджету податок з доходів фізичних осіб у таких сумах: у 2009 році - 149,11 грн., у 2010 році - 195,00 грн. (а.с.239,241).

Станом на 31 березня 2009 року у товариства обліковувався несплачений до бюджету податковий борг з податку з доходів фізичних осіб у сумі 180935,13 грн., що підтверджується актом № 234/2300/22829727 від 10 липня 2009 року "Про результати планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Фірма"Україна-Холдінг-Лізинг-Варва" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 квітня 2008 року по 31 березня 2009 року" (а.с.19-28).

Таким чином, відповідач має податковий борг по податку з доходів фізичних осіб, враховуючи сплату, у розмірі 231998,96 грн.

У відповідності до п. 1.15 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22 травня 2003 року № 889-IV (далі -Закон № 889), податковий агент - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.

Згідно з п.п.17.1. ст. 17 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є працедавець (самозайнята особа), який виплачує такі доходи на користь платника податку (такої самозайнятої особи).

Пунктом 17.2 ст. 17 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" передбачено, що відповідальною особою за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є: а) для оподатковуваних доходів з джерелом їх походження з України - податковий агент; б) для іноземних доходів та тих, чиє джерело виплати знаходиться в осіб, звільнених від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету, - платник податку, отримувач таких доходів; в) для доходів, що виплачуються на користь платника податку фізичними особами, - такий платник податку.

Так, згідно Преамбули вказаного Закону, цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення.

Таким чином, податкові органи при стягнення сум податкового боргу повинні керуватись нормами Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

Враховуючи те, що вказана сума податку з доходів фізичних осіб була самостійно визначена відповідачем, тому така сума є податковим боргом у розумінні п. 1.3 ст. 1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

У відповідності до пп. 6.2.1 п.6.2 ст.6 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установлені строки, податковий орган надсилає такому платнику податків податкові вимоги.

Підпунктом 6.2.2 п.6.2 ст.6 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" передбачено, що податкові вимоги також надсилаються платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суму податкових зобов'язань у встановлені законом строки, без попереднього направлення (вручення) податкового повідомлення.

Згідно з пп. 6.2.3 п.6.2 ст.6 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", податкові вимоги надсилаються: а) перша податкова вимога - не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання. Перша податкова вимога містить повідомлення про факт узгодження податкового зобов'язання та виникнення права податкової застави на активи платника податків. обов'язок погасити суму податкового боргу та можливі наслідки непогашення його у строк; б) друга податкова вимога - не раніше тридцятого календарного дня від дня направлення (вручення) першої податкової вимоги, у разі непогашення платником податків суми податкового боргу у встановлені строки. Друга податкова вимога додатково до відомостей, викладених у першій податковій вимозі, може містити повідомлення про дату та час проведення опису активів платника податків, що перебувають у податковій заставі, а також про дату та час проведення публічних торгів з їх продажу

Таким чином, процедура примусового стягнення податкового боргу передбачає надсилання податковим органом платникові податків першої податкової вимоги, а у разі непогашення суми податкового боргу, визначеного у першій податковій вимозі, у встановлені строки - другої податкової вимоги.

Матеріали подані позивачем не містять доказів дотримання податковим органом вказаних вимог Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", податкові вимоги відповідачу не направлялась, що підтверджено представником позивача в судовому засіданні.

Відповідно до підпункту 10.1.1 п. 10.1 ст. 10 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" у разі коли інші, передбачені цим Законом, заходи з погашення податкового боргу не дали позитивного результату, податковий орган здійснює за платника податків та на користь держави заходи щодо залучення додаткових джерел погашення суми податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а за їх недостатності - шляхом продажу інших активів такого платника податків.

Продаж інших активів здійснюється на підставі рішення податкового органу, підписаного його керівником та скріпленого гербовою печаткою податкового органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним податковим органом.

У відповідності до пп. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" активи платника податків можуть бути примусово стягнені в рахунок погашення його податкового боргу виключно за рішенням суду.

Проаналізувавши вищенаведені норми Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", суд приходить до висновку, що направлення податкових вимог є процедурою, яка передує стягненню податкового боргу з платника податків. Вказана досудова процедура передбачена для добровільного погашення платником податків суми податкового боргу та виключає будь-які негативні наслідки, що передбачені для останнього у зв`язку з примусовим стягненням. Стягнення коштів та продаж інших активів платника податків провадяться не раніше тридцятого календарного дня з моменту надіслання йому другої податкової вимоги. Вказані дії мають обов`язковий характер, а тому мають бути здійснені податковим органом перед зверненням до суду.

Отже, оскільки, податковим органом не було дотримано порядку стягнення податкового боргу, тому у нього не виникло право на звернення до суду з позовними вимогами про стягнення суми податкового боргу.

Судові витрати по справі згідно ч.4 ст.94 КАС України з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Варвинській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя Л.О. Поліщук

Дата підписання повного тексту постанови 23.06.2015

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2015
Оприлюднено30.06.2015
Номер документу45454683
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3614/10/2570

Ухвала від 13.07.2010

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 08.09.2010

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 08.06.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 26.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 04.08.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 20.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Постанова від 08.06.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 18.05.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 11.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні