Постанова
від 02.07.2015 по справі 804/2772/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 липня 2015 рокусправа № 804/2772/15

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Нагорної Л.М.

суддів: Юхименка О.В. Мельника В.В.

за участю секретаря судового засідання: Лащенка Р.В.,

представника позивача - ОСОБА_1 ( довіреність від 05.01.2015)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс Дніпровський"

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2015 року у справі № 804/2772/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс Дніпровський" до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

в с т а н о в и в:

У лютому 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс Дніпровський" (далі - Позивач) звернулося з адміністративним позовом до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області (далі - Відповідач), у якому просили визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення:

- № НОМЕР_1 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 15 022,39 грн., в тому числі за основним платежем - 12 017,91 грн., за штрафними санкціями - 3 004,48 грн.;

- № НОМЕР_2 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 45 468,80 грн., в тому числі за основним платежем - 36 375,04 грн., за штрафними санкціями - 9 093,76 грн.;

- № НОМЕР_3 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 23 739,10 грн., в тому числі за основним платежем - 18 991,28 грн., за штрафними санкціями - 4 747,82 грн.

Вимоги адміністративного позову обґрунтовано тим, що сторонами, відповідно до укладених договорів, був визначено чіткий розмір орендної плати у фіксованій сумі та не передбачено механізму його перегляду чи перерахунку у разі зміни нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. Звертають увагу на те, що у Нікопольської райдержадміністрації були відсутні повноваження по внесенню змін до договорів оренди, у зв'язку з чим додаткові угоди вважаються нікчемними на підставі закону. ОСОБА_2 зазначають, що податковий орган, як суб'єкт владних повноважень, не наділений повноваженнями визначати нормативну грошову оцінку землі для розрахунку орендної плати. (том 1 а.с.4-10)

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2015 року у задоволенні адміністративного позову ТОВ "Птахокомплекс Дніпровський" відмовлено у повному обсязі.

Постанова суду обґрунтована тим, що розмір орендної плати дійсно встановлюється у договорі оренди, але одночасно не може бути ні вищим, ні нижчим за встановлені законом граничні межі, незалежно від того чи співпадає її розмір із встановленим у договорі. Оскільки Позивачем при сплаті орендної плати не застосовано коефіцієнт 1.756 до нормативно грошової оцінки орендованих земель, то винесені податкові повідомлення рішення є правомірними (том 1 а.с.228-230)

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, ТОВ "Птахокомплекс Дніпровський" подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2015 року та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те, що судом першої інстанції помилково при наданні оцінки спірним правовідносинам застосовано правову позицію Вищого Верховного суду України, викладену в постанові від 02.12.2014 р., оскільки в укладених Позивачем договорах орендна плата узгоджувалась як тверда грошова сума, а не відсоток від нормативної грошової оцінки. При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки має здійснюватися не податковим органом, а відповідними уповноваженими органами. Звертають увагу на те, що Відповідачем при винесенні оскаржуваних податкових повідомлень-рішень було допущено порушення при розрахунку основного зобов'язання, оскільки застосування коефіцієнту 1.756 до нормативно грошової оцінки орендованих ними земель є безпідставним, так як не узгоджується з приписами Постанови Кабінету Міністрів України В«Про внесення змін до ОСОБА_2 нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» N 1185 від 31.10.2011 р., адже ними орендовано земельні ділянки з цільовим призначенням - для іншого сільськогосподарського використання ( обслуговування виробничих приміщень), а не рілля. (том 2 а.с.2-7)

Заперечень на апеляційну скаргу до суду не надходило.

Відповідач - Нікопольська ОДПІ, будучи належним чином повідомленою про час та місце розгляду справи, до судового засідання не з'явилась, клопотань про перенесення розгляду справи не заявлялась, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за їх відсутності.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи із наступного.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю В«Птахокомплекс В«ДніпровськийВ» зареєстровано як юридична особа 15.05.2009 р. (том 1 а.с.127)

Уповноваженими працівниками Нікопольської ОДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ В«Птахокомплекс В«ДніпровськийВ» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2013 р. по 30.06.2014 р., за результатами перевірки складено акт № 3003/221.36020048 від 17.10.2014 р. (том 1 а.с.11-95)

Перевіркою встановлені, зокрема, порушення п. 286.4 ст. 286 Податкового кодексу України, у зв'язку з не переобчисленням підприємством плати за землю, а саме - не застосування коефіцієнту 1,756 до нормативної грошової оцінки орендованих земель, що призвело до заниження орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності в сумі 67 379,91 грн.

На підставі вказаного акту Відповідачем було прийнято податкові повідомлення-рішення:

- № НОМЕР_1 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 15 022,39 грн., в тому числі за основним платежем - 12 017,91 грн., за штрафними санкціями - 3 004,48 грн.; (том 1 а.с.96)

- № НОМЕР_2 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 45 468,80 грн., в тому числі за основним платежем - 36 375,04 грн., за штрафними санкціями - 9 093,76 грн.; (том 1 а.с.97)

- № НОМЕР_3 від 21.10.2014 р., яким Позивачу збільшено грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 23 739,10 грн., в тому числі за основним платежем - 18 991,28 грн., за штрафними санкціями - 4 747,82 грн. (том 1 а.с.98)

Позивач скористався досудовим порядком врегулювання спору та оскаржив вищенаведене податкове повідомлення-рішення до Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області та Державної фіскальної служби України (том 1 а.с.99-103, 113-118), рішеннями яких від 20.12.2014 р. № 1547/10/04-36-10-08-09 та від 27.01.2015 р. № 1472/6/99-99-10-01-02-25 відповідно оскаржувані податкові повідомлення-рішення були залишені без змін, а скарга ТОВ В«Птахокомплекс В«ДніпровськийВ» - залишена без задоволення. (том 1 а.с.107-111,120-123)

Скасування вказаних податкових повідомлень-рішень і було предметом судового розгляду.

Задовольняючи позовні вимоги ТОВ В«Птахокомплекс В«ДніпровськийВ» , суд першої інстанції виходив з того, що розмір орендної плати дійсно встановлюється у договорі оренди, але одночасно не може бути ні вищим, ні нижчим за встановлені законом граничні межі, незалежно від того чи співпадає її розмір із встановленим у договорі. Оскільки Позивачем при сплаті орендної плати не застосовано коефіцієнт 1.756 до нормативно грошової оцінки орендованих земель, то винесені податкові повідомлення рішення є правомірними

Колегія суддів не в повній мірі погоджується з таким висновком суду першої інстанції, оскільки він зроблений без врахування наступного.

Частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок оподаткування землі в Україні, починаючи з 01.01.2011 року, визначається розділом ХІІІ «Плата за землю» Податкового кодексу України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 Податкового кодексу України.

Відповідно до пп. 14.1.136 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з п. 288.4 статті 288 цього ж Кодексу розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Колегія суддів враховує, що пунктом 288.5 статті 288 Кодексу передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (редакція станом на час виникнення спірних правовідносин).

Відтак, з набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Означена правова позиція щодо розрахунку орендної плати за землю також викладена у постанові Верховного Суду України від 02 грудня 2014 року у справі 21-274а14.

Однак предмет спору по даній справі фактично полягає у тому, чи слід при визначені розміру орендної плати, у тому числі, і з урахуванням вищевказаних положень, застосовувати коефіцієнт 1.756 до нормативно грошової оцінки орендованих позивачем земель.

За позицією податкового органу, з якою погодився суд першої інстанції, вказаний коефіцієнт підлягає обов'язковому застосуванню, оскільки це випливає із приписів Постанови Кабінету Міністрів України В«Про внесення змін до ОСОБА_2 нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» N 1185 від 31.10.2011 року.

За позицією підприємства, застосування приписів вищевказаної Постанови, а отже, і коефіцієнту 1.756 до нормативно грошової оцінки орендованих ними земель, є безпідставним, оскільки ними орендуються земельні ділянки з цільовим призначенням - для іншого сільськогосподарського використання ( обслуговування виробничих приміщень), а не рілля.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю В«Птахокомплекс В«ДніпровськийВ» та Нікопольською районною державною адміністрацією укладено договори оренди земельних ділянок: від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:04:002:0062 (том 1 а.с.147-151); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985200:01:002:2435 (том 1 а.с.156-160); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985200:01:002:2436 (том 1 а.с.167-171); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222986000:01:002:0902 (том 1 а.с.173-177); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985200:01:003:0747 (том 1 а.с.184-188); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985200:01:002:2437 (том 1 а.с.190-194); від 08.07.2011 р. земельної ділянки кадастровий номер 1222985500:03:005:0378 (том 1 а.с.200-204).

Відповідно до розділу 3 пунктів 3.1,3.2 договорів Позивачем дійсно передано в оренду земельні ділянки з цільовим призначенням - для іншого сільськогосподарського використання ( обслуговування виробничих приміщень) ( а.с.147,156,167,173,184,190,200)

Згідно з Актами про передачу і прийом земельних ділянок - передавались та приймались саме земельні ділянки під господарськими будівлями та дворами ( а.с.153162,179,195,206), що сторонами визнано та не спростовано.

У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України В«Про внесення змін до ОСОБА_2 нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктівВ» № 1185 від 31.10.2011 р., яка набрала чинності з 01.01.2012 р., до ОСОБА_2 нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213, внесено зміни і пункт 5 ОСОБА_2 виглядає наступним чином : " В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель кладеться рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної в 1988 році. Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756.";

ОСОБА_2 доповнено пунктом 19-1 такого змісту: "19-1. Показники нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, проведеної станом на 1 липня 1995 р., застосовуються із коефіцієнтом, що визначений абзацом другим пункту 5 цієї ОСОБА_2."

З огляду на вказане та враховуючи цільове використання переданих Позивачу земельних ділянок (для іншого сільськогосподарського використання ( обслуговування виробничих приміщень), враховуючи мета та предмет діяльності Товариства ( розведення свійської птиці, виробництво м'яса та його оптова торгівля), колегія суддів дійшла висновку про протиправне застосування податковим органом при розрахунку розміру орендної плати саме таких земельних ділянок коефіцієнту 1,756 , як наслідок, неправомірне винесення податкових повідомлень-рішень, які підлягають скасуванню.

Оскільки судом першої інстанції вказані обставини не були враховані, що призвело до невірного вирішення справи, постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення вимог ТОВ "Птахокомплекс Дніпровський".

Керуючись п.3 ч.1 ст.198, п.2,4 ч.1 ст. 202, 205, 207 КАС України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс Дніпровський"- задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2015 року у справі № 804/2772/15 - скасувати та прийняти нову постанову.

Скасувати податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 21.10.2014 року, № НОМЕР_2 від 21.10.2014 року, № НОМЕР_3 від 21.10.2014 року.

Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України у строки та у порядку, визначеному статтею 212 КАС України.

Повний текст постанови складено 03 липня 2015 року.

Головуючий: Л.М. Нагорна

Суддя: О.В. Юхименко

Суддя: В.В. Мельник

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2015
Оприлюднено15.07.2015
Номер документу46454187
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/2772/15

Ухвала від 13.09.2016

Адміністративне

Верховний Суд України

Кривенда О.В.

Ухвала від 02.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 31.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Постанова від 02.07.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Постанова від 02.07.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Постанова від 06.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Постанова від 06.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні