cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" липня 2015 р.Справа № 916/3006/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді : Величко Т.А.,
суддів: Бєляновського В.В., Мишкіної М.А.
(Склад колегії суддів змінено згідно із протоколом про автоматичний розподіл справ між суддями (повторний розподіл) від 13.05.2015р.)
при секретарі: Альошиній Г.М.
за участю представників сторін:
від прокуратури - Шивцова С.А.;
від відповідача (ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування") - Жуков Ю.А.;
від відповідача (Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області ) - Щербакова С.П.;
від третьої особи - не з'явився.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування"
на рішення господарського суду Одеської області від 26.02.2015р.
по справі №916/3006/14
за позовом Заступника прокурора Одеської області
до відповідачів:
1) Публічного акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування";
2) Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області;
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Відділу Держземагенства у Роздільнянському районі Одеської області
про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до нього та витребування земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
У червні 2014 року заступник прокурора Одеської області (далі-прокурор) звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування" (далі-відповідач-1) та Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області (далі-відповідач-2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - відділу Держземагенства у Роздільнянському районі Одеської області (далі-третя особа) про:
- визнання незаконним та скасування рішення Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 28.09.2003 року за №129-ХХІV "Про надання згоди на розробку технічної документації по виготовленню документів на право короткострокової оренди на п'ять років на земельні ділянки, фактично зайняті об'єктами ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування";
- визнання незаконним та скасування рішення Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 26.02.2004 року за №188-ХХІV "Про надання ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в оренду земельних ділянок";
- визнання недійсним договору оренди землі від 31.05.2004 року, укладений між Степанівською сільською радою та ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", зареєстрований ДП Одеська регіональна філія "Центр ДЗК" 02.07.2004р. за №18;
- визнання недійсною додаткову угоду від 10.03.2006р. до договору оренди землі від 31.05.2004 року, зареєстровану ДП Одеська регіональна філія "Центр ДЗК" 17.03.2006р. за №040653000003;
- зобов'язання ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" повернути земельну ділянку загальною площею 6,98 га, яка не знаходиться під забудовою та спорудами належними на праві власності ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", що знаходиться за адресою: вул. Леніна, буд. 144, с. Степанівна Роздільнянського району Одеської області, вартістю 8258736 грн., до земель запасу Степанівської сільської ради.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорювані рішення Степанівської сільської ради, договір оренди та додаткова угода до нього суперечать вимогам діючого законодавства, в зв'язку з чим підлягають визнанню незаконними, а договір - визнанню недійсним.
Так, Степанівською сільською радою всупереч п.3 ст.124 ЗК України, якою передбачено, що передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 ЗК України, дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки не надавався, а надано згоду на розробку технічної документації по виготовленню документів на право короткострокової оренди земельної ділянки заг. пл.. 21,66га. Проект відведення земельної ділянки, яку передано в оренду, взагалі не розглядався. В порушення норм ЗУ „Про плату за землю", ЗУ „Про оцінку земель" Степанівською сільською радою передано в оренду ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" земельну ділянку заг.пл. 21,66га за відсутності проведеної та затвердженої у передбаченому законом порядку нормативно грошової оцінки земельної ділянки що передана в оренду. Нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки відсутня. (п.5 договору).
В обґрунтування необхідності захисту інтересів держави заступник прокурора вказав на те, що у зв'язку із прийняттям Степанівською сільською радою рішення від 28.09.2003 року за №129-ХХІV та від 26.02.2004 року за №188-ХХІV порушено процедуру передачі земельних ділянок, а в договорі оренди землі визначено розмір орендної плати з порушенням законодавчо передбаченої процедури (без розроблення проекту відведення земельної ділянки) та без обов'язкового проведення нормативно грошової оцінки землі, що призводить до необґрунтованого визначення розміру орендної плати та неналежного надходження коштів до місцевого бюджету, чим завдається істотна шкода інтересам держави, її власності, призводить до надходження до бюджетів коштів, необхідних для здійснення державної політики раціонального використання і охорони земель тощо.
У відзиві на позов ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" позовні вимоги не визнало через їх безпідставність, хибність і помилковість доводів позивача.
Правових підстав для складання проекту відведення земельної ділянки на момент прийняття сільською радою спірних рішень та укладання договору оренди землі не існувало. Договір оренди землі від 31.05.2004р. укладено з дотриманням чинного на час його укладення законодавства України. Жодний нормативно-правовий акт, чинний на момент укладення договору оренди землі, не пов'язував можливість укладення договору із проведенням нормативно грошової оцінки землі. Відповідачі - сторони за спірним договором - під час визначення розміру орендної плати за землю дотрималися вимог чинного на той час законодавства щодо максимального розмиру орендної плати за землі, які перебувають в державній або комунальній власності, та вимог щодо врахування грошової оцінки цих земель, та встановили розмір орендної плати по максимальному економічно обґрунтованому рівні, який склався в цьому регіоні.
Господарські суди (першої і апеляційної інстанції) у справі №15/17-2782-2011 від 08.12.2011р. погодилися із законністю укладення спірного договору та визначеним сторонами розміром орендної плати, а тому в силу ст. 35 ГПК України, обставини законності укладення оспорюваного договору оренди землі від 31.05.2004р. з дотриманням чинного на час його укладання законодавства України, зокрема, щодо визначення розміру орендної плати за договором, вважаються встановленим та не підлягають повторному доказуванню.
В запереченнях на відзив прокуратура Одеської області визнала викладені відповідачем доводи безпідставними, необґрунтованими та такими, що суперечать нормам чинного законодавства. Так, згідно п.2 рішення Степанівської сільської ради від 26.02.2004 року за №188-ХХІV ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в оренду передано земельну ділянку пл.. 21,66га із земель житлової та громадської забудови , а згідно п.1 договору оренди - предметом договору є земельна ділянка виробничого призначення. Ці обставини спростовують доводи відповідача щодо відсутності зміни цільового призначення переданої в оренду земельної ділянки. До моменту укладення договору оренди ця земельна ділянка знаходилася в землях запасу Степанівської сільської ради та на підставі ст. 123, 124 ЗК України підлягала передачі в оренду з розробленням проекту відводу земельної ділянки з визначенням та встановленням меж новосформованої земельної ділянки пл.. 21,66га. Відповідно до ст. 2 ЗУ „Про плату за землю" (в редакції на час укладення договору оренди землі) плата за землю складається у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Орендна плата за оспорюваним договором визначена без зазначення відсотків від нормативно грошової вартості земельної ділянки (п.9 договору), оскільки її проведено не було. Прокурор звернувся з вимогою про визнання договору оренди землі не у зв'язку з відсутністю істотних вимог договору, а на підставі ст. 215, ч. 1 ст. 203 ЦК України в зв'язку з невідповідністю змісту правочину ЦК України та іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави. Посилання відповідача на справу №15/17-2782-2011 є безпідставним, оскільки в цій справі предметом позову було внесення змін до договору оренди від 31.05.2004р. та 19.08.2004р. в частині збільшення орендної плати.
Степанівська сільська рада у відзиві на позов підтримала позовні вимоги. Починаючи з 2008р. сільська рада направляла листи керівнику заводу з проханням зміни орендної плати в договорах оренди в зв'язку з затвердженням технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Степанівської сільської ради, але не отримала позитивної відповіді. Твердження позивача відповідно того, що рішенням Степанівської сільської ради порушено процедуру передачі земельних ділянок, а в договорі оренди визначено розмір орендної плати з порушенням законодавчо встановленої процедури та без обов'язкового проведення нормативно грошових оцінки землі, що призводять до необґрунтованого визначення розміру орендної плати та неналежного надходження коштів до місцевого бюджету відповідає дійсності та є обґрунтованим.
В додаткових поясненнях по справі прокуратура Одеської області зазначила з урахуванням наданих товариством документів, що вони підтверджують той факт, що до моменту укладення оспорюваного договору у останнього в користуванні перебувала земельна ділянка пл.. 18,2га, а при передачі в оренду - 21,66га, а тому необхідно було розроблення проекту відводу земельної ділянки з визначенням та встановленням меж новосформованої земельної ділянки пл..21,66га.
Рішенням господарського суду Одеської області від 26.02.2015р. (суддя Цісельський О.В.) позов заступника прокурора Одеської області задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано рішення Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 28.09.2003р. за № 129-ХХІV. Визнано незаконним та скасовано рішення Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 26.02.2004р. за № 188-ХХІV. Визнано недійсним договір оренди землі від 31.05.2004р., укладений між Степанівською сільрадою та публічним акціонерним товариством "Одеський консервний завод дитячого харчування", зареєстрований ДП Одеська регіональна філія Центр ДЗК 02.07.2004р. за № 18. Визнано недійсною додаткову угоду від 10.03.2006р. до договору оренди землі від 31.05.2004р., зареєстровану ДП Одеська регіональна філія Центр ДЗК 02.07.2004р. за № 040653000003. Зобов'язано публічне акціонерне товариство "Одеський консервний завод дитячого харчування" повернути земельну ділянку загальною площею 6,98 га, яка не знаходиться під забудовою та спорудами, належними на праві власності публічному акціонерному товариству "Одеський консервний завод дитячого харчування", що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с. Степанівка, вул. Леніна, буд.144, до земель запасу Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області (67430, Одеська область, Роздільнянський район, с. Степанівка, код 04527193). Стягнуто з публічного акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування" на користь Державного бюджету України 2 436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) грн. 00 коп. - судового збору. Стягнуто з Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області на користь Державного бюджету України 2 436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) грн. 00 коп. - судового збору.
Суд дійшов висновку, що при наданні ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" земельних ділянок пл.. 21,66га в короткострокову оренду відбулася зміна цільового призначення земельних ділянок. Відбулася організація нового і впорядкування існуючих об'єктів землеустрою, що в силу приписів ст. 203 ЗК України можливо лише за проектом відведення.
Надання відповідачу - 1 в оренду земельних ділянок оспорюваними рішеннями без оформлення проектної документації із землеустрою є порушенням з боку Степанівської сільської ради вимог земельного законодавства, а тому вони є незаконними та підлягають скасуванню.
Оспорюваний договір оренди землі від 31.05.2004р. слід визнати недійсним, як такий, що укладений з порушенням законодавства України (при укладенні договору та додаткової угоди до нього проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в короткострокову (довгострокову) оренду відповідачем -1 не розроблявся, та не затверджувався відповідачем - 2).
Суд також дійшов висновку щодо задоволення вимог про зобов'язання товариства повернути до земель запасу Степанівської сільської ради земельну ділянку пл.. 6,98га, яка не знаходиться під забудовою та спорудами, належними на праві власності ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", що знаходиться за адресою: с. Степанівна, вул.. Леніна, 144, як наслідок визнання недійсним договору оренди землі.
Також господарський суд зазначив, що наданий Відповідачем - 1 „План приватизації „Одеського ордена Знак Пошани дослідного консервного завода ім. В.И. Леніна" не є належним доказом, підтверджуючим законність користування земельною ділянкою пл.. 21,66га до моменту передачі її в оренду на підставі оспорюваного договору оренди землі від 31.05.2004р.
Судом відхилено зазначену прокурором підставу визнання недійсним договору оренди землі - не проведення нормативної грошової оцінки землі, як то було передбачено ЗУ „Про оцінку земель", оскільки питання формування розміру орендної плати вже було предметом розгляду господарським судом Одеської області у справі №15/17-2782-2011, рішенням якої встановлено законність застосування грошової оцінки при визначенні розміру орендної плати в оспорюваному договорі.
В апеляційній скарзі не погоджуючись з висновком суду, ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" просить скасувати рішення господарського суду Одеської області від 26.02.2015р. по справі №916/3006/14, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Доводи скаржника ґрунтуються на допущених господарським судом порушеннях норм матеріального та процесуального права. Ухвалюючи рішення про повне задоволення позову, господарський суд виходив із суто формальних причин для визнання договору оренди недійсним: через відсутність проекту відведення земельної ділянки та відсутність у договорі умов щодо індексації орендної плати. Правових підстав для складання проекту відведення земельної ділянки на момент прийняття Відповідачем -2 спірних рішень та укладення спірного договору оренди землі - не існувало. А сам по собі факт відсутності проекту відведення земельної ділянки не може вважатися підставою для визнання договору оренди землі недійсним, адже чинне законодавство України не ставить у залежність дійсність договору оренди землі від наявності або відсутності такого проекту відведення.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, юридичну оцінку встановлених фактичних обставин, проаналізувавши правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню - підлягає частковому задоволенню, виходячи з такого.
Як свідчать матеріали справи і це встановлено господарським судом, відповідно до Плану приватизації «Одеського ордена Знак Пошани дослідного консервного заводу ім. В.І. Леніна» - його Кучурганській виробничій філії у постійне користування було виділено земельні ділянки загальною площею 15 га, а саме:
1) розпорядженням Ради Міністрів УСРСР № 251-Р від 24.04.1985р. було виділено 0,6 га (Державний акт на право користування землею № 6-031633 відсутній);
2) рішенням Одеського облвиконкому № 87 від 06.03.1989р. було виділено 3,8 га (Державний акт на право користування землею В № 056496 не зареєстрований та не підписаний);
3) постановою Верховної Ради України № 2952-ХІІ від 28.01.1993р. було виділено 10,6 га (Державний акт на право постійного користування землею Серії Од -20-49, зареєстровано в Книзі державних актів на право постійного користування землею за № 19 та виданий Роздільнянською районною радою народних депутатів Одеської області 05.05.1995р.
Згідно наказу РВ ФДМУ по Одеській області за № 19 від 11.01.1996р. Одеський дослідний консервний завод ім.. В.І. Леніна було перетворено у ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування".
24.01.1996р. ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" було зареєстровано Виконкомом Іллічівської районної Ради народних депутатів м. Одеси (реєстр. № 40).
01.07.1996р. ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" було видано Свідоцтво про державну реєстрацію, про що було зроблено запис в журналі обліку реєстрації за № 442.
05.07.1996р. до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій було внесено відомості щодо державної реєстрації Відкритого акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування".
28.09.2003р. Степанівською сільрадою було прийнято рішення № 129-ХХІV, відповідно до якого було вирішено: 1) надати згоду на розробку технічної документації по виготовленню документів на право короткострокової оренди на земельні ділянки загальною площею 21.66 га, фактично зайняті об'єктами ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування"; 2) ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" замовити виготовлення документів, що посвідчують право короткострокового користування земельними ділянками.
На підставі договору № 97 від 01.12.2003р. ВАТ "Південенергопроект" було розроблено Технічну документацію по складанню договору оренди земельних ділянок для виробничої філії ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", фактично розміщеної на території с. Степанівка Роздільнянського району Одеської області.
Відповідно до пояснювальної записки до Технічної документації по складанню договору оренди земельних ділянок (т.с.1, зворотна сторінка арк. 45) встановлено, що згідно результатів зйомки сумарна площа земельних ділянок складає 21.66 га земель промисловості.
Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) земельні ділянки віднесені до земель промисловості. Код цільового використання - 1.10.5. За експлікацією земельних угідь земельні ділянки, що плануються до відведення відносяться до земель громадської та житлової забудови с. Степанівка Роздільнянського району Одеської області.
26.02.2004р. Степанівською сільрадою було розглянуто заяву та технічну документацію по складанню договору оренди земельних ділянок, фактично зайнятих об'єктами виробничої філії ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" та прийнято рішення № 188-ХХІV, відповідно до якого було вирішено, зокрема: 1) технічну документацію по складанню договору оренди затвердити; 2) надати ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в тимчасове користування на умовах оренди з правом подальшого викупу земельні ділянки загальною площею 21.66 га терміном на 5 років із земель житлової та громадської забудови Степанівської сільради, розташованих за адресою: с. Степанівка, вул.. Леніна, 144, тощо.
25.05.2004р. Роздільнянським районним відділом земельних ресурсів Держкомітету України по земельних ресурсах Кучурганської філії було видано довідку із грошової оцінки землі за № 461 (т.с.1, а.с149) відповідно до якої для розрахунку грошової оцінки були застосовані наступні види угідь: пасовища - 21,1 га та забудова - 0,5 га.
Згідно до зазначеної довідки вартість сільськогосподарських угідь дорівнює 0,19 грн. за 1 м 2 , вартість забудованих земель -10,1 грн. за 1 м 2 .
Також, 25.05.2004р. Роздільнянським районним відділом земельних ресурсів Держкомітету України по земельних ресурсах Кучурганської філії було видано Розрахунок грошової оцінки земельної ділянки (за вих.. № 461) відповідно до якого загальна грошова оцінка земельної ділянки, що надається в оренду ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" складає 46920,05 грн., з яких вартість сільгосп угідь - 41838,05 грн., вартість забудованих земель - 5082 грн.
27.05.2004р. Виконкомом Степанівської сільської ради було видано Свідоцтво про право власності на комплекс Кучурганської виробничої філії ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування". Роздільнянським БТІ 26.07.2004р. було зареєстровано за реєстраційним № 6628662 право власності ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", номер запису 185 в книзі:13.
31.05.2004р. між Степанівською сільрадою (орендодавець) та ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" (орендар) було укладено договір оренди землі (т.с.1, а.с.85-89), зареєстрований у ДП Одеська регіональна філія ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.07.2004р. за № 18.
Відповідно до п.1 цього договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку виробничого призначення, ,яка знаходиться за адресою: вул.. Леніна, буд.144, с. Степанівка Роздільнянського району Одеської області.
Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загально площею 21,66га.
У відповідності до п.5. договору, яким повинна бути визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої в оренду, не визначений.
Згідно із п.8. договору він укладений на п'ять років. До закінчення строку договору орендатор має переважне право викупу земельної ділянки, площею 21.66 га.
За умовами п.9. договору орендна плата вноситься орендарем у формі безготівкового розрахунку у гривнях (в виключних випадках - готівкою) у розмірі 0,20 грн. за 1 м 2 (216600 м 2 ). Орендна плата за рік становить 43320 грн.
Пунктом 10 договору встановлено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції .
Пунктом 18 договору визначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Підставою відведення земельної ділянки є: зміна власника заводу.
10.02.2006р. Степанівською сільрадою було прийнято рішення № 310-ІV, відповідно до якого було вирішено: 1) пролонгувати термін дії договору оренди земельної ділянки від 31.05.2004р., зареєстрованого у ДП "Одеська регіональна філія "Центр Державного земельного кадастру" 02.07.2004р. за № 18 на строк 49 років; 2) дати дозвіл на розробку технічної документації щодо внесення змін до Державного кадастрового реєстру згідно діючого законодавства.
10.03.2006р. між Степанівською сільрадою (орендодавець) та ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" (орендар) було укладено Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 31.05.2004р. (т.с.1, а.с.89), відповідно до п.1. якої було вирішено викласти п.8 договору в наступній редакції: "1. Договір укладено на 49 (сорок дев'ять) років. До закінчення строку договору орендар має переважне право викупу земельної ділянки загальною площею 21,66 га".
Відповідно п.2 додаткової угоди вона набирає чинності після підписання сторонами та її державної реєстрації.
Зазначена додаткова угода зареєстрована у ДП Одеська регіональна філія ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.03.2006р. за № 040653000003.
26.05.2006р. Степанівською сільрадою було прийнято рішення № 310-ІV, відповідно до якого було вирішено: 1) затвердити технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, надані ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в довгострокову оренду строком на 49 років для обслуговування Кучурганської виробничої філії на території Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області; 2) передати земельні ділянки ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в довгострокову оренду строком на 49 років із земель, які раніше знаходилися в короткостроковій оренді строком на 5 років для обслуговування Кучурганської виробничої філії загальною площею 21,66 га, в тому числі під капітальною забудовою 4,12 га, під спорудами 10,56 га, під проїздами, проходами та площадками 6,98 га; 3) ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" заключити договір на право довгострокової оренди земельних ділянок терміном на 49 років; 4) передачу в натурі земельних ділянок провести в відповідності з діючим положенням і внести зміни в земельно-облікові документи. (Докази виконання цього рішення - відсутні).
14.07.2011р. Степанівська сільська рада звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" відповідно якої просила про внесення змін до договорів оренди землі, а саме:
- про внесення змін до п. 9 договору оренди землі від 31.05.2004 р., укладеного між Степанівською сільською радою та ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", виклавши його в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендатором у формі безготівкового розрахунку у гривнях (в виключних випадках - готівкою), у розмірі 7,1 грн. за 1 м 2 . Орендна плата за рік становить 1 537 860 грн. 00 коп., орендна плата на місяць становить 128 155 грн. 00 коп.;
- про внесення змін до п. 9 договору оренди землі від 19.08.2004 р., укладеного між Степанівською сільською радою та ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", виклавши його в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендатором у формі безготівкову розрахунку у гривнях (в виключних випадках - готівкою), у розмірі 7,1 грн. за 1 м 2 . Орендна плата за рік становить 646 100,00 грн. орендна плата на місяць становить 53 841 грн. 67 коп.
Рішенням господарського суду Одеської області від 23.09.2011р. по справі № 15/17-2782-2011 у задоволенні позову Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області до Публічного акціонерного товариства "Одеський консервний завод дитячого харчування" про внесення змін до договорів оренди землі було відмовлено. На час розгляду даної справи в суді, рішення від 23.09.2011р. по справі № 15/17-2782-2011 є чинним.
Прокурор у позові зазначає, що оскаржуваними рішеннями Степанівської сільради порушено законодавчо визначену процедуру передачі земельних ділянок у користування, а оскаржуваний договір оренди землі та додаток до нього, укладено із порушенням вимог законодавства України що й стало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.
Дослідивши матеріали справи, вислухав пояснення учасників судового процесу, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:
1. В частині позовних вимог прокурора щодо визнання незаконними та скасуванні рішень Степанівської сільської ради:
За змістом ст.ст.13,14 Конституції України, ст.1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством Українського народу, яке перебуває під особливою охороною держави. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Статтею 143 Конституції України та п.3 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до п.3 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є також земля, яка знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Одеси, від імені та в інтересах якої права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до приписів ст.12 земельного кодексу України зокрема, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
У ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України.
Як встановлено матеріалами справи, 28.09.2003р. Степанівською сільрадою було прийнято рішення № 129-ХХІV, відповідно до якого було вирішено: 1) надати згоду на розробку технічної документації по виготовленню документів на право короткострокової оренди на земельні ділянки загальною площею 21,66 га, фактично зайняті об'єктами ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування"; 2) ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" замовити виготовлення документів, що посвідчують право короткострокового користування земельними ділянками.
За приписами ст.18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Стаття 19 ЗК України встановлює, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісового фонду; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
У відповідності до приписів ст.20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Як встановлено судом, відповідно до розробленої ВАТ "Південенергопроект" Технічної документації по складанню договору оренди земельних ділянок для виробничої філії ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування", фактично розміщеної на території с. Степанівка Роздільнянського району Одеської області земельні ділянки, загальною площею 21,66 га, які передані в оренду Відповідачу 1, за кодом Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ затвердженого наказом Держкомзему України 24 квітня 1998 р. № 14-1-7/1205 ) 1.10.5. - підприємства іншої промисловості за своїм цільовим призначенням відносяться до земель промисловості (п.ж ст.19 ЗК України).
Проте, судом встановлено, що для визначення розміру орендної плати за оспорюваним договором відповідачами використовувалися довідка та розрахунок грошової оцінки, які виготовлені 25.05.2004р. Роздільнянським районним відділом земельних ресурсів (т.с.1, а.с.148-149). Відповідно до зазначених документів, при розрахунку грошової оцінки Роздільнянським районним відділом земельних ресурсів було зазначено, що зелі, які плануються до відведення відносяться за видами угідь до: пасовищ -21,1 га та забудова - 0,5 га, а за своєю категорією - до земель сільськогосподарського призначення та житлової та громадської забудови відповідно. Таким чином за своїм цільовим призначенням земельні ділянки що надаються в оренду ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" в своєї більшості відносяться до земель сільськогосподарського призначення (21,1га).
З урахуванням наведеного, суд дійшов до висновку, що при наданні ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" земельних ділянок площею 21,66 га в короткострокову оренду відбулася зміна цільового призначення.
Відповідно до ст.21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для, зокрема: а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.
Згідно із приписами ст.124 ЗК України (в редакції на час прийняття оскаржуваних рішень) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу .
Апеляційна інстанція погоджується із висновком господарського суду про те, що при наданні оспорюваними рішеннями (від 28.09.2003р. №129-ХХІV та від 26.02.2004р. №188-ХХІV) відповідачу в оренду земельні ділянки заг. пл. 21,66га відбулася зміна цільового призначення частини цієї земельної ділянки.
Відповідно до інформаційного листа ГУ ДЗКА в Одеській області - відділ ДЗА в Роздільнянському районі від 14.05.2015р. №10-1522-0.11-1922/2-15, згідно державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) станом на 01.01.2002р . загальна площа земель промисловості на території Степанівської сільської ради складала 29,24га за межами населеного пункту, в тому числі:
- 18,20 га перебували в постійному користуванні „Одеського дослідного консервного заводу ім. Леніна" та Кочурганської виробничої філії ВАТ „ОКВДХ" на підставі державних актів на постійне користування землею серії ОД №20-159, .. №72, серії Б №031633; серії Б №056496, серії ОД №20-49 реєстр №198, а саме - 37 - землі промисловості - 18,20га.
У зв'язку з прийняттям нової редакції ЗК України, а також розподілу повноважень місцевих рад та РДА стався розподіл на землі в межах та за межами населеного пункту.
18,20 - в постійному користуванні заводу.
37 - землі промисловості - 18,20 га, в тому числі 17,10 - в межах населеного пункту.
До моменту укладення договору оренди у користуванні ВАТ перебували земельні ділянки (оформлені) за державними актами: 10,6 + 3,8 +0,6 га=15га.
Станом на 2007р. по земельному балансу сільської ради за ВАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" обліковувалася земельна ділянка пл.. 18,2 га забудованих земель, в оренду передавалася земельна ділянка - 21,66 га за рахунок земель житлової та громадської забудови, про що вказано в рішенні №129-ХХІV від 28.09.2003 року та №188-ХХІV від 26.02.2004 року.
Відповідно до п. 2 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення землі проводиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історично-культурного призначення.
Статтею 21 ЗК України також передбачено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними угод щодо земельної ділянки.
Як зазначив прокурор, договір оренди земельної ділянки укладено без проведення нормативно-грошової оцінки та з порушенням процедури передачі в оренду земельної ділянки, що є порушенням чинного законодавства (ст. 203, 215 ЦК України).
За змістом ч. 1 та ч. 4 ст. 21 ЗК України від 06.10.1998 №161-ХІV „Про оренду землі" (в редакції на момент укладення договору оренди) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не можуть бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється ЗУ „Про плату за землю" та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.
Частиною 1 ст. 13 ЗУ від 11.12.2003р. №1378- ІV „Про оренду землі" (в редакції на момент укладення договору оренди) визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення право чину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. 1-3,5 та 6 ст. 203 ЦК України. Зокрема, відповідно до ч.1 вказаної статті зміст право чину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства. Тобто, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати.
Земельний податок і орендна плата за своєю правовою природою є різними видами платежів, які мають різний порядок обчислення та нарахування.
Оскільки в даному випадку орендну плату встановлено без проведення нормативної грошової оцінки, то договір оренди земельної ділянки підлягає визнанню недійсним у зв'язку із недодержанням сторонами в момент вчинення цього правочину встановленого законом порядку.
Вказана правова позиція підтверджена практикою ВСУ (постанова від 08.04.2015 справа №3-26гс15, від 01.04.2015 справа №3-41гс15).
Посилання господарського суду на рішення господарського суду Одеської області від 23.09.2011р. залишеним без змін постановою ОАГС від 08.12.2011р. у справі №15/17-2782-2011, яким відмовлено у задоволенні позову Степанівської сільської ради до ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" про внесення змін до договорів оренди землі, як на доказ правильності визначення сторонами розміру орендної плати та відсутності підстав, визначених в договорі, для її перегляду (зміна встановлених ст. 21 ЗУ „Про оренду землі" граничних розмірів орендної плати) не є правильним, оскільки предмет і підстави позову у вказаній справі і справі №916/3006/14 - яка розглядається апеляцією, різні.
Підстави для внесення змін до договору оренди землі і відповідність договору оренди землі вимогам чинного законодавства на момент його укладення - не є тотожними.
У п.2.6 постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011р. №18 «Про деякі питання застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначається, що преюдиціальне значення процесуальним законам (ст. 35 ГПК) надається саме фактам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), але не правовій оцінці таких фактів, здійсненій іншим судом чи іншим органом, який вирішує господарський спір.
Тобто, обставини, визнані учасниками судового процесу і відображені в судових рішеннях є преюдиціальними в розумінні ч.3 ст. 35 ГПК України.
Відповідність умов договору оренди землі від 31.05.2004р. вимогам чинного законодавства (а саме - ст. 13 Закону України від 11.12.2003р. №1378-VI «Про оцінку землі») не була предметом розгляду в справі №15/17-2782-2011.
Правова позиція ВСУ щодо визнання недійсним договору оренди земельної ділянки в зв'язку з непроведенням нормативно-грошової оцінки землі на даний час є сталою. Тобто, визнання недійсним договору оренди в зв'язку з визначенням орендної плати без проведення грошової оцінки є самостійною підставою для визнання такого договору недійсним.
Але при цьому, відсутні підстави для застосування реєстрації і повернення до земель запасу Степанівської сільської ради частини земельної ділянки пл. 6,98га , яка знаходиться під проїздами, проходами та майданчиками, оскільки як вбачається з даних Державного земельного кадастру про земельні ділянки, такої земельної ділянки (з кадастровим номером та розміром) - не існує, а тому реально її визначити неможливо, а отже, і виконати рішення господарського суду в цій частині (п. 6). Відповідно до Технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) від 18.04.2006р. наданим в оренду ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" земельної ділянки - цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, присвоєно кадастрові номери і внесено до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, а саме: №5123985400:01:002:0001 пл.3,7533га,№5123985400:01:002:0003 пл. 0,0271га, №5123985400:02:002:0002 пл. 0,3600га, №5123985400:01:0002 пл. 0,5116га, №5123985400:02:002:0003 пл. 11,3512га,№5123985400:02:002:0004пл.5,1996га,№5123985400:02:002:0005пл.
0,0513га, №5123985400:02:002:0000 пл. 0,4055га. Вказане є підставою для скасування рішення господарського суду в цій частині.
З урахуванням викладеного рішення господарського суду підлягає частковому скасуванню.
Керуючись ст. 99, 101, 103-105 ГПК України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу ПАТ "Одеський консервний завод дитячого харчування" задовольнити частково.
П.6 рішення господарського суду Одеської області від 26.02.2015р. у справі №916/3006/14 - скасувати, у задоволенні позовних вимог в цій частині відмовити.
В решті рішення господарського суду залишити без змін.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя Т.А. Величко
Суддя В.В. Бєляновський
Суддя М.А. Мишкіна
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2015 |
Оприлюднено | 07.07.2015 |
Номер документу | 46063851 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Величко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні